Ilskan efter dödsfallet: "Oseriöst förfarande"

Hästen Filur dog på tävlingsbanan i Friends arena på fredagskvällen.
Nu riktar Djurens Rätt skarp kritik mot arrangörerna, och menar att de kör en PR-kupp.
"Förfarandet från arrangörens sida är både oseriöst och olyckligt", skriver de i ett öppet brev. ...
Källa / Läs mer:
http://www.expressen.se/sport/ilskan-efter-dodsfallet-oseriost-forfarande/

Plötslig hjärtdöd hos såväl högpresterande djur som unga människor beror oftast alltid på en underliggande hjärtsjukdom. Det händer några entaka fall i tävlingsarenorna varje år som får stor mediepublicitet, men säkert oftare i träningssammanhang. 5-10 fall per år hos människa. Osäker på hur många hästar som dör denna ögonblickliga död.
Svårt att förebygga och även att föregå.
Hos häst är det dessutom oftare äldre individer som drabbas.

Men om djurens rätt vill plocka på sig publicitet så kan de väl anordna HLR-kurser för återupplivning av häst vetja!

Vad djurrättsaktivister anser är tämligen ointressant, de är i de allra flesta fallen militanta vegantalibaner som går lydigt i PETAs ledband.
hB87E5987

Eller försöker få varumärket Jägermeister att byta namn.

Om man är läskunnig och har lite läsförståelse så står det ju i artikeln vad det är som DR vänder sig mot. Nämligen att arrangörerna är snabba på att utan egentliga fakta snabbt förklara varför hästen dog. Och det är ju ganska uppenbart att det är ett sätt att släta över det tråkiga att en häst dör under en tävling framför tusentals åskådare. Men tydligen mådde hästen bra in i det sista, hur nu veterinären kunde veta det. Ytterligare ett sätt att släta över det hela och säga att det nog inte var så illa.

Och att påstå att vad djurrättsaktivister tycker är ointressant är ganska oseriöst och tramsigt (för att inte tala om illustrationen i kommentaren).

Om man är läskunnig och har lite läsförståelse så står det ju i artikeln vad det är som DR vänder sig mot. Nämligen att arrangörerna är snabba på att utan egentliga fakta snabbt förklara varför hästen dog. Och det är ju ganska uppenbart att det är ett sätt att släta över det tråkiga att en häst dör under en tävling framför tusentals åskådare. Men tydligen mådde hästen bra in i det sista, hur nu veterinären kunde veta det. Ytterligare ett sätt att släta över det hela och säga att det nog inte var så illa.

Och att påstå att vad djurrättsaktivister tycker är ointressant är ganska oseriöst och tramsigt (för att inte tala om illustrationen i kommentaren).
Tvärtom, jag tycker djurrättsaktivister är Mycket intressanta. Och jag skulle gärna studera dem närmare för att förstå hur de tänker då jag i en del fall har svårt att greppa hur de värderat (eller inte) den långsiktiga konsekvensen av det som debatteras.

Sen kan en banveterinär dra en hel del slutsatser av de statusuppgifter man har. Hästen är fullt frisk innan start. Dör Plötsligt och omedelbart. Få orsaker ger så ögonblicklig död. Pick one. Det gör inte hästen mindre frisk innan start eller mindre död. Och vill man ha 100% konstaterande av orsak så kan man ju kosta på en obduktion för att avgöra vilken av de få orsakerna det kan vara.

Så ja, jag har fortfarande svårt att förstå vad Djurens Rätt vill debattera om.

Vad djurrättsaktivister anser är tämligen ointressant, de är i de allra flesta fallen militanta vegantalibaner som går lydigt i PETAs ledband.

Vilken konstig inställning :meh: låter som du är emot folk som värnar om djur och som jobbar för att djur ska ha det bra. Säger inte att alla arbetar åt rätt håll men de allra flesta.

Det artikeln berättar tycker jag däremot låter väldigt överdrivet av Djurens Rätt, de gör en höna av en fjäder.

Vilken konstig inställning :meh: låter som du är emot folk som värnar om djur och som jobbar för att djur ska ha det bra. Säger inte att alla arbetar åt rätt håll men de allra flesta.

Det artikeln berättar tycker jag däremot låter väldigt överdrivet av Djurens Rätt, de gör en höna av en fjäder.
Jag har inget till övers för folk som släpper ut minkar o rävar o förstör anläggningar, jag har inget till övers för folk som stjäl/kidnappar höns o hundar, jag har inget empati för folk som bränner mjölktankbilar.

Jag äter kött, fisk, skaldjur, ägg, mjölk o mejeriprodukter. Jag äger min hund o anser att du har rätt att äga din häst. En råtta, en grävling eller fästing har inte samma rättigheter som människor.

Läs mer: https://en.wikipedia.org/wiki/Speciesism

Jag har inget till övers för folk som släpper ut minkar o rävar o förstör anläggningar, jag har inget till övers för folk som stjäl/kidnappar höns o hundar, jag har inget empati för folk som bränner mjölktankbilar.

Jag äter kött, fisk, skaldjur, ägg, mjölk o mejeriprodukter. Jag äger min hund o anser att du har rätt att äga din häst. En råtta, en grävling eller fästing har inte samma rättigheter som människor.

Läs mer: https://en.wikipedia.org/wiki/Speciesism

Och därför anser du att DR inte bör arbeta för att djur ska få leva under bättre förhållanden?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En häst föll ihop och dog under Sweden international horse show på Friends arena. Nu får tävlingarna skarpt kritik från organisationen... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 007
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka