Bukefalos 28 år!

Inackordering som vägrar byta hage.

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Inte_Ung
Jag förstår mycket bättre nu utifrån det du förklarat i tråden varför hyresrätten gäller och har dömt som den gjort osv .
Om du bor 17 mil bort, är där sällan , och det gick 9 månader innan du påtalade eller ens upptäckte att de inkvarterat sig i boxar ( en detalj i sammantaget om jag tolkat dina inlägg rätt ) osv så lär du ha fått problem just för att du låtit en hyrestagare löpa fritt utan ditt engagemang så otroligt länge och ifred utan din närvaro helt enkelt . Sorgligt men sant utifrån lagar . Det faller väldigt mycket på dig tyvärr att du kunde ha undvikit detta trassel som jag läser det . Även om det väl är strunt samma nu .
 
...så lär du ha fått problem just för att du låtit en hyrestagare löpa fritt utan ditt engagemang så otroligt länge och ifred utan din närvaro helt enkelt
Jo precis så är det ju.
Det förklarar också varför de hela tiden försökte att hålla mig därifrån.
Först genom att "fixa själva så att jag skulle slippa åka dit" och sedan genom att skrika åt mig att jag skulle "ta och hålla mig hemma hos mig och låta bli att komma och kontrollera dem".
Det är lätt att vara efterklok.
Man räknar ju inte med att bli lurad på det viset.
I alla fall så gjorde inte jag det.
 
Därför att man inte fungerar på det viset.
Vissa människor har stora behov av att bestämma och ha kontroll över sin omgivning.
Finns det inte RIKTIGA hästmänniskor kvar längre?
Sådana av den gamla sorten, som fanns när man själv var liten.

Som ville sköta hästarna utan att kräva betalning för det,som gjorde det för att man älskade just hästar...
Som blir överlyckliga att få skritta sin sköthäst när man hade tex mockat..

Människor som inte flashar runt i livet totalt egoistiska och knäpper sådana selfies och snabbt lägger ut på de sociala medierna?

Fan, folk har blivit så totalt ego..
Jag hatar det, vart har moralen och det sunda förnuftet tagit vägen!?
 
Jag börjar med att kräva rättelse avseende gödselhanteringen.
Om det inte händer så säger jag upp hela kontraktet p.g.a. kontraktsbrott.
Det går fortare.

Och jag tänker att de redan brutit kontraktet många gånger och den gången hamnade det hos hyresnämnden. Så det är ju inte helt självklart........

Jag är inte vän av besittningsrätt.
 
Jag har egentligen inget konkret att tillägga..blir bara så jäkla illa till mods när jag läser tråden och lider verkligen med dig @nte_Ung

Hoppas verkligen det ordnar sig!
 
Jag börjar med att kräva rättelse avseende gödselhanteringen.
Om det inte händer så säger jag upp hela kontraktet p.g.a. kontraktsbrott.
Det går fortare.

Det hade jag absolut försökt. Det är värt mödan. De ska ju också förstå att de inte har mycket att hämta i det långa loppet. För bekvämt ska det inte vara.
 
Och jag tänker att de redan brutit kontraktet många gånger och den gången hamnade det hos hyresnämnden. Så det är ju inte helt självklart........
Det som var problem då, de vägrade att släppa in hantverkare för att måla och kitta om fönstren, löste sig ju i slutändan.
De renoverade själva fönstren och jag stod bara för materialet.
Det blev dessutom riktigt bra gjort.

Så jag känner att det bara är att knuffa vidare i rätt riktning.
Sak för sak.
Det är en hel del mera som är problem men det har jag redan hanterat.

Som det är nu så har de två val - rätta upp sig eller åka ut.
 
För bekvämt ska det inte vara.
Nej de måste ju ta rätt på sitt eget skit och sköta sin del av kontraktet.
Skötselplikten är ganska så långtgående och den biten går inte så bra just nu.
Vi har redan två ärenden igång det ena ligger hos hyresnämnden och rullar hit och dit.
De har ansökt om åtgärdsförelägganden om en massa trams.
Och jag har sagt upp dem p.g.a. störning.
Deras stora hund har sprungit lös och knuffat en av de andra hyresgästerna.
De andra hyresgästerna är inte roade om man så säger.
 
du har mina sympatier .
Tack!
Ja det blir litet tungt ibland det där.
Men det var värre innan jag begrep hur det stod till och fortfarande trodde att de ville göra rätt.
Nu när jag vet vad jag har att göra med så är det lätt att hantera på det mentala planet även om det fortfarande är väldigt opraktiskt.
 
När jag och min sambo hyrde gård så fick vi i samband med kontraktskrivandet även skriva på ett kontrakt där vi avsade oss besittningsrätten. Kommer inte ihåg vilken instans som upprättat det, men det var helt giltigt. Om hyresvärden hade behövt stället så hade vi fått flytta.

Ingen hjälp för dej nu @Inte_Ung men ett tips inför framtiden.
 
När jag och min sambo hyrde gård så fick vi i samband med kontraktskrivandet även skriva på ett kontrakt där vi avsade oss besittningsrätten. Kommer inte ihåg vilken instans som upprättat det, men det var helt giltigt. Om hyresvärden hade behövt stället så hade vi fått flytta.
Jo så kan man göra men ett sånt kontrakt måste godkännas av Hyresnämnden för att vara giltigt.
 
även skriva på ett kontrakt där vi avsade oss besittningsrätten
Det är egentligen inte något som jag behöver.
Jag hyr gärna ut i princip för evigt, men det måste ju fungera för mig under tiden.
Vilket det inte gör som det är nu.
Vissa övertramp är och har varit grova nog för att hyresrätten skall vara förverkad.
Lösningen är att tackla problemen och sedan driva det vidare.
Men jag ägnade hellre min tid och kraft åt annat.
 
Drömmen är ju att hitta en fungerande hyresgäst som vill stanna för livet, m e m. Där bägge parter har nytta av ett långvarigt engagemang.

Där hyresgästen kan få höjd standard utan hyreshöjning, genom att göra jobbet själv t ex. Mot att hyresvärden bekostar även det lilla extra i t ex lyxiga vitvaror. Win/win.
 
Där hyresgästen kan få höjd standard utan hyreshöjning, genom att göra jobbet själv t ex.
Här så hade det räckt med att inte ställa till det för mig hela tiden.
Det har blivit dyrt med dessa hyresgäster på många sätt.
Bara all tid som de har tagit hade jag kunnat använda till något mera lönsamt, produktivt arbete.
Och de har kostat massor i extra utgifter för ingenting alls annat än tramsande.

Nya, lyxiga vitvaror har de redan fått.
 
blöthagarna börjar rivas nästa vecka,
Vi skall på medling hos Hyresnämnden angående staketen till blöthagarna.
Förra gången vi var där, då de bl.a. hade ansökt om föreläggande på nya staket, så kom vi överens om att de skulle laga staketen och jag skulle stå för materialet.
Vid en inventering så har jag konstaterat att det behövs kanske 10 nya stolpar för att ersätta de som har gått av och några rullar nytt elband där det är som värst.
Det finns minst 10 hela och oanvända stolpar på en pall och de vet att de kan ta av dem.

De vill ha material till två kompletta hagar levererade.
Vilket absolut inte behövs.
Så det skall vi förhandla om i Hyresnämnden.

Detta trots att jag alltså inte ens vill att hästarna går i dessa hagar.
 
Jag är inte vän av besittningsrätt.
Jag har läst på om den besittningsrätt som gäller för lokaler.
Den är indirekt och betyder att hyresvärden kan behöva betala skadestånd om den inte kan anvisa lokaler som anses duga som ersättning.
Skadeståndet har med förlorade inkomster vid verksamhet att göra.

De har ingen verksamhet i mitt stall att förlora inkomster på.
I området så råder det en stor överetablering av stall så att hitta en annan boxplats blir lätt.
Uppsägningstiden är då 9 månader utan behov av motivering.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 506
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 198
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 818
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp