Bukefalos 28 år!

Inför att skaffa barn

T

Tarzzan

Poppar upp många frågor i mitt huvud nu.
Så jag ställer dom till er;)

Hur ser ni på det där med bil.Köpte ni ny bil för att få plats med barnvagnen?
(Vi har en liten Toyota Corolla med två dörrar)
Så om en barnvagn skall få plats så måste vi nog köpa ny bil:crazy:
Eller fälla ner sätena i bak;)

Köpte ni ny eller begagnad barnvagn?
Varför?

Skaffade ni större lägenhet?
Från ? till ?.(storlek)

Gjorde ni av er med era djur?
Varför?
Jag har två katter som jag älskar väldigt mycket som jag tänker ha kvar,men om det blir allergi eller andra problem så får jag hitta nya hem åt dom.Eller är det dumt?

Det är några frågor som jag har funderat på nu under kvällen.
Kommer nog flera;)
 
Sv: Inför att skaffa barn

Hur ser ni på det där med bil.Köpte ni ny bil för att få plats med barnvagnen?

Nej vi köper inte bilar enbart för att vi skaffar barn & så har jag aldrig gillat kombimodeller som så många s.k familjebilar brukar vara, mina bilar är stora nog för att få plats med barnvagn i bagaget ändå.

Köpte ni ny eller begagnad barnvagn?

Ny, en som skulle vara precis i min smak, jag har lite bacillskräck så jag har svårt att köpa begagnat om jag ska vara ärlig.

Skaffade ni större lägenhet?

Hade redan hus.

Gjorde ni av er med era djur?
Varför?

Nej, vi har hästar på gården & marsvin inomhus, men vi får nog göra oss av med marsvinen ändå eftersom jag själv är allergisk, men hästarna behåller vi.
 
Sv: Inför att skaffa barn

Vi sålde min älskade Golf GTi för att ge plats åt en Golf kombi istället. Något jag ångrar nu när jag inser att jag lätt hade fått plats med vagnen och allt i GTi:n också.

Barnvagn köpte vi begagnad för att den var i jättefint skick och rätt billig. Köpte den av en väns vän. Är väldigt nöjd med den, eftersom den är så gott som ny.

Vi flyttade in i en tvåa precis innan jag blev gravid och tyvärr så bor vi kvar ännu. Vi vill gärna köpa hus, men det har inte riktigt blivit läge ännu. Just nu går det ju bra medan Nikki är liten, men när hon börjar krypa och sen springa runt så kommer det att bli outhärligt i denhär lilla lägenheten. Men det är jobbigt redan nu eftersom det är tre trappor. Jobbigt när man ska bära barn och matkassar och annat..

Det enda djur vi har är en häst och henne skulle jag aldrig göra mig av med vad som än hände. Det funkar hur bra som helst. Men då har jag ju också en skötare som hjälper mig de dagar då det på ett eller annat sätt inte går att sköta allt själv.
Men oftast så klarar jag av att både mocka och rida själv.
 
Sv: Inför att skaffa barn

Vi hade redan en liten kombi. Lite väl liten. Vi har ingen aning om hur vi ska komma iväg på semester. Vart ska packningen få plats??

Vi köpte en beggad kombivagn vilket jag är glad över idag. Redan efter 2 veckor var jag leds på en klumpiga vagnen utan svängbara framhjul och nu kan jag med gott samvete köpa en ny och smidig sittvagn med fullt liggläge istället :) Nu vet jag vad jag vill ha!

Vi flyttade från en 1:a till en 3:a. Men vi kommer inte att göra barnrum. Som jag resonerar så vill barn iaf inte vara ensamma i ett rum.

Nej vi gjorde oss inte av med hunden som vi hade hemma för barnets skull. Däremot min andra hund som inte varit hemma på två år fick stanna hos sin extrafamilj. Hon var van att vara där och det var helt enkelt roligare för henne än bo i lägenhet med mig som inte har den tiden över för henne mer. (Men JAG tycker att det är förbannat trist *suck*)
 
Sv: Inför att skaffa barn

Poppar upp många frågor i mitt huvud nu.
Så jag ställer dom till er;)

Hur ser ni på det där med bil.Köpte ni ny bil för att få plats med barnvagnen?
(Vi har en liten Toyota Corolla med två dörrar)
Så om en barnvagn skall få plats så måste vi nog köpa ny bil:crazy:
Eller fälla ner sätena i bak;)

Hade redan stor kombi för att få plats med hundburen


Köpte ni ny eller begagnad barnvagn?
Varför?

Begagnad. Känns vansinnigt att lägga så mkt pengar på ngt som bara används en begränsad tid, när man kan få så fräscha begagnade MKT billigare

Skaffade ni större lägenhet?
Från ? till ?.(storlek)

Köpte hus (men det var planerat redan innan). Hade innan en 2:a på 74 kvadrat

Gjorde ni av er med era djur?
Varför?
Jag har två katter som jag älskar väldigt mycket som jag tänker ha kvar,men om det blir allergi eller andra problem så får jag hitta nya hem åt dom.Eller är det dumt?

Hade kvar hunden, resonerade som så att OM barnet hade blivit allergiskt så hade vi fått ta tag i det då.

Det är några frågor som jag har funderat på nu under kvällen.
Kommer nog flera;)


tiotecken....
 
Sv: Inför att skaffa barn

Har inte fått mitt barn än men så här har vi planerat

Ny bil köpte vi men inte pga barn Vi hade en Volvo V70 och har bytt till en Peugeot 406 kombi Så de är ungefär lika stora men peageoten är billigare att köra och äga.

Vi tänkte köpa ny barnvagn men nu har vi börjat fundera på en fin begagnad, finns ju väldigt fina såna till väldigt bra priser

Alla djur är kvar, Vi har 2 hundar, 2 katter och 2 hästar.
Ena hästen fick jag nu i somras så hon var inte riktigt planerad. Hon är är bara 1 år och mitt sto är mamma till henne så jag tog henne.

Vi flyttade till större, från en 3:a till ett hus men det gjorde vi i november. Det var då vi kom på att vi inte skulle orka med att springa 3 trappor med hundar matkassar och barn. Nu bor vi i en flygel på en gård. Huset är på 150 kvadrat och det är mitt ute på landet. Barnvänligt och helt underbart.
 
Sv: Inför att skaffa barn

Vi hade också bara en 2-dörrars corolla, så vi skaffade oss en nyare kombivariant innan ungen föddes. Vi har två innekatter som brukar följa med till mina föräldrar också, så gamla bilen hade inte haft en chans att rymma allt :P

Barnvagn köpte vi begagnad, tusen spänn gav vi. Kändes värdelöst att lägga flera tusen på en ny.

Bor i hus så där var det inget problem.

Katterna gör vi oss inte av med! Om ungen visar sig vara allergisk får vi ta itu med det då, men strävar såklart efter att behålla missarna. De hör ju också till familjen.
 
Sv: Inför att skaffa barn

gick det att få in en barnvagn i corollan med 2 dörrar??
En större modell (combi vagn)tänkte jag på?
 
Sv: Inför att skaffa barn

Hur ser ni på det där med bil.Köpte ni ny bil för att få plats med barnvagnen? Vi har ingen bil.

Köpte ni ny eller begagnad barnvagn?
Varför?
Vi har inte köpt någon. Det kan bli begagnad, det kan bli ny. Pris och kvalité avgör.

Skaffade ni större lägenhet? Nope. Bor tillräckligt stort, 3:a på 85 kvm.

Gjorde ni av er med era djur?
Varför?
Absolut inte. Blir barnet allergiskt får katterna självklart flytta, men annars ser jag absolut inget skäl till att göra mig av med dem.
 
Sv: Inför att skaffa barn

Har aldrig testat att knöla in vagnen i lilla bilen, möjligt att det skulle gå om man fäller ner baksätet. Vi köpte en corolla kombi -02, inga problem med utrymmet där ^^
 
Sv: Inför att skaffa barn

kl

Skötväska - behöver man det egentligen? :confused: Nätshoppar på Ellos just nu.
 
Sv: Inför att skaffa barn

Nu har jag inte fått barnet än, men såhär är väl våra planer.


Hur ser ni på det där med bil.Köpte ni ny bil för att få plats med barnvagnen?
-Nej, har redan en volvo v40. Den är lagom stor.

Köpte ni ny eller begagnad barnvagn?
Varför?
-Har beställt en ny barnvagn, dock ingen märkesvagn. Den verkade bra och jag känner att 5-7 tusen är för mycket att lägga ut på en vagn som används under såpass kort tid. Visst finns det reor, men vi tyckte den vi beställt är fin och den passar oss bra.

Skaffade ni större lägenhet?
-Nej, bor i en 2:a på 54kvm. Kikar lite smått på hus och ev större lägenhet. Men vi börjar här så får vi se sen.

Gjorde ni av er med era djur?
Varför?
- Nej. Har 4 (snart 5) hästar, 1 katt och fiskar. Får se hurpass hästintresset håller i sig. Ev kanske 1-2 stycken säljs sen. Förhoppningsvi inte ;)
 
Sv: Inför att skaffa barn

Hörde av en vän som sett något program (inte helt säker källa mao) som handlade om allergier i olika länder. Där folk bodde i samma hus som ladugården, dvs bara en dörr till kossorna och massa djur i närheten, var folk betydligt mindre allergiska än i länder där man var skild från djuren. Slutsatsen var i vilket fall att man ska utsättas för djur under barndomen för att förhindra allergier.

Däremot kan ju den tilltänkta fadern ta hand om kattlådan under graviditeten, men det visste du säkert redan. Lycka till!
 
Sv: Inför att skaffa barn

är ju inte gravid men försöker :angel:
Jag kommer at bli tvugna att byta min bil mot mer praktisk familje bil, har en New Beetle nu, så en man får plats med barnvags och hundarna i. Min sambo har ju redan en bra bil, så den kan han behålla. Hus har vi redan (220 kvm) Har hundarna och hoppas verkligen INTE att vårt barn kommer att bli allergiskt- då dör jag, iom att jag håller på att starta upp kennel.....men får dem leva o va med djur fårn början tror jag dem inte blir allergiska...(min förhoppning)
 
Sv: Inför att skaffa barn

Hur ser ni på det där med bil.Köpte ni ny bil för att få plats med barnvagnen?
Ja men också för att dra hästsläp, 2 flugor i en smäll. Vi tycker doch våran kompi är alldeles för liten, när vagnen är i så kan man inte åka och storhandla då får en sitta i bak och trängas med alla kassar.
Eftersom vi alltid har 43903209 grejjer med oss och dessutom vill ha fler barn och skaffa hund har vi börjat kolla på chrysler voyager och cheva transport!


Köpte ni ny eller begagnad barnvagn?
Varför?
Tänkte köpa begagnad men det var rea för att ge plats åt 08ornas vagnar.

Skaffade ni större lägenhet?
Från ? till ?.(storlek)
Mindre! Från 180 kvm som vi bor nu till 104 kv + 90 kvm källare i huset vi köpt, med otroligt mkt bättre planlösning.

Gjorde ni av er med era djur?
Varför?
Skaffade en till katt, han är ca 3 månader äldre än Rasmus. (har 3 katter) och vill ju dessutom skaffa hund.
Hästen ska jag sälja pga husköpet (vår månadskostnad blir halverad om jag kan lägga de pengarna på huset istället) och sen kräver hon lite mer aktivering än jag kan erbjuda.
Hade hon vart en fullblodskorsning och valack hade det nog fungerat jätte bra att ha hästen kvar ;)
 
Sv: Inför att skaffa barn

Däremot kan ju den tilltänkta fadern ta hand om kattlådan under graviditeten, men det visste du säkert redan. Lycka till!

Du vet att du måste äta kattbajset för att bli sjuk, och att bakterierna även finns bland frukt och grönsaker?
 
Sv: Inför att skaffa barn

Du vet att du måste äta kattbajset för att bli sjuk, och att bakterierna även finns bland frukt och grönsaker?

Nope, visste jag inte, bara att jag sett det rådet på lite olika ställen. Om det finns mycket bland frukt och grönt ligger jag nog risigt till, äter i princip bara grönsaker! :D
 
Sv: Inför att skaffa barn

Nope, visste jag inte, bara att jag sett det rådet på lite olika ställen. Om det finns mycket bland frukt och grönt ligger jag nog risigt till, äter i princip bara grönsaker! :D

Människan smittas i regel genom att hon får i sig vävnadscystor från otillräckligt uppvärmt kött eller annan kontaminerad föda, såsom bär och sallad. En gravid kvinna kan smitta sitt foster via moderkakan (placenta), annars smittar inte sjukdomen från människa till människa.

Mellan 14 och 25 procent av befolkningen i Sverige och mellan 25 och 50 procent av jordens befolkning bär på en kronisk vilande infektion med parasiten Toxoplasma. Det gör parasiten till den kanske vanligaste i världen.


Källa: Smittskyddsinstitutet

En kvinna med antikroppar mot toxoplasmos är skyddad. Gjorda studier visar att i Stockholm har 14% av de gravida kvinnorna haft toxoplasmos innan graviditeten och i Skåne har 26% av de gravida haft toxoplasmos innan graviditeten.

Toxoplasmosinfektion under graviditet är dock ovanligt i Norden. Om den gravida kvinnan smittas med toxoplasmos kan infektionen överföras till fostret. I Sverige smittas uppskattningsvis 50-100 gravida kvinnor årligen och av dessa blir 1/5 av fostren smittade.

Jämfört med Grupp B-Streptokocker.

GBS finns huvudsakligen i tarmfloran och i slidan. Både kvinnor och män kan ha GBS och överföring kan ske sexuellt. Cirka 20- 30 procent av de gravida kvinnorna är bärare av GBS.
I och med att det är en så vanlig bakterie kan man säga att den är en del av den naturliga bakteriefloran.

GBS kan i sällsynta fall överföras till fostret under graviditeten och orsaka infektion som kan leda till fosterdöd. Vanligast är dock att barnet blir sjukt efter förlossningen. Infektionen kan bli allvarlig och orsaka lunginflammation, blodförgiftning och hjärnhinneinflammation hos barnet.

Källa: Infpreg
 
Sv: Inför att skaffa barn

Poppar upp många frågor i mitt huvud nu.
Så jag ställer dom till er;)

Hur ser ni på det där med bil.Köpte ni ny bil för att få plats med barnvagnen?
(Vi har en liten Toyota Corolla med två dörrar)
Så om en barnvagn skall få plats så måste vi nog köpa ny bil:crazy:
Eller fälla ner sätena i bak;)

Köpte ingen ny bil, det behövdes inte. Jag hade en Passat Combi & sambon en Volvo V40. Jag krockade dock i mars, bilen blev bara skrot så jag fick pengar & köpa en ny. Köpte en minibuss, en Toyota Previa, helt underbar. Behöver aldrig fälla ihop barnvagnen, den går in som den är i bagaget.
Skulle aldrig klara mig utan en kombi nu när vi har barn.

Köpte ni ny eller begagnad barnvagn?
Varför?

Fick min brorsas gamla barnvagn som är en kombinerad sitt & liggvagn. Som sag, vi fick den och för mig är det inget måste med en ny, snygg & dyr barnvagn. Lägger hellre pengarna på annat. Nu är jag på jakt efter en beg. syskonvagn då vi får en liten till i oktober då Emil kommer att vara 1 år.

Skaffade ni större lägenhet?
Från ? till ?.(storlek)

Behövdes inte, bodde i hus som vi hyrde då Emil föddes. Dock flyttade vi till lgh i mars pga att huset låg så ocentralt till och det blev så dyrt med alla resor. Bor nu i en 3:a på 85 kvm.

Gjorde ni av er med era djur?
Varför?
Jag har två katter som jag älskar väldigt mycket som jag tänker ha kvar,men om det blir allergi eller andra problem så får jag hitta nya hem åt dom.Eller är det dumt?

ALDRIG. Enda anledningen till att göra mig av med dom vore om barnen skulle bli såpass allergiska att det inte skulle fungera med både och, men så hoppas jag verkligen att det aldrig kommer & bli. Har 3 katter & 3 hästar. :)

Det är några frågor som jag har funderat på nu under kvällen.
Kommer nog flera;)
 
Sv: Inför att skaffa barn

Hörde av en vän som sett något program (inte helt säker källa mao) som handlade om allergier i olika länder. Där folk bodde i samma hus som ladugården, dvs bara en dörr till kossorna och massa djur i närheten, var folk betydligt mindre allergiska än i länder där man var skild från djuren. Slutsatsen var i vilket fall att man ska utsättas för djur under barndomen för att förhindra allergier.

Däremot kan ju den tilltänkta fadern ta hand om kattlådan under graviditeten, men det visste du säkert redan. Lycka till!



Va?!
Får jag inte göra rent kattlådan under graviditet?
Varför?
Har det med baskelusker att göra?Har för mig att jag har hört det någonstans men inte varför man inte bör göra det.
Det blir svårt att få honom att göra det:crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 370
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 509
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 675
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp