Privatleasing vs äga

Guldaskig

Trådstartare
Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa eller köpa. Just nu äger vi en bil men har börjat kolla på om det kan vara värt att leasa en. Skulle vilja höra från er som både leasat och ägt bil vad fördelarna och nackdelarna är och om det är något speciellt att tänka på. Är det vanligt att man behöver betala för slitage när man lämnar tillbaka bilen? Tänker ändå att risken är stor att det blir mer än normalt slitage när man har både barn och hund…
 
Den jag känner som har leasingbil valde det för att det var okomplicerat, en fast månadskostnad, inte behöva bry sig om service,reparationer och sånt.

Jag personligen gillar inte tanken av att ingå ett avtal som är svårt/omöjligt att bryta om mitt liv förändras drastiskt och jag skulle bli sjukt stressad av att det där med att "normalt slitage" och hur många mil man får köra på ett år osv.
Värdeminskning på min egna bil är på något vis lättare att leva med mentalt. Visst jag får kanske inte lika mycket för min bil om jag säljer den nu med lite småskavanker än nån som vårdat den med silkeshandskar, men jag slipper ju i alla fall betala när jag lämnar in bilen...
 
Har alltid ägt bil men kommer leasa inom något år. Värdesätter det bekväma att köra ny bil utan att låna till den.
 
Jag leasade en Golf åt dottern för några år sen. Tror vi betalade 2300:- i månaden i tre år. Maxsträcka 1500 mil. Inga problem att lämna tillbaka, inga extra kostnader. Normalt slitage. Hur bekvämt som helst - och skönt med en splirrans ny bil som inte skulle lägga av nånstans i obygden med dottern.

Sedan vi lämnat tillbaka den såg vi den till salu hos VW och köpte den! Vi fick den till reducerat pris eftersom vi leasat den tidigare. Inga andra ägare mao. Riktigt bra deal. Ångrar inte en sekund.
 
Sambon har leasat elbil i många år. Nu har han en Kia e-niro och räckvidden har ställt till det milmässigt. Inte så att bilen felar men tidigare bilar har inte rullat så värst mycket pga kort räckvidd, han har helt enkelt kört bensinare längre sträckor och låtit leasingbilen stå.
Nuvarande har så pass bra räckvidd att den funkar till allt, men han tänkte inte på att den skulle rulla mer än de tidigare och valde helt enkelt för lågt antal mil när han leasade. Det har inte gått att ändra i efterhand och övermil blir typ 11 kr/mil sen.

Vi får inte ha djur i bilen heller, kan vara en bra grej att ha koll på. Och service! Hoppar man över service kan det bli snuskigt dyrt, har hört om folk som fått betala 10.000 kr/missad service.
 
Jag leasar. Köpte till extramil. Älskar konceptet. Haft min bil i 2 år och 9 mån så avtalet löper snart ut.
Jag har fått hem pappren nu om hur bilens skick ska vara och ser inga konstigheter alls i det. Smågrejer får finnas. Det som är ”större” är sånt som man troligtvis hade åtgärdat om man ägde bilen själv (det är ju en ”ny” bil) eller som man tar på försäkringen.
Jag får gratis genomgång av bilen på verkstad innan återlämning.
Jag har 2 hundar i bilen men de fäller inte och är små så de märks inte av.

Jag letar ny leasingbil igen men iom att jag kör el och de har stuckit iväg i pris så blir det kanske att jag köper en bränslebil. Leasa bränslebil gör jag inte. För mig blir det oekonomiskt pga hög skatt plus bensin/disel.

Det kan finnas stora skillnader mellan bilmärke och handlare i vad som anses vara normalt slitage.
Och man ska kolla upp vem som ska gå igenom bilen sen. Anänds Carplus tex så avstå.
 
Den jag känner som har leasingbil valde det för att det var okomplicerat, en fast månadskostnad, inte behöva bry sig om service,reparationer och sånt.

Jag personligen gillar inte tanken av att ingå ett avtal som är svårt/omöjligt att bryta om mitt liv förändras drastiskt och jag skulle bli sjukt stressad av att det där med att "normalt slitage" och hur många mil man får köra på ett år osv.
Värdeminskning på min egna bil är på något vis lättare att leva med mentalt. Visst jag får kanske inte lika mycket för min bil om jag säljer den nu med lite småskavanker än nån som vårdat den med silkeshandskar, men jag slipper ju i alla fall betala när jag lämnar in bilen...
Servicen får många ta hand om själv även vid leasing hos vissa iallafall. En ytlig bekant fick betala 20' vid återlämnade för att bilen gick 9 mil för långt vid en service.
 
Kör man mycket kan det bli väldigt dyrt med leasing. Jag ligger på runt 2500-3000+ mil per år och det fanns när jag kollade inte så många som erbjöd det.

Sen vill jag kunna sälja om livet drastiskt förändras.

Så jag köpte en tre år gammal elbil och lånet är nu såpass litet att jag utan problem blir skuldfri om jag snabbt behöver sälja.
 
Mig veterligen får man som privatperson dra av ränteutgifter i deklarationen, men inte en leasingavgift. Kan också vara bra att ha i åtanke när man funderar på att köpa och ta lån vs privatleasa....
 
Jag leasade 3 olika bilar i totalt 9 år. Inga problem för mig alls och som kommen från en ganska 'fattig' familj var det ett sätt att komma in på bilmarknaden utan att ha en kontantinsats till lån. Jag hade precis fått jobb och kunde inte ta mig till jobbet utan bil.

Brorsan fick betala en del extra pga övermil.

Man behöver också vara noga med att kolla exakt vad som ingår. Jag leasade från två olika företag och i båda ingick service, men för brorsan bil ingick det inte (tex).
 
Jag skulle aldrig leasa. Så viktigt är det inte med en ny bil, jag klarar mig utmärkt i min som jag köpte loss efter en leasingperiod (3 år då, nu är den 11 år och funkar utmärkt).
Jag tror överlag inte på att skaffa saker jag inte har råd med, ffa inte skriva fast mig i ett avtal och vara ägd av nån. Jag köper aldrig på avbetalning eller tex "gratis" mobiltelefoner som sitter fast i abonnemang.

Undantaget är lån till studier eller bostad, men även där håller jag mig i bekväma prisklasser som inte riskerar att göra mig bankrutt.
 
Jag har hört från folk i min närhet att leasing blivit mkt dyrare än de räknat med iom ökade räntekostnader? Alltså att månadskostnaden ökat när räntan stiger, precis som när man tar billån.
 
Skulle aldrig leasa. Det är så fruktansvärt dyrt. Känner till flera som betalar 5000 i månaden för sin leasing. Jag har en lite dyrare bil och även med lån så kommer jag inte i närheten av den kostnaden. Jag betalar hellre till mig själv och äger bilen. Än att betala så mycket som bara är "borta sen". Sen får jag även tillbaka på skatten av lånet med. Har en Toyota rav4 som rullar sjukt bra och inte varit några problem. Precis varit på service och fixade små saker. Kostade 6000kr. Även om jag slår ut dom pengarna 12 månader så är jag inte i närheten av leasing kostnaden.
Om det skulle skita sig kan jag sälja bilen och faktiskt få loss pengar.
 
Jag har leasat bil. På plussidan är att man kan hämta ut en fabriksny bil utan att betala en enda krona i kontantinsats. Skönt att ha en fast bilkostnad i tre år och där service ingår. Bara att tanka och åka. Men för mig var det ett klart minus med milbegränsningen. Det blev en stress där man räknade och skulle hålla koll på hur långt bilen gått.
 
Jag har hört från folk i min närhet att leasing blivit mkt dyrare än de räknat med iom ökade räntekostnader? Alltså att månadskostnaden ökat när räntan stiger, precis som när man tar billån.
Ja det är säkert dyrare nu. Dom jag känner hade 5000 kr i månaden innan räntorna gick upp. Räntan på mitt billån är samma som innan. Har inte frågat folk vad leasingen kostar nu.
 
Skulle aldrig leasa. Det är så fruktansvärt dyrt. Känner till flera som betalar 5000 i månaden för sin leasing. Jag har en lite dyrare bil och även med lån så kommer jag inte i närheten av den kostnaden. Jag betalar hellre till mig själv och äger bilen. Än att betala så mycket som bara är "borta sen". Sen får jag även tillbaka på skatten av lånet med. Har en Toyota rav4 som rullar sjukt bra och inte varit några problem. Precis varit på service och fixade små saker. Kostade 6000kr. Även om jag slår ut dom pengarna 12 månader så är jag inte i närheten av leasing kostnaden.
Om det skulle skita sig kan jag sälja bilen och faktiskt få loss pengar.
Fast jag tror att det i många fall ingår en del saker i leasingkostnaden så det behöver man ju ta med när man jämför. Kanske är så för de du känner?
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
739
Senast: Bonita4
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 605
Senast: YlvaG
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Rosett
·
Fordon Jag kommer att köpa elbil framöver, har både solpaneler och möjlighet att sätta upp laddstolpe hemma. MEN: Det annonseras mycket om...
Svar
6
· Visningar
806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp