Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag tycker det är dåligt..man tävlar inte för pengar utan för att det är kul..jag tycker det bara är bra att man kan vinna en slant så man kan få igen lite för starten och bensin pengar..det kostar så otroligt mycket pengar att tävla..Tråkigt om bara dom som har pengar ska få kunna tävla...och jag hoppas att start avgiflerna sänks...
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

prispengarna har ju inte tagits bort helt och hållet.. det är nu återbetalning av anmälnings avgften i stället. jag tycker ialla falll att det är dåligt på ett sätt för att an kan ju inte få mer än man betalat på en tävling.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Förra sommaren vann Mini t.ex ett ryktset, modell till en 5-åring med leksaksponny eller nåt. Små ryktborstar i dålig kvalitet i en plastbag. Hon kunde inte ens få in handen i ryktborsten, så liten var den. Allt i rosa. Precis vad man behöver som 13-årig tävlingsryttare med ett gäng egna ponnysar.

Håller med om att man kan sänka avgifterna och hålla sig till rosett och plakett i så fall.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

*kl*
Det är ju reglerat i TR hur mycket "man ska få tillbaka" när man blir placerad, där det enbart är hederspris ska värdet av detta uppnå minst summan av ryttarens insats i klassen (ev. plakett räknas som hederspris). Vid nationell/elit gäller lite andra regler.

Många klubbar har ju ingen organisation när det gäller tävlingsanordnandet, att ta hand om sponsring brukar inte vara en så poppis uppgift och då blir det ju hederspriser därefter.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag tycker oxå att det är dåligt att ta bort prispengarna. Det är ju inget man kan leva på, men en extra slant är ju alltid så välkommen, om inte annat kan man ju få tillbaka vad tävlingshelgen kostat!

Och om dom nu ska ta bort prispengarna, köp då för hel--te inte dyra hederspriser utan, sänk anälningsavgiften!
Visst är det trevligt med hederspriser, men det är inte alltid det är ngt att ha. Som Snuffsan nämnde, rosa plastborstar...:crazy:
Jag fick en sån där plastreflex man kan sätta i jackan en gång:crazy:
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

*kl*
Det är ju reglerat i TR hur mycket "man ska få tillbaka" när man blir placerad, där det enbart är hederspris ska värdet av detta uppnå minst summan av ryttarens insats i klassen (ev. plakett räknas som hederspris). Vid nationell/elit gäller lite andra regler.

Eftersom dessa regler finns kvar är jag lite fundersam. Vad är egentligen skillnaden på att vinna 300 kr i kontanter och att vinna prylar för 300 kronor? Varför är det ena kass och det andra bra?

Ibland vinner man presentkort och det ska tydligen få finnas kvar. Så skillnaden mellan 300 kr i sedlar och 300 kronor i presentkort?

Det är mest trams för att få media tyst ang barn som tävlar tycker jag.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Ber om ursäkt, nya direktiv ;)

http://www2.ridsport.se/files/{06AD17A2-54DC-4ECE-B7C4-76B46833D420}.pdf

sidan 3
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Förra sommaren vann Mini t.ex ett ryktset, modell till en 5-åring med leksaksponny eller nåt. Små ryktborstar i dålig kvalitet i en plastbag. Hon kunde inte ens få in handen i ryktborsten, så liten var den. Allt i rosa. Precis vad man behöver som 13-årig tävlingsryttare med ett gäng egna ponnysar.

Håller med om att man kan sänka avgifterna och hålla sig till rosett och plakett i så fall.

Jo, vad ska man ha sånt till? Helt onödiga grejer.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Lite OT men är det någon som vet varför det är ändrat så att prispengarna tillfaller ryttaren och inte ägaren?
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Ponny: Inga premier eller prispengar
får delas ut i ponnyklasser.
Anmälningsavgiften kan
återbetalas till placerade.
Presentkort och hederspriser
lämpliga för målgruppen får delas ut



Jag tolkar den nya texten som att klubben egentligen inte behöver dela ut priser längre? Får delas ut. Jippi.:mad:

Då får det fan i mig bli REJÄLA sänkningar av anmälningsavgifterna!!!
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Eftersom dessa regler finns kvar är jag lite fundersam. Vad är egentligen skillnaden på att vinna 300 kr i kontanter och att vinna prylar för 300 kronor? Varför är det ena kass och det andra bra?

Ibland vinner man presentkort och det ska tydligen få finnas kvar. Så skillnaden mellan 300 kr i sedlar och 300 kronor i presentkort?

Det är mest trams för att få media tyst ang barn som tävlar tycker jag.

Håller med det är enbart för att få tyst på media. Ingen orkade / kunde ta debatten om detta !! :angel: SUCK !!!!

Nu när propparna kommer ut ser man ju att det verkligen är olika hur man tagit till sig detta. Södermanland verkar inte alls ha ens försökt !! Väldigt dyrt att starta på en del tävlingar där ! :(

Som arrangör tycker jag att detta är svårt också ! Hur ska man göra ! Vill ryttarna inte ha hederspriser alls?? I så fall kan man ju sänka en del, men hederspriserna kostar ju också pengar så det är ju svårt att sänka särskilt mycket ! Man har ju kvar de andra utgifterna för banbyggare och domare t.ex. Vi har sänkt våra priser runt 20-40 kr / klass för att säkerställa att vi inte går back. Och då valt att ha hederspriser eller pengar tillbaka + segertäcke. Sedan är det ju så att om vi arrangörer inte får göra + på tävlingar så kan vi inte hålla på med det. Det är ju de pengarna som går till att fixa nya hinder, dressyrstaket, lägga om underlaget på banorna o.s.v.. Dryga kostnader som måste betalas om man ska kunna fortsätta arrangera tävlingar !

Hur vill ni ryttare ha det ?? Låga priser och enbart rosett och plakett eller vill ni ha pengar tillbaka och segertäcke ? eller hederspriser ? med premier kunde man ju alltid räkna på det och man vet hur mycket man betalar tillbaka. Med hederspriser måste man ju ligga på ett extra lager också för man vet ju aldrig exakt hur mycket priser man ska ut med på en dag ! Många starter ger ju otroligt många priser ut på en dag !!! ;)

Så hur vill ni ha det nu när det är som det är !! :) ( bara att gilla läget just nu och hoppas på ändring vartefter) :devil:
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Men köper ni in priser eller skaffar ni sponsorer till detta? När min klubb har haft tävlingar som jag varit engagerad i så har vi fått alla hederspriser sponsrade (och det har varit "vettiga" prylar, mestadels med hästanknytning). Dock kräver ju detta lite förarbete...

Nu är det ju mitt barn som rider och jag som betalar, men då en klubb körde principen rosett, plakett + startavg tillbaka tyckte hon att det var sådär (det enda extra trots vinst var en chokladkaka...). Så länge ungarna är små tycker de ju att pokaler och sådant är kul (iaf mitt barn). Täcke är ju extra skoj, men det är ju bara för vinnaren.

Som vuxen tycker jag att jag att sänka avgifterna är att föredra iaf.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Så här löser HFRK det vid trettonspelen:

Samtliga placerade erhåller rosett och plakett. Segertäcke i alla klasser samt hederspriser till placering 2 – 6.

För er som inte vet så är trettonspelen en jättetävling för ponny med 350 starter/dag i tre dagar. En lokal dag, två regionala. LC-msvB. Samtliga klasser kostar 90 kr i år + 80 kr i flygande vetbesiktning vilket man har samtliga dagar, även lokalt.

En klass har t.ex 115 d-ponnysar anmälda. 115 st borde bli 29 placerade. Av dessa får en ett täcke, 5 st hederspriser de övriga 23 endast plakett och rosett.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag tror vi har sett slutet på alla hederspriser i och med de nya reglerna. Det blir rosett och plakett hädanefter och inte ett dugg mer. Trist. Men vi får ju hoppas att amnavg sjunker då.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag tror vi har sett slutet på alla hederspriser i och med de nya reglerna. Det blir rosett och plakett hädanefter och inte ett dugg mer. Trist. Men vi får ju hoppas att amnavg sjunker då.

Jag är rädd att avgifterna inte alls sjunker. De har ju inte sjunkit nu så varför skulle de göra det när hederspriserna försvinner, som inte varit särskilt kostsamma som det varit nu heller.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Men köper ni in priser eller skaffar ni sponsorer till detta? När min klubb har haft tävlingar som jag varit engagerad i så har vi fått alla hederspriser sponsrade (och det har varit "vettiga" prylar, mestadels med hästanknytning). Dock kräver ju detta lite förarbete...

Nu är det ju mitt barn som rider och jag som betalar, men då en klubb körde principen rosett, plakett + startavg tillbaka tyckte hon att det var sådär (det enda extra trots vinst var en chokladkaka...). Så länge ungarna är små tycker de ju att pokaler och sådant är kul (iaf mitt barn). Täcke är ju extra skoj, men det är ju bara för vinnaren.

Som vuxen tycker jag att jag att sänka avgifterna är att föredra iaf.

Ja till stor del köper vi in priser. Har man tur och har någon "driftig" i klubben som kan dra in sponsorer så är det guld, men inget man kan räkna med tyvärr. (fast vi jobbar på det och det kommer att bli bättre hoppas vi !!)
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag är rädd att avgifterna inte alls sjunker. De har ju inte sjunkit nu så varför skulle de göra det när hederspriserna försvinner, som inte varit särskilt kostsamma som det varit nu heller.

Vad vill man ha i hederspris ????? Jättesvårt att ordna priser som alla uppskattar ! :confused: :confused:

Eller är det bättre att göra som Vetlanda gjorde. Ta bort alla priser och bara köra Rosett och plakett ??
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Vad vill man ha i hederspris ????? Jättesvårt att ordna priser som alla uppskattar ! :confused: :confused:

Eller är det bättre att göra som Vetlanda gjorde. Ta bort alla priser och bara köra Rosett och plakett ??

Det har jag redan skrivit här i tråden. Kan man inte komma med vettiga hederspriser, vilket är så gott som omöjligt, så är det bättre att helt strunta i det. Ingen blir glad av att få massor av tramsgrejer som man inte har någon nytta av.
Här är exempel på saker som jag eller ponnyns nya ryttare ridit in: en flyveil (i en hiskelig färg, till en ponny som inte använder flyveil), en grimma (rödsvartrutig i storlek ponny som var alldeles för liten) och en hovsalva med okänt användningsområde.
Inget som man har nytta av alltså. Självfallet bättre att få ett par hundralappar att lägga på något som man behöver eller som nu, inget alls.
Vill man göra det lite festligare så kanske pokaler och segertäcke är bra? Pokaler till de sex främsta kanske och avgifterna tillbaka till samtliga placerade?!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 537
Senast: Cambrie
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 698
Senast: G-uldlock
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
779
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 679
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp