Importera hund från Norge

K

Kerre

Har precis fått reda på att man SKA :angel: betala moms på en hund som man köper i Norge (vid införsel till Sverige alltså). Hur har ni som importerat från Norge gjort? Hämtade ni med bil och "smet igenom" tullen? Eller - om ni åkte tåg över gränsen - var det någon koll ombord på tåget då? Har hört att om hunden skickas med flyg så får man först betala moms innan man får hämta ut hunden hos transportören. Rätt? Hur ska då tullen kunna veta vad man betalat i inköpspris? Eller är det något schablonbelopp?
(För kännedom så har jag kollat med tullverket - och det ÄR MOMS på hund inköpt i Norge, vid införsel till Sverige - även om de flesta som importerat hund inte verkar känna till det).

Känner någon till någon som "åkt dit" i tullen? Hur ska tullen kunna påvisa att jag inte hade med mig hunden när jag åkte in i Norge?

Tycker att det är tillräckligt dyrt att köpa hund, utan att behöva betala moms också! :mad:
 
Hm, vet faktiskt inte. Tänkte bara säga att jag var på väg att köpa hund från Norge förut (blev aldrig av) och då trodde jag att det bara var att åka och hämta. Det var -99 tror jag, har det förändrats sen dess?
 
Vi tar alltid våra hundar med till Oslo på sommrarna för att besöka släkten. Jag har en gång kollat upp vad som behövs för att föra in hundarna till Norge och vad jag kommer ihåg så var det bara ägarbevis. Men som sagt det är ett par år sedan jag kollade det - tror det var till Jordbruksverket jag ringde?? (kan det stämma). Hur som helst har vi aldrig blivit stoppade i tullen. Men kolla upp det för säkerhetsskull.
 
Ja, fast här handlar det ju inte om det - utan om man behöver betala moms i tullen för hund som man precis har varit och köpt i Norge.
 
Nej, jag brukar inte betala moms när jag hämtar hundar i Norge. Har aldrig hänt att det ifrågasatts heller. Vet däremot att en av mina valpköpare "åkte dit" i norska tullen med en valp, det blev DYRT!!
 
Ring tullverket eller skattemyndigheten och fråga!

Föreslår dock att du INTE smiter genom tullen med hunden - den ska redovisas och du kan få dryga böter om du åker fast. Hunden kan även skickas tillbaka till Norge (tror jag, men är inte säker.)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har funderingar på att importera en häst från Norge till Sverige. Men hur fungerar tullen? Som jag fattat det skall man betala moms...
Svar
4
· Visningar
607
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 105
Övr. Hund Hej alla kloka och kunniga! Jag har en fråga till er. Det gäller en hund som importerades som valp till Sverige ifrån Norge. Ägaren har...
Svar
13
· Visningar
2 201
Senast: Valptass
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 582
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp