Idioter, hur polisanmäla?

Sammet

Trådstartare
Detta har hänt:

De som numera äger gården jag har hästarna på har köpt det för 3-4 år sedan. Då var redan bagarstugan avstyckad till bostadshus och där bor en familj med två söner varav den ena har hamnat i dåligt sällskap.

Det lilla huset (fd bagarstugan) har gemensam väg ut till stora vägen med stallet samt huset som tillhör stallet.

Nu till problemet. Sonen som har hamnat i dåligt sällskap samt hans vänner kör väldigt fort och vårdslöst över denna väg, där det finns både dumma vinklar som människor med och utan häst kan komma fram ifrån och bli påkörda samt att de inte bryr sig att sakta av om de kör förbi någon häst med ryttare.

Efter många samtal med familjen och framför allt föräldrarna vilket inte ledde till något alls, så har nu stallägaren saatt upp provisoriska farthinder i form av cementringar, pallar med hagstolpar och traktorskopor. Dagen efter kom "grannen" (de i bagarstugan) och sa att om inte alla farthinder var borta dagen efter så skulle det minsan bli handräckning (någon som vet vad det är??? :confused:)

Stallägaren (som äger vägen, grannarna har dock lov att köra på vägen och kan det trotts farthinder) sa att de skulle bli kvar.


Förut har killarna kört fort men ändå inte utsatt oss ryttare för direkt otrolig fara.
En yngre tjej har trotts det fallit av och det har varit många farliga tillfällen.

Idag när min medryttare var ute och red och kom efter den privata vägen så kom en kompis till sonen i huset farandes efter vägen (kom från huset och var på väg "hem" eller nått), han gasar och ökar farten när han passerat sista farthindret och kör över mer mot hennes sida av vägen (de möter varandra). När han är nbära bredställer han bilen så "rumpan" på bilen svänger mot min häst och medryttaren.

:mad: :mad: :mad:

Detta var inget misstag utan rent för att jävlas från dom.

Stallägarens fru hade sett dom (grannen son och hans vänner) stå och vänta och snacka så det var inte så att han hade brått heller...


Jag och medryttaren for till stallet så fort jag fick höra talas om detta. Jag knackade på och väntade.
'
Mamman i huset öppnade och jag bad vänligt om att få tala med sonen. Han kom när han hörde oss prata och jag bad om att få namnet på den som kört bilen. Han vägrade och låssades först inte veta vem jag pratade om. När jag sa att jag viste om det och att jag hade vittnen på att han stått och pratat med dom så vägrade han igen. Sedan sa han att det varit så många vänner hos honom den dagen, bra, ge mig då alla namn sa jag men det vägrade han igen.
Under hela tiden var jag trevlig och brusade inte upp mig eller var elak i ton på något sätt.

Till slut började mamman skrika åt mig att jag skulle gå och att hon skulle polisanmäla mig om jag kom in på deras tomt igen. Så började hon knuffa mig ner från bron, jag steg uppo igen på den, hon knuffade ner mig och skrek och gormade. Jag upprepade att allt jag ville varatt få ett namn från hennes son. Hon knuffade ner mig flera gånger och jag steg upp för att få namnet. Hennes son skulle vara cool och ställde sig och stirra på mig två centimeter ifrån mig (varvid jag förklarade att jag inte var rädd för honom) och åter igen knuffade hans mamma ner mig, och denna gång skrek hon och smällde igen dörren och låste (som om jag skulle öppna igen...).

Jag och medryttaren gick.


Vi har reg. uppgifter på bilen samt namn och adress på den som äger bilen. (detta fick vi dock senare efter att vi varit hos grannen från en annan person). Medryttaren känner igen bil och chaufför om hon skulle se dom igen.

Så, nu är frågan, vad kan vi anmäla dom för? För slut på dessa idiotier från dessa smågrabbar som utsätter oss människor och hästar skall det bli! :mad:

Kan man polisanmäla för deras hastighet (som överstiger 30 km/h som jag tror det är på alla privata vägar av den stilen).

Hjälp mig innan nån blir skadad eller ännuvärre, nån dör! :(
 
Det där lät inte något vidare..

Jag har inte något annat bra råd att ge än att helt enkelt knata iväg till polisen och helt enkelt prata med dem. Om inte annat borde det kunna gå under Vårdslöshet i Trafik samt Framkallande av Fara för Annan (eller vad det nu heter).

Lycka till, hoppas det löser sig för er! Vägägaren bör ha rätt att sätta upp fartbegränsande hinder, det har jag svårt att se att grannen skulle kunna göra så mycket åt. Framför allt om de redan har en polisanmälan emot sig...
 
Tycker också ( hur som helst ) att vi åker in till polisstationen och pratar med dom.

Så får vi se vad vi kan göra åt saken, något skall göras och det fort :crazy:
 
Du tar bilnumret nästa gång du ser bilen, sedan traskar du direkt till polisen och anmäler dessa idioter för vårdslöshet i trafik, olaga hot och kärringen för misshandel. Du kan även ringa bilregistret och få ägaruppgifter på bilen då du har numret. Sen kan vi åka ett gäng från stallet och lämna lite hästskit hos dom.... nädå men då kan du kontakta dennes föräldrar, låter ju som en ouppfostrad yngling som fortfarande bor hemma.

Allternativ två... nästa gång låter du Max sparka i bilen, alltid bilägarens fel, även om bilen står parkerad :angel:
Eller så tar du nån av Stures storbjässar och låter dom trampa lite på bilen :angel:

Alternativ 3, du ser till att jag är med nästa gång, så ska dom få se på fan :devil: :devil: :devil:
 
Jag har god lust att sitta i stallet och vänta tills dom dyker upp igen.

Men en polisanmälan borde skrämma dom mer än vad otroligt "stora" jag gör :smirk:
 
Finns det någon möjlighet att fixa till två infarter?

Rådgör med polisen om hur ni ska förfara innan ni gör något.
Bäst att hålla det hela lugnt för alls skull. Inte roligt om de börjar ge sig på stallägaren/deras familj/djuren.

Är sonen rädd om bilen? I så fall kanske man ska upplysa om att han får betala om det händer något och att hans bil kan bli skadad. Om de har någonting att betala med förstås....
 
Det är svårt sådant där, vi har haft liknande problem här.

Polisen är bra i sådana lägen.
De där trasselpellarna brukar lugna ner sig om de får prata litet med Polisen.
Så ni skall absolut Polisanmäla.

Även om det inte hävder något med anmälan just nu, så är en stor hög anmälningar något som påverkar om det händer något mera sedan.
 
Tack för alla svar.

Ja, polisanmälan skall göras i morgon när det inte är röd dag.
Jag kommer åtminstånde att ta med mammans uppförande i polisanmälan, som medryttaren nog måste göra eftersom det var hon som red, så finns det dokumenterat utifall att hon skulle komma och påstå att det var jag som misshandlade henne (hon är lite kokko).
 
Re: Finns det någon möjlighet att fixa till två infarter?

Han är nog inte rädd om bilen då det är en gående skrothög :smirk:
 
*suck*..jag hade blivit GALEN hade nog gjort som er och gått till polisen, det är ju en tidsfråga innan någon olycka händer.

Att snacka med dom går ju tydligen inte, men kan dom ges förbud att köra på vägen??

Har ett tips till..i och för sig så skrämmer dei nte så länge,men ändå

Sägg ut trehjuligar (barncyklar)sätt en docka eller nått på,
vid vägen...gärna så det är precis så man kan passera i "normal" hastighet...kör någon av killarna på den så lär dom ju få sig en tankeställare *förhoppningsvis*

Ge er inte för fasen.....

Lycka till!!!
 
Göm er bakom en hägg och spruta med en vattenslang pltsöigt på bilden när den komemr förbi, förhoppningsvis blir det en regäl reaktion os föraren och bilen hamnar i diket om ni har tur så blir den brukbar.. :devil:

Detta är värt att prova om det inte hjälper med polisanmälan, för det är väl knappat olagligt att råka missa lite när man vattnar.. :angel:
 
*S* Ja tänk om man kunde använda alla dessa tips...

Nåja, nu ska det iallafall bli polisanmälan i morgon...



Uppdatering i dag:

Stog och tränade hästen från backen på stallplan när jag hörde en lastbil komma, den stannade vid de två cementringarna och vägrade köra igenom, stog och tutade och väntade och tutade och väntade. Till slut hoppade chaffören ut ur lastbilen, och gick och hämtade grannens son och de gick och hämtade stallägaren och (antar jag) påstog att de inte kunde komma igenom detta farthinder (vilket de skulle ha gjort utan problem.)

Bara för att jävlas påstog han att båda ringarna måste bort för att han inte kunde komma förbi...



Patetiskt! *arg*

:mad:
 
Anmäl! :(
Och fråga polisen vad ni har för rättigheter- så att ni inte får en anmälan tillbaka... säg sen vänligt men bestämt till strull pellarna och familj att om ni inte sänker hastigheten och visar normal respekt kommer detta att ske.. varvid ni räknar upp allt ni ha rätt att göra...
Då är det deras val.. :)

Sen som någon sa- Göm er i dikes kanten, ta en docka eller liknande och släng på framrutan... Det får folk att tänka efter... speciellt att se dockan ansikte! :devil: :angel:
 
Om man läser texten står det:


"Vem bestämmer om uppsättning av trafikhinder på enskilda vägar?
Svar: En vägförening som anser att det är motiverat att anlägga trafikhinder beslutar själv om detta, och styrelsen verkställer beslutet. När det gäller bidragsvägar måste samråd ske med Vägverkets region så att hindren sätts upp på ett trafiksäkert sätt och att inte bidragsrätten påverkas av hindren."

Eftersom vägen är privatägd och grannen enbart hartillstånd att köra på den och alltså inte är delägaren betyder det:

"Vem bestämmer om uppsättning av trafikhinder på enskilda vägar?
Svar: Om ägaren anser att det är motiverat att anlägga trafikhinder beslutar själv om detta."

Om man ska skriva om lite snabbt och jag inte missförstått något.
 
Oj, oj, oj! Ni har det nästan värre än vad jag har haft det!
Det är väl ändå märkligt att det måste vara så här? Jag tycker också att ni skall polisanmäla, men det kan vara svårt att få polisen att engagera sig i dylika fall! Då får man sätta hårt mot hårt! Gå till motattack! Jag har själv, med fara för eget liv, gått till attack mot buskörare och fortkörare! En gång jagade jag ett gäng skoterhulliganer, till häst, i full galopp. Dom bad om nåd, innan jag var färdig med dom!! :devil:
 
detta är kanske dumt men kan ni inte ha med en kamera så ni filmar när de kör fort på vägen för då har ni ju bevis att de inte håller 30 så kanske polisen gör något åt de fortare
hoppas de går bra hos polisen
 
"What we are dealing with here, is a total lack of respect!" (Roat mig med att titta på gamla filmer! Nu blåser vi snuten 1977, sheriff Buford T. Justice, han är väl härlig!) Jag har funderat på det du skrev. Det är verkligen trist när det är på detta sätt. Tyvärr, så tror jag att det är ett mönster, som upprepar sig och som många har sett prov på? Om man skall komma tillrätta med ett problem, då måste man alltid ta rada på vad det finns för underliggande orsaker. (Ja, det här är kanske en åkomma åsamkad av att jag håller på med hästar?!) Som jag ser det, så bottnar den här typen av konflikter i framförallt två olika värderingar, som vårt samhälle vilar sin trötta "rumpa" mot! Det ena kallar jag för "motor-kulturen" och det andra kallar jag för "högfärdiga kvinnor/tjejer skall inte ta sig ton". Vi har en kultur som högt prioriterar framkomligheten med motorfordon. Vi tom accepterar ett ganska högt antal dödsfall per år för att främja denna framkomlighet. Det är klart att det här speglar av sig på olika sätt och på olika nivåer. Jag tror att många av dom här "motor-människorna" känner sig kränkt, ända djupt in i sin svarta (!) själ, när dom blir påtvingade restriktioner av olika slag. Detta då i kombination med den andra värderingen gör dom naturligtvis fullständigt oresonliga! Jag tror att dom ser inte hur tokigt det blir egentligen.
Dom är nog så fastlåst i känslan av att "det -är- någon- som- försöker- sätta- sig- på- mig,- och -denna -någon -är- en- dum, -bortskämd -snorungekvinna". Det är utifrån detta perspektiv problemet måste angripas! Men det är naturligtvis svårt. Särskilt när situationen redan är infekterad. Men på något sätt måste vi ju få dom att vakna upp!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 096
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 340
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 635
Senast: Lhas
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
557
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp