Inavel i olika grad (utrbuten från Annonsera mera VII)

Räknar du på inavelsgraden så lägger du ihop "avståndet" mellan alla gånger samma individ förekommer i stamtavlan.

Om samma hingst finns t.ex i 2a och 3e led på pappans sida och 3e och 4e led på mammans sida så får du

(1/2) ^(2+3-1) + (1/2)^(2+4-1) + (1/2)^(3+3-1) + (1/2)^(3+4-1) =
= (1/2)^4+(1/2)^5+(1/2)^5+(1/2)^6 =
= 0,0625 + 0,03125 + 0,03125 + 0,015625 = 0.140625, alltså drygt 14%
Jag kan inte räkna så där avancerade tal. Fattar 0%.
 
Jag försvarar inte inavel på något sätt, men om man har en avkomma efter en helsyskonparning och parar den med en helt obesläktad (så obesläktad som det är möjligt), så är inavelsproblematiken bruten, eftersom homozygotigraden blir minimal/obefintlig hos avkomman.

Exakt!

Så att korsa för att få en förstagenerationsfrisk häst är ju jättekonstigt. Utavel inom rasen är ju betydligt bättre ur allas synpunkt kan jag tycka. Bevarandet av rasen, göra den friskare (om man nu skulle tycka rasen var en sjuk ras) och man får gröna papper för att kunna ställa ut och/eller tävla. Föra aveln framåt även om man inte är intresserad av avel utan bara betäckning.
För jag ser skillnad på avel och betäckning. Det är inte samma sak. Avel är något man gör för framtida generationer, betäcka gör man för att få föl.

Man kanske offrar det homogena i rasen (fenotypen) men det blir nog svårt i en redan homogen ras.
 
Nu anmärkte jag på avel mellan helsyskon. Då tycker jag det gått för långt. De är för nära varandra genetiskt.
Det kan jag hålla med om, jag skulle själv aldrig våga. Samtidigt så finns det en del sådana kombinationer inom ”min” ras, islandshästen. En extremt känd och använd avelshingst, Ófeigur frá Flugumyri, är resultatet av en helsyskonkombination. Han har 826 avkommor, varav många har använts flitigt i aveln, så hans gener är väl spridda. Av de fem hästar vi själva har i familjen är fyra släkt med Ófeigur. En har honom som farfar, övriga har honom längre bak, i fjärde till sjätte led. Och även om just helsyskonkombinationer inte är så vanliga, är det såhär det ser ut i hela islandshästpopulationen. Tittar jag på en annan känd hingst, Hrafn frá Holtsmula, så finns han också hos fyra av våra fem hästar, hos två av dem finns han på två ställen i stamtavlan några generationer bak. Och det går att hitta fler exempel. Så islandshästen är nog väl inavlad, särskilt med tanke på att det varit en sluten population så länge, och att det då och då inträffat saker på Island (vulkanutbrott t.ex) som decimerat populationen kraftigt. Intressant nog är ju islandshästen ändå att betrakta som en frisk ras med få ärftliga sjukdomar och många individer som blir riktigt gamla.
 
Det kan jag hålla med om, jag skulle själv aldrig våga. Samtidigt så finns det en del sådana kombinationer inom ”min” ras, islandshästen. En extremt känd och använd avelshingst, Ófeigur frá Flugumyri, är resultatet av en helsyskonkombination. Han har 826 avkommor, varav många har använts flitigt i aveln, så hans gener är väl spridda. Av de fem hästar vi själva har i familjen är fyra släkt med Ófeigur. En har honom som farfar, övriga har honom längre bak, i fjärde till sjätte led. Och även om just helsyskonkombinationer inte är så vanliga, är det såhär det ser ut i hela islandshästpopulationen. Tittar jag på en annan känd hingst, Hrafn frá Holtsmula, så finns han också hos fyra av våra fem hästar, hos två av dem finns han på två ställen i stamtavlan några generationer bak. Och det går att hitta fler exempel. Så islandshästen är nog väl inavlad, särskilt med tanke på att det varit en sluten population så länge, och att det då och då inträffat saker på Island (vulkanutbrott t.ex) som decimerat populationen kraftigt. Intressant nog är ju islandshästen ändå att betrakta som en frisk ras med få ärftliga sjukdomar och många individer som blir riktigt gamla.

Man kanske kan misstänk att det varit en hårdare naturlig selektion inom islandshästen än inom många andra raser? Iaf historiskt på Island.
 
Absolut! Både naturlig selektion och selektion av människor, skulle jag säga. Det är fortfarande inget direkt märkligt på Island att slakta en häst som inte håller måttet för ridning.

Araberna kommer ju från en liknande bakgrund även om vi inte har den hårda selektionen idag. Men de araber som inte höll måttet eller klarade av livet i öknen spred inte sina gener vidare... de dog.

Tidigare när det var vettiga chefer för de polska statsstuterierna och andra tider ekonomiskt provades alla hästar under sadel... och det skulle mycket till för att de skulle få gå i avel om de inte höll måttet. De allra flesta gick på galoppen och det viktigaste var inte att de vann utan att de höll för träningen. Om de sedan löpte bra var det en bonus.
 
Inavelsproblematik finns i alla raser som har en sluten stambok, där inkorsning av andra raser inte är tillåten. Vissa raser har en väldigt smal avelsbas och få individer, där får man tänka efter noga hur man gör för att minimera inavelsgraden.
Men, det finns även i raser med många individer. Se t.ex shetlandsponnyn, som är en ras med många individer. Där finns ett problem med avelsmatadorer som ligger en bit bakåt i stammarna på en stor andel av ponnyerna.

Här nedan är stammen bakom ett av mina ston. Tittar man tre led bakåt ser man ingen inavel. Ser man det fjärde ledet också finns en dubblering. Men tittar man ytterligare två led bakåt så är det flera individer som förekommer flera gånger.
De individer som finns fler än en gång är färgmarkerade och varje individ har en egen färg.
1678563523130.png

Detta är ingen undantagsponny sett till inavelsgraden, utan det är en vanlig syn i rasen att det ser ut så här.
(och inte blev det bättre av att avelshingsten i hagen härute ser liknande ut... 😝 )
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 144
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 437
Senast: Kjerulfia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 492
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp