Hur ändra tyngdpunkt rockard?

Bukefalos 30 år!

Shixle

Trådstartare
1000016740.webp

Tjoop, på jakt efter lite tips ang. min rockard.
Inte använd på ett år nu, men sugen på att få oss ut igen. Men. Jag skulle vilja få "viktlöshet"punken flyttad.

Om jag minns rätt så blir det typ viktlös ca 1dm högre upp än vad den är förspänd. Tynger ju inte direkt mycke, men tillräckligt tycker jag.
Gick bättre när vi va 2 kralliga brudar som lutades oss ordentligt mot ryggstödet, men nu när jag är själv, och betydligt lindre krallig, så känns det som att lutandet inte gör nån skillnad.

Så, hur flyttar jag den punkten?
Bocka skaklarna lite neråt längst fram?
Fästa vikter längst bak?
Skalkelöglorna är redan högst upp på remselen. Skulle vilja få dit nått mer i paddväg, men då når inte gjorden runt, iaf inte ifjol 🙈

Jag har det motsatta problemet, så jag följer tråden. Har bockat skaklarna lite uppåt, men vågade inte ändra för mycket.

Man kan sitta två i rockarden, men man får inte luta sig bakåt. :crazy:

att._kbpzrLmn8tim39YKRONHeMYcq_IWaQ-UXn_Zlzpgl4.webp

Jag har det motsatta problemet, så jag följer tråden. Har bockat skaklarna lite uppåt, men vågade inte ändra för mycket.

Man kan sitta två i rockarden, men man får inte luta sig bakåt. :crazy:

Visa bifogad fil 187759
Jag har samma issue som du. Jag trooor det går att flytta sätet på min, men jag är inte helt säker på hur mycket tyngd man vill ha i skaklarna.

Jag har samma issue som du. Jag trooor det går att flytta sätet på min, men jag är inte helt säker på hur mycket tyngd man vill ha i skaklarna.

Min är flyttad till max. Absolut ingen tyngd i skaklarna, men jag vågar inte mixtra mer då ponnyn är nöjd. Men kanske om det gick att sänka skaklarna nån cm.

Jag skulle behöva ta hjälp av nån (heh, förmodligen styvfar som är den som kommer åka på bockningen hursom) och mäta upp rätt höjd med mig i vagnen.
Lär ju diffa en del mot tom vagn.

Hästen säger inget själv 🙄 skulle köra honom med kompisen på släp från moderns gård till där jag bor nu och han började gå å smånicka ganska snabbt. Insåg att skaklarna va skeva å tryckte däckeln åt ena sidan (nytt underlägg nu oxå). Ajaj.
Men visade han nån irritation lr motvilja? Nope. (Han sätter in hö.fram mer på mittlinjen så lite nick är det oftast, men inte sådär)
Så vågar inte lita på att han säger till 🙈🫠

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat