info om att ta blodprov för att konstatera dräktighet

devilsdaughter

Trådstartare
hej! någon som vet ungefär hur lång tid dräktighetshormoner kan finnas kvar i kroppen och ge utslag på blodprov om hästen på något sätt blivit av med dräktigheten? hästen ifråga är dräktig på 120 dygnet och jag funderar på att göra blodprov istället för ultraljud för att försäkra fölet. hon konstatersdes dräktig med ul på dygn 25.
 
Sv: info om att ta blodprov för att konstatera dräktighet

Det blodprov du skall göra från och med 125 dygn är Östronsulfat och inte det som kollar dräktighetshormon. Östronsulfat utsöndras från fostret och talar om ifall du har ett levande foster eller inte, det är ett mkt säkert prov och östronsulfatet försvinner snabbt ur blodet på stoet om hon kastat fostret eller det dött, 2-3 dagar tydligen så skall det sjunka så markant att man ser att något är tokigt. Så har man inte otur och tar provet precis dagen efter en kastning så skall det ge väldigt tydligt svar.
 
Sv: info om att ta blodprov för att konstatera dräktighet

Om det inte är ändrat så godkäner inte försäkringsbolaget blodprov,det ska vara Ul eller för hand av vet.
 
Sv: info om att ta blodprov för att konstatera dräktighet

Tack för svaren! När vi pratade med försäkringsbolaget för några månader sedan så sa de att de var ok med blodprov. Men har också hört att det inte ska vara ok,så tänkte ringa försäkringsbolaget igen och kolla innan jag kallar hit veterinären. Tack så himla mycket för svaren, det låter ju jättebra att provet funkar så bra!
 
Sv: info om att ta blodprov för att konstatera dräktighet

Tack för svaren! När vi pratade med försäkringsbolaget för några månader sedan så sa de att de var ok med blodprov. Men har också hört att det inte ska vara ok,så tänkte ringa försäkringsbolaget igen och kolla innan jag kallar hit veterinären. Tack så himla mycket för svaren, det låter ju jättebra att provet funkar så bra!

Pratade med Agria och de godkänner blodprov/urinprov, men då måste jag kunna uppvisa ett dött foster om något skulle hända!
 
Sv: info om att ta blodprov för att konstatera dräktighet

åh vad bra! Vi har i princip knappt lagt ut några kostnader alls på dräktigheten då vi betalar levandefölavgift till hingstägaren. Så det vi försäkrar mot är om fölet skulle behöva veterinärvård i början.
 
Sv: info om att ta blodprov för att konstatera dräktighet

åh vad bra! Vi har i princip knappt lagt ut några kostnader alls på dräktigheten då vi betalar levandefölavgift till hingstägaren. Så det vi försäkrar mot är om fölet skulle behöva veterinärvård i början.

Jag har oxå levande föl, så fölet är försäkrat till den liv summa som jag lagt ut än så länge. Sen utökar jag livet när det är fött. Och givetvis veterinärvårds försäkrat!
 
Sv: info om att ta blodprov för att konstatera dräktighet

har man lagt ut pengar på fölet innan det är fött så är det ju en bra ide att försäkra även livet på fölet, vi kommer försäkra fölet så fort det kommer ut med en komplett försäkring, men så länge det ligger i magen nöjer vi oss med veterinärvårdsförsäkring.. Hoppas nu bara att hon är dräktig!
 
Sv: info om att ta blodprov för att konstatera dräktighet

har man lagt ut pengar på fölet innan det är fött så är det ju en bra ide att försäkra även livet på fölet, vi kommer försäkra fölet så fort det kommer ut med en komplett försäkring, men så länge det ligger i magen nöjer vi oss med veterinärvårdsförsäkring.. Hoppas nu bara att hon är dräktig!

JAg har livförsäkring på mitt föl:) Så jag får ut de pengar jag lagt ut om hon kastar. Har seminavgifter till station och hingstägare. Så har försäkrat till 12 000:- i liv än så länge. Det höjer jag till 40 000:- när fölis kommit ut.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 997
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är morgon, och jag sätter mig i bilen för att köra till jobbet. Jag har för länge sen slutat bry mig om klockan. Ingen på jobbet...
Svar
6
· Visningar
1 372
Senast: A_NN_A
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 015
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp