Ingen manke = sadeln åker fram

B

**BORTTAGEN**

Jag skulle vilja att min sadel minst skulle ligga 3 fingrar längre bak än vad den gör nu. Problemet är att min häst inte har någon manke ( eller jo självklart , men ingen markerad :p ) Fick jag bara den längre bak så skulle han kunna bygga upp sina muskler runt manken och på så sätt skulle sadeln sitta mkt bättre. Jag använder svanskappa , men den funkar inte tillräckligt. Han behöver en vid sadel, och det gör ju inte saken lättare.
Har ni några tips på ur jag ska få bak sadeln ?
Om nu man skulle köpa en ny sadel, vad skall jag kolla efter då ?

ha det hej !! :bump:
 
Det spelar ingen roll om hästen har manke eller inte, glider sadeln frtam så passar den inte, tyvärr. Antingen så ligger den inte an ordentligt i fram eller så är den inte tillräckligt bred.
 
behöver du en bred sadel kolla så att den är sydd "rundt" i framvalvet och inte som ett uppå ner vänt V. Annars vetjag inte mycket, skulle tagit hjälp av sadelutprovare jag ;)
 
Har du provat ut sadeln själv? I så fall kanske du kan ta hjälp av sadelutprovare i stället, och försöka hitta en mer lämplig sadel.
 
Spänna gjorden i de två främsta stroppparna.
På vissa sadlar sitter tydligen stropparna i sadeln för långt bak och då drar gjorden fram sadeln.
Man kan få ditsatt stroppar längre fram av sadelmakare.
De kan prova ut hur den passar också.
 
Svanskappa är inte att rekommendera... tänk dig själv hur det skulle kännas :o
hästen spänner sig bara från den stund det börjar dra där bak, tills ridturen är över... inte så skönt...

En häst kan inte bygga muskler där det finns ett tryck på musklerna. Min sadel brukade också åka fram, och jag fick förklaringen att den var för smal i bommen och därför glider framåt mot smalare områden (typ halsen :o)

Köp en bomlös sadel, den kommer inte att klämma kring manken, och då kommer hästen att börja bygga muskler där! Och det bästa av allt är att man inte behöver köpa en ny sen när hästen musklat på sig, för en bomlös sadel bara utvidgar sig! :D
PM:a för mer info om bomlösa sadlar :bump:
 
Om man spänner gjorden i de främsta stropparna så trycker det ner ortspetsarna, och då bildas ett mycket obehagligt punkttryck för hästen, och trycket innebär dessutom att hästen inte kan röra bogbladen ordentligt. På sikt får man en pålle med ond rygg och tråkiga gångarter, det gäller även tregångare.
Satsa på en bredare sadel, och ta hjälp av sadelutprovare. Eller som ovanstående sa, köp en bomlös, det kan inte bli fel!

Snusmumrik :banana: :banana:
 
Och varför skulle en väl avpassad svanskappa inte fungera? Alla körhästar har det. Och dom går absolut inte och spänner sej. En svanskappa är ett alldeles utmärkt redskap att använda för att hålla sadeln på plats medan hästen bygger upp sin muskulatur runt manken. Om folk kunde bortse från fåniga fördomar skulle våra hästar leva ett mycket bättre liv. Jag har själv använt svanskappa som hjälp för att hålla sadeln på plats medans hästen byggde upp musklerna. En rätt anpassad utrustning är en hjälp för häst och ryttare. Däremot en felaktigt anpassad utrustning kan medföra att hästen tillsist inte går att rida längre. Men dom "gamla militärernas" kunskaper om utrustning och användande och tillpassning verkar ha försvunnit. Mycket synd..
Låna en gammal Hästen som Hobby på biblioteket. Där finns mycket kunskaper om utrustning. Eller allra helst om du får tag på: Armens rid- och körinstruktion. Den boken har det mesta om hur ridning och utrustning fungerar.
 
Bara för att alla körhästar har det behöver det väl inte vara rätt?? :confused:
Bara för att alla islandshästar töltar behöver väl inte alla andra hästar tölta? *fniss* (konstig jämförelse kanske)

Dessutom är det ju så att körhästens svanskappa hjälper till att hålla selen på plats i nedförsbackar så hästen inte behöver bromsa vagnen med armbågarna :o men när hästen sen börjar dra vagnen så lättar ju trycket direkt i svankappan...

En sadel som glider fram däremot, den ligger ju och stretar och vill fram under hela ridpasset... Vilket betyder att det drar där bak hela tiden... :o

Skaffa en sadel som passar, så att hästen kan bygga muskler i lugn och ro! Och är den så lite musklad att ingen sadel ligger bra ska den faktiskt inte behöva bära en ryttare utan arbetas från marken! :devil:

Allt som är gammalt är inte alltid lika med bra... Ska vi i så fall gå längre tillbaka i tiden så borde alla hästar gå barfota och bli ridna barbacka i bara en grimma precis som indianerna gjorde!! DET tycker jag låter bra! :bump:
 
alla islänningar töltar inte :smirk:

usch vad jag är petig... fy chrisse
 
Jag börjar fundera på om du kanske är återförsäljare på bomlösa sadlar, för i varenda som handlar om sadlar eller tillbehör så rekommenderar du det :confused: :confused:
 
Istället för svanskappa kan man använda en baksele

fungerar bättre

även körhästar har baksele istället för svanskappa om det är tyngre grejer spm de drar

Inte så snyggt men effektivt
 
Någon som vet om sadeln kan åka fram för att den är för BRED? Har en sadel som är i vidaste laget och nu har den börjat åka fram. Gräsmagen gör ju sitt, men hon har rejäl mage även på vintrarna och jag har inte haft detta problem förut. Däremot har hon tappat lite "dressymuskler" i sommar...
 
min gamal sadel åkte fram då den var vid i bommen och hästen omusklad kring manken

då fick jag padda upp tills hon musklat sig ordentligt

sen satt sadeln bra
 
Det undrar jag oxå. *lånar tråden*
Har fått min sadel breddad av sadelmakare och nu sitter den bra/liiiiite för vid, men den har börjat åka fram nått förskräckligt. Ska o prata med sadelmakaren idag. Att den börjat åka fram har skett "över en natt". Visst, hon har ordentlig betesmage så den drar ju fram gjorden, men kan det bero på att sadeln är vidare? Ska kanske rida med en lite tjockare vojlock till hon musklat sig lite....??? Ska inhandla en svängd gjord idag, på sadelmakaren inrådan.

mvh :bump:
 
Och sen när var indianerna först med att rida på hästarna? Redan mongolerna förstod vitsen med att ha en utrustning som passade deras behov. Och många mongoler använder både en form av brösta och svanskappa för att hålla sadeln på rätt plats. Även dom beridna ökennomaderna hade det vid behöv. Jag har t.o.m. sett det på en distanstävling att ett par av deltagarna hade svanskappor på sina hästar. Kommer dock inte ihåg vad dessa ekipage hette. Titta på många småponnyekipage, dom har svanskappor. Inga skulle ens våga påstå att dom skulle förstöra hästarna. Men varför i hela fridens namn skulle dom då förstöra hästen när den blir större? En rätt avpassad utrustning är en hjälp, en felaktigt avpassad utrustning är en "stjälp", som vi säger här. Ett exempel: en av sveriges nu internationelle dressyrdomare hade en dressyr hässt där sadeln alltid gled fram över huvudet på hästen. Han försökte med alla former av lyftande vojlockar och förbygel. Inget hjälpte. Trots att hässten var välmusklad och tävlade i till Int Med 11. Hon som sen köpte hästen satte på en svanskappa och då låg sadeln stilla där den skulle. Mycket riktigt fick hon inte tävla med den, men den togs bort precis innan start och då hann inte sadeln glida allt för mycket under själva tävlingsritten. Annars red hon alltid med svanskappa, och hade aldrig några problem med att sadeln gled fram.
P.s. jag har haft både nordsvensk och varmblods travare som varit riktigt duktiga töltare.d.s.
 
"Titta på många småponnyekipage, dom har svanskappor. Inga skulle ens våga påstå att dom skulle förstöra hästarna. "
hmm?? Varför skulle inga våga påstå det? :confused: Och jag sa inte att hästen blir förstörd, däremot spänner den sig (oftast?) när något drar i svansroten. Och en spänd häst är knappast rolig att sitta på, och den lär heller inte kunna utnyttja allt det som naturen givit den...

Självklart ska man ha rätt anpassad utrustning, och jag anser att en rätt anpassad sadel inte BEHÖVER någon svanskappa!

"Hon som sen köpte hästen satte på en svanskappa och då låg sadeln stilla där den skulle. Mycket riktigt fick hon inte tävla med den,"
Hmm igen... Hur kommer det sig att hon inte får tävla med en svanskappa då? Det flesta sådana regler finns ju för hästens bästa... På islandshästtävlingar får vi rida med svanskappa, men efter ritten så måste svanskappan vara slapp, annars blir man diskad. Och om svanskappan är slapp så har den ju inte hållit fast sadeln, och därmed hade den inte behövts alls... :crazy:

Min åsikt är att hästen ska gå så fri som möjligt och själv bära sin kropp. Den utrustning som är absolut nödvändig ska vara mycket väl tillpassad och hindra hästens rörelser så lite som möjligt... Men jag vet inte, det kanske är jag som har fått allt om bakfoten? :o
 
:cool:
Det kanske är så att jag tycker att alla åtminstone borde PROVA det. Och min spontana känsla är, att har man testat en VÄL tillpassad bomlös sadel så lär man inte vilja ha något annat. SÅ stor skillnad har iaf jag upplevt. Jag vill gärna dela med mig av min (kanske inte så unika?) upptäckt, så att fler hästar ska bli så glada och rörliga som min är nu! :bump:
 
Vad jag vet så är det inte heller tillåtet att tävla med bomlös sadel i dressyr lika lite som med svanskappa och enligt ditt resonemang skulle ju då en bomlös sadel vara lika illa för hästen som en svanskappa. För övrigt rider och kör jag alltid min häst med svanskappa och har aldrig upplevt att han skulle bli spänd av det. Jag har svanskappa på rekommendation från en erkänt duktig sadelmakare. Eftersom hästen då inte hade speciellt vältränade magmuskler, utan istället lite väl tilltagen mage, så tryckte sadelgjorden fram sadeln oavsett hur bra den låg från början
 
Bomlösa sadlar är (sedan ganska nyligt) tillåtna på islandshästtävlingar, det är ju ganska nytt med bomlösa sadlar så kanske är det därför det inte är tillåtet ännu? Svanskappan har ju funnits ett tag... :crazy:

Dessutom är det väl inte direkt förbjudet att tävla bomlöst, det är väl snarare så att det i dressyrreglerna står att hästen ska ha en sadel av engelsk typ, eller något liknande (rätta mig gärna om jag har fel) I FIPO(för islandshästar) stod förut att hästen ska ha en bomsadel som passar hästen.. eller nått sånt, och det var väl snarast för att man inte reflekterat över att det kunde finnas bomlösa... :o som dessutom kunde passa hästen...
Hursomhelst är FIPO ändrat, och jag tror nog att det snart blir ändringar i fler reglementen...

För det första har jag aldrig sagt att man inte skulle köra med svanskappa... tvärtom funkar det ju bra för att hjälpa hästen att bromsa vagnen, fast en baksele gör ju också det bra :)

Sen undrar jag en sak... om du ALLTID rider med svanskappa, hur vet du då hur hästen skulle gå utan den? Hur går den tex barbacka? Bara en liten tanke...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 496
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 704
Senast: lillamy73
·
Utrustning Någon som har tips på hur man kan padda upp sadeln från manken? Ny sadel blev utprovad av sadelmakare i våras, men det sista har hästen...
Svar
5
· Visningar
1 555
Senast: Mia_R
·
L
Relationer Hej! Jag är en tjej som skulle vilja prata om en sak nämligen om när man är bortskämd. Det var en som sa till mig att jag är bortskämd...
2
Svar
37
· Visningar
5 013
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Tjockistråden 3
  • Dammigt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp