Importera ponny, vad skall man tänka på

J

juli

Vi har nu funnit vår drömponny i Tysklan och skall ta in den till Sverige. Jag vet att man måste mäta om den då det tyska mätintyget inte gäller men vad mer att tänka på?
Hur gör man för att registrera den i Sverige och vad mer måste man göra för att få tävla den i Sverige? Vet någon hur lång tid det tar?
Behövs det några särskilda papper för att ta in den i Sverige?
Som ni förstår är jag helt novis på detta område :confused:. Har letat på internet om det finns någon sida som utförligt beskriver hur man går tillväga så att allt blir rätt men inte hittat det. Vet någon om det finns det? Är tacksam om du då vill dela med dig till mig. :love:
 
Kul att ni hittat en ponny som ni gillar. Det ar alltid roligt att fa hem nagonting nytt i stallet. :)

Inforselpapper och sa skoter transportbolaget, sa det behover ni inte tanka pa. Val i Sverige skickar ni bara in ponnyns tyska pass och far ett nytt svenskt. Ponnyn maste ocksa matas om.

Det ni bor tanka pa ar att om ni spenderar mycket pengar sa fa den rontgad vid besiktningen. Se ocksa till sa att ni far en riktig besiktning (om ni inte ar dar sjalva), da man kan fa en veterinarbesiktning for export, eller en vanlig besiktning. Den for export visar mer eller mindre att hasten ar tillrackligt frisk for att transporteras.

Kom aven ihag att det tar ett tag innan en importerad hast eller ponny slappnar av i sej sjalva. De kan fa lite av en kulturchock efter transporten. Lat ponnyn vila en vecka eller tva, och satt sedan igang den som om den hade varit pa bete i en manad. Aven den snallaste och duktigaste ponnyn kan bli lite konstig forsta tiden.

Lycka till!
 
Om den är maxad så be att få titta på när de mäter den på plats innan ni tar in den i Sverige. Trist att köpa en drömponny som senare visar sig vara 149 och som man aldrig för ner till ponnymått igen. Annars lycka till!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
658
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 661
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp