Ingångsättning efter år..

glucopyranose

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite råd och inspiration.
Jag har en häst som endast gått i hagen och promenader de senaste tre åren pga. diverse olika anledningar. Det är inga skador på hästen som är anledningen.

Nu skall jag sätta igång henne igen och har promenerat 45 min-1h i 2 veckor. Min tanke var att promenera henne för hand totalt i en månad innan jag sakta börjar tömköra/longera lite och skritta uppsuttet. Men efter dessa år "utanför" hästvärlden så vet jag inte riktigt hur jag skall tänka.

Jag skulle vilja gå ner några kilo innan jag sitter upp igen, men kanske ska man börja longera lite nu? Börja gå promenader i mer kuperad terräng? Hur fortsätter jag sen? Skritta en månad? Börja sakta med trav?
Vill tillägga:
- Jag vet att allt är individuellt och tar såklart hänsyn till hur hästen reagerar på igångsättningen.
- Målet är att starta en lätt klass dressyr i vår.
- Har inte tillgång till ridbana nära stallet utan rider mest ut i skog och terräng.
 
Rör sig hästen nått i hagen? Står den på box mycket?

Promenader i terräng är väl nått alla hästar ska kunna göra om de inte är skadade?
Hade varvat det med tömkörning så du får en bärig häst med bra muskler innan du ska sitta upp om några veckor.
 
För många många år sedan lyssnade jag på en föreläsning om hästars träning och fysik (framförallt fokuserat på unghästar) och där pratade man om igångsättning av hästar som stått/vilat men inte varit skadade. Schemat de använde sig av var något liknande:

Vecka 1: skritt 30 - 60 min
V2: skritt 60 - 120 min
V3: skritt 60 min + trav 5 min
V4: skritt 60 min + trav 10 min
V5: skritt 60 min + trav 5 min + galopp 5 min (här kan man börja rida på bana/volter)
V6: skritt 40 min + trav 10 min + galopp 5 min
V7: skritt 40 min + trav och galopp 20 min
V8: Skritt 40 min + trav och galopp som du vill. Hoppning påbörjas

Alla dagar behöver inte vara max på skalan, jag brukar köra 2 dagar/v i bara skritt. Har hästen inte haft boxvila (typ) så har den lite grundork. Däremot skall man akta sig för att börja harva på ridbana för tidigt, men det ser det inte ut som om du planerar för det. Jag skulle dock inte vilja longera för tidigt om inte hästen har en väldigt bra balans i sig själv. Skrittdelen kan också förlängas utan problem, vilken vecka som helst efter v2

På min gamla häst (22+år) så dubblade jag schemat (varje vecka ovan red jag i två veckor) och det funkade fint där med.
 
Tack så mycket hörna för svar : )
Rör sig hästen nått i hagen? Står den på box mycket?

Promenader i terräng är väl nått alla hästar ska kunna göra om de inte är skadade?
Hade varvat det med tömkörning så du får en bärig häst med bra muskler innan du ska sitta upp om några veckor.

Hästen står ute så mycket som möjligt, med andra ord dygnet runt just nu och har därmed även en grundkondis. De största spökena är i huvudet på henne (rädd för allt) och dem blir man inte av med innan hon har varit ute i skogen några veckor och blivit van. (ex. fåglar som flyger upp ur diket, en gren som slår mot henne får henne att explodera)

Hon går i terrängen dagligen, men kuperad terräng kan man inte ta ut alla hästar i direkt pga skaderisken : )

För många många år sedan lyssnade jag på en föreläsning om hästars träning och fysik (framförallt fokuserat på unghästar) och där pratade man om igångsättning av hästar som stått/vilat men inte varit skadade. Schemat de använde sig av var något liknande:

Vecka 1: skritt 30 - 60 min
V2: skritt 60 - 120 min
V3: skritt 60 min + trav 5 min
V4: skritt 60 min + trav 10 min
V5: skritt 60 min + trav 5 min + galopp 5 min (här kan man börja rida på bana/volter)
V6: skritt 40 min + trav 10 min + galopp 5 min
V7: skritt 40 min + trav och galopp 20 min
V8: Skritt 40 min + trav och galopp som du vill. Hoppning påbörjas

Alla dagar behöver inte vara max på skalan, jag brukar köra 2 dagar/v i bara skritt. Har hästen inte haft boxvila (typ) så har den lite grundork. Däremot skall man akta sig för att börja harva på ridbana för tidigt, men det ser det inte ut som om du planerar för det. Jag skulle dock inte vilja longera för tidigt om inte hästen har en väldigt bra balans i sig själv. Skrittdelen kan också förlängas utan problem, vilken vecka som helst efter v2

På min gamla häst (22+år) så dubblade jag schemat (varje vecka ovan red jag i två veckor) och det funkade fint där med.

Toppen, tack snälla : ) detta schema skall jag ta till mig och modifiera lite mot det håll du använde det! Ja precis, ridbana/ridhus är inget jag förespråkar under igångsättning (även om det kan behövas vid första uppsittningarna haha...)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 997
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 099
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp