Induktionshäll och att inte se bra

Jag lever med smärta som varierar, men smärtan leder ibland till flimrande synbortfall.
Jag har då löst matlagningen så att jag uppe i vänstra hörnet mot kaklet alltid har en kastrull som är lite större, för då är det enklare att veta vart den står. Samt en tjock! grythandske liggande bredvid för att kunna kolla kastrullen mot ytterhörnet, två fingrar in.
Sen har jag en större (26 eller 28?) Tefalstekpanna, och där använder jag en stekspade för att veta att jag ställer den rätt. På vår induktionshäll så använder jag alltid plattan till höger, närmast mig själv. Med hjälp av stekspaden som jag håller stående för att måtta in samt då och då kontrollera att den står rätt så STÄLLER jag stekspaden mot hällens högerkant och när då stekpannekanten nuddar stekspaden , så vet jag att den står rätt på höger sida. Sen tar jag stekspaden och håller tummen mot hällkanten som är mot mig, och stekspadens smala sida mot tummen så att den når en bit in på plattan, och när då stekpannekanten nuddar stekspaden så vet jag att den står rätt mot mig. Sen blir det att med stekspaden (sån där i plast som inte blir så varm) måtta lite ibland för att kolla att stekpannan inte rört sig för mycket. Stekpannehandtaget har jag alltid vänt åt vänster, då jag är högerhänt.
Hade ju varit jättebra om jag visste hur man lägger in bilder, men tyvärr... :bag:

Sen hade jag placerat de där små duttarna i kanten mot hällen, där blir det ju inte varmt, så att det blir enklare att hålla koll på ungefär vart på hällen plattsymbolerna och plus-minusknapparna befinner sig.

Vart har du hittat dem? De ser verkligen användbara ut!

Silikonduttar går att köpa på Amazon. De används för ljuddämpning till diverse elprylar. Clas Ohlson har också men de är mycket dyrare.
 
Men vad smart! Visste inte att det fanns! Sådant här borde ju synenheten kunna tipsa om, borde ju vara hjälpmedel man får av dem till och med... Riktigt smart!
Ja det är märkligt att de inte har koll på det, du lär ju inte vara den första synnedsatta i hela Sverige med en induktionshäll liksom. Att du ska behöva leta lösningar själv när det är något de får betalt för är rätt uselt...
 
Ja det är märkligt att de inte har koll på det, du lär ju inte vara den första synnedsatta i hela Sverige med en induktionshäll liksom. Att du ska behöva leta lösningar själv när det är något de får betalt för är rätt uselt...
Eller hur! Och varför ska man nöja sig med kokplattor när det går att lösa på annat vis och ändå ha ett modernt och fint hem? Det är det som är poängen.
Jag förstår att så många blinda/synsvaga mår dåligt....
Ja, jag blev förvånad över resonemanget, inte stött på det på förra stället alls. Bara "Nä jag vet inte, jag har ingen induktionshäll så jag vet inte hur den fungerar, du får be hyresvärden visa dig. Och be om att få kokplattor istället".

Jag tappade suget att be om mer hjälp.

Men jag ska köpa sådana och sätta duttar på touchpanelen. Det ihop med andra tipsen i tråden kommer göra det enklare för mig! :)
 
Jag har inte läst alla sidor i tråden. Min häll från IKEA använder jag bara de två översta på samtidigt till absolut största delen, det går liksom knappt plats med ett stort järn på hällen annars som inte nuddar touchknapparna.

Går det att mäta ut med ögonmått hur proportionerna ser ut jämfört med hällkanterna för de grytor och järn du använder mest och satsa på att använda de översta plattorna?
 
Jag har inte läst alla sidor i tråden. Min häll från IKEA använder jag bara de två översta på samtidigt till absolut största delen, det går liksom knappt plats med ett stort järn på hällen annars som inte nuddar touchknapparna.

Går det att mäta ut med ögonmått hur proportionerna ser ut jämfört med hällkanterna för de grytor och järn du använder mest och satsa på att använda de översta plattorna?
Plattan längst ner till höger är ju den största så den använder jag till stekpannan. Jag föredrar att ha grytor och stekpannor nära mig så att bättre kan se vad jag gör, de översta är till sådant som sköter sig själv för jag kan inte se där.

Men jag har samma problem med att järnet är nära touchknapparna och även att kanten på järnet kommer åt lådan med kryddor bredvid spisen ibland när den glidit bara lite från plattan, det är verkligen ingen plats att tala om , känns trångt liksom. Upplevde inte det på min förra spis, som var helt vanlig normalstor ändå.
 
När man inte kan nerifrån så kanske man kan uppifrån? Har grytorna lock? finns det en fläkt upptill? Det skulle kunna eventuellt gå att sätta en tunn metallkedja (eller snöre, men det kanske blir skitigt)
När snöret är exakt över knoppen på locket så har man prickat rätt.
Men att hitta fram knoppen kanske gör att man bränner sig på kastrullen...

Så kanske en tunn kedja eller snöre med en mutter på, som när man har skjutit kastrullen till i rätt läge (det behövs en bak, och en till sidan vänster på vänster platta, en till höger på höger platta) kommer "klicka" till på kastrullen.
Nackdelen är att de bakre plattorna blir kanske mer svårnavigerade.
 
Hällen kan ju tyckas vara ganska tydlig, men sätter man saker på så är den inte alls lika tydlig längre. Glashäll som jag hade tidigare var ju röd när den var igång, vilket var otroligt smart för sådana som ser illa, både en illröd färg där plattan är så det bara är att placera kärlet rätt igen och så känner man ju värme av platten. Inte alls så här tyvärr.

Men- jag tycker förstås om min spis/häll ändå!

Visa bifogad fil 119376

Hade det varit till hjälp att färgmarkera med tejp typ såhär. Så kryssen förlängs på kaklet och bänkskivan så du kan centrera till kryssen?
347118710_1665012843922053_8123409350466775170_n~2.jpg
 
Tack för era svar och förslag!

Jag har nu testat några gånger att byta stekpannan mot gjutjärnspanna istället. Jag försöker sikta in försiktigt på plattan innan jag sätter igång den och sedan står den där liksom där under hela tiden den används. Har lite svårt för rengöring och att det bränner vid lite grann, men just att steka har blivit lättare. Jag känner på kanterna runt om den om den är jämnvarm så att den står rätt och det verkar fungera. Har även satt ut gryta bakom vid något tillfälle och det fungerade ännu bättre att hitta rätt då!

Handtaget verkar inte bli så varmt i första taget heller, vilket är bra eftersom jag redan har hunnit röra vid det av misstag för att jag inte har synfält neråt och rör ju ändå händerna i det området. Så, jag bränner mig inte på handtaget i alla fall!

Tänker köpa mig sådana där plattskydd/repskydd eller vad de nu heter samt meddela Synmottagningen om de fungerar, att det ju är något att rekommendera åt folk som har induktionshäll, så får andra förhoppningsvis mer hjälp därifrån än vad jag fick.
 
Handtaget på gjutjärnsstekpannan kanske kan förses med en stekpannehandtag-grytlapps-grej som man trär på handtaget som en vante (länkar här, eftersom det inte var så lätt att förklara). Då är det helt lugnt om du skulle råka stöta i den även om den blivit varm
 
Har du någon hjälpmedelscentral eller syncentral i närheten du kan vända dig till? Tänker att de kanske borde ha någon form av hjälpmedel för dig. :)
 
Jag har tyckt att det är svårt med gjutjärnspanna på spishäll för att blir det väl varm är den varm och jag som är otålig för inte alltid ihop det. Men precis som du skrev så borde det funka för dig. Den är inte lika känslig för att stå helt på plattan utan håller sig jämnvarm ändå, så tror definitivt du är något på spåren. :)

Fasiken vilket tråkigt bemötande du fick av av kvinnan på synmottagningen! Jag tycker faktiskt inte att det är helt fel att ge feedback till avdelningen att du inte fick hjälp när du sökte.
 
Handtaget på gjutjärnsstekpannan kanske kan förses med en stekpannehandtag-grytlapps-grej som man trär på handtaget som en vante (länkar här, eftersom det inte var så lätt att förklara). Då är det helt lugnt om du skulle råka stöta i den även om den blivit varm
Smart grej! Visste inte att det fanns sådant! Bra länk!
Har haft en handduk när jag lagar mat, men jag kom på att den hjälper ju utmärkt när jag ska ta tag i stekpannan och inte när jag råkar stöta vid den.
 
Jag har tyckt att det är svårt med gjutjärnspanna på spishäll för att blir det väl varm är den varm och jag som är otålig för inte alltid ihop det. Men precis som du skrev så borde det funka för dig. Den är inte lika känslig för att stå helt på plattan utan håller sig jämnvarm ändå, så tror definitivt du är något på spåren. :)

Fasiken vilket tråkigt bemötande du fick av av kvinnan på synmottagningen! Jag tycker faktiskt inte att det är helt fel att ge feedback till avdelningen att du inte fick hjälp när du sökte.
Jag håller med, det är ett annat sätt att arbeta på när man lagar mat känner jag, jag är inte riktigt van, men det känns som att jag kan vänja mig, behöver ju bara upprepas tillräckligt många gånger för att det ska fungera per automatik. Förstår absolut vad du menar med otålig! :D

Jag vet inte, ska ju arbeta med dem i framtiden så det kanske inte är så bra att klaga? :O
 
Jag håller med, det är ett annat sätt att arbeta på när man lagar mat känner jag, jag är inte riktigt van, men det känns som att jag kan vänja mig, behöver ju bara upprepas tillräckligt många gånger för att det ska fungera per automatik. Förstår absolut vad du menar med otålig! :D

Jag vet inte, ska ju arbeta med dem i framtiden så det kanske inte är så bra att klaga? :O
Det kanske går att lyfta det snyggare vid ett annat tillfälle?
Kvinnan behöver träna på att gå utan för sin egen sfär om hon ska fortsätta syssla med det som hon gör.
 
Har du någon hjälpmedelscentral eller syncentral i närheten du kan vända dig till? Tänker att de kanske borde ha någon form av hjälpmedel för dig. :)
Jag var i kontakt med dem redan före jag flyttade in och från start har jag upplevt motvillighet till både det ena och det andra. Vad gäller min spis har jag fått veta att jag ska be hyresvärden visa mig hur den fungerar samt be hyresvärden om kokplattor istället alternativt byta ut hela spisen till vanlig spis med kokplattor och vanlig ugn, för "jag har ingen induktionshäll själv och vet inte hur de fungerar", enligt synpedagogen.

Så det spelar ingen roll alls att det finns syncentral i min region eftersom de inte kan något om induktionshäll osv.
 
Det kanske går att lyfta det snyggare vid ett annat tillfälle?
Kvinnan behöver träna på att gå utan för sin egen sfär om hon ska fortsätta syssla med det som hon gör.
Ja, jag får se om jag får till det. Vet att jag lyfte det med AF, som var i kontakt med dem efter detta i det här ärendet och "sa ifrån" om att de Verkligen fick börja hjälpa mig nu. Synpedagogen där har jobbat på syncentralen tidigare och vet vem personerna är där, kan fråga henne hur jag enklast lyfter det.
 
Jag var i kontakt med dem redan före jag flyttade in och från start har jag upplevt motvillighet till både det ena och det andra. Vad gäller min spis har jag fått veta att jag ska be hyresvärden visa mig hur den fungerar samt be hyresvärden om kokplattor istället alternativt byta ut hela spisen till vanlig spis med kokplattor och vanlig ugn, för "jag har ingen induktionshäll själv och vet inte hur de fungerar", enligt synpedagogen.

Så det spelar ingen roll alls att det finns syncentral i min region eftersom de inte kan något om induktionshäll osv.
Vilket dåligt bemötande 😔
 
Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att hjälpa men hon var rätt motsträvig och tycker att jag ska be hyresvärden att tex byta ut min spis mot en annan eller sätta in spisplattor åt mig. Jag bad då inte om hjälp med diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare, utan kör på med det programmet där jag fått till. Och det fungerar ju. Tänker inte be min hyresvärd att byta ut mina prylar, även blinda och synskadade har rätt att ha ett modernt och fint hem. Och jag vill kunna detta också, skam den som ger sig liksom.

Vad jag upplever inte riktigt fungerar lika bra är just spishällen, man ser ju inte var plattan är och att den är igång så mer ofta än sällan hamnar grytan eller stekpannan snett. Det fungerar när jag kokar vatten-pasta, potatis och ris osv, men just när jag steker börjar det bli svårt att få rätt.

Är det någon som har tips på hur jag ska få en gryta/stekpanna rätt på plattan? Jag fick tipset av en vän att hon vet en blind som håller händerna runt när hon startar plattan för att känna värmen, men det fungerar ju bara i början, sedan är prylen på jämnvarm även om den står snett, och min stekpanna har en förmåga att snurra lite och ändra på sig när jag rör i den och hamnar lätt snett. Och då är det kört att få rätt på den igen. Det är teflon så de är ju lätta och flyttar sig lätt, inget fel på dem utan de har alltid gjort det.

Jag har gjutjärn men har inte vågat använda dem ännu, helt nya. Men jag har redan bränt mig på spisen när jag la handen på en varm platta och jag är rädd att jag glömmer att handtagen är varma och man inte kan ta i dem eller att jag råkar röra vid av misstag när jag rör mig vid spisen. Är inte heller van att använda gjutjärn och oroar mig för att bränna fast i dem. Men det är kanske en lösning?

Finns det några tips på hur jag kan hitta plattorna på en induktionshäll?

Visa bifogad fil 119371
Handtagen på vanliga moderna gjutjärnsstekpannor blir inte varma såvitt jag märkt, vi har två.
På plättjärnet däremot blir handtaget varmt. Det beror på om handtaget är gjutet i ett med pannan eller inte tror jag, så kanske kan du fråga någon om det är samma metall eller olika.

Detta handtag tycker jag inte blir varmt om man inte ställer stekpannan i ugnen
1685525535038.png

Har inte induktionshäll hemma så kan inte föreslå någonting där.
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 725
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 816
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·
Träning Vi går rakt på sak: Jag, eller rättare sagt min häst, har stora problem och efter en olycka i lördags tycker folk att jag ska ta bort...
Svar
14
· Visningar
2 055
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp