Inavel i olika grad (utrbuten från Annonsera mera VII)

Jag utgår ifrån att det räcker med att ta en ras som inte kommer från samma geografiska område och inte är så lik fjordhäst utseendemässigt.

Men alla får göra precis som de vill, det är det som är så bra med en demokrati.

Jag undrar hur närbesläktade Konik Polski är (via DNA-test, inte stamböcker)?

Där finns ju en chans att få in nya gener från en ras av ungefär samma storlek och utseende, lite vildare och mindre sportig typ dock.
 
Stamtavla på en ponny som ska ha funnits på craigslist:
9211e02942083baaaa335e2cce757b45d7f5f4a5.jpg

En räknade ut att denna ponny har bara 7 great-great-grandparents i jämförelse med det mera vanliga antalet 16 😅
Googlade honom, det var en avelshingst och i avkommelistan på allbreed finns det avkommor där mamman är nära släkt med honom.
Det är amerikansk shetland, de ser ut som miniatyrhästar, inte som vanliga shettisar. Kanske de använt inavel för att få fram en minihäst.
 
Får man högre genetisk variation totalt inom populationen om man har flera linjer som är linjeavlade men som inte korsas med varandra? Eller blir det tapp, vissa gener försvinner?
 
SWB säger iaf att man inte ska ha en mindre inavelskoefficient än 5. Dvs det ska totalt vara minst fem steg från avkomman till samma djur på någon av sidorna.
Halvt kl
Jag förstår inte riktigt. Trodde det var att man lägger ihop leden och sammanlagt ska det inte bli under 5.
Alltså t.ex. om morfar och farfar är samma hingst så blir det 2+2=4.
Farfar och mormorsfar samma hingst blir 2+3=5.
Eller har jag fattat fel?
 
Får man högre genetisk variation totalt inom populationen om man har flera linjer som är linjeavlade men som inte korsas med varandra? Eller blir det tapp, vissa gener försvinner?

Du ökar inte den genetiska variationen, men du kan bromsa inavelsökningen genom att ha ”populationer i populationen” som hålls relativt åtskilda. Lyssnade på en intressant föreläsning på ämnet, ska se om den finns tillgänglig någonstans.
 
Halvt kl
Jag förstår inte riktigt. Trodde det var att man lägger ihop leden och sammanlagt ska det inte bli under 5.
Alltså t.ex. om morfar och farfar är samma hingst så blir det 2+2=4.
Farfar och mormorsfar samma hingst blir 2+3=5.
Eller har jag fattat fel?
Detta håller jag helt med om 😊
 
Jag utgår ifrån att det räcker med att ta en ras som inte kommer från samma geografiska område och inte är så lik fjordhäst utseendemässigt.

Men alla får göra precis som de vill, det är det som är så bra med en demokrati.

Men, det är ju det som är så "farligt" att göra....förutsätta att dessa då inte har liknande DNA, vilket var min tanke med att jämföra mopsens mycket närmare vargen än en schäfer som ser mer ut som en varg, än vad en mops gör.
Om man är så noga bör man vara noga ända ut i fingerspetsarna och ta DNA-test, vilket ju är komplicerat och dyrt, förutsätter jag. "Räcker med att ta en ras" känns ungefär lika slumpmässigt som att ta en hingst inom rasen för att den står nära.

Du måste ju veta ännu mer om korsningen du gör än det du gör inom rasen. Speciellt du som faktiskt kan nästan alla stammar utantill eller kan ta reda på. Du om någon skulle ju kunna göra en utavelskombination och få en "friskare" häst ut av det.

Som @skogaliten skriver är det ju bara i första led som de blir "friskare" vilket går att jämföra med en utavel inom rasen. Sedan blir det sämre.

Vi har dessutom en av de friskaste raserna i sverige, enligt de flesta försäkringsbolag. Är det verkligen värt att göra en korsning av just denna ras?
 
Men, det är ju det som är så "farligt" att göra....förutsätta att dessa då inte har liknande DNA, vilket var min tanke med att jämföra mopsens mycket närmare vargen än en schäfer som ser mer ut som en varg, än vad en mops gör.
Om man är så noga bör man vara noga ända ut i fingerspetsarna och ta DNA-test, vilket ju är komplicerat och dyrt, förutsätter jag. "Räcker med att ta en ras" känns ungefär lika slumpmässigt som att ta en hingst inom rasen för att den står nära.

Du måste ju veta ännu mer om korsningen du gör än det du gör inom rasen. Speciellt du som faktiskt kan nästan alla stammar utantill eller kan ta reda på. Du om någon skulle ju kunna göra en utavelskombination och få en "friskare" häst ut av det.

Som @skogaliten skriver är det ju bara i första led som de blir "friskare" vilket går att jämföra med en utavel inom rasen. Sedan blir det sämre.

Vi har dessutom en av de friskaste raserna i sverige, enligt de flesta försäkringsbolag. Är det verkligen värt att göra en korsning av just denna ras?

Ja, jag tycker det. Men så har jag, som jag skrev ovan, inga planer på att avla.
 
Halvt kl
Jag förstår inte riktigt. Trodde det var att man lägger ihop leden och sammanlagt ska det inte bli under 5.
Alltså t.ex. om morfar och farfar är samma hingst så blir det 2+2=4.
Farfar och mormorsfar samma hingst blir 2+3=5.
Eller har jag fattat fel?
Precis så har jag lärt mig och då kallades det inavelskoefficient.
 
Precis så har jag lärt mig och då kallades det inavelskoefficient.

Det är en snabb "tumregel" för linjeavel, då man brukar säga att 5 eller 6 är ett "lagom" mått om du vill förstärka en viss individ. Man bör dock inte använda termen "inavelskoefficent" eftersom det är ett annat mått som anger sannolikheten att två gener i samma kromosompar har sitt ursprung i samma förfader.

Om man tar inavelskoefficienten på exemplet du har ovan: "Farfar och mormorsfar samma hingst blir 2+3=5." , så är inavelskoefficienten (1/2)^4 = 0.0625 alltså 6,25%
 
Spinner vidare på det här med 5 steg. Räknar man likadant om en häst finns mer än 2 gånger i stammen? Är väl inte så ofta en häst finns fler än 2 gånger inom 5 steg men finns ju hästar som t.ex. har Cor de la Bryère 3-4 gånger i 3e/4e/5e led.
Minns inte en specifik häst, bara att jag sett nån stam.
 
Du ökar inte den genetiska variationen, men du kan bromsa inavelsökningen genom att ha ”populationer i populationen” som hålls relativt åtskilda. Lyssnade på en intressant föreläsning på ämnet, ska se om den finns tillgänglig någonstans.
Så gör jag i "min" besättning av allmogefår...
 
Nu anmärkte jag på avel mellan helsyskon. Då tycker jag det gått för långt. De är för nära varandra genetiskt.
Jag försvarar inte inavel på något sätt, men om man har en avkomma efter en helsyskonparning och parar den med en helt obesläktad (så obesläktad som det är möjligt), så är inavelsproblematiken bruten, eftersom homozygotigraden blir minimal/obefintlig hos avkomman.
 
Spinner vidare på det här med 5 steg. Räknar man likadant om en häst finns mer än 2 gånger i stammen? Är väl inte så ofta en häst finns fler än 2 gånger inom 5 steg men finns ju hästar som t.ex. har Cor de la Bryère 3-4 gånger i 3e/4e/5e led.
Minns inte en specifik häst, bara att jag sett nån stam.

Räknar du på inavelsgraden så lägger du ihop "avståndet" mellan alla gånger samma individ förekommer i stamtavlan.

Om samma hingst finns t.ex i 2a och 3e led på pappans sida och 3e och 4e led på mammans sida så får du

(1/2) ^(2+3-1) + (1/2)^(2+4-1) + (1/2)^(3+3-1) + (1/2)^(3+4-1) =
= (1/2)^4+(1/2)^5+(1/2)^5+(1/2)^6 =
= 0,0625 + 0,03125 + 0,03125 + 0,015625 = 0.140625, alltså drygt 14%
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 257
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 475
Senast: Kjerulfia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 782
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 236
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp