Inga goda nyheter, tvillingar

Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Sänder tröstkramar till dig och hoppas att ni har möjlighet att ta igen er lite efter denna pärsen.

2004 fick mitt sto tvillingar, varav den ena var dödfödd och den andra levde ca 5 minuter innan den dog. Stoet fölade en månad före utsatt tid och hade dessutom sprutat mjölk ur ljuvret ett dygn innan hon fölade.

Hon var oxå ultraljudad på 17 och 40 dygn och rektalt undersökt på 90 dygn och ingen hade misstänkt tvillingar.

Mitt sto fick ett adoptivföl det året som det gick jättebra med. Tyvärr dog hennes föl 2005 oxå av en medfödd hjärnskada och vi försökte även då med ett fosterföl men det gick inte.

Det är alltid tråkigt när sånt här händer eftersom det borde ha gått att undvika. Mitt sto kommer inte att få några fler föl för jag vill inte utsätta henne för detta igen. 6 säsonger är hon betäckt men jag har bara fått ett levande föl efter henne. Dessutom var den som nu lever väldigt svag i ca 2 veckor. Mitt sto har däremot fått lite ändrat humör efter de här tråkigheterna som hon har råkat ut för.

Det är i alla fall skönt att ditt sto verkar vara ganska ok i alla fall och att hon inte sörjer för mycket.

Lill / Stall Nöbbeled
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Tråkigt att läsa om er som haft som otur och jag känner med er för jag vet verkligen hur det är när det går på tok... Vilken hopplöshet man känner och alla förväntningar man har och glädje man känner inför fölningen bara blir till tomhet. Vi har haft tvilling föl som dött och även stoet har tyvärr också dött senare. Jag hoppas att det går bra för er och ni inte blivit avskräckt trots det som händer för trots allt är det ju fantastiskt härligt med hästar.

En av ponnyerna som jag har nu är faktiskt tvilling och både han och hans syster lever och min ponny är en riktigt duktig tävlingshäst trots att han fick en sådan tokig start i livet.
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Ush... vet hur det är fick själv vara med om detta när mitt föl fick tvillingar förra året.... båda dog då vi missade fölningen.....
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Jättetråkigt....:(

Jag måste bara invända mot ditt inlägg med att alla ni erfarna "avelskor" som hänger här inne har väl tagit ert första föl någon gång! Alla är väl nybörjare första gången? Det betyder väl inte att man tar det med en klackspark, utan man kan väl vara väldigt påläst! Tycker det var onödigt att skriva så!
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

För 10 år sedan föddes mitt stoföl och när vi väntade på moderkakan att komma ut så lade sig stoet igen och krystade. Ut kom ett "stenfoster", en liten död fölunge stor som en fotboll i sin fosterhinna. Vi öppnade "paketet" och såg en vacker liten fölunge med huvud med bläs, små smala vita bakben och pyttepyttehovar. Den var brunkleggig och hade troligen legat så de sista månaderna trodde veterinären.
Det levande fölet var lite svagt, vi fick hålla upp henne och dia men hon kom igång efter ett par timmar. Hon har under åren som gått haft en del problem med sina leder, opererad 2 gånger för lösa benbitar och artros. Hon rids idag i dressyr men tävlas inte, hon blev bara 150 cm hög (halvblod som borde blivit 160 cm). Hon är en liten ängel som vi behåller trots alla motgångar.
När vi ultraljudade såg veterinären något som "kanske" kunnat vara en fosterblåsa men han trodde det var en cysta. Jag var 20 år gammal ,hade ingen erfarenhet och litade blint på veterinären på ett mycket stort stuteri i skåne. Idag är jag lite mer erfaren men vet att det kan gå fle ändå. Fick i år ett hingstföl utan tvilling i magen och han var mycket sämre däran vid födseln, 3 dygn med nappflaska och dropp. Så det går oftast som det går, med eller utan tvilling. /Helena
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Ursh det gör ont att läsa om alla misslyckade fölningar. Speciellt nu när det börjar dra i hop sig till årets föl säsong.

Vårat welshsto fick tvillingar förra året, som hon mot alla odds födde fram helt utan komplikationer, vi ultraljudrade henne inte förens i 30 veckan och då konstaterade vet. att det var två men att de låg i varsin påse och att de var lika stora, vi började ju självklart att ställa massa frågor om det var möjligt att föda fram dessa, och då sa vet, att det var för långt gånget för att bara ta bort ett, men att skansen att det skulle gå bra var ganska hög eftersom det låg på varsin sida. Vi beslutade oss för att behålla båda, med tanke på att hon har haft föl tidigare och att hon alltid lägger väldigt stora föl, det andra som gjorde att vi trodde att hon skulle klara av det var att hon har väldigt gott om mjölk. vi brukar alltid säga att det ska räcka till två.

sen var det ju bra att vänta..... vi blev ju medelade att hon troligtvis skulle föla ca en månad för tidigt så de förberedde vi oss på.
Hon bara växte och växte,, de 3 sista månaderna så gick hon inte mer än fram och tillbaka till hagen sen stod och sov. hon kunde ju inte ligga med sin stora mage.
2 månader innan beräknad fölning började vi å vaka på henne mer inntensivt, men hon visade ingenting, när det var en månad kvar till den beräknade fölningen så en kväll så började det sätta igång "trodde vi ja" det visade sig bara att de små liven vände på sig och det var ju ganska dramatiskt. Nu började familjen att bli väldigt trötta efter två månaders vakande dygnet runt så då hyrde vi en fölvakt. och det visade sig vara det bästa vi gjort. för när det väl satte igång när hon hade gått tiden ut så var det klart på 20min och när vi kom ut vid larmet så var hon redan i full gång.
och det bästa är att allt gick bra så nu har jag två friska och pigga ettåringar som springer runt med de andra åringarna.
Men skulle det hända en gång till så skulle jag någ plocka bort det för den turen har man nog inte igen och att gå runt å vara så nervös i 11månader klarar jag nog inte en gång till!

Lycka till med alla era fölningar
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Inte bara småflickor som inte har förstått detta att tvillingar absolut inte är positivt i hästvärlden!
Kompisen har ett tävlingssto (1:a gångsfölare) uppstallat hos sig som beräknas föla i slutet av juni, redan nu är hon tjockare än det avelssto som ska ha i slutet av mars :crazy: (samma kroppsbyggnad och djup)
Kompisen meddelade ägaren att sannolikheten nog var stor för tvillingar och hon blev jätteglad! Suck, det är jobbigt att meddela detta i vilket fall som helst men att dessutom förklara att det inte är något bra när det är första avkomman efter ett meriterat sto är INTE alls roligt. Håller tummarna för att det bara en trots allt...
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Hej igen,

Tack alla, både för de vänliga orden men framförallt för att vi kan ge varandra erfarenheter. Hur mycket vi än planerar kan vi ändå inte förbereda oss på allt. Det verkar ändå hända några gånger per år att ston får tvillingar fast man gjort alla tänkbara undersökningar.

Nån kommentar var kring att alla som börjar med avel behöver inte vara okunniga. Det håller jag fullständigt med om. Vad jag bara ville kommentera var att det ständigt dyker upp trådar om, som jag läser det, unga tjejer med ett älsklingssto, ofta inte avlade för ridning, där tjejen vill ha en avkomma som är mer ridinriktad o absolut vill ha ett föl. Det gör inget att stoet inte är lämpat för ridavel, de ska ju ändå bara ha fölet själva. Sen ska helst hingsten inte kosta så mycket eftersom ekonomin är begränsad. Jag ger mig aldrig in i dessa inlägg, det finns tillräckligt många som rakt o tydligt brukar ge beskeded: avla inte, köp ett föl! Med mitt inlägg vill jag bara be dessa unga tjejer en liten tanke, det är verkligen ett ansvar att avla.

Seriösa uppfödare som vill starta med avel måste självklart börja nånstans. Jag upplever också att det finns många såna inlägg här. Seriösa personer med ett bra välstammat sto som gärna tar råd o tips o vill lära sig o det uppmuntrar jag gärna. Lycka till o fortsätt att ta upp frågor här, det lär vi oss alla av!

Lite uppdatering kring hur det har gått. Stoet mår hyfsat bra, är lite "låg" (om nu kan säga det om en häst?). Hon fick lite feber o hade nog en begynnande juverinflammation men nu är det ok igen. Vi ville undvika att mjölka henne men hon hade så mycket mjölk att vi var tvugna men det har minskat nu. Hon har fått lite smärtstillande, Finadyne, så det är rätt ok. Hon går ute på dagarna o motioneras ett par gånger per dag för att dra ihop sig o få mer cirkulation o tömma sig. I samband med 9-dygnsbrunsten ska vi kolla henne o ev skölja för att säkra att hon blir ren.

Hon var dräktig med Sandakan o är själv e Grundsee-Shogun xx. Hon har haft fem föl innan, ett e Ravell o fyra e Don Primero.

Tack igen för alla inlägg, tar tacksamt emot mer!
Mvh, Ann
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Ploppi skrev:
Hej igen,

Tack alla, både för de vänliga orden men framförallt för att vi kan ge varandra erfarenheter...

Hon var dräktig med Sandakan o är själv e Grundsee-Shogun xx. Hon har haft fem föl innan, ett e Ravell o fyra e Don Primero.

Tack igen för alla inlägg, tar tacksamt emot mer!
Mvh, Ann

Tack själv för bra information och beklagar det inträffade!
En fråga som givetvis inte har med tvillingarna att göra men hoppas att du ser min fråga här ändå.
Vad tycker du om dina Don Primero föl? Hur ser de ut?
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Jag beklagar verklgen det som har hänt er, men skönt att höra att ditt sto mår hyfsat i alla fall.
Det finns fall där man mister både sto och föl. Fruktansvärt vilket det än blir.
Jag förstår vad du menar med låg. Har själv varit med om det. Det är samma fenomen som man kan se om stoet har kastat vid ett sent stadium. Det är precis som om dom är väldigt medvetna om vad som faktiskt har hänt.

Vi skall aldrig glömma att vi i aveln ”leker med naturen” och det är aldrig VI själva som bestämmer, ”naturen” har alltid sista ordet, hur förberedda/kunniga vi än är…

Skickar en tanke till er…

Elisabeth
Ripegården
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Beklagar verkligen det är inte roligt med tvillingar. Fick själv tvillingar 2004, stoet fölade några dagar för tidigt men allt såg normalt ut när det började. Ut kom den skevaste unge vi sett han hade antagligen legat runt sin syster. Stoet var sedan märkligt orolig och efter en timme kom en blåsa till och när jag kände satt det något lite längre ner som min man drog ut och det var unge nr 2. Hon var vid liv och levde med hjälp av dropp 11 dagar till. Stoet talade om från början att den där var inget att lägga kraft på men vi försökte i alla fall. Den första ungen rätade upp sig och är helt korrekt och alldeles normal i dag. Så det kan verkligen gå både bra och dåligt trots att det är en situation man ablolut inte vill ha.
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Jag har också haft ett sto som kastade tvillingar för 3 v sedan.
Hon hade då gått lite drygt 7 ½ mån.
Hon var ultrad och även kollad vid 90 dygn och inget sa att hon hade tvillingar.
Känns som att det är ingen säkerhet att se tvillingar trots ultraljud.
Nu får jag hoppas att mina andra 3 dräktiga ston går tiden ut och inget mer händer...
/tina
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Usch, ingen kul läsning:(

Mitt sto är ultraljudat två gånger och vi har sett ett foster.
Men hon ser högdräktig ut, visserligen 5:e fölet men hon ska inte ha förräns i juni.
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Mitt sto är också jättetjock,hovslagaren trodde att hon har 1 mån kvar men det är 3.... Mitt första, stoets 3:e föl. Men jag hoppas att hon är lik mig och är stor tidigt i graviditeten:crazy:
Jag blir SÅ nervös när jag läser om allt som kan gå fel..... Kan inte förstå att jag har givit mig in på detta med avel. (är inte speciellt ung och har görna ögon och inte blå:D
(Vet inte om det blev "rätt knapp")
Lisa (som inte är så tekniskt bevandrad.)
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

*kl*

När mitt sto hade två befruktade ägg i livmodern så fick jag faktiskt rådet rådet att behålla båda, och ansågs inte riktigt klok när jag argumenterade mot detta. För det hade en gg förekommit en förlossning där båda hade klarat sig. Detta var "tanter" som haft och avlat (buskvarianter) hästar i många år.
Som tur var så absorberades det ena ägget.
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Vad trist... vet hur det känns, var i samma situation år 2000 då mitt halvblodssto fick tvillingar efter Opius, mitt sto var också ultraljudat enligt konstens alla regler, sist på dag 90 och ingen veterinär hade sett att det var två föl... men utgången blev lite lyckligare för min del...
Mitt sto mådde jättedåligt under dräktigheten hon hade kolikkänningar stup i ett och jag var säker på att hon skulle kasta, hon svettades för ingenting och åt dåligt, men hon gick nästan hela tiden ut (fölade ca en vecka före utsatt tid).
Hon lurade mig också... fölade alltså ensam, när jag kom ut i stallet på natten kravlade en pigg LITEN sak runt i halmen, medans det låg en enorm hög med hinnor och efterbörd på ett annat ställe boxen, jag blev livrädd och trodde att hon klämt ur sig livmoder och allting. Men när jag började ta tag i "högen" visade det sig att där under låg ett föl till, dött.... kvar i säcken alla hinnor var intakta placentan låg ovanpå, så det var ingen fara för stoet. Men den döda fölungen var i samma storlek som den levande. Så tur i oturen fick jag och stoet i alla fall ett friskt föl, (det var två hingstföl).
Han blev inte liten "och klen" heller! Han är idag 165 cm hög och väldigt rejält bygd (rumpa som lättare nordsvensk...) så gick det för mig.. Nästa gång mitt sto fick föl (förra året) blev det ett friskt stoföl!
Jag hoppas det går bra för dig och ditt sto!
 
Sv: Inga goda nyheter, tvillingar

Förra året råkade jag också ut för tvillingar, men där hade en tvilling tagit all kraften. Båda levde vid födslen men hingstfölet dog efter ett par timmar, underutvecklad och svag.
men stofölet är hur fint som helst och i samma storlek som sina kompisar på 1 års lösdriften :)
 

Liknande trådar

Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
4 981
Senast: athena
·
Avel Jag skulle vilja gardera mig med lite goda råd inför en tvilling födsel. Jag vet inte om stoet bär tvillingar så för att göra en lång...
Svar
6
· Visningar
2 031
Senast: giffan
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
6 783
Senast: andover
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp