Bukefalos 28 år!

Inför valpningen!

M

Morpan

Snart är det dags, inom en vecka eller så ska vår jämttik få sin första kull med valpar. Tre stycken små puppisar fick veterinären det till när sambon var på röntgen med henne förra veckan.

Det är både nervöst och spännande. Men jag är lite orolig eftersom vi aldrig haft valpar tidigare (mer än från 8 veckors ålder då ;)) Ni med mer erfrenhet får gärna komma med tips och förslag, vad man bör tänka på, hantering mm.
 
Sv: Inför valpningen!

Börja tempa henne några gånger/ dag, så att du ser när förlossningen startar. Mollys temp sjönk till starx under 37 grader när det satt igång för henne.

Flåsande och bäddande hör till de sista dagarna och intensiteras när det hela satt igång. Tiken kommer även att frysa och darra, eftersom att tempen sjunker.

När tempen klättrar upp mot 38 grader igen så ska valparna vara på väg. Om det inte kommer några valpar inom några (max 12) timmar, så bör ni nog kontakta veterinär.
 
Sv: Inför valpningen!

Jag fick tipset av en uppfödare att gå i trappor med tiken om det verkar ta för lång tid med valpningen. Jag skrev upp klockslaget för varje valp som kom för att hålla reda på tiden. Vår tik flämtade i 15 min innan första valpen kom och hade inte bäddat något alls innan. Hon skulle bara ligga i knät på mig det var allt som var annorlunda samt flämtandet. Jag hade Kicki J i telefonen när detta hände så jag fick lite vägledning :bow: Det tog 5 timmar från första valpen till sista, nr 9 kom ut.
Lycka till:banana:

Jag valde att bädda med ett gammalt täcke i vår valplåda (vår låda blev 1.20 x 1.20) och när alla valpar var ute så bytte jag till ett nytt täcke. Mkt enklare än att pyssla med äckliga tidningar. Dessutom så går täckena att tvättas i 95 grader.
 
Sv: Inför valpningen!

hej ! vad mysigt med jämtvalpar, jag har en 10 veckors hemma nu o får om ett tag en till som jag är "farmor" till....

Mina tips är att ha kalk hemma, bra att ge om förlossningen drar ut på tiden vilket det KAN göra när det är bara några få valpar.

Man kan även ge lite druvsockerblandning med ägg eller köttfärs för att pigga upp tiken om det blir långt o hon blir slut

Låt inte tiken äta mer en 1-2 moderkakor, de blir diarre som luktar pyton:crazy:

lycka till :banana:
prillan
 
Sv: Inför valpningen!

Hej på er och tack för tipsen :bow:

Idag ska hon iallafall flytta in så att vi har lite bättre uppsikt över henne. Vi ska även börja tempa henne idag enligt Gnists råd. Det borde ske någon gång i början på nästa vecka. Sambon och jag har pusslat och passat med scheman så att åtminstone en av oss är hemma och kan hålla ett vakande öga.

Valplådan håller på att byggas och vi har köpt kompostgaller för att begränsa utrymmet i framtiden. Vi har dock inte riktigt bestämt var vi ska placera lådan. Vi har ju två "inne" hundar så ska man placera lådan avskillt, i ett annat rum eller ska den vara centralt i tex köket. Hur har ni gjort?

Trodde valpningen skulle gå plättlätt och snabbt med bara 3 valpar :crazy: Nå, det är nog bäst att ladda med druvsocker. Kan det vara besvärligare eftersom det är första kullen? Efter hur lång tid låter ni familjahundarna träffa valparna?

Så fort det hänt något tänkte jag inkomma med bildbevis :D
 
Sv: Inför valpningen!

Ni har det rätt så spännande nu då;)

Ang valpningen så KAN få valpar bli stora och då KAN det bli jobbigt första kullen, men som sagt det är ju väldigt olika..

Just det här med att ha dem i köket tycker många olika, jag tycker det är bättre att ha en lite vrå nära köket i början eftersom jag tycker att det blir för stökigt för valparna o tiken med andra hundar, ungar, folk osv men å andra sidan blir valparna väldigt härdade från början..

skickar med en bild så du blir ännu mer sugen:) den här kullen var 8
S5030345.jpg
[/IMG]
 
Sv: Inför valpningen!

Jisses, vilka små råttungar :love: Så himla fina. Förstår inte hur man ska kunna sliljas från dem efter 8 veckor :crazy:

Inget är som väntans tider ;) Det börjar absolut kännas spännande nu och lite otålig är man, helt klart.
 
Sv: Inför valpningen!

Mina tips är att ha kalk hemma, bra att ge om förlossningen drar ut på tiden vilket det KAN göra när det är bara några få valpar.

Prillan!

Vad är det för kalk, är det tabletter eller något slags pulver?
 
Sv: Inför valpningen!

Eklampsi är ett livshotande tillstånd där mängden kalcium (”kalk”) i blodet inte räcker till för att driva muskulaturens arbete. Uppkommer oftast hos tikar när deras mjölkproduktion är som störst, vilket är när valparna är ungefär tre veckor gamla. Mindre vanligt är eklampsi i samband med själva förlossning, även om också det förekommer.

Mildare former av kalkbrist i samband med förlossningen medför att livmoderns arbete avstannar innan kalkdepåerna har tömts (värksvaghet). Detta är inte primärt livshotande för tiken, men kan naturligtvis bli det på lite längre sikt om hon inte kan få ur sig valparna.

Vid eklampsi fortsätter det muskulära arbetet tills kalknivån blir så låg att inte ens hjärtats muskulatur kan hållas igång och tiken dör i hjärtsvikt.

Om tiken drabbas av eklampsi bör kalk ges intravenöst om det ska hinna ha någon effekt..
 
Sv: Inför valpningen!

Hej
Gnist svarade ypperligt om eklampsi men det går att ge flytande kalk om det drar ut på tiden o tiken är värksvag. Kalken finns att köpa i välsorterade hundaffärer (vet att grannen köpte sist på arken) eller hör med din vet. Är det så att du vet att tiken inte ätit xtra kalkrik mat under dräktigheten så bör man ha det hemma..
prillan
 
Sv: Inför valpningen!

Är det så att du vet att tiken inte ätit xtra kalkrik mat under dräktigheten så bör man ha det hemma..
prillan

Har skickat iväg sambon till Granngården för att se om de har några kalktabletter. Är dock inte helt omöjligt att han dyker upp med en påse trädgårdskalk :crazy:
 
Sv: Inför valpningen!

Så länge tiken äter ett bra och näringstätt helfoder finns ingen anledning att ge henne extra kalktilskott i form av kalktabletter. Tvärtom finns det en viss risk att den typen av tillskott rubbar tikens egen produktion vilken KAN orsaka problem istället. Man kan alltså inte förebygga några problem genom att ge tiken kalk i maten - blir det kalkbrist under valpningen (dvs inte bara lite värksvaghet pga utmattning/utdragen valpning utan riktig kalkbrist) är det veterinär som gäller för intravenöst kalk, likaså är det (förstås) veterinär som gäller om tiken skulle drabbas av eklampsi.
 
Sv: Inför valpningen!

Så länge tiken äter ett bra och näringstätt helfoder finns ingen anledning att ge henne extra kalktilskott i form av kalktabletter. Tvärtom finns det en viss risk att den typen av tillskott rubbar tikens egen produktion vilken KAN orsaka problem istället. Man kan alltså inte förebygga några problem genom att ge tiken kalk i maten - blir det kalkbrist under valpningen (dvs inte bara lite värksvaghet pga utmattning/utdragen valpning utan riktig kalkbrist) är det veterinär som gäller för intravenöst kalk, likaså är det (förstås) veterinär som gäller om tiken skulle drabbas av eklampsi.

precis som jaahl säger så kan det även bli problem om man ger för mkt kalk, o har man gett tiken ett foder avsett för dräktighet ska man INTE ge extra kalktabletter utan det jag tipsade om är att ha flytande kalk hemma för att ge vid värksvaghet
(vilket kan lättare uppstå med få valpar) o det är något veterinärer rekommenderar att ha hemma. Självklart ska man åka till veterinär när det blir eklampasi

Låt dig inte skrämmas nu, allt kommer säkert gå lätt som en plätt:) :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 841
Senast: regina11
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 642
Hundavel & Ras Som oerfaren uppfödare har jag aldrig varit med om liknande, ni bukefalister brukar vara väldigt kloka :) min tik fick valpar för lite...
2
Svar
22
· Visningar
4 811
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp