Ingen ljudenhet

staaria_

Trådstartare
Datorn krashade förra veckan och har nyss installerat om allt på den. Nu fungerar inte ljudet över huvud taget. Gå in vid ljudinställningarna och då står det "ingen ljudenhet".
Har läst lite på olika forum och har förstått att det är några drivrutiner jag måste installera (?). Hur är det egentligen? Hjälp uppskattas mycket!

Sv: Ingen ljudenhet

Datorn krashade förra veckan och har nyss installerat om allt på den. Nu fungerar inte ljudet över huvud taget. Gå in vid ljudinställningarna och då står det "ingen ljudenhet".
Har läst lite på olika forum och har förstått att det är några drivrutiner jag måste installera (?). Hur är det egentligen? Hjälp uppskattas mycket!
Jo, datorn behöver ljudkortets drivrutiner för att kunna kommunicera med det. Drivrutiner (driver eller driver software på engelska) hittar du på ljudkortets tillverkares hemsida, eller - om ljudkortet är integrerat på moderkortet - på moderkortstillverkarens hemsida. Där finns sannolikt också en vägledning för hur du skall gå tillväga när du uppdaterar (installerar den hämtade drivrutinen). Var noga med att hämta drivrutinen till exakt rätt produktmodell, oavsett om ljudkortet är separat eller integrerat.

Har du riktig bonntur kan det räcka att göra en automatisk sökning efter drivrutin med hjälp av windows. Högerklicka då på Den här datorn, välj Egenskaper, klicka på fliken Maskinvara och därefter Enhetshanteraren. Där hittar du ditt ljudkort, förmodligen med en gul symbol som signalerar att drivrutinen inte finns. Högerklicka på ljudkortsikonen i enhetslistan, välj Uppdatera drivrutin... och följ anvisningarna. Låt datorn ansluta till Windows Update, i första dialogrutan.

Senast ändrad:

Okej, tack!
Men hur vet jag vem som tillverkat ljudkortet då?
Märket på datorn är network.

Okej, tack!
Men hur vet jag vem som tillverkat ljudkortet då?
Märket på datorn är network.
Jag gissar att moderkortet kommer från Intel då, men det hjälper dig inte mycket eftersom det finns hur många Intel moderkort som helst. :crazy: Det säkraste, och kanske snabbaste om du inte har fullständig dokumentation på datorn, är faktiskt att titta efter inuti datorn. Någonstans på kortet finns tillverkarens logga, och en bokstavs- och sifferbeteckning. Med ledning av den kan du leta upp rätt filer bland exempelvis Intels (HÄR), ASUS (HÄR) eller någon annan tillverkates drivrutiner.

Om ljudkortet är ett separat kort och ljudanslutningarna alltså inte sitter tillsammans med exempelvis usb-kontakterna på datorns baksida, så kan du få viss ledning om kortets tillverkare och modell under Egenskaper om du tittar i Enhetshanteraren som ovan.

Senast ändrad:

Jag högerklickade på "den här datorn" och kollade på systemegenskaper. På allmänt under "dator" står det Intel(R), Pentium (R). Är det något namn på detta? Men om jag väljer att helt enkelt plock ut ljudkortet, hur gör jag det?

Jag högerklickade på "den här datorn" och kollade på systemegenskaper. På allmänt under "dator" står det Intel(R), Pentium (R). Är det något namn på detta? Men om jag väljer att helt enkelt plock ut ljudkortet, hur gör jag det?
Det säger bara att själva processorn är tillverkad av Intel, men moderkortet som den sitter på - liksom ett eventuellt separat ljudkort - kan komma från en hel massa andra tillverkare. Har du fått klarhet i om ljudkortet är separat (sitter i någon av de oftast 2-4 st kortplatser "på tvären" i datorns bakdel) eller om det är en del av moderkortet?

Jag tror inte det är separat för jag ser inte att det sitter något instucket där när jag vänder på datorn i alla fall. I någon av dom där luckorna där man kan sätta in minneskort? Eller annars heller.

Jag tror inte det är separat för jag ser inte att det sitter något instucket där när jag vänder på datorn i alla fall. I någon av dom där luckorna där man kan sätta in minneskort? Eller annars heller.
Njae, inte minneskort men olika typer av expansionskort som ljudkort, grafikkort (till bildskärm), nätverkskort etc. "Luckorna" är ca 1,5 x 10 cm stora. Sannolikt är ditt ljudkort en integrerad del av moderkortet, det är väldigt vanligt idag. Hade jag varit du så hade jag tagit en titt i datorn; öppnat vänstersidan och lyst runt med en ficklampa på moderkortet efter en modellbeteckning. Det finns väldigt mycket bokstäver och siffror tryckta på moderkortet, men du kommer nog att kunna lista ut vad som är modellbeteckningen när du ser den (i närheten av en företagslogga).

Såhär ser den ut på baksidan!

laptop.jpg

Verkar som jag måste öppna datorn då?

Såhär ser den ut på baksidan!

Verkar som jag måste öppna datorn då?
Åååh, dumma mig som inte ställer rätt frågor... :crazy: Jag utgick från att det var en stationär, "stor" dator! Nej, laptopen ska du inte öppna. Förlåt. :angel:
Däremot borde det kunna bli litet lättare att hitta rätt drivrutiner; om du har modellbeteckningen så kan filerna finnas någonstans på tillverkarens (Network) hemsida. Har du såpass dokumentation till datorn att du kan hitta en webadress dit?

Haha, ingen fara, borde förstås ha tänkt på att säga att det var en laptop!

Hm. Hemsidan till Network vet jag ju vilken det är. Kan det gå att hämta där alltså? Men kan man inte få reda på ngt namn på ljudkortet på ngt sätt så man kan hämta det på annat vis om det inte finns där?

Brukar finnas information där åtminstone. Annars kan det gå att chansa på att det är ett Realtek-ljudkort

Har det löst sig än?

Annars (för att veta vad du har för ljudkort) så brukar jag googla på den modell av dator jag har.
I mitt fall är det Acer Aspire 5101, och då brukar man hitta sidor där det står datorns specifikationer. Där brukar ljudkort med stå, då vet man vilka man ska ladda ner.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 085
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 548
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 446
Senast: Otherside
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester... 11 12 13
Svar
258
· Visningar
13 417
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka