Ingår veden i husköpet?

Magiana

Trådstartare
Jag har försökt läsa på vad som ingår då man köper en fastighet. Men jag hittar inte riktigt svaret på om ved ska ingå i köpet. En oljetank t.ex. är ju fastighetstillbehör men det står inget om själva oljan, och ved kan väl jämställas med olja, då det är bränsle avsett för uppvärmning av huset.

Säljaren jag köpt huset av vill ha betalt för veden. Är det korrekt att hon ska ha det? Visst, jag behöver ändå köpa ved så småningom men frågan är ju om den befintliga veden hör till huset eller ej.
 
Står det inget om det i ert kontrakt? I vårt kontrakt stod det att om det var något kvar på tomten från säljaren skulle vi påtala det för henom att hämta det och ifall grejerna stod kvar en månad efter det (tror jag att det var) så blev det vårt.
 
@Magiana: Den är lösöre, dvs ingår inte. Begär säljaren ett rimligt pris hade jag betalat och varit glad för torr och staplad ved. Är det orimligt så får säljaren frakta bort den. Aldrig att jag skulle betala ett överpris för att man känner sig tvungen.

Kolla noga vad det är för ved också, om det är barr- bland- eller lövträdsved, det påverkar ju vad den är värd.
 
@Magiana: Den är lösöre, dvs ingår inte. Begär säljaren ett rimligt pris hade jag betalat och varit glad för torr och staplad ved. Är det orimligt så får säljaren frakta bort den. Aldrig att jag skulle betala ett överpris för att man känner sig tvungen.

Kolla noga vad det är för ved också, om det är barr- bland- eller lövträdsved, det påverkar ju vad den är värd.

Och om den är så torr att den är tjänlig till eldning nu eller inte. Många förvarar veden utomhus utan tak och då är det bara som att be om rutten ved.
 
Herregud. Ved är ju kaffepengar i det stora hela. Verkar oändligt sniket att be om extra betalt för den! Om det inte är 50 kubik kruttorr björkved.....

Det man kan göra är väl att räkna ut hur mycket ved det är och avgöra om det är värt pengarna eller köpa ny egen.

Jag hade nog blivit vrång och bett säljaren flytta veden. :banghead:

/mvh
Surkärringen
 
@Magiana: Just ja, kom ihåg att det är skillnad på staplad och stjälpt kubik också. Får du ett kubikpris som motsvarar det för stjälpt ved (400-550 kr/kubik) är det bara att tacka och ta emot ;) man brukar räkna med att en kubik stjälpt ved motsvarar ungefär 0,6 i staplad ved.

Annars håller jag med @tanten också, lite sniket känns det om det inte är ofantliga mängder. Du har ju varit väldigt flexibel med inflyttningstid osv.
 
Säljaren jag köpt huset av vill ha betalt för veden. Är det korrekt att hon ska ha det? Visst, jag behöver ändå köpa ved så småningom men frågan är ju om den befintliga veden hör till huset eller ej.
Som övriga skrivit så är det lösöre. När vi sålde förra huset så sa mäklaren att en bra tumregel är att det som är fastskruvat ska vara kvar... Det kan dock inte appliceras på uppskruvade möbler som bokhyllor etc.

En annan sak är att en stege alltid ska finnas kvar. Men det står dock inget om skick på stegen vad jag har kunnat hitta...
 
Veden förvaras i två bodar så den är torr. Det är ganska mycket ved men har ju inte koll på antalet kubik. Minst en årsförbrukning lär det i alla fall vara. Ved ligger väl prismässigt på mellan 500-600 kr kubiken (men jag är inte helt uppdaterad kan erkännas) så vad hon vill ha för det känns rimligt. Jag har dock ingen aning om vad det är för träslag. Gissar på blandved.

@tanten Ja, det kändes lite sniket. Hon slipper ju flytta på veden. Jag å andra sidan slipper köpa med från annat håll direkt.

@athena_arabians Veden är staplad vad jag minns. Jag ska ta fram tumstocken och räkna när jag kommer dit på måndag.
 
@Magiana: Ja, beroende på om veden är torr eller ej ligger priserna per stjälpt kubik mellan 400 och 600 kr (har precis kollat för jag behöver köpa). Under 400 kr har jag inte hittat (då snackar vi med kvitto).

Är den staplad och du får ett pris motsvarande stjälpt hade jag inte tvekat.

Rättelse: Jag hittade just barrträdsved för strax under 400 kr men den är ändå inte intressant för mig.
 
Senast ändrad:
Veden förvaras i två bodar så den är torr. Det är ganska mycket ved men har ju inte koll på antalet kubik. Minst en årsförbrukning lär det i alla fall vara. Ved ligger väl prismässigt på mellan 500-600 kr kubiken (men jag är inte helt uppdaterad kan erkännas) så vad hon vill ha för det känns rimligt. Jag har dock ingen aning om vad det är för träslag. Gissar på blandved.

@tanten Ja, det kändes lite sniket. Hon slipper ju flytta på veden. Jag å andra sidan slipper köpa med från annat håll direkt.

@athena_arabians Veden är staplad vad jag minns. Jag ska ta fram tumstocken och räkna när jag kommer dit på måndag.
Jag köper färsk lövved tidigt på försommaren för runt 4-500 kr/stjälpt kubik. Hemlevererad på gårdsplan.

Beroende på om det är med kvitto eller inte... så bör du nog inte betala så himla mycket. Säljaren lär ju få en hel del kostnader för att flytta veden också. Den ska tas ut, tas upp på transport och köras iväg.

Min ved kapas och klyvs direkt upp på traktorsläp och tippas på min tomt. betydligt enklare än att ta ut vedträ för vedträ ur en bod....

Jag tänker mig nog att säljarens kostnader för att köra bort veden äter upp eventuell vinst på att sälja den vidare. Ska säljaren ha den själv så blir det dyr ved.
 
Jag tänker mig nog att säljarens kostnader för att köra bort veden äter upp eventuell vinst på att sälja den vidare. Ska säljaren ha den själv så blir det dyr ved.

Jag tänker mig att säljaren säljer den på Blocket och skriver att folk får hämta och lasta själv till billigt pris.
 
Som övriga skrivit så är det lösöre. När vi sålde förra huset så sa mäklaren att en bra tumregel är att det som är fastskruvat ska vara kvar... Det kan dock inte appliceras på uppskruvade möbler som bokhyllor etc.

En annan sak är att en stege alltid ska finnas kvar. Men det står dock inget om skick på stegen vad jag har kunnat hitta...

Var hittar en info om stege? Jag kan nämligen inte hitta ngn stege vid mitt hus. Men vill inte ta en diskussion med säljarna utan att ha på fötterna.
 
Jag tänker mig att säljaren säljer den på Blocket och skriver att folk får hämta och lasta själv till billigt pris.
Jag tänker mig att säljaren säljer den på Blocket och skriver att folk får hämta och lasta själv till billigt pris.
Ja, det är ju en lösning.
I det scenariot så borde @Magiana få köpa den till ett synnerligen rimligt pris.

Frågan är med andra ord; vad begärs per kubikmeter?
Är det en klumpsumma så borde det vara vettigt att räkna ut hur mycket ved det verkligen är.

Kanske är det en toppenaffär för TS. Kanske inte. :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Var hittar en info om stege? Jag kan nämligen inte hitta ngn stege vid mitt hus. Men vill inte ta en diskussion med säljarna utan att ha på fötterna.
Det kan vara så att det är något manitne vet?

Fråga bara? Fråga om stege till skorstenen. För det är ju stege för att kunna komma upp och sota som det gäller.
 
Var hittar en info om stege? Jag kan nämligen inte hitta ngn stege vid mitt hus. Men vill inte ta en diskussion med säljarna utan att ha på fötterna.

Googling ger att en stege är ett fastighetstillbehör och följer med huset. Finns det ingen stege vid besiktningstillfället ingår det ingen.
 
Säljaren jag köpt huset av vill ha betalt för veden. Är det korrekt att hon ska ha det? Visst, jag behöver ändå köpa ved så småningom men frågan är ju om den befintliga veden hör till huset eller ej.
Jag har fått lära mig båda gångerna när jag köpte hus att olja och ved samt annat som är avsett för fastighetens uppvärmning är man som köpare tvungen att köpa ut från säljaren.
Det ingår inte och man kan inte avstå.
 
Frågan är med andra ord; vad begärs per kubikmeter?
Är det en klumpsumma så borde det vara vettigt att räkna ut hur mycket ved det verkligen är.

Hon ska ha 5000 för allt men om det är ett bra pris går ju inte att veta förrän man vet antal kubik mer exakt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 873
Senast: ameo
·
Anläggning Släktingar köpte en skogsfastighet i höstas som ska regleras in i deras stamfastighet, men de var inte intresserade av byggnaderna...
2
Svar
24
· Visningar
7 458
Senast: ptr
·
Äldre Allvetande Buke - behöver er expertis! Min kusin har "hyrt" (tyvärr finns väl inget kontrakt) en fristående villa på sin fars(!) gård...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
10 829
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp