Ifor Williams eller Cheval Liberte??

Azor

Trådstartare
Ska byta ut min transport mot ett nytt, vill ha hög lastvikt, sadelkammare och kombiramp. Har fastnat för Ifor och Cheval och kan inte riktigt bestämma mig. Nya Cheval Gold 3 eller Ifor HB506. Någon med erfarenhet av dessa släp som kan recensera dem åt mig? Hittar inte så mycket när jag söker. Ifor har bättre garantier och förmodligen kvalité, Cheval tycker jag är lite snyggare... sambon tycker tvärt om ;-)
Bor i Norrland kan vara kallt och vi har rätt dåliga vägar. Kör mycket grusväg.

https://build.trailerimport.se/trailer/hbx506

https://www.trailerkompaniet.se/cheval-liberte/aluminium/gold-3-aluline
 
Ifor är ju relativt tunga men det beror på hur tajt det är med vikterna för dig?
Jag har inte så mkt erfarenhet av cheval, det verkar vara blandade åsikter om man bara läser på internet. Ifor tycker jag är jättebra, går stabilt och fint. Hästarna brukar trivas.
 
Jag har precis beställt ett Gold 3, tyvärr har jag inga åsikter, direkt, än pga det levereras i september.

Det beror också lite på vad du tycker är viktigt, vad du känner att du behöver och vad du känner att du vill ha eller kan avstå. Vad har du för preferenser?

Vikten är en sak som skiljer. Storleken på den eventuella sadelkammaren skiljer också.
 
Bor också i "Norrland" och hade valt Ifor. Fjädringen på CL har jag sett rasa inte mindre än tre gånger på samma släp så den ger jag inte mycket för. Garantin på golvet hade jag inte heller chansat på. Det är en sån där grej som Om det händer något vill jag ha ryggen fri. Har aldrig kört Ifor själv, men du kanske har möjlighet att testköra? Känner två som har, måste vara äldre modeller för de har haft de i +5 resp +10 år, så ingen brådska att byta åtminstone.
 
Jag har hyrt ett Cheval några gånger, håller med om att de är väldigt snygga och färgen på det jag hyrt har råkat matchat min bil så det har sett mycket tjusigt ut :-). Men... jag tycker släpet varit lite, vad ska jag säga, si-så-där. Det har t.ex. varit glipor vid dörrar, lite slamrigt, lås har varit lite tröga osv. Så min känsla är att kvaliteten inte är toppen, men det kan ju ha förbättrats. Jag tror släpet jag hyrde var från 2015 och ägaren är rätt slarvig så kanske de inte servat det ordentligt?. Min häst hade inga problem att gå in även efter flera åkturer, hon är inte särskilt kinkig iofs, men hade det varit hemskt för henne hade hon sagt ifrån.

Ifor har jag aldrig kört men det påstås att de har bra kvalitet, men jag tycker inte de är särskilt snygga. Lycka till, svårt beslut!
 
Har ägt ett chevalsläp, dock äldre modell, och aldrig mer! 🙈 Ett jäkla rassel var vad det var, tunnt, rassligt och skramligt. Har hört om golv som ruttnat efter ett år, men det kan ju såklart vara åtgärdat nu. Läckte in vatten gjorde det också, både vid fönster och ventilation. Bromsar som krånglade, och automatiska stödhjulet också.

Den transporten hamnar på ”sämsta köpet-listan”!

Har ingen erfarenhet av Ifor själv, men en gammal stallkompis till mig hade ett sånt släp, det var supertrevligt, bra med plats åt hästarna och kändes stabilt. Vi körde tom två hästar i det, ett kallblod och ett större halvblod, kändes inte ens trångt då. Jag kan mycket väl tänka mig ett sånt själv!
 
Tack för era svar, de sammanfattar nog lite vad jag själv misstänkte. Ibland får kanske funktion och kvalitet gå före utseende. Jag beställer ett Ifor och håller tummarna för att det är värt priset.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 381
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 731
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp