Igångsättning efter hovledsinflammation

H

Häst 2004

Håller nu på att sätta igång min häst efter en ganska lång konvalecens ( c:a 4 månader ) . Har nu skrittat i en månads tid och har nu , precis i dagarna, börjat trava henne försiktigt... Första stegen kändes "stapliga" och hon är givetvis stel - men när hon väl kommer i gång så travar hon på och det känns jämnt o fint! Jag kan däremot inte korta upp henne - hon saktar då av och vill inte alls fortsätta trava...
Behöver råd om hur jag ska fortsätta igångsättningen !
Ska jag succesivt öka på travtiden? Hur lång tid ska jag räkna att igångsättningen kommer att ta ? 3 - 4 månader ?
 
Sv: Igångsättning efter hovledsinflammation

Hej!
Har oxå varit i din sits.
Kanske inte har så mkt att komma med, mer än att vill inte hästen samla sig i trav, så är det antagligen för att det gör ont. Fick strikta order av min vet. att absolut inte pressa fram ngt när jag red, utan endast roliga skogsturer med små inslag av "jogging"

Har nu däremot jobbat min häst i skritt på volt då det är väldigt längesen hon blev behandlad sist och jag tror att det är nyttigt att få dem starka och lika i båda sidor.

Hoppas du har en frisk häst snart!

/annsofi
 
Sv: Igångsättning efter hovledsinflammation

Har inte veterinären gett dig några råd?? När min häst opererades i somras "pumpade" jag veterinären för att verkligen verkligen veta hur jag skulle sätta igång honom igen!!

Däremot hade jag försökt trava hästen enbart på raktspår och inte krävt någon samling, försökt hålla den i form, men inget annat under rätt lång tid! Säkert minst under en månads tid, men ökat trav-tiden succesivt hela tiden!!
Lycka till! :)
 
Sv: Igångsättning efter hovledsinflammation

Tack för era svar!

Jag frågade inte veterinären så noga :crazy: Fick rådet att skritta en månad och att sedan succesivt sätta igång henne.
Men det låter bra med att ej kräva ngt så här i början, utan låta henne småjogga lite och succesivt öka på travtiden om allt känns ok.
Tack för råd!
 
Sv: Igångsättning efter hovledsinflammation

Hej!

Berätta gärna mer om hur ni haft det med era hovledsinflammationer! Jag står just nu med min nyinköpta häst (valack f 1996 som jag haft i 3-4 månader) där man upptäckt detta i bägge fram...vi har skrittpromenerat för hand en kvart om dagen i en och en halv vecka och det känns redan tradigt att inte få rida.:crazy: Han ser faktiskt rätt stel ut och går liksom på "hälarna" (trakterna)...vi ska på åb den 9/1-07. Han har fått en behandling.

Varför får de detta? Hur märkte ni att det var något vajsing? Blir de bra eller måste man börja leta efter andra orsaker, jag menar kan det vara en sekundärhälta?:confused:

Jag för min del var på klinik för att kolla upp hosta- jag märkte inget vid ridning. Tyckte snarast att han börjat kännas riktigt fin att rida, lite mindre stel och tittig eftersom han börjat vänja sig vid mig och den nya miljön. Tyvärr har det kanske blivit lite enahanda arbete i ridhus då mörkret har fallit här i Skåne...och jag rider inte superbra direkt, jag jobbar på att han ska gå i form i alla gångarter. :o
 
Sv: Igångsättning efter hovledsinflammation

När Novan blev friskförklarad från sin hovledsinflamation sa vet att jag skulle skritta i 1 månad och därefter fortsätta en långsam igångsättning. Total tid för igångsättning räknade vet till 3 månader. Jag har nog tagit 3,5 månader på mig till hyfsad ridning men då har jag under denna period haft 3 veckors mugghälta (på samma ben som hovledsinflamationen) att oroa mig för också.
Novan sprutades 2 ggr och stod i 2 månader under betet.
 
Sv: Igångsättning efter hovledsinflammation

Min hade hovledsinfl hö bak, troligen har hon vrickat sig rejält på sommarbetet... Vad tråkigt för dig att hästen så snabbt efter du köpt den bli skadad, vet precis vad du går igenom... Efter att jag promenerat med min i nästan 4 månader var jag utledd på promenader, skämdes samtidigt eftersom jag ville min hästs bästa :love: , men man är ju inte mer än människa... Min fick 3 behandlingar i hovleden samt 2 kurer med butta. Vad jag har hört så ska man försöka att rida på så varierat underlag som möjligt för att undvika att det kommer tillbaka o väldigt försiktig igångsättning.
Lycka till med din häst !

Ok, jag räknar med att igångsättningen kommer ta 4 månader, lika bra att vara väldigt försiktig ,,,
 
Sv: Igångsättning efter hovledsinflammation

JÄttebra att jag hittade denna tråd. Min pålle har /har haft hovledsinflammation båda fram och en knäledsinflammation höger bak. Efter att ha sprutats två gånger i alla tre var han nästintill haltfri på vänster fram och bak men högerhältan har hållt i sig. Tredje gången sprutade de honom endast muskulärt. Han stod i sjukhage mellan i ca sex veckor men tillslut gick det bara inte, han rullade fast i staketet och blev jobbig att leda in och ut. Nu går han i en vanlig ganska liten hage med sin bästa kompis och de är gansk lugna av sig. Promenader gick bra i början tills han blev jättejobbig att leda, han bockade galopperade på stället m.m. Så nu går han bara i hagen. Har tänkt att han skall få vila nu hela vintern så att det förhoppningsvis får läka ut ordentligt. Imorgon kommer hovslagaren ut från ATG och skor med specialbeslag efetrsom min snälla häst som alltid gått på transporten som ingenting bara störtvägrade och slet och bockade i två timmar (vi fick inte in honom). :confused: :confused:
Just nu känn allt skit då man tycker så synd om honom, det märks ibland att han har ont men ibland så går han på som ingenting????
Hur har era hästar varit under konvalensensen?
Hur har promenixerna gått efetr ett tag?
Just nu är det ju skitunderlag ute, har sparat en gräshage som är ganska jämn så den är som tur väl är inte söndertrampad och lerig.
Usch behöver lite råd och stöd tror jag, finner det inte roligt att åka ut till stallet längre har konstant ont i magen och försöker verkligen att täönka postivit för hästens skull.:smirk:
 
Sv: Igångsättning efter hovledsinflammation

Jag hade 6 veckors promenad med en häst på boxvila i somras, opererad för lös benbit... han blev helt vild efter ett tag! Satte på honom träns och chambon och longerlina och kunde enbart promenera i ridhuset sista veckorna..... gick inte bredvid honom, utan höll honom några meter ifrån mig så han gick på spåret och jag innanför så jag var på "säkert avstånd"... drog omkull honom 2 gånger när han stod på bakbenen.... men det gick! Sista veckan lät jag honom trava något varv, då lugnade han sig, bättre att han får trava lite kontrollerat än vila okontrollerade bockningar... så resonerade iallafall jag och veterinären hade sagt det till en vän när hennes häst var konvalecent :) Har ett fint ärr själv på handen där longerlinan brände mig, så ett tips, vantar och hjälm på! ;)
 
Sv: Igångsättning efter hovledsinflammation

Intressant att höra era erfarenheter!
Min pålle har under ett års tid blivit behandlad 3 ggr i högerhovled, dock med varierande resultat. Hon svarar på behandling, men blir inte riktigt fräsh. Bestämde efter sista åb att sluta beh. och acceptera att tanten inte håller fullt ut.
Men peppar peppar så känns hon faktiskt rätt fin nu. En instruktör kollade när vi travade i ridhuset och hon tyckte inte att hästen såg halt ut, utan enbart stel (inte så konstigt då vi såklart inte jobbat i trav på volt) men hon känns bra och är hyfsat torr å fin i benen. En et har kollat igenom henne för inte så länge sedan och tyckte att hon kändes underligt mjuk å fin i hovleden, inte vad man kunde förvänta sig av en häst med hennes problematik.
Dock var hon stelare i kotan på det halta benet. Får mig att fundera över "min" vet.s kompetens...

Kom gärna med fler erfarenheter i detta ämne! Är så intressant!

/annesofie
 
Sv: Igångsättning efter hovledsinflammation

Oj! Min häst har varit en riktig ängel att leda och skritta, men vi har bara hållit på i 10 dagar...jag vet nog inte riktigt vad jag har framför mig än...

Vi fick inga restriktioner ang hagvistelse, så han går nu med bästisen i stor men lerig hage. De håller sig lugna för det mesta, men när hon ska ut blir han ledsen och springer lite...jag hoppas att det går ändå, tycker inte att han ska behöva gå ensam och någon annan lösning finns inte just nu.
 
Sv: Igångsättning efter hovledsinflammation

Jag fick order av veterinären att ha min pålle i sjukhage tills återbesöket. Det gick himla bra de första fyra veckorna men den femte veckan så skulle han rulla sig tre gånger in och ut ifrån hagen samt att han rullade fast en gång i staketet. Då fick jag nog och ringde ATG som tyckte att jag skulle släppa honom i en mindre hage med sin kompis. Hagen de går i nu är liten mn väldigt plan och nu har marken torkat till lite så det inte blir så upptrampat.
Jag menar upptramapd lera när det fryser lär ju vara det värsta de kan gå på och vricka sig.:( Att dela upp haganrna i mindre och använda en plan när de fryser på är ett bra alternativ. Idag har hovisen från ATG varit ute hos oss och skott honom med ringskor, han tyckte inte att min hovis hade skött sitt jobb och höger fram som ännu inte varit bra hade förra hovisen verkat snett. Det är ju inte undra på att den inte har blivit bättre då ju. När jag hade släppt ut han efter skoningen idag brakade han loss ordentligt i hagen men vad skall man göra! De lugnade sig ganska snabbt i alla fall. Han såg inte halt ut när han travade så lätt i hagen så.....:rofl:
 
Sv: Igångsättning efter hovledsinflammation

Min häst har varit relativt lugn under "promenadtiden", det var nog c:a 2 ggr gånger som hon verkligen försökte sticka iväg med mig...:eek:
Tycker däremot att hon nu, ju mer vi kommer igång, har lite dumheter för sig och är tjurig vissa dagar.
Lycka till med din häst Empalie, hoppas att specialbeslagen hjälper o att du snart kan komma igång lite med honom, vet precis hur det känns , jag var riktigt uppgiven ett tag jag också... Men kämpa på du ska se att det löser sig;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
452
Senast: animalasia
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
859
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
411
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 428
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp