Ingår veden i husköpet?

Det är ju bara att mäta upp, det är ju staplat så det lär vara lätt.

Jag hade gärna betalt lite mer än vad det kostar på marknaden, eftersom den är inlagd och staplad.
 
Då jag köpte vår gård låg det 23Kbm upphuggen Ek-Ved på tomten som säljaren ville ha 7.000:- för.
Jag köpte hela skiten och hade fullt upp med att få in det i vedförrådet, men visst hade jag kunnat sagt nej.
Det kan man inte bli tvingad till att ta över eller köpa.
 
Det kan vara så att det är något manitne vet?

Fråga bara? Fråga om stege till skorstenen. För det är ju stege för att kunna komma upp och sota som det gäller.
Googling ger att en stege är ett fastighetstillbehör och följer med huset. Finns det ingen stege vid besiktningstillfället ingår det ingen.

Alltså jag har redan flyttat in in huset. Det finns ingen stege. Det bör ju ha funnits vid besiktningen eftersom tak etc är besiktigat. Kan jag i efterhand kräva att de kommer tillbaka med stegen är väl egentligen min fråga?
 
Alltså jag har redan flyttat in in huset. Det finns ingen stege. Det bör ju ha funnits vid besiktningen eftersom tak etc är besiktigat. Kan jag i efterhand kräva att de kommer tillbaka med stegen är väl egentligen min fråga?

Det absolut enklaste borde vara att kolla med mäklaren. Har du skorsten (dvs någon form av eldning i huset) så borde den ingå, ja.
 
Alltså jag har redan flyttat in in huset. Det finns ingen stege. Det bör ju ha funnits vid besiktningen eftersom tak etc är besiktigat. Kan jag i efterhand kräva att de kommer tillbaka med stegen är väl egentligen min fråga?
Hur länge sen var det du flyttade in?
 
Alltså jag har redan flyttat in in huset. Det finns ingen stege. Det bör ju ha funnits vid besiktningen eftersom tak etc är besiktigat. Kan jag i efterhand kräva att de kommer tillbaka med stegen är väl egentligen min fråga?
Jag köpte en fastighet med två hus med skorsten. Det fanns en stege. När jag testade att resa den mot det andra huset var den för kort.

Men förklaringen var att den förra ägaren inte kostat på sotning av det huset... Enligt sotaren. Eftersom personen i fråga låg hos kronofogden sedan väldigt många år och dessutom var kriminell så köpte jag helt enkelt en steg på Byggmax. :)
 
Hur länge sen var det du flyttade in?

Jag flyttade in i somras. Men har inte tänkt på det förrän nu eftersom det inte har varit dags för sotning etc. tidigare. Det är kanske är för lång tid sen köp att säga ngt till säljaren (vet inte om jag skulle göra det heller). Var mest bara lite frågande eftersom jag liksom förutsatte att det skulle finnas en stege, hittar ingen och då försökte kolla upp vad som gällde utan att hitta det.
 
Jag köpte en fastighet med två hus med skorsten. Det fanns en stege. När jag testade att resa den mot det andra huset var den för kort.

Men förklaringen var att den förra ägaren inte kostat på sotning av det huset... Enligt sotaren. Eftersom personen i fråga låg hos kronofogden sedan väldigt många år och dessutom var kriminell så köpte jag helt enkelt en steg på Byggmax. :)

Jo, det blir mest troligt så att jag köper en stege. Det stora problemet är bara att få hem den :p
 
Tycker du ens att det är värt att bråka om? På riktigt? Så dyr är inte en stege liksom.

Jag har inte sagt att jag ska bråka om det :) jag var mest intresserad av vad som gällde (tack för attityden ;)). Men priset är verkligen inte problemet, det är isf. transporten av den.
 
Tycker du ens att det är värt att bråka om? På riktigt? Så dyr är inte en stege liksom.
För egen del var det inte als fråga om priset på stegen. För mig var det det i stort sett omöjliga att få hem den. Hade ingen dragkrok på den bilen jag hade då. det krävde goda vänners hjälp.
Pengar var det lilla i sammanhanget.

Fast mitt bekymmer löste sig ju. Men jag vet ju inte hur andra har det. Det kan vara ett smärre företag att få hem en stege, om det vill sig illa.
 
Jag har inte sagt att jag ska bråka om det :) jag var mest intresserad av vad som gällde (tack för attityden ;)). Men priset är verkligen inte problemet, det är isf. transporten av den.
Jag kollade upp detta med stege. Såhär uppfattar jag det. Om det finns en stege som bara är till för sotningen, dvs den sitter fast på taket, så tillhör den fastigheten. Men en vanlig lös stege ingår inte i fastigheten eftersom den har andra användningsområden än bara sotning.
 
Herregud. Ved är ju kaffepengar i det stora hela. Verkar oändligt sniket att be om extra betalt för den! Om det inte är 50 kubik kruttorr björkved.....

Det man kan göra är väl att räkna ut hur mycket ved det är och avgöra om det är värt pengarna eller köpa ny egen.

Jag hade nog blivit vrång och bett säljaren flytta veden. :banghead:

/mvh
Surkärringen
Speciellt om den flyttar till lägenhet :)
 
Jag kollade upp detta med stege. Såhär uppfattar jag det. Om det finns en stege som bara är till för sotningen, dvs den sitter fast på taket, så tillhör den fastigheten. Men en vanlig lös stege ingår inte i fastigheten eftersom den har andra användningsområden än bara sotning.

Ok, var hittade du den infon? :) På mitt hus skulle det bli väldigt konstigt med en fast monterad stege.
 
Jag kollade upp detta med stege. Såhär uppfattar jag det. Om det finns en stege som bara är till för sotningen, dvs den sitter fast på taket, så tillhör den fastigheten. Men en vanlig lös stege ingår inte i fastigheten eftersom den har andra användningsområden än bara sotning.
Se där. Då fick jag lära mig nåt nytt.
 
Som övriga skrivit så är det lösöre. När vi sålde förra huset så sa mäklaren att en bra tumregel är att det som är fastskruvat ska vara kvar... Det kan dock inte appliceras på uppskruvade möbler som bokhyllor etc.

En annan sak är att en stege alltid ska finnas kvar. Men det står dock inget om skick på stegen vad jag har kunnat hitta...

Nej det är inte lag på att stege skall finnas kvar när man säljer om man läser info från Fastighetsbyrån.
Mvh
Pudlan
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 873
Senast: ameo
·
Anläggning Släktingar köpte en skogsfastighet i höstas som ska regleras in i deras stamfastighet, men de var inte intresserade av byggnaderna...
2
Svar
24
· Visningar
7 458
Senast: ptr
·
Äldre Allvetande Buke - behöver er expertis! Min kusin har "hyrt" (tyvärr finns väl inget kontrakt) en fristående villa på sin fars(!) gård...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
10 829
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp