Bukefalos 28 år!

Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Jag hade börjat prova mig fram. Vad gör att hästen reagerar snabbare/blir alert? För min del, med en häst som också är ganska nonchalant och slö gäller det att rida fram med mycket tempoväxlingar, utan att bli forcerande. På honom är det tex ingen poäng i att börja med nån egentlig ridning innan han har fått galoppera i någorlunda fri form med lite "rejsande" längs långsidorna.

Sen, som Mackan skriver, aldrig aldrig fastna i nötande längs spåret! Nya utmaningar, se till att hästen "måste" vara alert och med på noterna - och beröm mycket när hästen är det. Korta pass, omväxlande övningar (omväxlande kan tex vara att göra övningen på olika ställen, i olika gångarter etc, man behöver ju inte lägga in 50 olika övningar i ett ridpass) och jag strävar efter att hästen alltid ska vilja iväg. Ger jag galoppskänkel ligger det på mig att ha hästen så mycket framme för skänkeln att jag inte ska behöva "banka igång" honom ett halvt varv innan det händer något. Det är ingen poäng i att trava om hästen inte är igång i skritten, eller galoppera innan hästen är igång i traven.

Och, se till att hästen tycker det är kul!!

+1 på den
när jag övar galoppfattningar så brukar jag ge ponnyn ett par havrekorn de första gångerna, då blir han så glad och till sig så sen kan man nästan inte göra annat än galoppfattningar :p
Trevligare att göra sig själv och ens övningar omväxlande och intressanta, istället för att "köra in sporrarna" som en del verkar tycka är en bra idé :cool:
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Om du läser det jag skrev tidigare i tråden förstår du vad jag menar . Fia har uttryckt sig så att det låter mer som våld men jag reor faktiskt inte hon menar så (?) utan det jag menade med det JAG skrev .

Det är väldigt elakt att sitta och trycka, klämma och Gneta med skänkeln som TS nu gör . För hästar är eftergift ALLT som du säkert vet så gnetande och rent av sparkande som beskrivs är otroligt plågsamt för hästen i jämförelse .

Ok, det är din tolkning. Eftersom hon(?) skrev "köra in sporrarna ordentligt" så tolkar jag det som mer våld än situationen kräver.

Håller med, eftergift och beröm är allt, då får man en häst som jobbar MED en :love:
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

men har du läst vad jag skrev? jag använder inte mer tryck än det behövs, ökar ju trycket tills jag får en reaktion. !
skulle vilja se dig få fram en seg häst genom att stanna och mata den med några havrekorn.. spännande.
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Fast du har ju redan gett den chansen att svara första gången du tryckte? Om det ska krävas 7 tryck för att få hästen att gå? Jag vill att den ska gå efter ett tryck.
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Jag har aldrig sagt att man bara behöver berömma?

En korrigering är ett tryck med sporre/spö och/eller smackning. Inget beröm förrän förbättring, men det är väl självklart.
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

men.. känns som att jag förklarar som en idiot eftersom ingen verkar förstå haha. ;)

jag ber ju 7 gånger i början ja! MÅlet som jag skrev är ju att hästen inser efter ett par gånger att den ska svara på den lilla signalen och jag behöver till slut bara be en gång. Och man kan förfina det ännu mer och till slut knappt peta på hästen.
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Vad skuggi menade var att det finns andra sätt än våld. Varför tvinga hästen att gå då den inte vill, då man kan får den att gå fram för att den vill

Men om man måste välja mellan två alternativ blir det väl ditt (sitta och skava vs kicka en gång)

OT
Som Percy Nilegård så vackert uttrycker det: "Management By Fear"

Percy är bäst!
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Fast hur kan en okänslig häst bli känsligare med mer drivning? Det blir precis tvärtom.
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

En sådan häst säger man till EN gång o sen- Gå!

Du vet hur bra tjat fungerar. En häst blir dessutom okänslig om man klämmer eller sparkar o går emot istället. Gnugga på en o samma fläck o till slut tappar du känseln.
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Vad skuggi menade var att det finns andra sätt än våld. Varför tvinga hästen att gå då den inte vill, då man kan får den att gå fram för att den vill

Men om man måste välja mellan två alternativ blir det väl ditt (sitta och skava vs kicka en gång)

OT

Percy är bäst!

Äntligen en som förstår mig :idea:
Ja, Percy är bäst :bow:
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

men har du läst vad jag skrev? jag använder inte mer tryck än det behövs, ökar ju trycket tills jag får en reaktion. !
skulle vilja se dig få fram en seg häst genom att stanna och mata den med några havrekorn.. spännande.

Det skulle inte vara några problem, det skulle förståss vara lite mer komplicerat än att mata igång den, men som sagt, inga problem.
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Fast hur kan en okänslig häst bli känsligare med mer drivning? Det blir precis tvärtom.

Fattar nog inte riktigt resonemanget . Även om Fia uttryckt sig på ett sätt som tolkas som bryskt av flera så principen som jag läser det är vi alla överrens - axel , du , jag och Fia . Kort tydlig hjälp och sen belöning i eftergift vid respons vilket gör att hästen förstår vad som önskas och belönas med att lämnas ifred .

Våld eller plågeri ?
Lär vara extremt värre i TS nuvarande läge med malande, getande, ponny våldsparkar och en häst som stängt av pga de de extremt våldsamt oförståeliga signalerna .
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Absolut! Jämfört med ts nuvarande metod är vi helt klart typ på samma linje! Skillnaden var ju bara att Fia tycker att man ska trycka hårdare och hårdare tills reaktion kommer, medans jag tycker att man trycker med det tryck man vill att hästen (så småningom) ska reagera på och om man inte får reaktion så markerar man det, ordentligt, på en gång. Eftersom det är just den nivå på drivning man vill ha reaktion på, inte när man tryckt sju gånger, utan EN gång. :)
 
Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?

Anledningen att jag inte höll med var inte för att jag tyckte att det var en brysk metod.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 242
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 396
Ridning Hej! Jag önskar alla era bra tips för en häst som tappar lite bjudning när man släpper spöt och rider in på tävlingsbanan. Jag hade...
Svar
11
· Visningar
1 422
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 384
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp