Ingen manke = sadeln åker fram

Nu rider jag ju naturligtvis inte med svanskappa på tävling,eftersom det inte är tillåtet enligt TR. Hade jag märkt att hästen visade några spänningar med svanskappa hade jag naturligtvis inte använt den! Jag har faktiskt inte ridit barbacka på min häst. Lite för mycket energi med blandade småhopp som följd gör att jag tar det säkra före det osäkra. När han har passerat unghäst stadiet ska jag nog våga mig på det också..
En bomlös sadel är väl inte av engelskt snitt? Jag har absolut inget emot bomlösa sadlar det var inte det jag vände mig emot, utan att svanskappa inte skulle vara bra. Jag har både svanskappa och baksele när jag kör. Baksele för att bromsa vagnen med och svanskappa för att vara säker på att däckeln inte glider fram på manken. Skulle inte vilja vara utan bakselen. Att bromsa 300 kg vagn med svanskappan går inte att jämföra med att hålla en sadel i bättre läge.
Nu är inte jag jätteinsatt i det här med bomlösa sadlar, men även bladsadlar av den typen som tex. spanska ridskolan använder måste väl räknas till bomlösa. De har ju funnits ett tag och även arméns manskapssadlar är bladsadlar och således är det väl inte heller något nytt att ha en typ av sadel som inte har bom?
Det vore ju trevligt om även dressyrens TR kunde ändras, men sannolikheten är nog inte så stor. Många har kämpat mycket för att oledade tränsbett ska tillåtas, eftersom de i många hästmunnar ligger bättre än de bett som tillåts idag, men det går inte fort framåt.
 
Svanskappan gör inte att hästen spänner sig iaf inte min. Det är väl klart att man inte spänner svanskappan så att den sitter spänt hela tiden. Du ska kunna lyfta upp remmen till kappan ca 5 cm i när hästen står still. Det senaste jag hörde av en av dom bästa sadelmakarna var att svanskappa var BRA för att få sadlen att ligga still.
 
Det är inte tillåtet att använda spö, lindor, andra benskydd, brösta, graman, ledade bett i metall, handtag på sadeln m.m. på dressyrtävling. Men nästan alla dessa hjälpmedel används på framridningen. Däremot ska du ha sporrar i metall. Oavsett om hästen tål eller behöver dom. Vad finner jag då logiken i att använda en väl avpassad svanskappa skulle vara skadligt?
 
Armens sadlar har bom!! Det vet alla som lärde sej rida på 60-talet. Att hamna på framvalvet vid bockning och hoppning var ingen hit, kan jag tala om. Grabbarna vart rejält ömma mellan benen. Vissa påstod att dom lät som kastratsångare i flera veckor efteråt. Men dom var bra att lära sej hålla balansen i. Höll du inte balansen när du red lätt eller stod i lätt sits, då pep du i stället för att tala normalt. Officers sadlarna var lite bekvämare då dom saknade den stora mankbågen. Men det var träbom på dom också.
 
hmm...har du funderat på en stoppgjord??? Kan åxå funka och det är ju ingen svanskappa som vissa här inte verkar tycka om!!! Annars tycker jag själv att svanskappa funkar bra på dom flesta hästar, utan att dom spänner sig. Funkar dock inte på alla. Kunde t.ex inte ha en på min sötis då hon inte alls tyckte om det och bara bockade. Men det är väl individuellt som allting annat.
 
Jag är nu inte superinsatt i det här med bladsadlar, men jag är GANSKA säker på att bladsadlar är byggda på en engelsk bom, skillnaden är att de sen fäster "blad" istället för bossorna... (hjälp mig här _Viva_ !)
Spanska sadlar fick jag höra, skulle vara godkända "eftersom de är byggda på en vanlig engelsk bom", men rätta mig gärna om jag har fel här...

Bomlösa sadlar finns det numera som ser väldigt engelska ut... Men de är ju inte byggda på engelskt vis, eftersom de (flesta) saknar bom. Det finns faktiskt även sadlar med en mjuk PVC-bom, vet inte hur dessa skulle passera dressyrreglementet... det måste jag ta reda på.. *nyfiken*
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 533
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 733
Senast: lillamy73
·
Utrustning Någon som har tips på hur man kan padda upp sadeln från manken? Ny sadel blev utprovad av sadelmakare i våras, men det sista har hästen...
Svar
5
· Visningar
1 560
Senast: Mia_R
·
L
Relationer Hej! Jag är en tjej som skulle vilja prata om en sak nämligen om när man är bortskämd. Det var en som sa till mig att jag är bortskämd...
2
Svar
37
· Visningar
5 032
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Den siarlösa ulvleken
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp