Privatleasing vs äga

Haynes handböcker! Fantastiska grejer https://haynes.com/en-au/renault/kangoo-ii-x61/2008 Nu har mina äldre bilar varit äldre än så, men det det har varit så simpelt som att öppna pluggen i botten, låta olja rinna ut, ta loss filtret (det finns verktyg på biltema för detta om det behöv, ibland har nån dragit dom på tok för hårt) sätta dit ett nytt, sätta dit en ny plugg och fylla på olja. Jag har verkligen tummen mitt i handen men det har varit toksimpelt att göra på en gör det självverkstad där man kan hissa upp bilen.
Youtube är grymt bra också
 
Haynes handböcker! Fantastiska grejer https://haynes.com/en-au/renault/kangoo-ii-x61/2008 Nu har mina äldre bilar varit äldre än så, men det det har varit så simpelt som att öppna pluggen i botten, låta olja rinna ut, ta loss filtret (det finns verktyg på biltema för detta om det behöv, ibland har nån dragit dom på tok för hårt) sätta dit ett nytt, sätta dit en ny plugg och fylla på olja. Jag har verkligen tummen mitt i handen men det har varit toksimpelt att göra på en gör det självverkstad där man kan hissa upp bilen.
Ibland finns dom att låna på biblioteket till och med!
 
Men då är servicen milanpassad och inte årsanpassad?

Jag har och haft både Volvo och nu en Skoda. Skodan är fyra år nu, gått 3500 mil totalt och varit på service två gånger bara. Serviceintervaller är beroende av körstil och miltal. Däremot har vi varit inne och bytt olja och gjort någon mjukvaruuppdatering också men det är ju inte service.

Nej, det är X antal mil eller 12 månader - beroende på vad som inträffar först.
 
Jo det är ju flera faktorer som påverkar serviceintervallet, vilket jag skrivit (Edit: i inlägg #75 nämner jag motor som en av faktorerna). Du verkar ha väldigt svårt att acceptera det. Det är biltillverkarens egna uppgifter, inte ”Google” :) Du kan ju fråga din verkstad som sagt.
När man ringer verkstaden för att boka service så uppger man reggnummer och de ser vilken sevice som ska göras enligt tillverkarens rekommendation. Där ser de knappast körstil utan endast tid bilen varit i trafik och den sträcka man uppger. Mig har det alltid svarat tex ”det är 18 månadessevicen” eller ”2000 mil servicen”. Även i instuktionsboken som hör till just det fordonet står att service ska utföras vid x (tid) eller y (sträcka). Men det kanske är feltryck? Det som kommer upp i bilens display stämmer också med det instuktionsboken säger. Jag har aldrig någonsin varit med om en bil som bett om att bli servad senare eller tidigare än vad dessa intervaller säger för att föraren kört annorlunda.

Jag har inte ”väldigt svårt” för att acceptera tillverkarnas uppgifter. Men jag vänder mig emot att du skriver ”BMW ska servas si och så och det ska den och bilen också. Det står på hemsidan” och sen opponerar dig när jag säger att jag vet flertalet som det inte stämmer på.
Hur ska du ha det? Ena inlägget drar du hela bilmärket över samma servicekam och säger en X ska servas såhär. I nästa spelar en massa saker roll som körstil inklusive ”speciella leasingavtal”?

Tycker det är fantastiskt med människor som vet mer om de saker man själv har och upplevt bara genom att googla.
 
Från Volvohandlare.
Stämmer med de tre Volvos vi har haft.
IMG_7073.jpeg
 
Och såhär skriver BMW.
Där kan det alltså skilja rejält motor emellan då där finns inget klart svar för märket i allmänhet.
Vi har 12 månader.
IMG_7074.jpeg
 
När man ringer verkstaden för att boka service så uppger man reggnummer och de ser vilken sevice som ska göras enligt tillverkarens rekommendation. Där ser de knappast körstil utan endast tid bilen varit i trafik och den sträcka man uppger. Mig har det alltid svarat tex ”det är 18 månadessevicen” eller ”2000 mil servicen”. Även i instuktionsboken som hör till just det fordonet står att service ska utföras vid x (tid) eller y (sträcka). Men det kanske är feltryck? Det som kommer upp i bilens display stämmer också med det instuktionsboken säger. Jag har aldrig någonsin varit med om en bil som bett om att bli servad senare eller tidigare än vad dessa intervaller säger för att föraren kört annorlunda.

Jag har inte ”väldigt svårt” för att acceptera tillverkarnas uppgifter. Men jag vänder mig emot att du skriver ”BMW ska servas si och så och det ska den och bilen också. Det står på hemsidan” och sen opponerar dig när jag säger att jag vet flertalet som det inte stämmer på.
Hur ska du ha det? Ena inlägget drar du hela bilmärket över samma servicekam och säger en X ska servas såhär. I nästa spelar en massa saker roll som körstil inklusive ”speciella leasingavtal”?

Tycker det är fantastiskt med människor som vet mer om de saker man själv har och upplevt bara genom att googla.
Jag opponerar mig inte emot att det kan vara service varje år på en BMW, men de själva uppger att de använder sig av Condition based service sedan 1982. I motorforum finns många som behöver serva varje år och många som inte behöver det. Att du behöver serva var 12 månad säger varken till eller från utifrån deras system.

På Volvon var det bara miltal som gällde och den gick inte så mycket heller. Full servicebok men jag behövde inte vara på verkstan hela tiden. Nått extra oljebyte här och där bara och det gick snabbt till skillnad från en full service som tar flera timmar.

Skoda använder sig av liknande system, jag har inte behövt serva varje år medan min svåger med Skoda som går mycket mer behöver serva varje år.

Med den här vetskapen ihop med min bilanvändning (låg) och total brist på vilja att ha en vrålig kraftfull motor som behöver service varje år, väljer jag bil bland annat utefter servicekriterier. Jag vill inte serva var 12 månad om det verkligen inte är nödvändigt. På de bilar jag haft har det inte varit det. Full servicebok på båda. Minimalt med verkstadskostnader för mig. Jag ville inte heller välja leasing där service ingår i tre år, men bilen ska då servas var 12 månad också. Det sparar mig pengar och tid att välja på annat sätt.
 
När man ringer verkstaden för att boka service så uppger man reggnummer och de ser vilken sevice som ska göras enligt tillverkarens rekommendation. Där ser de knappast körstil utan endast tid bilen varit i trafik och den sträcka man uppger. Mig har det alltid svarat tex ”det är 18 månadessevicen” eller ”2000 mil servicen”. Även i instuktionsboken som hör till just det fordonet står att service ska utföras vid x (tid) eller y (sträcka). Men det kanske är feltryck? Det som kommer upp i bilens display stämmer också med det instuktionsboken säger. Jag har aldrig någonsin varit med om en bil som bett om att bli servad senare eller tidigare än vad dessa intervaller säger för att föraren kört annorlunda.

Jag har inte ”väldigt svårt” för att acceptera tillverkarnas uppgifter. Men jag vänder mig emot att du skriver ”BMW ska servas si och så och det ska den och bilen också. Det står på hemsidan” och sen opponerar dig när jag säger att jag vet flertalet som det inte stämmer på.
Hur ska du ha det? Ena inlägget drar du hela bilmärket över samma servicekam och säger en X ska servas såhär. I nästa spelar en massa saker roll som körstil inklusive ”speciella leasingavtal”?

Tycker det är fantastiskt med människor som vet mer om de saker man själv har och upplevt bara genom att googla.

I min bils instruktionsbok står det “24 mån eller XX mil. Vid mycket stadskörning, korta turer, kallstarter eller körning i extremt klimat rekommenderas 12 mån."
 
Jag opponerar mig inte emot att det kan vara service varje år på en BMW, men de själva uppger att de använder sig av Condition based service sedan 1982. I motorforum finns många som behöver serva varje år och många som inte behöver det. Att du behöver serva var 12 månad säger varken till eller från utifrån deras system.

På Volvon var det bara miltal som gällde och den gick inte så mycket heller. Full servicebok men jag behövde inte vara på verkstan hela tiden. Nått extra oljebyte här och där bara och det gick snabbt till skillnad från en full service som tar flera timmar.

Skoda använder sig av liknande system, jag har inte behövt serva varje år medan min svåger med Skoda som går mycket mer behöver serva varje år.

Med den här vetskapen ihop med min bilanvändning (låg) och total brist på vilja att ha en vrålig kraftfull motor som behöver service varje år, väljer jag bil bland annat utefter servicekriterier. Jag vill inte serva var 12 månad om det verkligen inte är nödvändigt. På de bilar jag haft har det inte varit det. Full servicebok på båda. Minimalt med verkstadskostnader för mig. Jag ville inte heller välja leasing där service ingår i tre år, men bilen ska då servas var 12 månad också. Det besparar mig pengar och tid att välja på annat sätt.
Vad har kraftigt motor med något att göra? Det är inte det som avgör serviceintervaller.

När en Service kostar många tusen så får den väldigt gärna ingå om det så bara är en gång den behöver göras på 3 år eller 5 gånger. Servicar är ju skitdyra.
En Toyota kostar 14 000:- att serva under de 3 första åren eller 6000 milen. En Peugeot är ännu dyrare. Samma intervaller. Som exempel. Kan inte förstå hur det skulle vara en nackdel att sevice ingår i leasing.
 
Har du länk till hemsidan eller är det ”meka-experten” som skriver det där?
Men herregud!! Vi följer serviceråden vi fått från leverantör och så ska jag behöva hämta nån källa som känns trovärdig för dig.

Nä. Jag släpper detta. Du vill ha rätt och det får du.
 
Det är ju det jag redan skrivit och det står i den skärmdump jag postade innan. Det är en ”paketlösning” som är ganska indivduell för vilket paket man byggt ihop i sin bil. Och ändå raljerar du över om hur vi eventuellt kör bilen för annars verkar det osannolikt att vi har ettårsinervaller.
Jag håller det absolut inte för osannolikt att du har ettårsintervaller, tvärt om, men du verkar tro att för att du har det måste alla andra också ha det.
 

Där står det ju kvarvarande sträcka "och tider"? Så nog verkar det vara baserat på tid med.
Och vad jag ser, så påstår ju du att dessa märken inte alls har tidsbegränsning i sina servicar? Vilket ju inte stämmer eftersom vissa modeller verkar ha just tidsbegränsning. Vad som står på hemsidan är ju uppenbarligen inte heller nått att använda som argument för att vissa märken inte alls har tidsbegränsad intervall, eftersom det klart och tydligt står att det är olika för olika modeller.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
739
Senast: Bonita4
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 605
Senast: YlvaG
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Rosett
·
Fordon Jag kommer att köpa elbil framöver, har både solpaneler och möjlighet att sätta upp laddstolpe hemma. MEN: Det annonseras mycket om...
Svar
6
· Visningar
806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp