Inför Bruksprov 2018

Jag är ju lite novis på detta men är det en slump att så många av HT hästar blir godkända? :confused:

Såg nu på Ridsport att S Cruising inte blev godkänd, vad innebär det nu egentligen?
 
Jag är ju lite novis på detta men är det en slump att så många av HT hästar blir godkända? :confused:

Såg nu på Ridsport att S Cruising inte blev godkänd, vad innebär det nu egentligen?

Jag tror att de hingstar som Schokemöle tar hit och visar har så bra kvalitet att de oftast blir godkända.

Det borde innebära att de inte kan lösa licens på S Cruising i SWB i år och att man inte heller kan lösa ettsto licens om han inte är godkänd i något annat förbund
 
Tycker alla Kannan-hingstarna såg ut att vara rätt långsträckta i kroppen men att de även hade rätt långa framben (och långa ben generellt) vilket gjorde att dom fortfarande hade hyfsat lätt för att inte hamna alldeles för mycket på bogarna.

Kannatol är ju helt klart rätt mycket häst, långa linjer men väldigt proportionerlig. Knock Out såg mer ut att vara lite överbyggd/låg bakom sadeln men inte sä särskilt långsträckt tycker jag.
 
Skulle vilja se mer av ask hingsten, av det lilla jag har sätt tycker jag om den men vill se mer.

Även Calido's son var fin men nä inget för mig tyckte han saknade intresse på hindren.
 
Mina favoriter var KNockout, Kannatol , Baliuo TP (tror inte ja stavat rätt) sen gillade jag Innocent ochFarinjo hoppas de återkommer likaså Cash is King.Ska inte betäcka med halvblod i år så jag ska hålla koll på Knockouts utveckling i år :)
 
Jag tror att de hingstar som Schokemöle tar hit och visar har så bra kvalitet att de oftast blir godkända.

Det borde innebära att de inte kan lösa licens på S Cruising i SWB i år och att man inte heller kan lösa ettsto licens om han inte är godkänd i något annat förbund

Jag tolkar det som att S Cruising är godkänd i AES, enligt stationen. :)
 
Jag tolkar det som att S Cruising är godkänd i AES, enligt stationen. :)

Ja där godkänns "allt", så det är han säkert. Men han kommer inte kunna gå på ettstolicens t ex, om de inte väljer att köra honom till oldenburg el dyl för att hinna prova igen innan våren.
 
Ja där godkänns "allt", så det är han säkert. Men han kommer inte kunna gå på ettstolicens t ex, om de inte väljer att köra honom till oldenburg el dyl för att hinna prova igen innan våren.
Aj då, trist, tycker stammen är intressant men valde bort honom för egen del redan vid exteriörbedömningen tyvärr.
 
Någon som har skvaller om var de nya hingstarna kan komma att stå på station?

Treåringar
Vivaldon - Flyinge
Go First - Flyinge
C-Future - Hippo Essentia?
Balstakko - Flyinge
CCStuds Kuba Libre (SWB) - ?

Fyraåringar
Baloé Hp (SWB) 1342 - Hipparion?
Calido's Son - Flyinge
Demand (SWB) 1344 - Lövsta
Dortheasmindes Rockey - Gunnarlunda
Point Break (SWB) - ?

Femåringar
Americano GJ (SWB) - ?
Bergsjöholms Valbonne (SWB) - ?
Copycat 1322 - Gränsbo
Kannatol 1323 - Flyinge
Knockout RMH (SWB) - ?
Shizeido GJ (SWB) - ?

Direktkvalificerade hingstar
Crown Z 9117 - Lövsta
Kannando Hästak DWB 9281 - Hästak
Cascari - Stockholm Seminstation
Fidelio Ask - Eklunda
For Ever Jump - Lövsta
Jack - Gränsbo
Utrillo Hästak (SWB) - Hästak
Singular LS La Silla 95428 - Tullstorp
 
Ojoj. 35.5 poäng exteriört på en bruksprovsvinnare :crazy:. Kommer ihåg när Maloubet de Pleville fick liknande exteriörpoäng och då var det en väldig diskussion kring att han ens godkändes.
 
Tycker ingen dressyrhingst verkar helt komplett.MÅNGA hopphingstar med låga galopppoäng.:(

Ja, dåligt med multitalanger i år! Och jag reagerade med på att ingen av de unga hopphingstarna jag såg hade särskilt bra galopp. Kommenterade till min kompis att min 3-åring galopperar bättre än dom alla...
 
Tycker också det är tråkigt när hopphingstarna knappt rör sig funktionellt. Visst så behöver dom väl egentligen bara kunna galoppera men hållbarhetsmässigt och för att avkommorna ska bli kul att rida för gemene man är det ju bra om inte resten av gångarterna är helt på bogarna eller hästen knappt ser ut att gå rent. Precis som att det är tråkigt när dressyrhingstarna ser ut som dom aldrig sett en bom innan löshoppningen.

Speciellt för en yngre hingst utan meriter så tycker jag fortfarande att ingen delpoäng skulle få vara för låg dvs åtminstone funktionella gångarter och en hyfsad attityd till hinder beroende på disciplin. Undantag kan sen göras för en äldre hingst med bra meriter eller som har avkommor i andra förbund som blivit bra.
 
Någon som var på plats på årets bruksprov och råkade få domarnas kommentarer om exteriören på Don Deesel på film?
 
Har det getts någon motivering till varför Viking Hästak inte blev godkänd? Tyckte han såg riktigt fin ut med testryttarna.
 
Jag såg lite på live-sändning och det fanns ingenting alls som föll mig i smaken. Det kändes så "ljummet" hela alltet. Kannatol verkar många gilla, jag såg mest en lång häst som fastnade i luften.

Jag tror, som amatör, att folk tittar mer på importsperma än dessa hingstar som visades (som inte var direktkvalificerade osv utan de "nya"). Jag kan ha fel men jag tror SWB måste fundera lite.
 
Har det getts någon motivering till varför Viking Hästak inte blev godkänd? Tyckte han såg riktigt fin ut med testryttarna.
Det är en fin hingst men jag fick intrycket att han var väldigt grön och gänglig i sin kropp, han var inte färdig. Visar de honom om 2 år som prestationshingst så lär det vara en helt annan hingst men i år var han inte klar, enligt mig.
 

Liknande trådar

Avel Ridsport har nyligen publicerat detta: Resultat från årets rådgivande bedömningar Lövsta har köpt in Racoon (Hero - De Niro), en...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
45 299
Samhälle På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
19 088
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 332
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp