Induktionshäll och att inte se bra

Enya

Trådstartare
Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att hjälpa men hon var rätt motsträvig och tycker att jag ska be hyresvärden att tex byta ut min spis mot en annan eller sätta in spisplattor åt mig. Jag bad då inte om hjälp med diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare, utan kör på med det programmet där jag fått till. Och det fungerar ju. Tänker inte be min hyresvärd att byta ut mina prylar, även blinda och synskadade har rätt att ha ett modernt och fint hem. Och jag vill kunna detta också, skam den som ger sig liksom.

Vad jag upplever inte riktigt fungerar lika bra är just spishällen, man ser ju inte var plattan är och att den är igång så mer ofta än sällan hamnar grytan eller stekpannan snett. Det fungerar när jag kokar vatten-pasta, potatis och ris osv, men just när jag steker börjar det bli svårt att få rätt.

Är det någon som har tips på hur jag ska få en gryta/stekpanna rätt på plattan? Jag fick tipset av en vän att hon vet en blind som håller händerna runt när hon startar plattan för att känna värmen, men det fungerar ju bara i början, sedan är prylen på jämnvarm även om den står snett, och min stekpanna har en förmåga att snurra lite och ändra på sig när jag rör i den och hamnar lätt snett. Och då är det kört att få rätt på den igen. Det är teflon så de är ju lätta och flyttar sig lätt, inget fel på dem utan de har alltid gjort det.

Jag har gjutjärn men har inte vågat använda dem ännu, helt nya. Men jag har redan bränt mig på spisen när jag la handen på en varm platta och jag är rädd att jag glömmer att handtagen är varma och man inte kan ta i dem eller att jag råkar röra vid av misstag när jag rör mig vid spisen. Är inte heller van att använda gjutjärn och oroar mig för att bränna fast i dem. Men det är kanske en lösning?

Finns det några tips på hur jag kan hitta plattorna på en induktionshäll?

347559010_788468989417062_1370878127923599318_n.jpg
 
Vet inte hur begränsad synen är, om du skulle få ledning av en eltejp i kontrasterande färg tejpad på hällen just utanför plattorna? Eller sätta två tre lager tejp på varandra så du kunde känna upphöjningen?
Hon från synmottagningen sa att man ju inte kan markera på något vis, men du tror att eltejp skulle klara värmen utan att förstöras eller förstöra hällen?

Jag har "duttar", man ser på en av mina kryddburkar i bilden en orange sådan, kan de fungera?
Har i och för sig här till ugnen också, rosa.
347122100_1377300306176008_7513469107515237717_n.jpg
 
Hällen kan ju tyckas vara ganska tydlig, men sätter man saker på så är den inte alls lika tydlig längre. Glashäll som jag hade tidigare var ju röd när den var igång, vilket var otroligt smart för sådana som ser illa, både en illröd färg där plattan är så det bara är att placera kärlet rätt igen och så känner man ju värme av platten. Inte alls så här tyvärr.

Men- jag tycker förstås om min spis/häll ändå!

347118710_1665012843922053_8123409350466775170_n.jpg
 
Vet inte hur begränsad synen är, om du skulle få ledning av en eltejp i kontrasterande färg tejpad på hällen just utanför plattorna? Eller sätta två tre lager tejp på varandra så du kunde känna upphöjningen?

Absolut inte eltejp! Den är inte gjord för att hantera sådana här temperaturer och klistret är ett helvete att få bort om det blivit uppvärmt bara litegrann @Enya

Tyvärr har jag inget bra förslag på lösning men ville säga att det är sorgligt att de inte tänkt på det här när de designade dem :(
 
Eltejp klarar drygt hundra grader vad jag fattar. Funkar nog inte på men antagligen bredvid ”plattan”. Hur dina färgpluttar klarar värme vet jag inte men om synkonsulenten säger att det inte går är väl det troligt att hon har rätt?
 
Hällen kan ju tyckas vara ganska tydlig, men sätter man saker på så är den inte alls lika tydlig längre. Glashäll som jag hade tidigare var ju röd när den var igång, vilket var otroligt smart för sådana som ser illa, både en illröd färg där plattan är så det bara är att placera kärlet rätt igen och så känner man ju värme av platten. Inte alls så här tyvärr.

Men- jag tycker förstås om min spis/häll ändå!

Visa bifogad fil 119376

Kan du göra så att du "vallar" in den platta du använder med några ugnsformar eller kastruller medan du steker? För att lättare kunna centrera stekpannan?
 
Eltejp klarar drygt hundra grader vad jag fattar. Funkar nog inte på men antagligen bredvid ”plattan”. Hur dina färgpluttar klarar värme vet jag inte men om synkonsulenten säger att det inte går är väl det troligt att hon har rätt?

Men klistret kommer att bli ett helvete att få bort även om det inte är direkt på plattan, det räcker att det blir lite varmt så blir det klister överallt och det klistret är ett helvete att få bort (been there, done that...). Det är inget jag rekommenderar när en inte äger grejorna.
 
Men klistret kommer att bli ett helvete att få bort även om det inte är direkt på plattan, det räcker att det blir lite varmt så blir det klister överallt och det klistret är ett helvete att få bort (been there, done that...). Det är inget jag rekommenderar när en inte äger grejorna.
Okej! Tror inte all eltejp är lika lämplig men menar du att en som marknadsförs som värmetålig till över 100 grader också är illa?

Skulle självklart kolla med värden/be hen fixa för att inte hamna i en knepig sits om det var jag som behövde göra anpassning.
 
Eltejp klarar drygt hundra grader vad jag fattar. Funkar nog inte på men antagligen bredvid ”plattan”. Hur dina färgpluttar klarar värme vet jag inte men om synkonsulenten säger att det inte går är väl det troligt att hon har rätt?
Henne ger jag tyvärr inte mycket för faktiskt, hon var liksom lite avig rent generellt. Hennes upprepade förslag var att byta ut spisen. Att hon inte visste något sätt för hon hade ingen induktionshäll och har aldrig använt en. Tycker inte man kan göra sitt jobb baserat på privata erfarenheter.
Vad hon skulle ha sagt var "jag ska se vad jag kan ta reda på".
 
Absolut inte eltejp! Den är inte gjord för att hantera sådana här temperaturer och klistret är ett helvete att få bort om det blivit uppvärmt bara litegrann @Enya

Tyvärr har jag inget bra förslag på lösning men ville säga att det är sorgligt att de inte tänkt på det här när de designade dem :(
Ja det är ju lite dumt måste jag säga, även touchpanelen i nederkant, med stekpannan till höger, som synpedagogen sa var den största platan, så hamnar kanten på stekpannan över touchen lite och skymmer så jag kommer ofta emot stekpannan när jag ska ändra, och bränner mig.
 
Okej! Tror inte all eltejp är lika lämplig men menar du att en som marknadsförs som värmetålig till över 100 grader också är illa?

Skulle självklart kolla med värden/be hen fixa för att inte hamna i en knepig sits om det var jag som behövde göra anpassning.
Jag vill inte be min hyresvärd om hjälp. Jag vill inte vara en belastning, någon handikappad. Jag vill kunna själv. Det borde finnas något vis jag kan själv på, hoppas jag. Utan att blanda in andra eller riskera förstöra något.
 
Jag vill inte be min hyresvärd om hjälp. Jag vill inte vara en belastning, någon handikappad. Jag vill kunna själv. Det borde finnas något vis jag kan själv på, hoppas jag. Utan att blanda in andra eller riskera förstöra något.

Vad tror du om att valla in plattan som jag föreslog? Kanske två ugnsformar, det blir förmodligen smidigare med raka, låga kanter?
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 814
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 860
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 104
Senast: cassiopeja
·
Träning Vi går rakt på sak: Jag, eller rättare sagt min häst, har stora problem och efter en olycka i lördags tycker folk att jag ska ta bort...
Svar
14
· Visningar
2 062
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp