Inbrott mm i släpet *långt* råd och tips, tack

Murray

Trådstartare
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden, utrustning? Så snälla moderator, flytta den om den ligger fel. Tack :bow:

Igår när vi skulle iväg på träning hinner vi bara köra runt stallet innan vi upptäcker att det är punktering på höger bakdäck på släpet (boggie). Detta är andra gången under den tiden vi haft släpet (ca 5 månader) det är punka på ett bakdäck, fast förra gången var det vänster bak. Släpet står under tak och det är rensopat från spik och vassa saker. Eftersom det är bak kan det inte heller varit något när vi kört iväg. Och förra gången var det en spik i däcket, vi har inte hunnit kolla upp däcket igår.

Vi har ett sånt där Ume-släp med stor sadelkammare med egen dörr. Ett tag efter första punkteringen hade vi ett inbrott i sadelkammaren, ett proffsigt sådant, där jag inte märkte det förrän jag inte kunde låsa upp dörren eftersom den redan var upplåst (båda dörrarna är alltid låsta). Vi har en del saker i transporten, bla. "vita fickor" där det ligger t.ex. mantejp, svamp, lite plåster, extra gummisnoddar till stigbyglarna osv (ni förstår, allt sådant som man inte använder särskilt mycket men bra att ha med på tävling), även grep, borste och några täcken. Inget av värde förvaras där. Allt var en enda röra men inget verkade vara taget. Vi hade några funderingar på om det kunde vara en narkoman eller dylikt som letade kanyler eftersom sjukvårdslådan var väl genomrotad. Men det vet vi ju inte, utan det vara bara spekulationer. Den andra dörren (till "hästen") var inte rörd, så kan det ha varit en hästmänniska som vet om att inget förvaras där bak? (eller det kanske övriga har koll på också? :crazy: )

Mellan fredag och lördag (helgen som var) hade vi ett nytt inbrott. Denna gång verkade de försökt få upp den andra dörren med en skruvmejsel eller liknande eftersom låset var helt försört men fortfarande låst. Sadelkammaren orörd. På kvällen när jag red körde det förbi ett gäng ungdomar med moppar, som antagligen skulle festa i närheten (inget konstigt i sig eftersom det brukar vara en del folk ibland där vid vattnet). Men kan det ha varit något "bus"?

Så nu har vi alltså en dörr som inte går att låsa, en som inte går att låsa upp och punka på ett däck. :mad:

Det är bara en annan, tror jag, som haft inbott tidigare och blev av med en säkerhetsväst då. Annars är det nog bara vi som haft påhälsningar och punka. :confused:

Har ni något tips, vad ska vi göra? Tänkte antagligen tömma släpet helt (i princip, bara det viktigaste typ grep) och sedan lämna det olåst. Men punkteringarna? För det osar faktiskt sabotage (eller?). :(
Det känns verkligen :devil: -ligt. Vad ska vi göra?
 
Senast ändrad:
Sv: Inbrott mm i släpet *långt* råd och tips, tack

Kanske bygga nåt enklare skjul som går att låsa om så den kan stå ifred? Polisanmäl händelserna. Kan ju prova att ställa släpet närmare något hus där det finns folk med.
 
Sv: Inbrott mm i släpet *långt* råd och tips, tack

Fy sjutton vad otrevlig. Nu har jag en stor boggie (VV) utan skåp och förvaringar så jag har absolut inget i den. Inga lås till dörrarna heller. Jag tror att man ska undvika att ha saker i vagnen. Öppna dörrar minskar risken för åverkan...sen finns det ju alltid såna som finner nöje i att skära i däck och så...och det är bara att polisanmäla...även om det oftast avskrivs utan åtgärd :( ...

Kanske du kan ställa vagnen där någon har mer uppsikt över den? Jag har min på gården men det är ju inga garantier när jag är borta på dagarna...
Inte länge sedan syrran fick sin ytterdörr sönderslagen, men den som gjorde det kom inte längre då hennes terrier stod innanför :devil: ...vederbörande trodde nog att det var "grönt ljus" då hundgårdarna var fulla med hundar, he he...men terriern och mammataxen är alltid inne :smirk: ...där blir det tvärnit...Kanske vore en ide...bädda i ordning åt ett par hundar i transporten några gånger och då och då, he he...nä, det går inte eftersom man har strikt hundägaransvar och risken är ju att hundarna gör skada...suck.

Hoppas du får lugnt kring din transport framöver ;)
 
Sv: Inbrott mm i släpet *långt* råd och tips, tack

Själv låser jag inte sådant, just pga att ett inbrott förstör mer än vad det är värt. Punkan kan man tolka som besvikelse, att trots låsanordning fanns inget av värde att stjäla.

Men visst är det konstigt, att vissa inte kan göra skillnad på vad om är ditt eller mitt. :crazy:
 
Sv: Inbrott mm i släpet *långt* råd och tips, tack

Det hade ju känts mer logiskt om de hade gjort punkan samtidigt som de försökte göra inbrottet i helgen. Den första punkan och inbrottet var ju inte heller "nära" varandra.

Bygga skjul är möjligt eftersom vi står i ett inackorderingsstall och vi har redan lit "special" eftersom vårat får ensamt stå under tak.
Det finns bara en trädskola, bilverkstad och "förvaringslador" i närheten. Vi har alltså ingen möjlighet att flytta släpet. Stor lampa vid stalldörren är tänd för att "jaga iväg" tjuvarna. Varit en del inbrott hos trädkillarna mfl. så nu blir namninsamling mm till kommunen att de bör sätta upp belysning i allén eftersom det är barn som går där på kvällen.
 
Sv: Inbrott mm i släpet *långt* råd och tips, tack

Töm släpet och lämna det öppet. Löser inte punkteringarna. Har någon kört med det eller har ni det låst?
 
Sv: Inbrott mm i släpet *långt* råd och tips, tack

Det är låst så ingen kan ha kört med det.

Förstår verkligen inte, hur någon kan köra in en spik i däcket bara för att jävlas? Det finns liksom inte ens i mina tankar att man beter sig så.. :( Men, alla är vi olika. :cool:
 
Sv: Inbrott mm i släpet *långt* råd och tips, tack

Fy fan vad tråkigt!
Ingenting ska man få ha i fred!
Ni har väl nytt släp också?
Kul o få saboterade lås :mad:
 
Sv: Inbrott mm i släpet *långt* råd och tips, tack

Det låter som du har en ovän :eek:
Har du verkligen ingen aning om vem det är?
 
Sv: Inbrott mm i släpet *långt* råd och tips, tack

Jo, vi köpte det efter att vi köpt sigge.

fejko:
Nej, kan bara gissa. Det har börjat bli mer narkotika där vi bor, på skolan där jag gick osv. så det är möjligt att det är några fula fiskar som börjar leta runt för att hitta saker man fixa pengar för, vad vet jag.
Det var en gång en väldigt konstig bil på stallplan så jag skrev upp reg. nr:et, och kollade upp vem han var (har kontakter på narkotika polisen) och tydligen var han grovt kriminell och nyligen utsläppt från kåken. Hade gjort i princip allt, grova narkotika brott till banksprängningar osv. Han är bosatt i eskilstuna, så man undrar vad farao han gör hos oss (väster om sthlm).

Har en annan teori också om vad som kan dra hit fult folk, men vet inte riktigt om jag borde skriva det här.
 
Sv: Inbrott mm i släpet *långt* råd och tips, tack

Hmm, du skrev att det var lite speciellt med er o att ni hade transporten under tak, kan det inte vara så att de som gör det eg. inte har något mål utan går på det finaste, fräschaste släpet som ser mest... tja vad ska man säga... fint ut helt enkelt?
För en del människor är ju bara ute efter att jävlas. Jag tror det blir lättare att ta ett släp i mängden (d.v.s. inte samma "varje" gång) om alla släp står samlade, om ett sticker ut är det lättare att gå på det, det är ju lite så med bilar också, står det en bil för sig blir det nog lättare att välja den att förstöra.
Tråkigt hur som haver och jävligt att folk inte kan låta andra människors saker vara. Trisst!
Håller med dem som sagt att ni ska tömma släpet och lämna olåst, det blir nog bäst så.
 
Sv: Inbrott mm i släpet *långt* råd och tips, tack

Murray skrev:
Jo, vi köpte det efter att vi köpt sigge.

fejko:
Nej, kan bara gissa. Det har börjat bli mer narkotika där vi bor, på skolan där jag gick osv. så det är möjligt att det är några fula fiskar som börjar leta runt för att hitta saker man fixa pengar för, vad vet jag.
Det var en gång en väldigt konstig bil på stallplan så jag skrev upp reg. nr:et, och kollade upp vem han var (har kontakter på narkotika polisen) och tydligen var han grovt kriminell och nyligen utsläppt från kåken. Hade gjort i princip allt, grova narkotika brott till banksprängningar osv. Han är bosatt i eskilstuna, så man undrar vad farao han gör hos oss (väster om sthlm).

Har en annan teori också om vad som kan dra hit fult folk, men vet inte riktigt om jag borde skriva det här.

Ja men om man letar efter pengar till knark sticker man väl inte sönder däcken?

Står det någon "kändis" hos dig och det är egentligen honom/henne de är ute efter?
 
Sv: Inbrott mm i släpet *långt* råd och tips, tack

Nej, kan ju vara "besvikelse" :smirk:

Nej, inga kändisar här inte, i sånna fall är väl egentligen jag den mesta kändisen (en av dom som tävlar mest).
 
Sv: Inbrott mm i släpet *långt* råd och tips, tack

Låter som sabotage eller ren skadegörelse. Dom sönderskurna däcken och låset ska ni polisanmäla, om ni har släpet försäkrat så kan ni ta ut det på försäkringen. Det är en yttre skada skedd av tredje man.

Har själv köpt ett sprillans släp Christ comet Alu och fått skadegörelse på det två gånger. Inga större saker dock, men tråkit när släpet är dagar gammalt..

Nu står det igen, när jag var snäll och lånade ut det och det kom tillbaka med en kraschad mellanvägg och ena ytterväggen sönder riven. Hästen som skulle åka är ju sååå snäll..
Måste lagas för 10-15tusen om två veckor plus 40mils resa dit och sen ska man ju hem för att åka och hämta det efter nån vecka.. 160mil åkande bara..
Det är inre skador och det tas INTE av försäkringen.

I ditt fall och mina små skador är det nog helt enkelt folk som är fruktansvärt avundsjuka och bara måste sabba för andra..

Mitt råd: ta skadorna med försäkringen och ställ den inomhus som har lås på dörren. Där utan att låsa sadelkammaren och främre dörren, men självklart lås på draghandsken.

(eftersom mina skador på släpet kommit av att folk kört på den, så har sambon tillverkat spanskaryttare på en lång kedja, som läggs runt släpet, så om nån är inom skadeavstånd får dom punka.. :) )
 
Sv: Inbrott mm i släpet *långt* råd och tips, tack

Ja kanske är det billigare att få betala andras punka, än de skador du skrev om här. ;)
 
Sv: Inbrott mm i släpet *långt* råd och tips, tack

då måste dom ge sig till känna om dom ska ha ersättning, annars är det smitning, och då ryker körkortet för den personen isf.. HAHA Skulle kunna vrida huvudet av den som gör en repa på släpet, så jag betalar mer än gärna en flaska däck på burk åt den.. :)
 
Sv: Inbrott mm i släpet *långt* råd och tips, tack

Men måste inte premierna på släpet öka för om man anmäler flera likadana eller liknande brott klassas man väl som "potentiellt offer"?

(luddigt skrivet, hoppas du förstår vad jag försöker få sagt)
 
Sv: Inbrott mm i släpet *långt* råd och tips, tack

Inte för att jag direkt förstår hur du menar. Om man haft flera av samma skador att man skulle få högre premie?

Mina skador har inte uppgått till självrisken förutom den stooora skadan nu som försäkringsbolagena ha svurit sig fria på genom att skriva att dom tar skador som vållats genom "trafikolycka, annan olyckshändelse eller uppsåtlig skadegörelse av tredje man."

Olika bolag har olika regler på skadefria år och om det skulle göra nåt på premien på transporten, är jag tveksam till.. Det står på bilförsäkringarna min sambo har hos det bolaget att "x antal skadefria år", men det står inte något på transportförsäkringen om det.

Det enda jag kunnat luska ut på premiesättningen är årsmodellen, vikten, och hel/eller halv försäkring som avgör premiesättningen.

Min är en -05:a, satt fn till 1440kg som jag betalar lite över 500kr om året på helförsäkrat. Har aldrig haft en transport försäkrat förut och aldrig en bil på det försäkringsbolaget förut heller. Så jag har nog inte några skadefria år eller delägarrabatt.

Det jag däremot vet är att skulle dom ta dom inre skadorna som hästar gör då skulle premierna öka rejält. Jag välkomnar mer än gärna en högre premie mot ett bättre skydd på släpet när det väl händer något. Vilket inte är speciellt ofta.. Kör 700-1000mil om året med släp i iaf 5år och detta är första skada som ens är värt att ta upp med försäkringsbolaget. (Den skada dom inte tar..)

Vimsigt kanske, men fråga gärna igen om det var något annat du ville veta. :smirk:
 
Sv: Inbrott mm i släpet *långt* råd och tips, tack

Det jag försökte säga var att;
Försäkringsbolaget ser en som att nya inbrottsförsök kan komma om det har hänt flera gånger innan, och då måste de "skydda" sig mot ev. nya skador genom att höja premierna. Förs. menar att har det hänt en gång kan det hända en gång till, då är man ett sk. "potentiellt offer".
Eller det kanske var självrisken som höjs?
Hmm...;)
Det var vad mammas kompis på polisen sa i varje fall, att det är bättre att inte ta det på försäkringen eftersom det var så lite skada.
 
Sv: Inbrott mm i släpet *långt* råd och tips, tack

Ok, då förstår jag.
Det låter mycket konstigt att självrisken eller premien skulle höjas för att man haft otur ett par gånger. Det är ju det man försäkrar mot. För säkerhets skull, ring till ditt försäkringsbolag och fråga. Säg inte vad det gäller, utan fråga om man får inbrott ett par gånger, eller skadegörelse, får högre självrisk eller premie. Det var inga problem i mitt bolag, dom svarade att det kan hända även den bästa.

Jag är ju rätt fräck och tycker att man ska använda försäkringen, det är därför man har den. :devil:

Nä skämt åt sido, det kravet dom har är att transporthandsken ska vara låst så att ingen kan sno hela transporten. Det kan jag tänka mig att dom höjer premien/självrisken för om man blivit av med ett par transporter trots lås. Dina skador är en "piss i havet" för ett försäkringsbolag, men kan uppgå till ganska mycket pengar för en privatperson.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 391
Senast: ameo
·
  • Låst
Hästmänniskan Long story short: Nyinflyttad helt fantastisk familj som flyttade in med tre hästar för ca. 2 veckor sedan. Tonårsdottern verkar dock...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
21 830
Senast: mackan
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
8 827
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Behöver skriva av mig och få höra lite fler synpunkter från er hundägare, då jag fick en väldigt oväntad kommentar vad gäller min natt...
2
Svar
26
· Visningar
2 832
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp