inflammerat sår

Sv: inflammerat sår

Socatyl salva bör man ha i sitt husapotek, be veterinären skriva ut det till dig. Det är en antibiotika salva med zinkpasta i............suverän i alla sårlägen då såren inte är allt för stora.

Blev lite ivrig i mitt ordval, kunde inte tro att reaktionen skulle bli stark av att jag skrev: borde finnas i alla husapotek. Men ibland är det så jobbigt att skriva långa utlägg om man vill råda.
Veterinären SKA bara skriva ut Socatilen om den behövs, just för antibiotika resistensen som ni påpekar. Kan vara bra att få tips på salvor med namn som man kan nämna för sin veterinär, så avgör han/hon om det kan vara en bra lösning för problemet i fråga.
Så självklart ska inte Socatilen inte användas på alla "små" sår, beklagar detta:crazy:

JAG använder INTE Socatyl på alla sår som uppstår. Har fått det utskrivet för mugg till en lymfangithäst, som svullnar upp för minsta sår.
Dock har inte Socatyl används på mina andra hästar vid småsår. Men om det är +20-30 grader ute, miljader flygfä som tuggar i såret så väljer jag denna salvan som bildar en skorpa över såret, som flugorna inte kommer åt.

Hade lindat en del på en av mina valacker förra året som fick ett stort sår nedanför kotan, då fick han svamp istället, som tog låång tid att få bort i värmen.Gjordes rent varje dag, självklart. Men gick inte att ha öppet då alla salvor rann av i värmen.
Socatilen kan användas då inget annat hjälper, alt. att flugorna infekterar såret.

Min lymfangit häst har använt salvan under 4 års tid då det svullnat upp vid sår/mugg. Hon är inte resistent ännu iaf.

SuchAFanpire: Så som såren ser ut nu så hade Socatil bara behövt läggas på tunt 1ggr/veckan. Då får såren läka i lugn & ro utan att man behöver blöta upp det varje dag, & håller flugorna borta.Tror inte din häst blir resistent om du använder Socatil för just dessa sår.

Kan tilläggas till dom kritiska i användandet av Socatil. Jag använder 1 TUB/år. Jag tycker det borde finnas tillgängligt i stallet, då det är mkt. effektivt.
Bor långt ifrån apotek, veterinär som är svår att få tid hos & få tag på. Plus att Socatil alltid måste beställas på vårat apotek. Det skulle ta mig en vecka från ett telefonsamtal till att jag får salvan i min hand. Vilket kan vara förödande för just för min häst.
När veterinären skriver ut salvor så är det brukligt att man får information om hur det ska användas, så det utgår jag ifrån om man får Socatilen utskriven.
 
Senast ändrad:
Sv: inflammerat sår

Använd vanlig binda på såret ,det fastnar inte som bomull eller kompress .

Och det där skulle jag absolut tagit hibiskrub på och tvättat med .

samt aloevera gel .
Mia

Har sån som inte fastnar i såret!
 
Sv: inflammerat sår

Min lymfangit häst har använt salvan under 4 års tid då det svullnat upp vid sår/mugg. Hon är inte resistent ännu iaf.

.

Det är inte hästen som blir resistent utan bakteriestammarna. Resistens finns naturligt hos vissa bakterier och kan även uppstå genom mutation när bakterierna kommer i kontakt med antibiotika. Resistensgenerna kan överföras mellan olika bakterier och alltså "smitta". Det är ett stort problem globalt och om vi inte stramar åt användningen kommer vanliga infektioner att bli livshotande. Och som sagt - samma stafylokockstam som gottar sig i ett sår på ett hästben kan infektera en människa.

Naturligtvis ska man använda antibiotika när det behövs. Vad gäller Socatyl borde det finnas en pasta med samma konsistens och färmåga att skydda sår utan antibiotika.
 
Sv: inflammerat sår

Jag använder 1 TUB/år. Jag tycker det borde finnas tillgängligt i stallet, då det är mkt. effektivt.
Bor långt ifrån apotek, veterinär som är svår att få tid hos & få tag på. Plus att Socatil alltid måste beställas på vårat apotek. Det skulle ta mig en vecka från ett telefonsamtal till att jag får salvan i min hand. Vilket kan vara förödande för just för min häst.
När veterinären skriver ut salvor så är det brukligt att man får information om hur det ska användas, så det utgår jag ifrån om man får Socatilen utskriven.

Tur att det är receptbelagt då... Bandage är att föredra till ts häst om såren behöver skyddas mot insekter.
 
Sv: inflammerat sår

håller med dig om socatilen, den är underbar att ha tillgänglig!

mitt sto skade sig i sommarhagen förra året och fick ett antal skrapsår, en del djupare än andra, mellan frambenen och en bit ner på ena benet. svårt att förklara, har inga bilder på denna datorn heller....

det började vätska sig väldigt fult, bildas lite var och svälla upp, så min vet skrev ut ett preparat som hette streptocillin (tror ja?) som jag blandade ut mycket med zinksalva och smörjde på varje dag tills det vände, och det gick fort! sen fortsatte jag med en svag, svag lösning tills samtliga sår var rena och "normala".

har en tub kvar efter detta, som sparas till "rätt" tillfälle kommer. många vänner som frågat om dom kan få den till just småsår, men om den ska brukas, så ska den brukas till et sår som behöver vändas, inte i förebyggande syfte.

TS: såren ser ju fina ut!
blir dock lite skeptisk när du skriver att du tar bort skorpan varje dag.
räcker det inte med att tvätta rent, lägga på plåsterspray och sen låta det vara för självläkning? dom är ju bara ytliga, så håller man bara bort flugorna så kommer det läka på nolltid.
socatilen hade varit perfekt med sin skorpbildning och uttorkning på detta!

har du fortsatt problem med vätsning, ha på potatismjöl, det torkar uppp och drar till viss del ut lite vätska åxå.
 
Sv: inflammerat sår

*KL*

Att använda Socatylsalvan för att skydda sår mot flugor kan jag inte tycka är okey .

Frågan är Moon vad du provat för att själv förhindra att hästen får lymfangit av muggen ?

Finns ju andra sätt att döda bakterier på än en enkel Socatylsalva .

Det är ju som tant ester skriver inte DIN HÄST som blir resistent mot salvan utan bakterierna och vad ska du då ta till om du själv får ett sår som aldrig vill läka och inget hjälper mot detta och såret bara blir större och större för att man just inte vill hitta andra utvägar än att ta till en
'jättebra* salva som sedan har gj9ort att bakterierna blivit resistenta .

Jag själv är pencellin allergiker och detta gör mig livrädd för att det är viss antibiotika jag tål och hålla på med detta balt som många här på buke rekomenderar ofta att ta till *pencelinsalvor* och det utan att försöka med andra behandlingar .

Om din häst verkligen får lymfangit med feber och svullna lymfar så är jag undrande om verkligen Socatylsalvan hjälper .

Däremot om pållen svullnar i benen påga av såren så kan jag förstå att salvan hjälper ,men då tror jag iallafall det finns andra sätt som man kan mota olle i grinden med bakteriedödande tvättar och smörja osv .


Men där får de lärda säga om jag har fel .

Mia
 
Sv: inflammerat sår

Skrämmande.

Som redan påpekat så är det inte hästen i sig som blir resistent utan bakterierna på den. Och bakterier finns alltid utanpå både hästen och dig själv ->normalflora. Antibiotikapreparat är receptbelagda av en anledning, den ska bara skrivas ut till ett specifikt användningstillfälle, till en specifik individ. Att salvor med antibiotika ska finnas hos var och varannan djurägare är helt galet! Forskare runt om i världen har lite lätt panik inför det faktum att allt fler multiresistenta bakteriestammar dyker upp. Och när antibiotika inte fungerar längre så har vi inget annat att ta till.

Lite enkelt förklarat:
Bakterier får oftast sin antibiotikaresistens genom att ta upp en plasmid (liten extra cirkulär dna-sekvens) som kodar för ett försvar mot antibiotika.

Bakterier förökar sig som bekant Mycket snabbt.
Om en bakterie bär på en extra plasmid tar det dock längre tid för den att kopiera sitt dna (den måste kopiera sig för att föröka sig) mot för en som inte har någon plasmid och den kan därför inte föröka sig lika snabbt.

I en miljö som är fri från antibiotika är bakterien som saknar plasmid (inte resistent) bäst anpassad och förökar sig snabbt och lätt = den finns i majoritet.

I en miljö som innehåller antibiotika så har bakterierna som bär på resistensplasmiden en enorm fördel! De överlever! Eftersom de som saknar plasmid dör så kan dessa föröka sig obehindrat utan konkurans.

Tankeställare:
Om en antibiotikaresistent bakterie kan föröka sig dubbelt så fort som en känslig bakterie, i en antibiotikamiljö, så tar det bara ett dygn för den att gå från att vara 0,01% av bakterierna till att vara 99,9% av bakterierna.

Antibiotikaresistens finns naturligt hos bakterier som ett skydd mot sitt eget gift (många antibiotikum framställs från bakterier). Och när vi då tillsätter antibiotika till deras miljö, så ger vi dem en möjlighet att anpassa sig.

"Survival of the fittest"
 
Sv: inflammerat sår

*KL*

Frågan är Moon vad du provat för att själv förhindra att hästen får lymfangit av muggen ?
> Hästen skadades allvarligt på taggtråd som 2-åring i hela bakbenet, hon har konstaterad kronisk lymfangit. Så 50% av såren hon får idag gör att hon svullnar upp. Då jag köpte henne för 4 år sedan var det 100%. Salvan läggs bara på då svullnad uppstår(efter rengöring), ordinerat av veterinär. Tycker ej jag missbrukar Socatilen, då det är befogat för hästen ifråga, Bara för att man får en salva utskriven betyder ju inte att man använder det på allt. Jag har det mesta i husapoteket, även alovera gel, som jag personligen inte tycker funka

Det är ju som tant ester skriver inte DIN HÄST som blir resistent mot salvan utan bakterierna och vad ska du då ta till om du själv får ett sår som aldrig vill läka och inget hjälper mot detta och såret bara blir större och större för att man just inte vill hitta andra utvägar än att ta till en
'jättebra* salva som sedan har gj9ort att bakterierna blivit resistenta .
> Nu får jag skärpa mig, naturligtvis menar jag att bakterierna blir resistenta.Men det kan ingen veta..........

Däremot om pållen svullnar i benen påga av såren så kan jag förstå att salvan hjälper ,men då tror jag iallafall det finns andra sätt som man kan mota olle i grinden med bakteriedödande tvättar och smörja osv . > Räcker inte om hon svullnat upp, har det mesta som nämnts i tråden för sårtvätt. Står med BoT på nätterna då hon står inne, förebyggande syfte, vilket hjälpt mkt.
Mia

Till Er övriga i tråden:> Tar man bara vanlig zinkpasta så fungerar det inte tyvärr, har redan testat det, det geggar bara ihop, & flugorna kan gott mumsa på.

Jag har stor respekt med användandet av antibiotika, men tycker det blivit lite väl uppblåst i denna tråd. Jag utgår ifrån att folk använder antibiotika med förstånd. Det känns som ni förringar trådskaparens kunskaper, då ni går in så grundligt i varför man inte ska använda antibiotika salva.
 
Sv: inflammerat sår

Till Er övriga i tråden:> Tar man bara vanlig zinkpasta så fungerar det inte tyvärr, har redan testat det, det geggar bara ihop, & flugorna kan gott mumsa på.

Jag har stor respekt med användandet av antibiotika, men tycker det blivit lite väl uppblåst i denna tråd. Jag utgår ifrån att folk använder antibiotika med förstånd. Det känns som ni förringar trådskaparens kunskaper, då ni går in så grundligt i varför man inte ska använda antibiotika salva.

varför inte ta ut en veterinär som får avgöra vad som är bäst..
 
Sv: inflammerat sår

Jag säger inget om att du använder antibiotika på din häst, om din veterinär har ordinerat det. Men då ska det användas till just det.
Det som jag reagerar på är att det rekommenderas till andra och att det är något som är bra att ha hemma.

Och "folk" i allmänhet ska inte behöva använda sitt förstånd till att se när antibiotika ska användas, det är en veterinär som ska bedöma det.

Till TS i tråden så är det ju en veterinär som gäller om såren inte blivit bättre.

Antibiotikaresistens ÄR ett stort problem, som fler borde bli medvetna om. Vi har det ganska bra i Sverige än så länge, det ska vi vara rädda om!
 
Sv: inflammerat sår

Ts har väl i ett tidigare inlägg påpekat att vet inte kan göra mer än hon gör själv och TS själv har väl inte alls nåmnt antibiotika vad jag kan minnas av det som tidigare skrivits? (rätta mig gärna!)

varför inte ta ut en veterinär som får avgöra vad som är bäst..
varför förutsätter du att TS inte har den kunskapen själv, precis som Moon påpekar.

det är ju VI, inte TS som pratar om socatil och streptocillin och andra salvor och har man egen häst så bör man ha grundläggande kunskap om sårvård och för mig ingår kunskap om när och inte veterinär ska kontaktas för diskution ang antibiotika.
 
Sv: inflammerat sår

Ts har väl i ett tidigare inlägg påpekat att vet inte kan göra mer än hon gör själv och TS själv har väl inte alls nåmnt antibiotika vad jag kan minnas av det som tidigare skrivits? (rätta mig gärna!)


varför förutsätter du att TS inte har den kunskapen själv, precis som Moon påpekar.

det är ju VI, inte TS som pratar om socatil och streptocillin och andra salvor och har man egen häst så bör man ha grundläggande kunskap om sårvård och för mig ingår kunskap om när och inte veterinär ska kontaktas för diskution ang antibiotika.

frågan löd från TS- Min fråga är nu då, vad ska jag göra om det fortfarande är inflammerat imorgon när jag ska byta bandage? Ska jag tvätta med något speciellt, ta på någon speciell salva, vet någon något riktigt bra? Eller ska jag bara fortsätta såhär och hoppas på det bästa?

Och jag svarade att hon kan kontakta en veterinär.. bättre att ringa och fråga om råd om man är osäker i en sådan fråga.
Det e inte alltid säkert att en hästägare vet vad den ska göra vad det gäller sårvård..
Inte så att alla hästägare klarar av att pilla i ett blödande sår/ varigt det finns folk som tycker det e så äckligt med blod att de kräks av bara tanken..
Alla vet till exempel inte hur en artär klämma skall användas om hästen gör sig svårt illa..
Många som ringer vetinär kan inte ens förklara vart såret sitter på hästen för att de vet inte vad hästens delar heter.
Så grundläggande sårvård skulle ju va bra att kunna JA men det e ju inte självklart att Alla som har häst kan de tyvär.
 
Sv: inflammerat sår

sorry, missat TS mening om det.

nej, långt från alla vet, men alla borde veta, så grönt kort för hästhålleri borde införas.
även lite sunt förnuft hos en och annan individ!!!!
 
Sv: inflammerat sår

btw, så ser inte något av såren inflammerade ut i mina ögon.

vätska, och svullnad kan mycket väl komma sig av pilleri. sårkanterna är fina, sårytan (som jag tycker ser ut mer som ett ytterst ytligt skrap som inte behöver varken lindas eller pillas på) är rosa, jämn och fin, inga gula gropar eller svällkött.

men det ju såklart jättesvårt att avgöra hur det ser ut på bild!
hur ser det ut innan pilleriet, när skorpan fortfarande är kvar?
kan inte TS ta några fler bilder, på olika sradier, så det finns lite mer att se på?

har inte haft en tanke på att folk äcklas av blod och var, jag själv berörs inte ett dugg av det och kan utan problem klippa bort döda hudflikar från sår och göra annat "äckel".
eftersom det är så lätt för mig tänker inte jag på att andra faktiskt har problem med det.
att öppna ögona och förstå att folk inte tänker som mig är aldrig fel, tack för påminnelsen Angelique!
 
Sv: inflammerat sår

Fast jag hävdar fortfarande att det kan finnas andra sätt att häva den som du säger kroniska lymfangiten när hon får småsår utan att ta till Socatylen för att stoet var skadat som 2 åring .

Har du försökt med något annat och en tub om året kan jag tycka är ganska mycket .

Jag har själv haft hästar som fått lymfangit och varit extra känsliga och svullat upp i benen vid små sår och feber osv men frågan är om man kan kalla det lymfangit eller om det är en inflammation som sen kan utveckla sig till lymfangit ?
Och som jag skrev ovan en lymfangit hjälper inte med salva ...

Men nog ordat om detta .

Mia
 
Sv: inflammerat sår

btw, så ser inte något av såren inflammerade ut i mina ögon.

vätska, och svullnad kan mycket väl komma sig av pilleri. sårkanterna är fina, sårytan (som jag tycker ser ut mer som ett ytterst ytligt skrap som inte behöver varken lindas eller pillas på) är rosa, jämn och fin, inga gula gropar eller svällkött.

men det ju såklart jättesvårt att avgöra hur det ser ut på bild!
hur ser det ut innan pilleriet, när skorpan fortfarande är kvar?
kan inte TS ta några fler bilder, på olika sradier, så det finns lite mer att se på?

har inte haft en tanke på att folk äcklas av blod och var, jag själv berörs inte ett dugg av det och kan utan problem klippa bort döda hudflikar från sår och göra annat "äckel".
eftersom det är så lätt för mig tänker inte jag på att andra faktiskt har problem med det.
att öppna ögona och förstå att folk inte tänker som mig är aldrig fel, tack för påminnelsen Angelique![/QUOTE


Ja så är det själv har jag inga problem med att hålla på med sår är för övrigt van då jag pillar i sår på människor till yrket och ser inte det som nån skillnad dock är människor lite snällare när det gäller att sitta still i de flesta fall..
Finns väldigt många människor som hatar alllt vad som heter sår, blod, var och sprutor..
Har en kompis som fick utskrivet penicilin till in skadade häst hon va tvungen att be en kompis om hjälp då hon själv är extremt äcklad av sprutor trots att hästen va snäll att spruta..
så kom det en dag då hon va tvungen att spruta hästen hon stod och velade med nålen i 20 minuter sprutade till slut hästen och stod sedan utanför stallet och hyperventilerade och kräktes som en gris och grät för att det va en så jobbig upplevelse.. vi andar skrattade åt henne när hon berättade.. men för henne va det en madröm..
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 504
Senast: MiniLi
·
Hästvård Mitt 3-månaders föl rev sig på insidan av skenan vänster fram för ett par veckor sedan. Såret är ca 2x2 cm, inte djupt, inte infekterat...
Svar
7
· Visningar
829
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 154
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp