Inavlad hundvalp

Bukefalos 30 år!

Tudee

Trådstartare
Hej!
Jag har länge planerat ett valpköp och jag har nu fått erbjudande att köpa en valp från en uppfödare jag köpt valp tidigare från och som jag verkligen litar på. Jag gillar mentaliteten på hennes hundar över andra i rasen. Båda föräldrarna är friska och SKK reggade och valparna föddes friska( jag vet att säker kan dyka upp senare). Men dessa valpar är resultat av en tjuvparning och har inavelsgrad på 25%. Vad borde jag tänka på? Borde jag avstå helt endast baserat på den informationen.
Tacksam för svar!

Hej!
Jag har länge planerat ett valpköp och jag har nu fått erbjudande att köpa en valp från en uppfödare jag köpt valp tidigare från och som jag verkligen litar på. Jag gillar mentaliteten på hennes hundar över andra i rasen. Båda föräldrarna är friska och SKK reggade och valparna föddes friska( jag vet att säker kan dyka upp senare). Men dessa valpar är resultat av en tjuvparning och har inavelsgrad på 25%. Vad borde jag tänka på? Borde jag avstå helt endast baserat på den informationen.
Tacksam för svar!
Risken för sjukdom och missbildningar är högre med en så hög inavelsgrad. Det betyder såklart inte att det behöver vara något fel med valpen men absolut något att ta hänsyn till. Och jag hade aldrig betalat fullpris för en sådan valp.

Risken för sjukdom och missbildningar är högre med en så hög inavelsgrad. Det betyder såklart inte att det behöver vara något fel med valpen men absolut något att ta hänsyn till. Och jag hade aldrig betalat fullpris för en sådan valp.
Tack för ditt svar, jag har inte frågat vad hon tänkt ta för pris men kan inte tänka mig att det är fullpris. Det känns svårt då det tidsmässigt passar mig bra med denna kull och dessutom är en uppfödare jag känner till väl.

Jag hade avstått, främst pga den högre risken för sjukdomar eller missbildningar som inte märks förrän senare.

Sen är jag mycket skeptisk som person och det gäller särskilt när människor jag tror mig känna gör knepiga saker. Det förekommer tyvärr att uppfödare som vill inavla gör det medvetet och sen säger "ojdå, det blev en tjuvparning" efteråt för att två sina händer och ändå få regga valparna. Jag hade inte kunnat leva med ett sånt frågetecken.

Vill du trots allt ha en valp ur kullen så bör du definitivt få reducerat pris, jag hade då inte betalat nån stor summa för en såpass inavlad hund även om den var lovande på alla andra sätt.

Jag förstår att detta är en tjuvparning och att den troligen är en sådan avelskombination som SKK normalt sett inte tillåter, men som de kan acceptera om uppfödaren inte varit i blåsväder tidigare och att denne bedyrar att det är en tjuvparning.
Det kan bli bra och det kan bli dåligt. Eftersom föräldrarna är registrerade så kan du ju kolla upp på AvelsData om vad de eventuellt lämnat tidigare i avel, hur det ser ut bland syskon etc. Om rasen har hälsoprogram för något så vill man ju se att många i familjebilden är hälsostestade för detta och med bra resultat. Om rasen inte har något hälsoprogram och inga speciella hälsoproblem, så finns det kanske inte så mycket att kolla upp, men samtidigt kanske inte så mycket som behöver gå fel. Historiskt sett så bedrevs en hel del inavel i våra raser. Jag har lagt in alla valpregistreringar i min ras från 1946 och framåt och på den tiden var det inte alls ovanligt att man gjorde förälder-avkommeparningar, helsyskonparningar och även att man i nästa generation gjorde inavelskombinationer. Absolut inget vi tycker är ok idag, men det är ju för att vi idag vet mer. Däremot så blev hundar gamla även på den tiden.

Min första chow chow var resultatet av en tjuvparning där hennes föräldrar var mitt emellan hel- och halvsyskon (de hade samma pappa och deras mammor var kullsystrar). Det som blev i den kullen var dåliga höfter (2 av 4 HD-fria, och 2 av 4 grav HD). Min tik hade friska höfter, men två av hennes bröder fick riktigt dåliga höfter (båda föräldrarna var HD-fria efter HD-fria föräldrar, deras respektive syskon var HD-fria). Uppfödaren misstänkte att en av alla hundar som var dubblade i stamtavlan inte var någon bra idé att dubbla och även om han själv var HD-fri, så var hon ganska säker på att det var den dubblingen som var huvudorsaken till HD-felen. Ingen valp ur den här avelskombinationen gick vidare i avel.

Jag förstår att detta är en tjuvparning och att den troligen är en sådan avelskombination som SKK normalt sett inte tillåter, men som de kan acceptera om uppfödaren inte varit i blåsväder tidigare och att denne bedyrar att det är en tjuvparning.
Det kan bli bra och det kan bli dåligt. Eftersom föräldrarna är registrerade så kan du ju kolla upp på AvelsData om vad de eventuellt lämnat tidigare i avel, hur det ser ut bland syskon etc. Om rasen har hälsoprogram för något så vill man ju se att många i familjebilden är hälsostestade för detta och med bra resultat. Om rasen inte har något hälsoprogram och inga speciella hälsoproblem, så finns det kanske inte så mycket att kolla upp, men samtidigt kanske inte så mycket som behöver gå fel. Historiskt sett så bedrevs en hel del inavel i våra raser. Jag har lagt in alla valpregistreringar i min ras från 1946 och framåt och på den tiden var det inte alls ovanligt att man gjorde förälder-avkommeparningar, helsyskonparningar och även att man i nästa generation gjorde inavelskombinationer. Absolut inget vi tycker är ok idag, men det är ju för att vi idag vet mer. Däremot så blev hundar gamla även på den tiden.

Min första chow chow var resultatet av en tjuvparning där hennes föräldrar var mitt emellan hel- och halvsyskon (de hade samma pappa och deras mammor var kullsystrar). Det som blev i den kullen var dåliga höfter (2 av 4 HD-fria, och 2 av 4 grav HD). Min tik hade friska höfter, men två av hennes bröder fick riktigt dåliga höfter (båda föräldrarna var HD-fria efter HD-fria föräldrar, deras respektive syskon var HD-fria). Uppfödaren misstänkte att en av alla hundar som var dubblade i stamtavlan inte var någon bra idé att dubbla och även om han själv var HD-fri, så var hon ganska säker på att det var den dubblingen som var huvudorsaken till HD-felen. Ingen valp ur den här avelskombinationen gick vidare i avel.
Tack för ditt svar! Det är en Australian shepherd det gäller. Båda hundarna är friröntgade, har bra MH och bra ögon.

Hej!
Tacksam för svar!
Jag tänker att det inte är konstigare än att köpa en annan valp med fel, t ex en krypt, med mindre bettfel eller har kroksvans. Den ska inte kosta fullpris. Men ska du inte avla och du gillar uppfödaren och dennes hundar, så varför inte?

Jag vet en som betäckte halvsyskon med varandra. Båda var Champions och minst en av valparna exporterades.

Jag skulle säga att mitt intresse för valpen skulle bero på flera saker:
  • Gillar jag uppfödaren och dennes hundar?
  • Har uppfödaren en acceptabel förklaring till att göra parningen eller är det en tjuvparning, vilket också kan vara ok?
  • 25% motsvarar en helsyskonparning och mäter ÖKNINGEN av inavelsgraden över de senaste generationerna. Jag skulle fundera på hur det ser ut längre bak i stamtavlan
Hög inavelsgrad är inte en dealbreaker för mig, men jag ser det som något väldigt negativt som bör undvikas. Många raser lider av en allt snävare genetisk bas - även om de är numerärt stora. Vi röstar med våra pengar. Jag skulle dra mig för att stödja mindre etisk hunduppfödning även om risken för negativa följder för mig och min hund var liten

Om linjerna var bra både mentalt och friska så hade jag inte tvekat på att ta en sådan hund faktiskt. Är mer rädd för bieffekterna av inavel på lång sikt än på kort sikt.
Jag tycker detta är ett bra svar. Inavel i första generationen behöver inte vara den katastrof som många verkar tro, utan kan också bli riktigt bra. Det viktiga är ju att man har koll på hundarna i stamtavlan och övrig familjebild och att det är bra hundar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Helt knäckt
  • Svensk politik 9

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar