Importera häst från Danmark!

MalinJ

Trådstartare
Någon som har erfarenheter av det eller har koll på proceduren - vad som krävs och kostnader för det?

Sv: Importera häst från Danmark!

Köp hästen, vetbesiktiga den(inom 24 timmar har jag för mig) innan den transporteras hem. Plättlätt. EU är kul :) Hästens pass gäller ju för EU så du behöver inte fixa nytt i Sverige.

Ja det lät ju plättlätt!

Vet du eller någon annan hur det funkar med moms? Om man har ett momsregistrerat företag i Sverige och köper av ett momsregistrerat företag i Danmark - funkar det på samma sätt som om man köper inom landet?

Har precis impoterat från finland. Kontakta tullverket för exakta svar. För mig var det bara besikta och ta hit hästen. Inget krångel. Ingen momsning. Från Norge måste du momsa om det inte är gåva.

Avresebesiktningen har blivit rätt dyr, första hästen jag importerade från Dk kostade besiktningen runt 500:- Andra gången så fick jag betala nästan 2000:- !!! :crazy: O Då var det en besiktning som gjordes på flygande fot, ute på asfaltsparkeringen inne på färjeområdet i fredrikshavn... Lite klämma lite känna o så en underskrift på pappret, de kolar typ bara att hästen inte har något smittsamt o att den inte är halt.

Sen var det bara att köra på båten o åka hem.

Enkelt är det iaf, man har väl 24h på sig, alt. om man besiktigar en fredag så är det ok att åka typ på söndan- iaf var det så med min första häst- import 2004. Han saknade pass så vi körde dessutom lite fult där- hade ingen lust att lägga flera veckors pappersarbete och pengar på att skaffa pass i danmark för att sedan göra samma process i sverige. Vi chansade o åkte ändå- det gick fint.

Hur det funkar med moms vet jag därmot inte, jag handlade alldeles kolsvart...

Menar du att du skulle få göra nytt pass i Sverige? Gäller inte det Danska passet eller fungerar det olika i olika rasföreningar?

Menar du att du skulle få göra nytt pass i Sverige? Gäller inte det Danska passet eller fungerar det olika i olika rasföreningar?

Nej man behöver inte göra 2 pass om man inte vill. Men antar att Kvandi inte ville vänta i flera veckor alt månader på ett danskt pass och sedan vänta lika länge på ett svenskt. EU pass gäller i alla EU länder.

Min häst kommer fortsätta vara "finsk". Och tänker inte skaffa svenskt pass till henne. Hon har EU pass.

tänker inte skaffa?

man SKA inte skaffa nytt pass, hästen ska ha sitt pass hela livet, det spelar ingen roll om du säljer den till norge eller tyskland, det passet hästen fick som fölunge ska följa den livet ut. det är ju hela poängen med att ha pass, att det inte ska hållas på och myglas med olagliga omregistreringar. tex min ena är född i sverige, såldes till norge och flyttade sen tillbaka till sverige. men han har hatt sitt svenska pass hela tiden, man byter inte passet.

att kvandi inte ville vänta på dansk pass berodde säkert på att hon ville ha hem sin häst direkt.

malinj; det är enkelt att ta in från eu land. krävs bara pass och friskhetsintyg, samt bevis på att du äger hästen (läs köpekontraktet).

Senast ändrad:

Så här skrev jag för ca 1 år sedan. Tror inte reglerna har ändrats sedan dess:

Min islandshäst kommer från Danmark.

Det är ännu viktigare än i Sverige att man skriver ett så heltäckande avtal som möjligt. Varför? För att det är betydligt dyrare och svårare att driva en rättsprocess i ett annat land, oavsett vilket land det gäller. Jag har hört att det ska vara enormt svårt att få rätt mot en dansk säljare för en icke-dansk köpare. Var också försiktig så att inte språket skapar oklarheter. Fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Rent administrativt krävs ett hälsointyg från en Embedsdyrelæge (motsv. ung. distriktsveterinär). Utresan måste påbörjas senast 48 timmar efter att intryget har utfärdats. Det ska sparas i 6 månader. På Fødevarestyrelsens hemsida står vad du behöver veta. Det finns två hälsointyg, ett dyrare om hästen ska flyttas permanent till Sverige och ett billigare om det bara är tillfälligt, t.ex. vid tävling. Ryktesvägen har jag fått reda på att det tydligen är väldigt många hästar som "råkat" stanna kvar i Sverige efter ett "tillfälligt" besök ;) Hästpasset ska givetvis också följa med hästen.

Jag fick höra att det krävs en färdplan oavsett resans längd, men en sådan sätter man enkelt ihop. Transporten måste vara märkt med "Djurtransport", "Hästtransport" eller liknande. Kan du låna en Brobizz av någon och bil+transport inte överstiger 6m kostar inte överfarten på bron många hundralappar. Räknas som en vanlig bil. Undvik att tanka i Danmark om du kan. Bensinen är drygt en krona dyrare per liter med nuvarande kurs. Många bäckar små... :)

I övrigt gäller samma undersökningsskyldighet som i Sverige. Har du möjlighet att vara med vid veterinärbesiktningen är det precis som här en god idé att vara det.

Bankväxlar används inte i Danmark. Kontant betalning är det mest gångbara. Se till att betalningsformen skrivs in i avtalet och att säljaren skriver under på att han/hon mottagit betalningen.

Lycka till! :)

Tack för alla tips! Planen i det här fallet är att i så fall ta hem hästen med en transportfirma. Hästen finns på fastlandet - typ nordvästra sidan och det skulle bli dyrare att åka och hämta henne själv eftersom det blir överfart via färja. Jag har hittat en transportfirma som kör stall till stall från Danmark till resten av Europa med ett fast i förväg specificerat pris - antar att transportfirman ordnar med allt vid tullen då om veterinärbesiktning och pass är i sin ordning?

tänker inte skaffa?

man SKA inte skaffa nytt pass, hästen ska ha sitt pass hela livet, det spelar ingen roll om du säljer den till norge eller tyskland, det passet hästen fick som fölunge ska följa den livet ut. det är ju hela poängen med att ha pass, att det inte ska hållas på och myglas med olagliga omregistreringar. tex min ena är född i sverige, såldes till norge och flyttade sen tillbaka till sverige. men han har hatt sitt svenska pass hela tiden, man byter inte passet.

att kvandi inte ville vänta på dansk pass berodde säkert på att hon ville ha hem sin häst direkt.

malinj; det är enkelt att ta in från eu land. krävs bara pass och friskhetsintyg, samt bevis på att du äger hästen (läs köpekontraktet).

Jag kontaktade Svenska hästavelsförbundet och frågade dem om passet och nu är ju hästen registrerad i Finland med EU pass. Med mig som ägare. Jag kan få den sv.registrerad med eu pass. Och måste då byta ut passet. Men inget som behövs.

Jag kontaktade Svenska hästavelsförbundet och frågade dem om passet och nu är ju hästen registrerad i Finland med EU pass. Med mig som ägare. Jag kan få den sv.registrerad med eu pass. Och måste då byta ut passet. Men inget som behövs.

Vi har holländska ponnyer här hemma och dom registrerar vi aldrig om utan de behåller sina pass. Det enda som behövs är ett svenskt mätintyg och sen får man tävla mm precis som vanligt. Ett NF-sto har jag dock registrerat för att vi skulle avla på henne men det enda som hände var att jag fick tillbaka det ursprungliga holländska passet där dom hade skrivit dit ett svenskt reg. nummer med vanlig bläckpenna. Så ska man inte avla på ponnyn finns det ingen som helst anledning att registrera om dom.

Sen är det enligt min erfarenhet otroligt vanligt med "svarta" transporter från Danmark där hästarna inte har utförselbevis. Kontrollen i tullen är ganska obefintlig....

Nu visade det ju sig att mitt sto är dräktigt och jag behöver ändå inte sv.registrera henne om jag fattat rätt. Däremot så kan jag välja om fölet ska registreras i finland eller sverigre. Iom det inte finns någon rasförening i sverige för finnhästen. OM jag minns rätt;)

Hästen saknade pass vid köpet. Dvs han hade inget. Alternativet var då att först ansöka om pass i danmark- vänta hur lång tid det nu skulle ta plus betala den avgiften o sen få hem hästen, skicka in passet o få betala avgift för svenskregistrering. Eller att helt enkelt importera hästen utan pass och ansöka om pass i sverige. Jag ville ha hem min häst så jag valde det senare alternativet. Hästen hade ju sina originalpapper/födelsepapper men han var inte reggad i danmark heller- bara på island.

Hade hästen haft ett danskt pass så hade man i våran rasförening iaf fått skicka in det, få en typ stämpel i det och då blir hästen samtidigt svenskreggad.

Okej, jag förstår. Nu blev affären med den danska hästen inte av men det är ändå bra att ha lite koll på hur det funkar om det skulle bli aktuellt någon annan gång. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Någon med erfarenhet av tinker här? Hur är dom att rida? Överlag tunga eller? Fång-benägna? Robusta och friska? Bra hovar? Har hört om... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
3 987
Senast: Mearas
·
Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
758
Senast: Görel
·
Övr. Hund Hej! Jag har just hittat hunden med stort H! Tyvärr bor den så klart i USA så det blir att importera. Är det någon som nyligen gjort det...
Svar
7
· Visningar
1 009
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 352
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Valp 2025