Bukefalos 28 år!

Inreda sadelkammare

Om dottern betalar sin sadel själv så får hon sköta den som hon vill tänker jag, dvs river katten sönder den pga hennes slarv så får hon skylla sig själv.

Men har ni sadlarna en bit upp så kommer katten inte lika lätt åt dem :), och har ni en hög sovplats åt katten där inne så nöjer den sig nog :). Jag tycker inte om att behöva klämma in sadel i skåp, i medis stallet är det platsbyggda små avdelningar (inga hela skåp) som det blir väldigt trångt i. Sadlarna får liksom klämmas in där och trots mitt pedanteri så är ett väldigt tight med allt. Är så mycket smidigare att ha sadlarna fritt på väggen istället ^_^. Så kan man komma åt att putsa också :).
 
Vi har inte heller några möss i vår sadelkammare. Vi har jobbat hårt för att få det tätt överallt. Sen har vi en aktiv och duktig katt som ser till att det inte kryllar av dem längre (vilket det gjorde när vi flyttade hit) och då finns det ju inte lika många som vill tränga sig in i sadelkammaren.

Hur många hästar har ni?
Jag har två hästar. Och i sadelkammaren har jag två garderober. En med rena prylar eller ex fleecetäcke som bara används ibland och ändå är ganska rena. Den är i princip full, med schabrak, benskydd, lindor, svettäcken, ridtäcken och handdukar och grimmor. Men den räcker till.
I den andra garderoben har har det jag använder varje dag, som använda schabrak, använda benskydd, ridhjälm, ridstövlar, ridväst, sporrar, handskar. Och även sjukvårdslåda, longeringslinor och inspänningstyglar, reflexer, broddar och en ikeapåse med smuts som väntar på tvätt.

Sen har jag sadel, träns, gjordar och spön hängandes "öppet" i sadelkammaren.
Täcken har jag i en (mustät) garderob utanför sadelkammaren.
Funkar bra, men om jag hade delat sadelkammaren med någon, (som i ditt fall dotter) så hade jag haft en garderob till, till hennes "dagliga" prylar.

Sen har jag inte så mkt "onödiga" prylar. Utan allt jag har, behöver jag (i princip ;)). Och mina hästar är i samma stl, så många saker används till båda.
 
I sadelkammaren kommer tre katter att bo så stackars den lilla musen som vågar sig in där .

Där tar du fel! Jag trodde också det, men katter är en falsk trygghet... Jag hade två katter, duktiga jägare, men musen stal till och med katternas mat!!
Katter som är ute på dagen sover på natten, de är föga intresserade av att jakta inomhus.
:p

Rekommenderar en topostop skrämma så får du musfritt i hela stallet. Dock viktigt att den är på hela tiden.
 
Kan skriva hur jag har det i min egna sadelkammare, 2*3 kvm. Har allt öppet, en vägg med träns och sadelgjordar, hatthylla för hjälm över. Ena kortsidan har jag 4 sadelhängare på och på andra långsidan där också dörren ut är har jag en hylla med benskydd, flaskor, borstar och annat som används var dag. Sen en skor och stövlar under det. Andra kortsidan har jag foderkammaren på.
Har sen täcken och schabraken ute i ett annat rum, schabraken på hängare och täcken i täckes lådor från Ikea. Och sen sånt man använder dagligen har jag öppet. Tycker inte om skåp egentligen, Och har man allt öppet så måste man hålla bättre ordning ^_^.
Musskrämma är förresten guld värt ;), inte haft en mus i lilla sadelkammaren på år och även ute i grovsadelkammaren så har jag inte haft en enda liten mus som gnagt på mina saker.
 
Jag har numer en musfri sadelkammare. :D

Tack vare 2 katter som både vistas ute och inne men har en varm och go plats i sadelkammaren med mat har det inte varit någonting alls.

Då hade vi musinvasion för några år sedan innan katterna kom in i bilden men nu är det ingenting som är musätet :D
 

Liknande trådar

Gnägg Hur ska jag tänka...? Stallet har 4 boxar ( vi har 2 ridhästar samt 2 shettisar för körning, alla hästarna går på lösdrift och kommer i...
Svar
7
· Visningar
1 590
Senast: pajaztar
·
Gnägg Tjohooo äntligen håller vi på att bygga stall!:) Väggar och tak är på plats och nu ska vi sätta in fönster, dörrar, innertak och sen ska...
Svar
3
· Visningar
1 703
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 784
Senast: spinxx
·
Utrustning I stallet finns en sadelkammare helt utan inredning, rummet är väl ca 4 m åt ena hållet och 120-140 på kortsidan. Tänkte ha sadelhängare...
Svar
14
· Visningar
7 778
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp