Bukefalos 28 år!

Igångsättning av Nordsvensk som bara gått och haft det bra.

Sirpafinnen

Trådstartare
Hej och hallå, tänkte be er hjälpa mig att spåna fram ett schema för igångsättning på följande häst som jag kommer att hämta till helgen :love:

Nordsvensk Bruks, 8 år. Gått på lösdrift hela livet i stora hagar. Ej motionerad utöver det. Klart överviktig.

Så hur skulle ni tänka? :) Jag är inne på promenader, promenader, tömkörning och tömkörning men hur skulle ni lägga upp det veckovis tex? Vill ju ha en hållbar häst och massor av år tillsammans :love:
 
Sv: Igångsättning av Nordsvensk som bara gått och haft det bra.

Är hästen inriden? :P isåfall hade jag börjat med att rida in den ;) dem brukar sätta muskler osv under tiden. :)

Är den inriden och utbildad hade jag börjat med lite promenader och skritt-turer uppsuttet. Sedan tömkörning och rida ut med trav & galopp sträckor (som blir längre successivt). Ska sätta igång mitt sto som fick föl i somras i april, har då tänkt skritta ut/promenera i ca 6 veckor, och sen öka på med trav/tölt och galopp. Men i början mestadels rida ut :)
 
Sv: Igångsättning av Nordsvensk som bara gått och haft det bra.

Hehe, näe han e inte ens sutten på. Påbörjad inkörning i yngre år men det kom av sig pga olika omständigheter.
 
Sv: Igångsättning av Nordsvensk som bara gått och haft det bra.

hehe ok ;) ska han användas som kör eller ridhäst? Vad det än ska bli så hade jag börjat med utbildningen direkt :) köra in om det ska vara körhäst, eller inridning om du tänkt ha honom som ridhäst :)
som sagt kommer muskler osv "på vägen" :)
 
Sv: Igångsättning av Nordsvensk som bara gått och haft det bra.

Både och i bästa skogsmullestil :p Men mest ridning.

Ja precis. Tänkte börja med inridandet så snart vi lärt känna varandra lite samt tömköra som markarbete och promenera för snabbt komma ut och känna på trafik o allt annat som kan vara läskigt :)
 
Sv: Igångsättning av Nordsvensk som bara gått och haft det bra.

MASSOR av markarbete i början, precis som du redan är inne på; tömköra, både i paddock och ute i skogen, promenera, longera lite, arbete vid hand på kort eller lång tygel osv.

Lära känna, vänja in långsamt, bygga upp långsamt. En kvarts promenad ena dagen, kanske tio minuter i paddocken nästa, och så sakta öka på.

Låt det ta TID! Mycket mycket bättre att skynda mycket långsamt för att, som du säger, få många år tillsammans. Och tänk på att den mentala biten ska hänga med också, det kommer att bli en stor omställning för den här killen att plötsligt få lite krav på sig.
 
Sv: Igångsättning av Nordsvensk som bara gått och haft det bra.

Tycker du har en ok plan redan nu, jag hade tagit vintern som inridnings period mjuk fluffig snö är aldrig fel när man rider in ^_^. + att det blir tungt för hästen att busa för mycket i djup snö :D.
Men promenader och tömkörning så ni får lättare att hitta en sadel när ni rider in är bra :) tänker att en överviktig grov häst kan vara nog så roligt att hitta sadel åt. :p

Dvs, promenera och tömkör nu och påbörja inkörning t ex, rid in till vintern när ni känner varandra mer och ta upp inkörningen igen till våren när hästen är mer trygg i att gå på uteritter :)
Så ni tar en sak i taget och inte tränar in körning ena dagen och ridning den andra.
 
Sv: Igångsättning av Nordsvensk som bara gått och haft det bra.

Ja det ligger nåt i det där med snön :D
Har en bomlös sadel till att börja med (och har jag tur som en tok kan jag så småningom använda bomsadeln jag haft till kallblodstravaren jag hade nu innan ).
Nä, känner också att en sak i taget när det gäller ridningen o körningen. Kommer ju som Cornelia säger bli en stor omställning för killen..

Cornelia, ja precis det är det jag funderar på också, att låta det ta tid, trots min egen iver :p Bra i alla fall att lösdriftshagarna varit enorma så att han har knallat runt en del och underhållit benen så långt.
 
Sv: Igångsättning av Nordsvensk som bara gått och haft det bra.

Bra att låta det ta tid, men man får heller inte vara för försiktig och låta det ta fööör lång tid. Då tråkar man ut hästen istället. Skynda långsamt men samtidigt ge hästen utmaningar :)
 
Sv: Igångsättning av Nordsvensk som bara gått och haft det bra.

Tror på tid, och att låta allt landa och fastna ordentligt. Inte så mycket för den fysiska som för den mentala biten. Har sett det så många gånger, att det är bättre att skynda långsamt med hästar!

Pyssel, promenader och arbete på töm lär inte tråka ut hästen, man kan variera det arbetet hur mycket som helst och samtidigt skaffa sig en riktigt bra kommunikation och ett ömsesidigt förtroende.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 580
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 312
Senast: __sofia__
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 365
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp