Ingår veden i husköpet?

Alltså stegen på själva taket finns ju där, sen finns det ju på vissa hus stege monterat på husväggen från taket ner till marken. Det gör det inte på mitt hus, eftersom det är en altan där och det då inte finns något att montera en stege i utan det måste vara en lös stege. Eftersom det även finns glidskydd på taket ska det vara ok för sotaren.


Jag menar den lösa stegen man sätter upp för att ex sotaren skall komma upp på taket eller för att måla :)
osv.
Mvh
Pudlan
 
Kolla hur mkt ved det är! Vi fick med ett års förbrukning och fick även info om ved som var kapat och klart för 320kr kubiken (var ca 15 kubik) men vi var för sega... Är det under 10 kubik så skulle jag inte betala 5000kr utan under det!

Det var inte helt lätt att uppskatta mängden då det delvis var staplat och delvis inte staplat. Jag mätte en hög med ostaplad ved och kom fram till att det var över 5 kbm. Precis intill fanns mer som delvis var ostaplat men huvudsakligen staplat och som enligt mitt ögonmått borde vara mer än den uppmätta högen. Sen fanns det lite till i den andra vedboden. Så totalt nånting en bit över 10 kbm.

När jag kom dit så sa säljaren att jag får veden för 4000 kr om jag lovade att inte gnälla på städningen på logen/ladugården. Hon skämdes lite över att det var dåligt gjort. Dealen tagen.
 
Det var inte helt lätt att uppskatta mängden då det delvis var staplat och delvis inte staplat. Jag mätte en hög med ostaplad ved och kom fram till att det var över 5 kbm. Precis intill fanns mer som delvis var ostaplat men huvudsakligen staplat och som enligt mitt ögonmått borde vara mer än den uppmätta högen. Sen fanns det lite till i den andra vedboden. Så totalt nånting en bit över 10 kbm.

När jag kom dit så sa säljaren att jag får veden för 4000 kr om jag lovade att inte gnälla på städningen på logen/ladugården. Hon skämdes lite över att det var dåligt gjort. Dealen tagen.

4000kr lät som ett bra pris :)
 
Det var inte helt lätt att uppskatta mängden då det delvis var staplat och delvis inte staplat. Jag mätte en hög med ostaplad ved och kom fram till att det var över 5 kbm. Precis intill fanns mer som delvis var ostaplat men huvudsakligen staplat och som enligt mitt ögonmått borde vara mer än den uppmätta högen. Sen fanns det lite till i den andra vedboden. Så totalt nånting en bit över 10 kbm.

När jag kom dit så sa säljaren att jag får veden för 4000 kr om jag lovade att inte gnälla på städningen på logen/ladugården. Hon skämdes lite över att det var dåligt gjort. Dealen tagen.

Låter som en bra deal!
Jag köpte med ved i ungefär samma mängd som du (dock enbart ostaplad) och betalade 5000. Kanske lite i överkant, men å andra sidan ligger den där den ligger, och jag fick dessutom en hel del stockar jag sågar och klyver upp till ved. Den har legat länge nog för att vara på gränsen till att ruttna, men kommer värma fint ändå.

Jag tycker nog att det kan diskuteras om ved borde ingå i ett husköp. Å andra sidan är det inga pengar i sammanhanget och uppvärmning är schysst att ha.
 
Men det är inte sniket att begära att få uppvärmningen gratis?

Absolut inte riktat mot TS som resonerar rimligt.
5 papp är inte så himla mycket ved. De flesta som säljer äldre ställen lämnar kvar nån lägga, nån kratta och en del småsaker som följer med huset. Att begära 5' extra för lite ved som kräver arbete och omak för att forsla bort kändes för mig sniket.

Jag tänkte bara på hur jag själv skulle resonerat. Skulle jag sälja ett hus för många hundra tusen skulle nån liten stapel ved bara försumbart i sammanhanget. Den skulle få ligga kvar.

Men det är ju jag det.
 
Jag hade lätt kunnat sälja till någon annan, alltså låta dem lasta och kånka. Det är ändå rätt mycket pengar - jag tycker inte om när tusenlappar helt plötsligt blir "lite pengar".
Allt är relativt :)

Ponera att jag skulle sälja mitt hus om sisådär 10 år utifall jag blivit för krasslig för att orka bo såhär då.

Då får jag säkert ut runt en mille. Lånet komemr att vara försumbart precis som hos de flesta som ägt ett hus länge.. Dvs jag kommer att få X antal hundra tusen i handen. I det sammanhanget känns lite ved försumbart. Jag skulle nog kunna skicka med både gräsklippare, jordfräs och lite andra saker, värda betydligt mer än veden.

Å andra sidan. Skulle jag vara skuldsatt upp över nocken och knappt få pengar över vid en försäljning skulle jag vilja komma åt varje extra slant. 5' är mat för flera månader för mig.
 
5 papp är inte så himla mycket ved. De flesta som säljer äldre ställen lämnar kvar nån lägga, nån kratta och en del småsaker som följer med huset. Att begära 5' extra för lite ved som kräver arbete och omak för att forsla bort kändes för mig sniket.

Jag tänkte bara på hur jag själv skulle resonerat. Skulle jag sälja ett hus för många hundra tusen skulle nån liten stapel ved bara försumbart i sammanhanget. Den skulle få ligga kvar.

Men det är ju jag det.

5 000:- är mycket pengar för många. En släkting sålde ett hus och fick inte ens ut vad hen köpt för, trots en hel del renoveringar. Så stod kvar med några hundratusen i lån och taskig ekonomi i övrigt = hen hade svårt att överhuvudtaget klara av kostnader i samband med flytt. Tycker det är rätt fult att förutsätta att folk är "snikna" när man inte vet ett skit om deras ekonomi.
 
Alltså 5000 kr är lika mycket för mig om jag har 50 kr eller 5 miljoner på banken. För mig är pengars värde inte relativt. Möjligen min känsla inför pengar, men inte pengar i sig.

Jag inser att 5000 kr är stor skillnad för många. Vem är jag att spotta på dem och se det som lommemög? För mig är det oerhört arrogant.
 
Jag inser att 5000 kr är stor skillnad för många. Vem är jag att spotta på dem och se det som lommemög? För mig är det oerhört arrogant.
Fast nu läser du nog in mer än jag skrev? Vem spottar på pengar??

Som sagt, det är relativt. I mitt huvud är det inte egentligen pengar. Det är en hög ved. som skulle kunna gå att omsätta i pengar.

Samma sak med yxor, verktyg, gräsklippare, jordfräs etc. Det är inte pengar. Det är saker som kan omvandlas till pengar.

jag skulle inte ge någon fem tusenlappar i handen. Men nog skulle jag kunna ge bort en gräsklippare till en husköpare trots att jag skulle kunna få nån slant på Blocket. Jag gav en vän en tavla värd flera tusen för jag tror att hon skulle älska den och den skulle passa så fint på ett speciellt ställe på hennes gård. När jag flyttade till mitt hus fanns det någon yxa, kratta, spadar och någon såg kvar i något uthus. Jag hittade en ny spalje i sin förpackning. Det stod ett gammalt frysskåp i källaren. Allt sådant som förra ägaren skulle kunna sålt på loppis om inte annat. För mig känns sånt normalt.

Jag är uppvuxen med snålhet och jag är extremt noga med mina slantar. Jag har björnkoll och jag är van att kunna leva på "ingenting" om det behövs. Men för mig skulle det känts småsint - under förutsättning att jag inte gått back på husaffären - att be om betalt för veden OCKSÅ.

Men som sagt - det är jag. Jag skulel inte drömma om att "spotta på pengar". Jag vet hur mycket man måste jobba för att få så mycket pengar i handen.
De personer jag har runt mig om dagarna får 6-7000 kronor som de ska leva på varje månad. De vänder på varenda krona. Det har jag också gjort. Nu har jag det bättre men jag har aldrig varit sniken.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 873
Senast: ameo
·
Anläggning Släktingar köpte en skogsfastighet i höstas som ska regleras in i deras stamfastighet, men de var inte intresserade av byggnaderna...
2
Svar
24
· Visningar
7 458
Senast: ptr
·
Äldre Allvetande Buke - behöver er expertis! Min kusin har "hyrt" (tyvärr finns väl inget kontrakt) en fristående villa på sin fars(!) gård...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
10 829
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp