Bukefalos 28 år!

Inför att skaffa barn

Sv: Inför att skaffa barn

Jag älskar min skötväska!! Denär alltid färdigpackad så jag behöver bara ta med den och vet all allt är med även om jag är försenad, svettig och bebis bajsar.

Se till att det finns underlägg och tillräckligt med fack för det som måste med. Inte bara en stor bag utan fack.
 
Sv: Inför att skaffa barn

Hur ser ni på det där med bil.Köpte ni ny bil för att få plats med barnvagnen?
Vi hade redan en volvo med gott om plats till barnvagnen. Vi har också en liten peugot, men där får inte vagnen plats. Är det en ekonomisk fråga skulle jag kunna tänka mig att fälla halva baksätet för att knöla in vagnen - senare kan man ju köpa mindre vagnar som funkar i bilen, och ha stora vagnen när man går hemma och åker kommunalt. Vår vagn är en brio, rätt stor och rejäl för att klara promenader i skogen.

Köpte ni ny eller begagnad barnvagn?
Varför?
Jag köpte en begagnad på blocket, men köpte ny mjuklift att lägga i som liggdel. Helt enkelt, ville ha nytt närmast bebis när hon är liten, men resten av vagnen har använts till ett barn innan men det syns inte ens, och jag betalade en tredjedel av vad en ny vagn kostar. Det gjorde att jag hade råd med flera vagnar! Jag köpte en liten vagn som man kan fästa bilbarnstolen på till exempel, super att ha när man åker och handlar! Och den får plats i liten bil också!

Skaffade ni större lägenhet?
Vi bor på 112 kvm, ett hus, och det räckte fint :)

Gjorde ni av er med era djur?
Varför?
Jag har 2 katter och har dem kvar. Hästen också. Allergi triggas ju inte av att man har pälsdjur hemma. Om hon skulle visa allergi senare skulle jag såklart tänka om.
 
Sv: Inför att skaffa barn

Va?!
Får jag inte göra rent kattlådan under graviditet?
Varför?
Har det med baskelusker att göra?Har för mig att jag har hört det någonstans men inte varför man inte bör göra det.
Det blir svårt att få honom att göra det:crazy:

Man kan som sagt få toxoplasmos. Risken är ganska liten, det skulle vara om du stänker så du får partiklar i ögon eller mun. Du kan även få dessa bakterier av trädgärdsarbete eller dåligt sköljda grönsaker. Om du blivit smittad förut så är du 'immun' så det är bara om du smittas första gången det spelar roll. Bara man tvättar händerna är det ingen större fara - men min sambo tog hand om kattlådan hela graviditeten utifall att, jag ville inte riskera något helt enkelt. Och det var ju en ganska liten rutin att ändra. Om man blir smittad kan bebisen få missbildnngar. Men som sagt, sannolikheten är inte SÅ stor ;)
 
Sv: Inför att skaffa barn

Axelrem är bra !! Och man lever med den där skötväskan, jag har fler i olika storlekar beroende på hur långt vi ska och hur länge ;)
Lätt att bära, och lätt att plocka ur det man vill ha. Och lagom stor så allt får plats!
Lycka till !
 
Sv: Inför att skaffa barn

Jajamän det är några farliga parasiter/bakterier (nån, hjälp) som är relativt vanligt att katter bär på och finns i bajset. Låter knepigt om din kille inte kan rengöra kattlådan under 8 månader om det annars innebär en fara för fostrets liv... Annars kan du byta om du har på dig diskhandskar och är allmänt lite försiktig när du gör det.
 
Sv: Inför att skaffa barn

Hur ser ni på det där med bil.Köpte ni ny bil för att få plats med barnvagnen?
Vi salde bada vara bilar, en BMW X5 och en Audi TT, och kopte en Volvo XC90 istallet. Det var den enda bilen som hade tillrackligt stort bagageutrymme for tvillingvagn + labradorhane + packning, och dessutom med flexibiliteten med 7 saten.


Köpte ni ny eller begagnad barnvagn? Varför?
Kopte nytt. Tva stycken t.o.m. En Teutonia att ha hemma, och en Nipper att ha i bilen. OCh nu har vi dessutom tva st paraplyvagnar ocksa :angel:. Varfor? For att vi har rad, for att vi ville ha nytt, och for att vi kommer att kunna fa igen en del av kostnaden nar vi saljer senare sa det blir inte sa himla dyrt i slutanden iaf.

Skaffade ni större lägenhet? Från ? till ?.(storlek)
Bodde redan i hus sa det behovdes inte :)

Gjorde ni av er med era djur? Varför?
Vi hade tva hastar, tva katter och en hund. En av hastarna fick avlivas strax innan jul pga svarartad Kissing Spines, men utover det sa har vi kvar alla djuren och inga planer pa att gora oss av med dem! Snarare tvartom, for jag antar att det kommer att bli ponnyer i framtiden ocksa.... Om barnen blir allergiska far vi tanka om, men den dagen den sorgen ;)



Ishtar - kop en skotvaska, de ar toppen och mkt praktiska!!
 
Sv: Inför att skaffa barn

Va?!
Får jag inte göra rent kattlådan under graviditet?
Varför?
Har det med baskelusker att göra?Har för mig att jag har hört det någonstans men inte varför man inte bör göra det.
Det blir svårt att få honom att göra det:crazy:

Jodå, använd bara inte tungan som spade. ;) Tvätta händerna ordentligt efter du rengjort så är det inga problem. Toxoplasmoscystorna (som kan finnas i bajset) måste ta sig från sanden in i din mun för att du ska infekteras.
 
Sv: Inför att skaffa barn

Poppar upp många frågor i mitt huvud nu.
Så jag ställer dom till er;)

Hur ser ni på det där med bil.Köpte ni ny bil för att få plats med barnvagnen?

Vi köpte ny (eller begagnad men ny för oss ;) ) bil, en Skoda Felicia Kombi som var jätterymlig men ändå ganska liten. Jag är en småbilstjej och skulle aldrig klara att ha nåt stort monster. Den kändes inte alls stor men oj vad rymlig den var. Gick som en klocka gjorde den också. Sen när vi inte behövde vagnen längre bytte vi till en liten bil igen. :)

Köpte ni ny eller begagnad barnvagn?
Varför?
Köpte en ny, skräddarsydd. Hade tur att ett företag just öppnade och sålde polska vagnar som man kunde få precis som man ville. Så det blev en svart med gråa katter på. Olika insatser på sitt och ligg delen, en vanlig liggpåse och en i teddyfoder för vintern....3.200..:) och den var jättebra, men sen lade ju företaget ner efter inte så lång tid. Men vi hann köpa vår vagn i alla fall...:)

Skaffade ni större lägenhet?

Nej, bodde redan i hus

Gjorde ni av er med era djur?
Varför?
Gjorde inte av med varken katt eller häst, och hade nog haft svårt att göra av med katten (hästen bor ju inte inomhus) om hon varit allergisk, men det är hon inte som tur är! :D
 
Sv: Inför att skaffa barn

Poppar upp många frågor i mitt huvud nu.
Så jag ställer dom till er;)

Hur ser ni på det där med bil.Köpte ni ny bil för att få plats med barnvagnen? Nej aldrig i livet att jag köper en ny bil för att barnvagn ska gå in, snarare mindre barnvagn då, är inget för varken kombi-bilar eller gigantiska kombi-barnvagnar, har alltså kvar min tvåsitsiga sportbil. (Vi har en liten Toyota Corolla med två dörrar)
Så om en barnvagn skall få plats så måste vi nog köpa ny bil:crazy:
Eller fälla ner sätena i bak;)

Köpte ni ny eller begagnad barnvagn?NY
Varför?Klarar inte av tanken att ev någon skulle ha bajsat på min madrass, tycker babyn är värd en ny vagn.Skaffade ni större lägenhet?
Från ? till ?.(storlek)Vi har PRECIS köpt större, från 52 till 74 kv i sthlms innerstad, både för babyn o för att vi behövde omväxling.

Gjorde ni av er med era djur? Varför i hela friden skulle jag göra det i förebyggande syfte, min katt är precis lika viktig före baby som efter. Varför?
Jag har två katter som jag älskar väldigt mycket som jag tänker ha kvar,men om det blir allergi eller andra problem så får jag hitta nya hem åt dom.Eller är det dumt? Är väl nästan helt omöjligt att hitta hem till vuxna huskatter om det är det du har? Personligen skulle jag hellre avliva än att inte veta varje dag hur kisse mår.

Det är några frågor som jag har funderat på nu under kvällen.
Kommer nog flera;)

LYCKA TILL!
 
Sv: Inför att skaffa barn

Va?!
Får jag inte göra rent kattlådan under graviditet?
Varför?
Har det med baskelusker att göra?Har för mig att jag har hört det någonstans men inte varför man inte bör göra det.
Det blir svårt att få honom att göra det:crazy:

Ishtar skrev:
Jajamän det är några farliga parasiter/bakterier (nån, hjälp) som är relativt vanligt att katter bär på och finns i bajset.

Se mitt inlägg #18

Ishtar skrev:
Har hittat denna som har utvikningsbart skötunderlägg, kanske ska jag lägga till den i min order om det går? Den svart/rosa tyckte jag var rätt snygg.

Shit vad snygga, praktiska och billiga.
Eftersom min vagn var försenad från fabriken så fick vi en skötväska gratis.

Jag har axelband på min och det är guld att ha med sig och så ett stort fack på utsidan där jag har mobil, plånbok och nycklar.

Idag handlade jag 1 babygröt, 3 barnmatsburkar, 1 pkt blöjjor och 2 liter mjölk med Rasmus på ena armen, sköväskan på axeln och resten av varorna bar jag utan korg. Vart ganska impad över mig själv, man får riktigt starka gorillaarmar som mamma :D
 
Sv: Inför att skaffa barn

Till alla som tycker det är helt sjukt onödigt att köpa ny barnvagn kan jag ju bara säga att om man köper en sprillans ny o bara har den till ett barn så får man väldigt bra betalt för den om man säljer den (om man säljer då barnet vuxit ur den o inte låter den stå o bli gammal i garaget liksom).

Köper man dock en begagnad som kanske redan är 3 år gammal så får man ju inte ens 200 kr för den på blocket liksom...

Så för oss var det inte speciellt svårt val, vi ville inte ha söndertvättade dynor o snea chassin.

Enda situationen då vi använder begagnat är om vårt barn får syskon, då får den lilla ärva vagnen men det känns inte lika som att köpa av en främling.
 
Sv: Inför att skaffa barn

Till alla,

Vad har man i en skötväska förutom blöjor och servetter?
 
Sv: Inför att skaffa barn

Salva till rumpan om det behövs, babypuder kanske, extra ombyte, en handduk att lägga skrutten på när man byter?
 
Sv: Inför att skaffa barn

I min skötväska har jag

-blöjor
-tvättservetter
-servetter
-handduk
-amninginlägg
-1 bebisombyte (kläder alltså, inte en ny bebis :D )
-1 extra tshirt till mamma (för olyckor ..)
-engångsunderlägg för skötbord (kan inte lägga min bebis på såna offfentligt, har lätt bacillskräck :o )
-mjukgörande kräm till röda bebisrumpor
-extra napp
-apotekets handdesinfektion (jättebra efter vi handlat eller varit i stallet och tagit i massa saker :D Då spritar jag mig innan jag hanterar Elina)

Ja, det var väl det ungefär :D Har alternativet med liten väska med servetter och blöja bara också.
 
Sv: Inför att skaffa barn

Hur ser ni på det där med bil.Köpte ni ny bil för att få plats med barnvagnen?
Jag bytade från min gamla älskade 80 tals skruttbil till en betydligt nyare kombi, dels för att få plats med barnvagnen utan att behöva plocka isär den och dels för att det känns tryggare med en större och modernare bil om det skulle hända en olycka.
Att jag dessutom fick klimatanläggning på köpet har jag varit ytterst tacksam för de senaste veckorna.

Köpte ni ny eller begagnad barnvagn?
Varför?

Jag var helt inställd på att köpa en begagnad men när min mamma tvingade med mig in i en butik där de sålde ut förra årets modeller upptäckte jag att det skiljde ca 500 kr på en ny och en på blocket så då blev det en ny iallafall.

Skaffade ni större lägenhet?
Från ? till ?.(storlek)

Vi bor i hus på ca 180 kvadrat boyta + källare så det räcker till iallafall 4 barn till ;)

Gjorde ni av er med era djur?
Varför?

Jag har häst, hund och katt. Katten och hunden fungerar det jättebra med, hästen däremot funderar jag på att låna ut/sälja :(
Min dotter är med i stallet varje dag och det är absolut inga problem men jag hinner tyvärr inte med hästen så mycket som hon förtjänar, hade jag haft en medryttare hade det fungerat bättre...
 
Sv: Inför att skaffa barn

Köpte ni ny eller begagnad barnvagn?
Köpte en begnat. Varför det blev så var för vi fick den för en bra pris. När jag blir gravid nästa gång får vi se.. Blir nog en ny för jag vill ha den som jag vill. Men som sgat vi får se.


Skaffade ni större lägenhet?
Vi bodde i en liten lägenhet med två rum och kök på 58 kvm. Så vi skaffade hus för att vi vilel det och få att få mer plats.


Gjorde ni av er med era djur?
Vi hade två som blev 3. Men den ena sprang bort så vi hade två katter som vi var tvungna att ge bort. För dom ville inte alls att vi skulle ha barn.

Mvh
 
Sv: Inför att skaffa barn

Till alla,

Vad har man i en skötväska förutom blöjor och servetter?

Bebisens saker sen allting man i vanliga fall har i sin handväska för att slippa släpa på 2 väskor!

Jag har:
Blöjor
Tvättlappar
Skötunderlägg
Liten handduk
Tetra välling
Färdig burkmat
Nappflaska
Pipmugg med vatten
Extra napp
Ombyteskläder (När han kräktes så mkt även till mig)
Haklappar
Sked
Termometer
Alvedon
Salva
 
Sv: Inför att skaffa barn

Hur ser ni på det där med bil.Köpte ni ny bil för att få plats med barnvagnen?
Nej, vi har två bilar i hyfsad storlek så vi köpte barnvagn efter bil istället. (En V40; där fick barnvagnen precis plats och en Saab 9000 som är mer rymlig i bagaget)

Köpte ni ny eller begagnad barnvagn?
Ny
Varför?
Farfar betalade! :D Skämt åsido; vi hade ändå köpt ny vagn; vi har råd och vi ville helt enkelt ha en ny (delvis också för "hygienskäl"). Vi har dock köpt en begagnad också; som vi har på balkongen (vi kan inte dra vår vagn upp o ner för 2 tr utan hiss varje dag - då hade man blivit gaaalen. Så den står i bilen varje dag) - den har han sovit en del i.

Skaffade ni större lägenhet?
Nej, vi hade redan en 3:a/4:a (det är ett matrum i fil med vardagsrummet) så vi gjorde om vårt skräp- o gästrum till barnrum.

Gjorde ni av er med era djur?
Varför?

Mjaej. Jag hade häst, men det var planerat att sälja den ändå och så blev jag gravid innan hon var såld och då fick det vara med nytt hästköp. Något som är väldigt skönt idag, tycker jag. (Men det blir ny häst någon gång i framtiden).

Jag har två katter som jag älskar väldigt mycket som jag tänker ha kvar,men om det blir allergi eller andra problem så får jag hitta nya hem åt dom.Eller är det dumt?
Jag skulle aldrig göra mig av med katterna för att det kanske kan bli allergi (min sambo är dessutom väldigt allergisk, mest mot mat, men även mot tex katter) Jag skulle istället minska riskerna; tex genom att inte låta katterna sova bredvid barnet/ vara i barnets rum. Och hoppas på att det inte blir några problem. Men OM barnet blir allergisk eller katterna mår dåligt så skulle jag vara beredd på att göra mig av med dem då. Barnet går först!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 370
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 509
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 675
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp