Ingår veden i husköpet?

Ok, var hittade du den infon? :) På mitt hus skulle det bli väldigt konstigt med en fast monterad stege.
Jag googlade, ville hitta något rättsfall eller någon bedömning på lagparagrafen vad fastighetstillbehör innebär.

https://villaagarna.se/Global/Dokument/Kunskapsbanken/Informationsskrifter/Kopa_salja_ge_bort_fastighet/Vad ingår i fastighetsköpet2012.pdf

http://www.kopahus.se/2009/10/vad-ingar-i-huskopet/

http://www.hus.se/forum/t2554.html
Med juridiska termer så benämns tomt såsom fastighet och hus såsom byggnad. Om inget annat avtalas så ingår det som enligt lagen betraktas som fastighets- och byggnadstillbehör i ett fastighetsköp, reglerna om detta finns i jordabalkens 2:a kapitel. Till fastighet hör i huvudsak byggnad, ledning, stängsel och annan anläggning som anbragts i eller ovan jord för stadigvarande bruk, på rot stående träd och andra växter.

Flaggstången utgör fastighetstillbehör och skall då ingå i köpet om inget annat avtalas.
Till byggnad hör fast inredning och annat varmed byggnaden blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av denna, såsom fast avbalkning, hiss, ledstång mm. Vid bedömningen av vad som utgör byggnadstillbehör så kan man fråga sig om egendomen ifråga är till nytta för vem som helst som äger och nyttjar fastigheten, fast installerad badrumsinredning är ett typexempel på sådant som brukar ingå i ett fastighetsköp.
En stege som är ägnad för att t.ex. sotaren skall kunna ta sig upp på taket borde enligt min mening ingå i köpet, eftersom den är till nytta för var och en som äger eller nyttjar fastigheten, men om det är en stege som har ett helt annat användningsområde så kan man inte utgå ifrån att den skall ingå i köpet.
Det som står uppräknat i objektsbeskrivningen skall alltid ingå i köpet. Är det så att köket är utrustat med frys så kan man dock inte som köpare alltid utgå ifrån att ett frysskåp stående i källaren skall ingå i köpet, detta på grund av att dubbletter normalt inte räknas som byggnadstillbehör.
Enligt praxis så skall en parabolantenn anses utgöra byggnadstillbehör och skall således ingå i köpet. Eftersom det inte alltid är så lätt att avgöra vad som skall ingå i ett fastighetsköp och eftersom lagen inte är helt uttömmande beträffande vad som utgör fastighets- och byggnadstillbehör så rekommenderar jag att köpare och säljare tillsammans går igenom vad som skall ingå i köpet och skriver ned vad ni kommer överens om!



Med tanke på att det faktiskt är lag på att du ska ha steg på taket till sotaren ifall du har skorsten så borde det finnas någon typ av steg eller stege till sotaren monterat på taket.

 
Ok, var hittade du den infon? :) På mitt hus skulle det bli väldigt konstigt med en fast monterad stege.

En fast monterad taksege är fast monterad och siter inte den där är det inte ok för sotaren att sota. Det är lite skillnad mot en lös stege som man lutar mot väggen när man ex målar. Vi har en fast monterad på vårt plåttak för att sotaren skall kunna komma till skorstenen. En fast skruvad/monterad stege ingår i huset. Om jag fattat mäklaren rätt.
Mvh
Pudlan
 
Alltså jag har redan flyttat in in huset. Det finns ingen stege. Det bör ju ha funnits vid besiktningen eftersom tak etc är besiktigat. Kan jag i efterhand kräva att de kommer tillbaka med stegen är väl egentligen min fråga?

Enligt mäklare ingår inte den stegen man reser mot husväggen antingen för att komma upp på tak eller för att ex måla väggen. Men är det en fastmonterad stege på taket ingår den takstegen. Det är upp till säljaren att lämna kvar en stege eller inte. Har vi blivit upplysta om.
Mvh
Pudlan
 
Jag googlade, ville hitta något rättsfall eller någon bedömning på lagparagrafen vad fastighetstillbehör innebär.

https://villaagarna.se/Global/Dokument/Kunskapsbanken/Informationsskrifter/Kopa_salja_ge_bort_fastighet/Vad ingår i fastighetsköpet2012.pdf

http://www.kopahus.se/2009/10/vad-ingar-i-huskopet/

http://www.hus.se/forum/t2554.html
Med juridiska termer så benämns tomt såsom fastighet och hus såsom byggnad. Om inget annat avtalas så ingår det som enligt lagen betraktas som fastighets- och byggnadstillbehör i ett fastighetsköp, reglerna om detta finns i jordabalkens 2:a kapitel. Till fastighet hör i huvudsak byggnad, ledning, stängsel och annan anläggning som anbragts i eller ovan jord för stadigvarande bruk, på rot stående träd och andra växter.

Flaggstången utgör fastighetstillbehör och skall då ingå i köpet om inget annat avtalas.
Till byggnad hör fast inredning och annat varmed byggnaden blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av denna, såsom fast avbalkning, hiss, ledstång mm. Vid bedömningen av vad som utgör byggnadstillbehör så kan man fråga sig om egendomen ifråga är till nytta för vem som helst som äger och nyttjar fastigheten, fast installerad badrumsinredning är ett typexempel på sådant som brukar ingå i ett fastighetsköp.
En stege som är ägnad för att t.ex. sotaren skall kunna ta sig upp på taket borde enligt min mening ingå i köpet, eftersom den är till nytta för var och en som äger eller nyttjar fastigheten, men om det är en stege som har ett helt annat användningsområde så kan man inte utgå ifrån att den skall ingå i köpet.
Det som står uppräknat i objektsbeskrivningen skall alltid ingå i köpet. Är det så att köket är utrustat med frys så kan man dock inte som köpare alltid utgå ifrån att ett frysskåp stående i källaren skall ingå i köpet, detta på grund av att dubbletter normalt inte räknas som byggnadstillbehör.
Enligt praxis så skall en parabolantenn anses utgöra byggnadstillbehör och skall således ingå i köpet. Eftersom det inte alltid är så lätt att avgöra vad som skall ingå i ett fastighetsköp och eftersom lagen inte är helt uttömmande beträffande vad som utgör fastighets- och byggnadstillbehör så rekommenderar jag att köpare och säljare tillsammans går igenom vad som skall ingå i köpet och skriver ned vad ni kommer överens om!



Med tanke på att det faktiskt är lag på att du ska ha steg på taket till sotaren ifall du har skorsten så borde det finnas någon typ av steg eller stege till sotaren monterat på taket.

Tack! Det sitter ju såklart stege monterat på själva taket, och det finns ett glidskydd att sen haka en lös stege i. Vilket ska vara godkänt vid sotning som jag förstår det. Sen måste det alltså till en lös stege från taket ner till marken, det är den som inte finns. Taket går ut över en altan, det finns alltså ingen vägg där att montera en fast monterad stege mellan tak och mark.
 
En fast monterad taksege är fast monterad och siter inte den där är det inte ok för sotaren att sota. Det är lite skillnad mot en lös stege som man lutar mot väggen när man ex målar. Vi har en fast monterad på vårt plåttak för att sotaren skall kunna komma till skorstenen. En fast skruvad/monterad stege ingår i huset. Om jag fattat mäklaren rätt.
Mvh
Pudlan

Alltså stegen på själva taket finns ju där, sen finns det ju på vissa hus stege monterat på husväggen från taket ner till marken. Det gör det inte på mitt hus, eftersom det är en altan där och det då inte finns något att montera en stege i utan det måste vara en lös stege. Eftersom det även finns glidskydd på taket ska det vara ok för sotaren.
 
Och hur gammal den är, för ved blir inte bättre med tiden!

Ja, det är ju svårt att säga, men damen som bor där nu eldar flitigt, så man kan ju anta att hon haft behov av att fylla på ibland och att det som ligger inte är alltför gammalt. Är det inte efter typ 3 år som veden blir sämre?
 
När vi köpte vårt hus sommaren -14 fanns det ett stort lager med ved torr och snyggt uppstaplad ute i vedförrådet. Vet inte hur mkt det är men för oss som har bergvärme och bara eldar för mysfaktorn i vår öppna spis lär det räcka hur många år som helst.
Vi behövde inte ens betala för det. Även om vi gärna hade gjort det. Huset ifråga var ett dödsbo och barnen bodde alla i lägenheter och hade ingen direkt användning för det. Det lämnades även kvar en hel del trädgårdsredskap och en del möbler inne, men då hade vi kommit överens om innan att de kunde lämna vissa saker de inte hade behov av eller ville ha.
Perfekt för oss som flyttade till ett stort hus från en 2a. Vi hade ju inte möbler att fylla upp alla rum med ändå. Nu byter vi ut efterhand vi renoverar rummen men en del blir nog kvar. :)
 
Ja, det är ju svårt att säga, men damen som bor där nu eldar flitigt, så man kan ju anta att hon haft behov av att fylla på ibland och att det som ligger inte är alltför gammalt. Är det inte efter typ 3 år som veden blir sämre?

Har den förvarats torr är den helt ok bortom det, jag eldar med äldre ved än så nu (pappa hade en tendens att köpa för mycket ved :D).
 
Jag eldar ju också mest för mys men också för tilläggs värme,det finns ved här som är 6 år gammal och den både brinner o värmer.

En del av veden jag eldar nu vet jag inte hur gammal den är. Jag och särbon hittade den i pappas moppeförråd där jag inte hade anledning att gå in i medan pappa levde. Veden har stänk från rödfärg (bakre delen har luft mellan brädorna) och jag tror det målades när pappa fyllde 70 år, dvs 1996 O_o

Värmer gör den iaf :D
 
Ja, det är ju svårt att säga, men damen som bor där nu eldar flitigt, så man kan ju anta att hon haft behov av att fylla på ibland och att det som ligger inte är alltför gammalt. Är det inte efter typ 3 år som veden blir sämre?
Vad försämras hos gammal ved? Jag har aldrig hört något sådant.

Jag har till och med eldat med hundraåriga stockbitar och det värmde rejält.
Sälg kan behöva mer än ett år för att bli rejält torr. Ved som legat länge är torr. Som sagt har jag aldrig hört att äldre ved skulle vara sämre.
 
Vad försämras hos gammal ved? Jag har aldrig hört något sådant.

Jag har till och med eldat med hundraåriga stockbitar och det värmde rejält.
Sälg kan behöva mer än ett år för att bli rejält torr. Ved som legat länge är torr. Som sagt har jag aldrig hört att äldre ved skulle vara sämre.

Goggling ger att ved som förvarats väl ventilerat under tak åldras knappt (om något alls). Tydligen kan ved som utsätts för sol bli sämre och ge ett lägre värmevärde.
 
Kolla hur mkt ved det är! Vi fick med ett års förbrukning och fick även info om ved som var kapat och klart för 320kr kubiken (var ca 15 kubik) men vi var för sega... Är det under 10 kubik så skulle jag inte betala 5000kr utan under det!
 
När grannen rev halva sin timmerloge när vi hade flyttat in i huset fick vi en hel del ved av honom. De stockarna hade nog stått i 100 år, var hårda som sten och brann med en otrolig hetta. Det var knappt att motorsågen klarade av att ta sig igenom dem. Gammal fura. Jag misstänker att träden hade fällts enligt konstens alla regler för att användas just för timring. Stockarna i mitt hus behöver man borrhammare för att rå på, en vanlig slagborr är för klen! :eek:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 873
Senast: ameo
·
Anläggning Släktingar köpte en skogsfastighet i höstas som ska regleras in i deras stamfastighet, men de var inte intresserade av byggnaderna...
2
Svar
24
· Visningar
7 458
Senast: ptr
·
Äldre Allvetande Buke - behöver er expertis! Min kusin har "hyrt" (tyvärr finns väl inget kontrakt) en fristående villa på sin fars(!) gård...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
10 829
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp