Information om kastrering (långt)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Miqubie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 360
M

Miqubie

Hej alla hästvänner! BEHÖVER HJÄLP! :eek:

Jag får snart hem min två åriga halvblodshingst (tre i maj).
Han står just nu på lösdrift & är inte direkt hanterad. Ledd i grimma, klappad på, åkt transport någon gång. Men inte mycket mer. När jag köpte honom sa dem att dem självklart kunde kastrera hästen (stående) ute på fält. Det har dock dragit ut på tiden & nu kan dem inte göra det pågrund av dem leriga hagarna (stallet är fullt). Jag har redan tjatat, men det fungerar liksom inte. Han säger att veterinären vägrar att göra det.

Nu har vi bestämt oss för att ta hem hästen i stället & kastrera i ett stall (dock inte det han skall stå i till slut, där mottar dem inte hingstar). Det kommer bli väldigt tajt, komma ena dagen, kastreras efter kanske två. Det finns inga direkta hagar att släppa ut i där, då även han har lösdrift & inte vill ha varken en hingstig hingst eller "hingstig valack" i sina hagar. Jag har alltså tänkt att ha han uppstallad, låna grannstallets paddock så han får springa av sig där några timmar om dagen, samt ta promenader. Har ingen erfarenhet av kastrering sen tidigare.

Jag har redan kollat upp gällande kastrering på klinik & detta är ingen möjlighet. Vi har själv inte bil & har ingen annan som kan köra, förutom på helgerna. Kastreringen här på åby var ons-tors har jag för mig, det fungerar inte ....

Hästen är ett halvblod på två år (tre i maj) som sagt.
Lagom grov, ca 170-172 i mkh.
Lägger in en bild på honom här.

Nu till frågorna.
1. Ni som gjort stående kastrering, vad har ni för erfarenheter?
2. Hur hjälper man till läkeprocessen? Tvättar - låter bli det?
3. Kan man ge tillskott för att förenkla läkeprocessen? (Han går nu endast på korn & ensilage, i laholm där han står nu)
4. Brukar man kunna få ta en stående kastrering på faktura?
5. Ang. åldern. Hur har era hästar reagerat & hur har den blivit efteråt?
6. Hur såg era läkeprocesser ut, hur behandlade ni?

Behöver verkligen råd, vill veta så mycket som möjligt & vad man gör när olika saker uppstår.
Vet att även veterinären kommer informera, men vill ha försmak på saker & ting.

grs.jpg

Sv: Information om kastrering (långt)

Jag får snart hem min två åriga halvblodshingst (tre i maj).
Han står just nu på lösdrift & är inte direkt hanterad. Ledd i grimma, klappad på, åkt transport någon gång. Men inte mycket mer. När jag köpte honom sa dem att dem självklart kunde kastrera hästen (stående) ute på fält. Det har dock dragit ut på tiden & nu kan dem inte göra det pågrund av dem leriga hagarna (stallet är fullt). Jag har redan tjatat, men det fungerar liksom inte. Han säger att veterinären vägrar att göra det.

Nu har vi bestämt oss för att ta hem hästen i stället & kastrera i ett stall (dock inte det han skall stå i till slut, där mottar dem inte hingstar). Det kommer bli väldigt tajt, komma ena dagen, kastreras efter kanske två. Det finns inga direkta hagar att släppa ut i där, då även han har lösdrift & inte vill ha varken en hingstig hingst eller "hingstig valack" i sina hagar. Jag har alltså tänkt att ha han uppstallad, låna grannstallets paddock så han får springa av sig där några timmar om dagen, samt ta promenader. Har ingen erfarenhet av kastrering sen tidigare.

Jag har redan kollat upp gällande kastrering på klinik & detta är ingen möjlighet. Vi har själv inte bil & har ingen annan som kan köra, förutom på helgerna. Kastreringen här på åby var ons-tors har jag för mig, det fungerar inte ....

Hästen är ett halvblod på två år (tre i maj) som sagt.
Lagom grov, ca 170-172 i mkh.
Lägger in en bild på honom här.

Nu till frågorna.
3. Kan man ge tillskott för att förenkla läkeprocessen? (Han går nu endast på korn & ensilage, i laholm där han står nu)

Behöver verkligen råd, vill veta så mycket som möjligt & vad man gör när olika saker uppstår.
Vet att även veterinären kommer informera, men vill ha försmak på saker & ting.

grs.jpg

Jag skulle ju helst göra det på klinik. Kommer han till ett nytt stall, blir det ju nya bakterier som han måste vänja sig vid.
Sår läker ju bäst om man rör sig, däremot fick jag rådet när vi kastrerade våran att han inte skulle gå med annan häst på en månad. Och så skulle han stå inne i en vecka, fast vi slåppte ut honom i liten hage efter 2 dagar, eftersom han var stirrigare inne en ute.

Som jag skrev i följande är inte klinik något alternativ för mig, tyvärr.
Nej, han kommer att få gå ensam i upp till två månader (stackars häst!). :(

KOM IGEN NU ALLIHOP!
Jag behöver verkligen era tips & råd!

Hej!
Jag är också i kastrerings funderingar.
Så snälla ni som har erfarenhet svara!
MVH /Ari.

Jag har ej så stor erfarenhet, men jag tog min stående, efter att ha pratat med en ägare till ett stort travstuteri.
Han hade förlorat 2 st föregående år pga kastningen.

Har den stora testiklar kan läkeprocessen bli sämre. Här vägrar Vet. att ta sådana stående pga av dåliga erfarenheter.

den bör ledas flera ggr första dagarna för att förhindra svullnad o sen gå ute om den håller sig lugn, vilket de brukar göra.
om de inte sys ihop finns det risk för att tarmarna ploppar ut, vilket är väldigt ovanligt.

Min fyraårige shirehingst kom hem till mig i april 2007 och kastrerades efter en vecka ungefär.

Kasteringen gjordes stående på stallgången. Jag hade städat toknoga innan (skurat golv och väggar etc) och gjort det hela så bra som det är möjligt med extrabelysning och allt som kunde vara nödvändigt. Förberett med massor av rena handdukar och närhet till vattenkranen i stallet enligt instruktioner från veterinären.

Veterinären kom och gav hästen lugnande först och sedan bedövning. Sedan väntade vi och kontrollerade att bedövningen tagit ordentligt. Tja, sedan gjorde hon ingreppet. Det var ingen vacker syn men inte så farligt som jag föreställt mig det heller. Om man är känslig kan det vara bra att ha någon mer med som kan hålla hästen (man ska inte sätta fast en häst som fått lugnande och bedövning i kedjor, inte så bra om den ramlar då :eek:).

När det hela var klart satte hon på peanger på pungen för att stoppa blödningen. I normalfallet går det ganska fort men det var här komplikationerna började för min del. Min häst ville inte sluta blöda. Dels har jag en shire vilket möjligen kan innebära att de har större blodkärl än andra hästar (?) och så var han ju hela fyra år gammal vid ingreppet vilket möjligen också kan ha spelat in. Efter en knappt timme verkade blödningen upphöra.

Hästen fick gå in i sin box som givetvis var helt urmockad och rengjord samt med nytt strö. Veterinären åkte.

En kort stund därefter började det blöda igen. Blodet samlades i pungen och sprutade ut i strålar. Det såg otäckt ut. Eftersom det inte upphörde ringde jag veterinären efter en knapp timme. Sedan fick veterinären lov att sätta peanger igen. Hästen fick stå med dessa över natten och veterinären sa redan då att det kommer nästan säkert att medföra att det blir någon form av infektion. Tanken med stående kastrering är ju att det SKA blöda och rinna lite, då rensar såret sig självt. I mitt fall blödde det dock för mycket för att vi skulle kunna låta det vara tyvärr.

Dagen efter kom veterinären tillbaks och gav penicillin samt tog bort peangerna och nu hade såren slutat rinna så där tokmycket och blödningen var mer normal. Hästen fick stå i sjukhage och jag gick lite på gårdsplanen med honom i sakta mak (ville ju inte dra upp såren igen).

Visst svällde pungen upp rejält sedan = infektion. Penicillinkurer och smärtstillande i drygt en vecka samt TRE motionsturer per dag. Jag hade ju turen att ha en snäll stallägare så vi satte för hans märr framför vagnen och så tog jag min häst på släp. Annars får man promenera med hästen vilket förstås också fungerar. Tempade också hästen före och efter motionsturerna denna dryga vecka.

Sedan svällde pungen av över ett dygn, febern försvann och han blev pigg och glad igen.

I vad mån hingstigheten försvann kan jag inte uttala mig om, han var inte särskilt hingstig som hingst och är det inte heller som valack. Man bör tänka på att en nykastrerad herre inte bör stå med ston direkt dock, fortplantningsförmågan kan tydligen kvarstå en tid efter kastreringen.

Tja, det var min erfarenhet.

Nu till frågorna.

Jag har själv kastrerat min pojke stående och varit med vid ett flertal andra stående kastrationer. Bara bra erfarenheter! Kastration på klinik har jag varit med om en gång och är inte så väldigt positiv till det då hästen ska sövas och läketiden är betydligt längre och inte minst dyrare. Dock var detta en jävlig hingst utan avelsvärde med båda stenarna kvar långt upp i ljumskarna, så de hade inget val utan var tvungna att ta det på klinik. Är båda testiklarna nere ska det inte vara några problem att ta honom stående.

Läkeprocessen skyndar man inte på alls, säkrast är att lämna båda snitten öppna så såren kan "dränera sig själva", dvs inga bakterier sys inne = större risk för infektioner. Såret ska läka innifrån och inte utifrån! Han ska röra på sig men inte för mycket, de brukar vara rätt groggy ett par dagar efteråt. Promenader för att hålla svullnaden nere brukar rekomenderas då en nykastrat mer än gärna bara står stilla i hagen dagen efteråt.

Distriktsvet. vet jag att de kan skicka räkningar via faktura. Priset kan ligga på allt mellan 2000 och 4000, själv gick hela mitt kalas på 2500.

Hur de blir efteråt är helt individuellt, min egen som var kolugn redan innan är i stort sett lika lugn nu en aning mer mammakär möjligtvis :)

Jag kastrerade min häst stående hemma i en box, det gick bra allting även om han fick en mindre infektion efteråt.

Som jag har förstått det ska man låta såret vara. Min häst fick stå inne efter ingreppet tills all bedövning, lugnande mm hade släppt. Dagen efter fick han komma ut en stund och promenera. Efter några dagar gick han i hagen som vanligt (själv).

Det vet jag inte, jag gjorde inte det i alla fall.

Jag fick det, det blir alltid faktura när distriktsveterinären är ute hos oss.

Min häst var nyss fyllda fyra när jag kastrerade honom, ganska sent alltså. Han var relativt ”snäll” som hingst, men är ännu lugnare som valack, inte alls skrikig som han kunde vara innan.

Min häst fick penicillin i förebyggande syfte 5 dagar efter ingreppet, men fick sedan ändå en infektion i såret ett par veckor senare. Då fick han en ny kur penicillin och blev då snabbt bra igen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 884
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 844
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 417
Senast: Corax
·
Hästvård Hej! Jag har köpt en shettis hingst på 10 år. Jag köpte honom för att mina mindre barn skulle få rida honom och lära sig utvecklas ihop...
Svar
4
· Visningar
1 065
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka