Importera islandshäst

Sv: Importera islandshäst

Sökku-Blakkur var verkligen speciell. Han hade en stark personlighet och mycket egen vilja.

Jag har pratat med några som var med på 1970-talet och enligt dem var det ovanlig med eksem då, någon enstaka drabbades.
Det är nog så att vår miljö har förändrats, att det blivit mer svidknott.
 
Sv: Importera islandshäst

Boj skrev:
Det finns säkert importer som inte utvecklar eksem, men många av dem gör så i den senare delen av livet när åldern börjar göra sig påmind.

Vet nu en pålle som fått eksem, import 98 och eksem började nu i år.

Jag hade ju två som fick eksem för 3 år sedan efter 9 resp 12 år i Sverige. Håller med att ålderna kan ta ut sin rätt, särskilt på avelsstona!
 
Sv: Importera islandshäst

em76 skrev:
Sökku-Blakkur var verkligen speciell. Han hade en stark personlighet och mycket egen vilja.

Jag har pratat med några som var med på 1970-talet och enligt dem var det ovanlig med eksem då, någon enstaka drabbades.
Det är nog så att vår miljö har förändrats, att det blivit mer svidknott.

Du har helt rätt Elin! Det är ju inte bara islandshästarna som ökat i eksemhänseende utan även många andra raser. Bara de senaste 10 åren är förändringen stor. Märker det själv också. Kan inte minnas att jag lidit av knottstick när jag var yngre eller ens att jag såg några men nu finns de överallt och det kliar på mig med i hårbotten och ögonbryn där de älskar bitas. Minskningen i fågelbeståndet kan ju vara en stor orsak men också det kraftigt förändrade klimatet.
 
Sv: Importera islandshäst

Största nackdelen skulle jag tycka var risken att få eksem när man importerae... (har själv en import med eksem)
 
Sv: Importera islandshäst

Nej, nu börjar jag tänka om. Vill absolut inte ha en eksemhäst och risken att få en sådan om man importerar verkar ändå vara för hög för att jag skall våga köpa från Island. Eksem är inte kul. Har sett flera intressanta svenskfödda unghästar nu jag ska åka och titta på. Är säkert minst lika fina. Tack för alla råd! Kanske hör av mig igen när jag hittat nån:smirk:
 
Sv: Importera islandshäst

Knapplån
När vi ändå håller på och pratar om exem....Veterinärteam på Island och Sweitz (ok nu är det kortslutning i hjärnan hur stavar man till "Switzerland" på svenska?) håller på och utarbetar en vaccination mot exem! Försöken görs av förklarliga skäl inte på Island men den isländska staten bidrar med pengar och isländska veterinärer är inblandade. Det kommer säkert att ta många år att få fram det, men man kan ju alltid hoppas!!!!
 
Sv: Importera islandshäst

Skulle vara rena drömmen i så fall!
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
984
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
266
Senast: Tassa
·
Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: Fetaost
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 041
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp