Sv: Illegal Valpsmuggling
Saken är nog bla den att de inte skriver ut i annonserna att det handlar om smuggelhundar direkt :smirk:
Jag vet en tjej som svarade på en annons om valpar, de skulle vara vet bes & allt, inte reggade dock (jag köper bara reggade valpar, så ta inte den diskussionen med mig.. men många bryr ju sig inte så mkt). Hon var inte så bestämd av sig, men snäll människa, och efter lite strul (är de duktiga på smuggling & försäljning kan de ju massa knep för att få det att låta bra att vissa papper saknas etc, att det inte går att träffa tiken mm), hon träffade iaf en man som hade valpen med sig & tyckte det kändes helfel men köpte valpen, som var mkt ynklig, för att "rädda den" från honom & tog den till vet med en gång. Tyvärr fick den senare tas bort pga sin dåliga hälsa..
Bara ett exempel, är man naiv & inte har full koll på hur saker & ting ska skötas, och vill hjälpa en hund man anser lider, då kan det gå såhär. Svårt att bara döma någon rakt av, även om vi som har bättre koll kan tycka det verkar korkat. (Sen finns det alltid människor som vill börja ha ett djur som inte är insatta, ex folk som tror att hästar kan bo i trädgården etc..

)
Tycker det är mest tragiskt alltihop, det behövs mer upplysning så folk (läs valpköpare) vet vad de ska kräva. Tyvärr lär det ändå finnas såna som struntar i det, trots vetskap, för att få en innehund..