Ifor vs Henra

Jfrelin

Trådstartare
Jag har äntligen bestämt mig för att köpa ett släp. Efter mycket funderande har jag valt ut IW och Henra, det är ett 1-hästarssläp jag vill ha.

Nu så vill jag ha för/nackdelar på dessa släp och inte som ni har hört från en kompis kusin osv utan sådant som ni SJÄLV har upplevt.

Hur funkar det med "galon"lucka back på Henran?
Hur är mattan i IW? Den är ju fastsatt på 4 punkter och Henrans är helgjuten.
Priserna är exakt lika +/- någon tusenlapp
Plus tusen andra frågor.

Jag bor i Sthlm och har alltså ingen möjlighet att titta på IW förrens jag har bestämt mig för att köpa det så jag behöver er hjälp. Det Henra släpet jag har på G är en Amazone Comfort, pris 49,990 inkl moms och Williams släpet är det vanlig enhästars men med lite extrautrustning, 52,000 inkl moms ett orginal kostar 49,000 kr inkl moms.

Sv: Ifor vs Henra

Har ingen erfarenhet av Henra men av IW. Om IW-släpet bara har en taklucka som ventilation (hade den modellen jag provade) är det värdelöst eftersom luften inte kan cirkulera. Sedan är det väl det "vanliga" med IW-släpen, dvs. sprintarna, opraktiska bommar...
Ett plus är att de känns robusta. Nej, jag tycker inte om IW-släp.

Jag har ett Henra släpp. Fast Amazone Proline (extra utrustat)
Sök på gamla Henra trådar. Där jag skrivit för och nackdelar om det. Finns flera andra som skrivit om dem.

Henra släpet köptes då det hö´ll måtten för hur jag ville att mitt släp skulle funka.

Fortfarande helnöjd efter 1 år.

Är det galon som standard på 1hästars???
De nya arsmodellerna ska ha en bättre luftcirkulation än innan. Även om de fått bästa betyg av SLU på den lösningen, men nu har den utvecklats ännu mer, vilket ju är bra.
Men är fortfarande jättenöjd med att ha en sval torr häst trots en lång varm tävlingsdag och lång transportsträcka.

Har ingen erfarenhet av IW. Störtbågarna tycker jag väl ser säkert ut, annars ett rätt fult släp av dem jag sett(äldre modeller?)

Ja, på de flesta andra släp lossar man låsningen på bommen och fäller ner bommen, lätt som en plätt. På IW ligger det alltid emot (dålig förklaring) om det är två hästar i släpet, man skall putta och rickla och sedan har bommen alltid en förmåga att lossa helt, efter det svänger mellanväggen hit och dit osv. Nu har jag inte använt de senaste årsmodellerna, men det jag har sett övertygar inte.

Jag som tycker IW är snyggare än Henran:D

HUr tycker du att gummimattan verkar efter ett år? Jag vet att man har lång garanti på den.

Står din häst stadigt och bra i släpet? Det är ju bredare för dem i ett enhästars än i ett två hästars även fast man flyttar mellanvägen åtsidan.

Okej, jag har hört lite samma sak om bommen på Henran, det öppnas ut åt sidan och därför måste man gå bakom hästen. Är det likadant med bommen på ett 1 hästars IW?

Nu ska ju jag ha ett enhästars så mellanvägg meck slipper jag.

Nej, bommen på henran hängs lodrätt ner när man öppnat den.

Jag har också haft min henra amazone, extra utrustad i ett år och är väldigt nöjd.
Har liksom miagi skrivit i gamla trådar.

Jag hyrde ett amazone enhästars vid ett tillfälle, och det kändes ok, något vingligt att köra, men det var första gången jag körde med enhästars, det blåste rejält den dagen,
min häst som är lite bakskygg hade inga problem med "gardinen" bak, och jag var förvånad över att den kändes smidig, men för mig är det en trygghetskänsla att ha en riktig lucka.

Men är inte bommen för lång för att hängas ner? Den borde ju ta i marken eller? Det är iofs bara något jag har hört.

Det går inte att få fast baklucka på en 1 hästars:( Iallafall inte enl. de papper jag har fått. Jag vill inte köpa ett två hästars då jag alltid bara kommer köra en häst och jag tycker de står bättre i en 1 hästars, om man ser till tyngdpunkten. Mina dragbilar, en Volvo V40 T4 och en Volvo V50 T5 AWD får inte dra mer än 1430 resp. 1480kg och jag är inte intresserad av att ta något E-kort så det begränsar ju också nästan allt till en 1 hästars.

Jag ska dit på söndag och kolla så då får jag undersöka bommen då.

Min boogie 2 hästars jag köpte reggade vi på 1450 för min bil får dra 1480. Det var henra amazonen.

På söndag, jag bor 5 km därifrån, du får hälsa från mig!!
Om du inte vill komma och fika.

Kom på en sak, när man har de mjuka mellanväggarna så kan hästarna bredda sig bra och då står de ju bättre.

Har ett Ifor släp som är toppen. Otroligt praktiskt när man kör olika hästar. Har step up och det gör att de flest "svårlastade" kliver in direkt.. Supernöjd...sprintarna är jobbiga typ en vecka sedan har man glömt dem...

Vart bor du då? 5km ytterligare norrut eller?

Gahhhhhhhhhhhh jag blir galen. Jag kan inte bestämma mig.:D

Nja, mer mot Kårsta, egentligen så jobbar jag, men är det lugnt kan jag ta en fika paus.

Kom på en sak, försök att stå själv i släpet när det åker.
Så har jag gjort när jag kollat på släp och då får man en uppfattning.
Försök att åka både i henran och iforn.

Senast ändrad:

Mattan är fortfarande som ny.

Jag är väldigt renlig med släpet och sopar rent ofta.
Släpet anv minst 1 gång i veckan. Allt från transport och hö hämtning eller annat:smirk:

Så jag måste nog påstå att mattan är enanstående:D . Transporterar med broddar på vintertid, har lite spån i för att skydda mattan.

Kollade sist förra veckan om jag såg några märken efter transportresan men det fanns inga.

Jfrelin skrev:
Hur tycker du att gummimattan verkar efter ett år? Jag vet att man har lång garanti på den.

Garantin gäller INTE om skadorna uppkommit genom användande
av brodd, det ska man tänka på!

F.ö så har jag ett Henra Contessa XL, och jag är supernöjd med alla
lösningar i släpet, känns toppen. Dessutom är de helt UNDERBARA
att ha å göra med (återförsäljarna alltså), så himla schyssta.

Så, utan att ha kört just enhästarssläpet MEN kört Henra så lägger
jag min utan tvekan min röst hos Henra.

Liknande trådar

Utrustning Jag har fått möjlighet att köpa ett Ifor Williams släp. Jag vill bara kolla vad ni säger om priset. Släpet är en -94:a, boggie med...
Svar
5
· Visningar
1 160
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?