Inflammation i kotleder och hovleder?

LiviaFilippa

Trådstartare
Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram :cry: Jag känner mig som världens sämsta matte som kanske har ridit så hon har fått det :crazy: Vi frågade såklart veterinären och hon sa att det kan vara ridningen, underlag, att hon vrickat sig i hagen som har blivit en inflammation, ja många olika saker helt enkelt! Och även att det inte är så ovanligt och många hästar får det speciellt hopphästar enligt vad hon sa. Men känner mig ändå SÅ HEMSK ifall det är mitt fel! Så jag har försökt läsa på så mycket jag kan och man ska rida på varierat underlag och inte för mycket hårt och så. Problemet eller vad man ska säga är bara att nästan alla ridvägar runt stallet är grusvägar = väldigt hårda nu på sommaren! Och även paddocken har inte det bästa underlaget. Så då undrar jag om det bästa vore att flytta ponnyerna till nåt stall med mer skogsvägar och sånt också så man inte nästan bara måste rida på ganska hårt? För jag har en till ponny också och nu vågar jag knappt rida han alls ifall det är mitt fel att hon fick inflammationerna liksom, vill ju självklart inte göra han skadad också! Hur skulle ni ha gjort i mitt läge? Veterinären trodde att det skulle bli bra och att hon skulle vara okej på återbesöket men vill ju såklart ändå göra allt bättre om jag kan!
 
Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram :cry: Jag känner mig som världens sämsta matte som kanske har ridit så hon har fått det :crazy: Vi frågade såklart veterinären och hon sa att det kan vara ridningen, underlag, att hon vrickat sig i hagen som har blivit en inflammation, ja många olika saker helt enkelt! Och även att det inte är så ovanligt och många hästar får det speciellt hopphästar enligt vad hon sa. Men känner mig ändå SÅ HEMSK ifall det är mitt fel! Så jag har försökt läsa på så mycket jag kan och man ska rida på varierat underlag och inte för mycket hårt och så. Problemet eller vad man ska säga är bara att nästan alla ridvägar runt stallet är grusvägar = väldigt hårda nu på sommaren! Och även paddocken har inte det bästa underlaget. Så då undrar jag om det bästa vore att flytta ponnyerna till nåt stall med mer skogsvägar och sånt också så man inte nästan bara måste rida på ganska hårt? För jag har en till ponny också och nu vågar jag knappt rida han alls ifall det är mitt fel att hon fick inflammationerna liksom, vill ju självklart inte göra han skadad också! Hur skulle ni ha gjort i mitt läge? Veterinären trodde att det skulle bli bra och att hon skulle vara okej på återbesöket men vill ju såklart ändå göra allt bättre om jag kan!
Vad fint att du rannsakar dig själv och bryr dig och kämpar så för dina ponnyer! ❤️
Det är helt omöjligt för oss att uttala oss utan att ha sett undrerlagen, din ridning, hästens exteriör etc.
Har du en bra tränare som du kan rådfråga? Det är jätteviktigt IOM att det kan vara så otroligt svårt att själv veta vad som är bäst både vad gäller underlag och hur man rider.
Lycka till med ponnyn! 😊
 
Det är i sig inte farligt eller dåligt att rida på hårt underlag. Utan att man anpassar fart och gångart till underlaget, vad hästen är van vid och tränad till. Är det stenhårt i grusvägen kanske man får hålla sig till skritt.
 
Vad fint att du rannsakar dig själv och bryr dig och kämpar så för dina ponnyer! ❤️
Det är helt omöjligt för oss att uttala oss utan att ha sett undrerlagen, din ridning, hästens exteriör etc.
Har du en bra tränare som du kan rådfråga? Det är jätteviktigt IOM att det kan vara så otroligt svårt att själv veta vad som är bäst både vad gäller underlag och hur man rider.
Lycka till med ponnyn! 😊

Ja jag har en jättebra tränare och det hon har sagt är typ att ponnyn ibland blir på bogarna och det har jag också läst att kan göra inflammationer! Men det tränar vi såklart mycket att hon inte ska gå så utan bära sig bra och så. Annars så har hon inte sagt nåt speciellt bara att man ska rida ut mycket och sånt och inte hoppa för ofta och högt och sånt. Som jag inte gör heller. Men kan ju fråga henne lite mer exakt om hon har några tips eller så nu med just det här. Sen så vet jag inte ifall det kan bli inflammationer om man är för tung? Tror inte jag är det men OM liksom!
 
Det är i sig inte farligt eller dåligt att rida på hårt underlag. Utan att man anpassar fart och gångart till underlaget, vad hästen är van vid och tränad till. Är det stenhårt i grusvägen kanske man får hålla sig till skritt.

Jag rider ut ungefär 4 dagar i veckan så hon är ju van med det underlaget och så. Om det är hårt brukar det mest bli skritt och lugn trav typ. Men blir ju inte så bra om man kanske bara kan skritta hela sommaren liksom eftersom att det är hårt överallt då utom på pyttesmå stigar men där är det massa rötter och sånt så där vill man kanske inte trava heller.
 
Det låter som om du är väldigt ung. Har du ingen kunnig vuxen som hjälper dig med ansvaret för ponnyn?
 
Det låter som om du är väldigt ung. Har du ingen kunnig vuxen som hjälper dig med ansvaret för ponnyn?

Jo såklart, mamma hjälper till :) Men hon har inte heller haft nån häst med såna inflammationer så hon vet ju inte ALLT liksom och jag är så att jag vill veta saker själv och inte bara att hon bestämmer allt och jag typ inte behöver kunna nåt. Utan vill liksom lära mig själv och ha ansvar för mina ponnysar. Men såklart att mamma hjälper och så men bara att jag inte vill att BARA hon vet och bestämmer!
 
Skritt ska vara rask ock aktiv för att minska risken med skador i frambenen. Dom blir lätt framtunga när dom rids oaktiverat på vägar tex .
Fick lära mig den hårda vägen av veterinär när min häst fick problem med frambenen för länge sen. Så vill man låta hästen gå och slappa kan man hoppa av och leda den .
 
Jättesvårt att veta vad det beror på. Hon kan ha gjort sig illa tex i hagen och sedan gått och överbelastat, eller så är det ngt med ridningen. Man kan inte göra mer än sitt bästa, i många fall räcker det långt!

Det är bra att du tänker på att ge hästen goda förutsättningar, men det kan vara så att du behöver fortsätta med träningen och så märker du om hältorna återkommer eller ej. Man kan ju absolut byta stall om man märker att det är dåligt underlag framförallt i paddocken eller om det finns för lite ridvägar, men det känns lite drastiskt i nuläget kanske?
Du kan ju fråga din tränare om vad hen tycker om ridbanans underlag?
 
Jo såklart, mamma hjälper till :) Men hon har inte heller haft nån häst med såna inflammationer så hon vet ju inte ALLT liksom och jag är så att jag vill veta saker själv och inte bara att hon bestämmer allt och jag typ inte behöver kunna nåt. Utan vill liksom lära mig själv och ha ansvar för mina ponnysar. Men såklart att mamma hjälper och så men bara att jag inte vill att BARA hon vet och bestämmer!
Det är jättebra att du vill lära dig! Om du har en duktig tränare borde denne kunna ge dig råd angående ridningen och även ha koll på om underlaget är för dåligt. Fråga.
 
Jo såklart, mamma hjälper till :) Men hon har inte heller haft nån häst med såna inflammationer så hon vet ju inte ALLT liksom och jag är så att jag vill veta saker själv och inte bara att hon bestämmer allt och jag typ inte behöver kunna nåt. Utan vill liksom lära mig själv och ha ansvar för mina ponnysar. Men såklart att mamma hjälper och så men bara att jag inte vill att BARA hon vet och bestämmer!
Vad bra du är som verkligen vill lära dig och förhindra samma problem igen!
Det gör stor skillnad för belastningen på hästen att slippa bära på dig. Promenera någon dag i veckan, vila henne helt ibland och skritta fram och av henne avsuttet så har du minskat slitaget på henne mycket helt utan att behöva riva upp och flytta.
 
Jag tänkte också på hur är skoningen på hästen? Om du har en bra hovslagare så kanske din mamma kan prata med hovslagaren om det finns åtgärder som kan hjälpa till att hålla inflammationer borta.

Fråga även veterinären när hästen blivit igångsatt och klar - dvs att hästen går att rida i alla tre gångarter om du kan promenera offroad över stock och sten. Det hjälper till att stärka upp hästen och öva den att inte hänga i framvikt och förebygga framtida problem. I och med hovledsinflammationen så hade jag pratat med veterinär först, eftersom det kan vara så att under rehabiliteringsfasen att den ska gå på plant underlag. Men efter att hästen är i gång i alla tre gångarter så kan promenader i skog och mark fungera förebyggande.

Blir det återkommande inflammationer i båda fram, hade jag också bett veterinären bedöva bakknäna för att se om det blir skillnad (om det nu inte gjordes nu). Inflammationer i bakknäna är luriga att se och böja och orsakar ofta dubbelsidiga hältor fram.
 
All cred till dig för att du vill lära dig och bli bättre💜. Sanningen är att vi alla gör fel, får halta hästar på vägen osv. Det viktigaste är att vi lär oss, blir bättre och får friskare hästar i framtiden.

Dubbelsidig framhälta är jättevanligt! Den vanligaste anledningen är dålig balans i ridningen och/eller dåligt underlag, dålig överrullning i skoningen. Just hårt underlag är en bov just för hovlederna enligt min erfarenhet. Att sko med sula eller pg-beslag kan hjälpa för mjukare islag. Jag hade valt att stå uppstallad på ett ställe med bättre underlag än du beskriver. Min förra som hade lite annan hovproblematik var extremt känslig för hårt underlag.
 
Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram :cry: Jag känner mig som världens sämsta matte som kanske har ridit så hon har fått det :crazy: Vi frågade såklart veterinären och hon sa att det kan vara ridningen, underlag, att hon vrickat sig i hagen som har blivit en inflammation, ja många olika saker helt enkelt! Och även att det inte är så ovanligt och många hästar får det speciellt hopphästar enligt vad hon sa. Men känner mig ändå SÅ HEMSK ifall det är mitt fel! Så jag har försökt läsa på så mycket jag kan och man ska rida på varierat underlag och inte för mycket hårt och så. Problemet eller vad man ska säga är bara att nästan alla ridvägar runt stallet är grusvägar = väldigt hårda nu på sommaren! Och även paddocken har inte det bästa underlaget. Så då undrar jag om det bästa vore att flytta ponnyerna till nåt stall med mer skogsvägar och sånt också så man inte nästan bara måste rida på ganska hårt? För jag har en till ponny också och nu vågar jag knappt rida han alls ifall det är mitt fel att hon fick inflammationerna liksom, vill ju självklart inte göra han skadad också! Hur skulle ni ha gjort i mitt läge? Veterinären trodde att det skulle bli bra och att hon skulle vara okej på återbesöket men vill ju såklart ändå göra allt bättre om jag kan!
Jag har en med hovledsinflammation båda fram...
Oklart varför även om jag har flera teorier om vilka faktorer som spelat samman.
Jag har haft häst i många år så i så fall skulle jag vara jag ännu hemskare.
Nu har jag haft bara ett par inflammationer genom alla år och hästar, men en sak vet jag och det är att det brukar vara svårt att sätta fingret på den exakta orsaken.
Men det är jättebra att du funderar på vad du kan göra annorlunda.
Däremot ska du inte känna dig hemsk, och fundera på om det är ditt fel.

Rid lugnt på grusvägen och försök hitta sätt att variera underlag. Finns det någon skogsstig? Någon äng/hage ni får lov att rida i? Ridbana?
Och såklart träna vidare på uppbyggande träning i rätt form sedan när ponnyn är igång igen.
 
Skritt ska vara rask ock aktiv för att minska risken med skador i frambenen. Dom blir lätt framtunga när dom rids oaktiverat på vägar tex .
Fick lära mig den hårda vägen av veterinär när min häst fick problem med frambenen för länge sen. Så vill man låta hästen gå och slappa kan man hoppa av och leda den .
Det här är ju en sanning med modifikation. Jag har en veterinär som hävdar att det inte går att skritta sönder en häst och tränare inom vbr vill ju att man rider långsamt så hästen hinner aktivera bromsfasen i steget. Det låter oerhört märkligt att din veterinär ansåg att din vikt på långsamskrittande häst var en riskfaktor för hälta.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 127
Senast: Takire
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 616
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp