Inget juver!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare timmona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 5 344
T

timmona

Är det någon som varit med om att dräktiga ston inte satt något juver förräns precis innan fölning. Har ett sto som är beräknat till den 28 april som inte har satt något juver än men däremot sitter det mjölkdroppar på spenarna varje dag. Är det någon som vet om det är vanligt? Börjar bli lite orolig att hon är tom. Snälla svara någon om ni vet.

Sv: Inget juver!

Jag har ett sto som idag är på dygn 334 och hon har inte mkt till juver (förstagångs fölerska). Mina andra ston som fått flera föl brukar ha rejält juver en stund innan. Tror att det kan vara mkt individuellt, har tom hört om något sto som släppt ner mjölken precis i fölningsskedet.

Mitt gamla sto förra året satte juver timmarna innan fölning. Hade bara lite innan.

Vi har haft en förstagångare som vi trodde faktist var tom då hon fölade tre timmar senare...:crazy:

Jody hade varken mage eller juver men hon klämde ur sig ett bautaföl efter Lindy´s Crown utan problem. Efter fölningen såg hon ut som en regelrätt arlakossa..

AM

Mitt sto har inte heller något juver, och alla är skeptiska, om hon verkligen är dräktig. Men jag tycker mig ha kännt små sparkar, hon är litegrand svälld framför, och vid sidorna om juvret, har ditt sto det..??:bump: :bump:

Det enda som är svullet på henne är spenarna och där sitter mjölkdroppar på dom varje dag. Men ingen förändring på juvert utan det ser ut som innan hon blev betäckt. Jag hoppas verkligen att hon inte är tom. Hade vet ute förra veckan och han var tveksam men ville inte undersöka henne eftersom det inte går att bremsa henne efter en dålig upplevelse med en hovslagare. Så det är bara vänta o se om det kommer någon bebis, hon är på dag 321. Förra ägaren till henne sa att det inte syntes förra gången hon fick föl och det är 5 år sedan. Så detta blir ju hennes andra föl. Har även ett annat sto som är på dag 310 och hon har en rejäl icakass till juver och är jättestor och det är hennes trettonde föl så det är väl inte så konstigt att hon ser ut så.

Min är idag på 336... fortfarande inget juver. Men skall nog springa en sväng till stallet innan jag slocknar.

En god vän som var o kollade henne sade att hon var tom.. men när jag satt bredvid o kollade in hennes mage, när hon stod i gången, tyckte jag mig se hur den hoppade., och hon sparkade sig mot magen..och såg lite halv iriterad ut. Jag hoppas verkligen..:( , annars blir jag väääldigt ledsen.

Mitt connemarasto sätter juver bara timmarna innan. Före det syns knappt ngt alls på juvret.

Verkar som vi sitter i samma båt, min tjej är nu på dag 345, och har heller inget juver.
Alla försöker tala om för mig att hon inte är dräktig men jag är envis för jag har också sett sparkar :confused:
Tycker dock hon har större bollar framför juvret som drar sig bakåt allt mer nu, också är hon ovanligt varm i juverområdet, dessutom är hon större bakåt virvlen i magen nu de senaste dagarna.
Det är svårt att avgöra på små ponnyer som är kraftigt byggda!

Mitt sto är på dag 338 och ser ut som hon har helt andra planer än att bli mamma. Inget juver och magen är inte särskilt avslöjande.

Tycker dock hon har större bollar framför juvret

Mitt 4-åriga sto gick med hings i 1,5 dygn förra sommaren, sen ville hon inte va hos honom mer, så hon hoppade över eltråden...jättebesviken att jag inte få ngt föl detta året.....men:confused:
Hon har blivit så konstigt svullen framför juvret, få ej röra henne där längre för hon är så jätte öm.....Börja misstänka att hon kanske är dräcktig i allafall....vad tro du? Har aldrig varit med om att ett sto är svullen på det viset framför juvret....:crazy

Någon som vet?:confused:

Jag har bara fått ett föl innan så jag egentligen inte rätt människa att svara, men faktum är ju att stoet avvisar hingsten ( din kanske var extra tydlig och drog!) när hon anser sig vara betäckt och äggen släppt.
1 och ett halvt dygn kan räcka gott och väl om du lyckades pricka in rätt dag när ni släppte i hop dom.
Jag har pratat med veterinär och hon sa att en del hästar gömmer fölen högt upp, det är då svårare att känna fosterrörelser.

Min tjej ser rund och go ut som vanligt, inga fosterrörelser, galopperar i hagen, inget juver och är på dag 346. ALLA som tittat på henne säger att det är omöjligt att hon är gravid, och jag har vacklat i min tro skall du veta! timme ut och timme in har jag väntat på sparkar. Fick också några en kväll för ca 4 veckor sen men sen dött!
Tills igår! en liten spark, ganska högt upp i virveln ( förövrigt samma ställe som förra gången):bump:
Bollarna framför juvret har också dragit sig bakåt och man känner tydligt två rör fram emot tuttarna nu, men dom är helt tomma.
Så nu, på dag 346 kan jag äntligen sluta undra.
håll koll på din tjej, jag tycker inte alls det är omöjligt att hon skulle kunna vara gravid.
Lycka till.

Jag har haft två ston som jag t.o.m vakat på som bägge varit tomma, inget juver och ingen jättestor mage men dom har svullnat upp i juvret som det skulle fyllas på mjölk, juvren har blivit större och hängigare. Magen har varit stor och liknat dräktighetsmage. Min veterinär och min hovslagare såg magrörelserna och skrattade och sa att ingen tvivel detta sto är dräktigt, men nej det var hon inte.
Hästars tarmrörelser är väldigt kraftiga och ofta tar vi fel, det är inte ett foster det är tarmrörelser som vi tror är fosterrörelser.
Men man kan naturligtvis känna rörelser från fostret också.
Mina ston kastade inte utan bägge var tomma.
Man blir så oehört besviken när man väntat så länge!
Hoppas att era är dräktiga!

Jisses..kan de luras så???!! Min pålla konstaterades "dräktig" efter 45 dgr, såg bara fosterblåsa dock. Nu är hon rund och lugn...men inte känt sparkar eller sett ngn mjölk. Beräknas föla om 2-3 veckor.
Menar ni att de kan vara så tjocka och skendräktiga hela vägen??
Min pålla är normalt lite för tunn..men nu riktigt stor hängmage.
Har aldrig ens tänk tanken att det skulle vara en "fejk.mage"...:cry:

Min är också ultraljudad, och konstaterad dräktig (fosterblåsa).

Jag dock en bekant som haft ett sto som var så skendräktig att juvret var sprängfyllt och hon la sig ner och krystade när hon var beräknad precis som vanligt, men det kom inget!:confused:
Det är inte ovanligt att dom kastar. Mycket som skall stämma!

Fast din är såklart dräktig får vi hoppas!! Om du ultraljudade på dag 45 känns det ju säkrare än som jag på dag 16...då borde ju ägget satt sig.

Svårt det här med avel!

en liten spark, ganska högt upp i virveln

Lyckost dig....

Vet var här igår och vaccinerade, han trodde inte hon var dräktig:(
Visseligen gjorde han ingen dräktighetskoll......tyckte inte det var ngn ide, nästan säker på att hon inte är dräktig....men man kunde ju alltid hoppas:smirk:
Svullen och öm framför juvret är det många ston som är vid den här tiden, sa han....(det är fett)

th_Mail0021.jpg

Nu önskar jag er lycka till alla er som ska ha bäbisar, få hoppas på ett nästa sommar:bump: ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 325
Senast: Alexandra_W
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 056
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
15 253
Senast: Skjøldur
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Tillbaka