Inavlad hundvalp

Bukefalos 30 år!

Jag har försäkrat två krypyta hundar utan några problem. Det är inte bekymmer för individen själv.
Att inte kastrera krypta hanar kemiskt har jag inte heller hört om.
Plus att min kllinik dementerade ökad risk för cancer.
Är det aktuella data du sprider?

I övrigt finns begränsningar, ja.
Som jag sa, så var det när jag försäkrade Pyssling. Jag har inte haft skäl att diskutera det igen. Men jag ryckte Lassis villkor och där kan du läsa att deras försäkring inte gäller sjukdomar i dold testikel https://www.svf.se//media/ifxjy404/kryptorkism-hos-hund.pdf

Vad gäller medicinska risker, kan du gärna länka till ny data. Annars tror jag detta fortfarande gäller: https://www.svf.se//media/ifxjy404/kryptorkism-hos-hund.pdf (det handlar om en ökning av en i grunden relativt liten risk - så ingen har sagt att krypta hanar automatiskt får cancer)

Vad gäller kemkastrering har det under det senaste året funnits en intressant tråd här på forumet.

Men nej. Flaskhalseffekten är något som påverkar en population, inte en enskild individ. Och jo, om en mycket inavlad hund korsas med en helt obesläktad individ
så innebär det att avkomman inte är inavlad? Sedan är det ju ett lotteri ändå, och det gäller ju att den inavlade individen inte fått med sig någon dålig mutation eller så, men inavel per se behöver inte innebära några problem om man har tur. Sedan, inom en ras är ju den genetiska diversiteten lägre - det är ju det som gör rasen till en ras…

(PS. Människan som art har gått igenom ett par flaskhalsar och vi har mycket liten genetisk diversitet. Mycket mindre än de flesta andra djur.)
Jag håller med dig, det var ett svar på att inavel försvinner med en outcross.

Och jag har aldrig hävdat att en inavlad individ behöver vara defekt (linjeavel har ju använts för att snabbt stärka önskade drag) däremot eftersom inavel är en fara för våra hundraser och kan ge enskilda individer ett kasst liv, kanske man ska vara försiktig med att stödja de uppfödare som gör parningar med höga koefficienter, även om man inte "drabbas" personligen.

Som jag skrev i mitt första inlägg i tråden. Fråga om skälet till parningen. Finns det något specifikt syfte bakom parningen (eller att behålla en tjuvparning) - kan valpköparen ställa sig bakom resonemanget?

Som jag sa, så var det när jag försäkrade Pyssling. Jag har inte haft skäl att diskutera det igen. Men jag ryckte Lassis villkor och där kan du läsa att deras försäkring inte gäller sjukdomar i dold testikel https://www.svf.se//media/ifxjy404/kryptorkism-hos-hund.pdf

Vad gäller medicinska risker, kan du gärna länka till ny data. Annars tror jag detta fortfarande gäller: https://www.svf.se//media/ifxjy404/kryptorkism-hos-hund.pdf (det handlar om en ökning av en i grunden relativt liten risk - så ingen har sagt att krypta hanar automatiskt får cancer)

Vad gäller kemkastrering har det under det senaste året funnits en intressant tråd här på forumet.
Men?
Det är väl ett stort gap mellan att försäkringen inte täcker problen med ena testkeln och att det är svårt att försäkra?

Ditt inlägg var i min mening onödigt negativt.
Jämför med plattnosarna misstänker jag att min krypta hane är betydligt mycket friskare.

Som sagt, onödigt negativt.

Men?
Det är väl ett stort gap mellan att försäkringen inte täcker problen med ena testkeln och att det är svårt att försäkra?

Ditt inlägg var i min mening onödigt negativt.
Jämför med plattnosarna misstänker jag att min krypta hane är betydligt mycket friskare.

Som sagt, onödigt negativt.
Alla kryptorkida hundar går att försäkra, precis som att det går att försäkra en trubbnos också. Sannolikt blir premien något högre så länge hunden inte är kastrerad.
Vad gäller ersättning så ersätter i princip alla bolag sjukdom i den krypta testikeln så som testikelcancer och testikelomvridning. Däremot är det extremt få som ersätter en förebyggande kastrering, innan hunden blivit sjuk.
Jämför det med en icke-krypt hanhund där förebyggande kastrering inte ersätt men däremot kastrering av medicinska skäl så som testikelcancer, prostatasjukdom osv.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka