Inför Bruksprov 2018

Det är en fin hingst men jag fick intrycket att han var väldigt grön och gänglig i sin kropp, han var inte färdig. Visar de honom om 2 år som prestationshingst så lär det vara en helt annan hingst men i år var han inte klar, enligt mig.

Förstår vad du menar, men tycker att det är ungefär så en fyraåring "ska" se ut.... ;)
 
Förstår vad du menar, men tycker att det är ungefär så en fyraåring "ska" se ut.... ;)
Jo, jag förstår dig med, men om du jämförde Viking med övriga hingstar i samma grupp så var det skillnad (enligt mig). Inget uppseendeväckande alls på en 4-åring, men han har en del att växa i kändes det som. Förhoppningsvis kommer han igen om några år som prestationshingst, jag gillade honom som sagt.
 
Håller också med om det här med exteriör och gångarter. Har visserligen bara följt Ridsports rapportering, men ändå. Tycker att många verkade ha märkliga exteriörer som byggda i framvikt, inåttåade och liknande, samt ha rätt så trista gångarter. Jag menar, när inte ens hopphingstarna har en vettig galopp är det illa i mina ögon. Liksom är det en 16 årig prestationsdressyrhingst som brakar rätt igenom en 100 cm oxer hade jag inte brytt mig öht, men när hopphingstarna inte har riktigt vettig galopp känns det inte sådär jättebra, bara för att exemplifiera.
 
Det är en fin hingst men jag fick intrycket att han var väldigt grön och gänglig i sin kropp, han var inte färdig. Visar de honom om 2 år som prestationshingst så lär det vara en helt annan hingst men i år var han inte klar, enligt mig.

Jag tycker han var jättefin under egen ryttare. Likaså Innocent (den femårige Zambesisonen). Däremot så glänste de inte med testryttarna.

För övrigt så tycker jag att en fyraåring ska se ut som en fyraåring både i kropp och i ridning, på mig imponerar det inte när de är så skolade och ihopridna att testryttarna inte får hästarna att komma utifrån på unghästvis (och nu tänker jag inte på de två ovan ;) )
 
Håller också med om det här med exteriör och gångarter. Har visserligen bara följt Ridsports rapportering, men ändå. Tycker att många verkade ha märkliga exteriörer som byggda i framvikt, inåttåade och liknande, samt ha rätt så trista gångarter. Jag menar, när inte ens hopphingstarna har en vettig galopp är det illa i mina ögon. Liksom är det en 16 årig prestationsdressyrhingst som brakar rätt igenom en 100 cm oxer hade jag inte brytt mig öht, men när hopphingstarna inte har riktigt vettig galopp känns det inte sådär jättebra, bara för att exemplifiera.

Fast det är skillnad på en galopp för hoppning (som ska vinna mark men behöver inte vara så väldigt rund) och en för dressyr och idag så bedöms de mer enligt dressyrgaloppkriterierna. Hopphingstarna kan få se lite annorlunda ut än gångarthingstarna - det gör inget om de har längre bakben och det är lite samma sak här - de bedöms mer enligt dressyrmallen
 
Jag tycker han var jättefin under egen ryttare. Likaså Innocent (den femårige Zambesisonen). Däremot så glänste de inte med testryttarna.

För övrigt så tycker jag att en fyraåring ska se ut som en fyraåring både i kropp och i ridning, på mig imponerar det inte när de är så skolade och ihopridna att testryttarna inte får hästarna att komma utifrån på unghästvis (och nu tänker jag inte på de två ovan ;) )
Ja, jag har ingenstans skrivit att han inte var fin? Jag tycker att han var väldigt fin men valpig, och det var jag inte ensam om att tycka. Jag såg honom både med testryttarna och sin egen ryttare och intrycket bestod båda dagarna.

Angående sista stycket så håller jag med; men ser inte varför jag ska sitta och klanka ner på enskilda ekipage på ett öppet internetforum. Det är ett bruksprov, ingen dressyrtävling.
 
Ja, jag har ingenstans skrivit att han inte var fin? Jag tycker att han var väldigt fin men valpig, och det var jag inte ensam om att tycka. Jag såg honom både med testryttarna och sin egen ryttare och intrycket bestod båda dagarna.

Angående sista stycket så håller jag med; men ser inte varför jag ska sitta och klanka ner på enskilda ekipage på ett öppet internetforum. Det är ett bruksprov, ingen dressyrtävling.

Vad jag menar är att jag tycker att en fyraåring får vara lite valpig om rätt kvaliteter finns där ändå (uppenbarligen håller inte nämnden med mig ;) ) . För en avelshingst så handlar det ju inte om dagsform som jag ser det utan huruvida de har i aveln att göra eller inte. Samma sak med mina tankar runt ridning och att det kan bli skillnad på hur en hingst är riden under egen ryttare och under testryttare. Jag tycker inte heller att det handlar om en dressyrtävling och just därför vill jag se mer av hästen och mindre av skolningen
 
Fast det är skillnad på en galopp för hoppning (som ska vinna mark men behöver inte vara så väldigt rund) och en för dressyr och idag så bedöms de mer enligt dressyrgaloppkriterierna. Hopphingstarna kan få se lite annorlunda ut än gångarthingstarna - det gör inget om de har längre bakben och det är lite samma sak här - de bedöms mer enligt dressyrmallen
Tycker också hopphingstarna kan se annorlunda ut men personligen vill ja gärna ha mer än en 7:a på galoppen.Det som gladde mig mest bland hopphingstarna var att de flesta var välförberedda och lägsta nivån i hoppmomenten/testryttare var hög!För mig var Knockout av internationell kaliber :)
 
Tycker också hopphingstarna kan se annorlunda ut men personligen vill ja gärna ha mer än en 7:a på galoppen.Det som gladde mig mest bland hopphingstarna var att de flesta var välförberedda och lägsta nivån i hoppmomenten/testryttare var hög!För mig var Knockout av internationell kaliber :)

Ja samma här, men det beror på varför de har en sjua.
 
vilka kriterier kan du tänka dig?nyfiken i en strut ;)

Om det är för att galoppen inte är rund så skiter jag i det. Min uppfödning född -15 fick en sjua på galoppen pga lite raka framben, skitsamma när den är både vägvinnande, elastisk och balanserad och mycket adekvat för hoppning, men inte lika lattjo om hon vore en dressyrhäst
 
Ja, dåligt med multitalanger i år! Och jag reagerade med på att ingen av de unga hopphingstarna jag såg hade särskilt bra galopp. Kommenterade till min kompis att min 3-åring galopperar bättre än dom alla...
Jag har inte sett hingstarna live, får plöja igenom sådant sen men poängmässigt ligger nivån lägre än önskat. Multitalanger än mest intressant för min del.
 

Liknande trådar

Avel Ridsport har nyligen publicerat detta: Resultat från årets rådgivande bedömningar Lövsta har köpt in Racoon (Hero - De Niro), en...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
45 021
Samhälle På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
18 750
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 195
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp