Inget spö alls på framridning

Sv: Inget spö alls på framridning

jag är ond, elak och oförståndig.

Synd att inte sporrar och spön blir helt bannade, sporrar iaf från klubbtävlingar.

Kan man inte rida sin häst utan sporrar, hjälptyglar och spö ska man inte rida alls, det lärde jag mig redan som trettonåring och hittills har ingen kunnat överbevisa mig.

Behövs det för din häst är - lat - dålig framåtbjudning - olydig - osv. så ligger det i Din Träning av hästen. Inte i spöets vara eller inte vara. Träna mera, men lämna bestraffningarna i soppåsen. Bestraffning/korrigering hör inte hemma på en tävlingsbana/framridningsbana.

Senast ändrad:

Min spontana tanke när jag började läsa i tråden gäller hoppningen.
Där tycks det nästan vara hejdlöst vad som tillåts.
Skulle vilja se en msv med nuvarande ryttare och hästar, utan spö på 2-eller 3-delat bett och engelsk nosgrimma.:angel:

detta svarade jag på..

Förlåt :bow: att ja tog det oheliga ordet hoppning i min mun.

Men hästen är en biologiskt varelse, som alla reagera på exvis. ett spö.
Tycker faktiskt disskusitionen har sitt berättigande. Varför är "allt" tillåtet i hoppning och "ingentyg i dressyr"

Senast ändrad av en moderator:

vad är det du tycker är konstigt med att det är mer utrustning tillåtet i hoppning än dressyr? varför skulle två så olika grenar ha samma tr?

när du tar upp det så får du väl ändå tåla att man svarar på det?

Tycker det var en bra lösningen, poängavdragen är förvisso lite onödioga, men dom kan jag faktiskt ta..:)

*knapplån*

Nu är jag inte ute å tävlar ... Men tycker regeln som finns nu (inget spö runt tävlingsbanan) är helt fel... Hur många gånger kommer man inte fram till "domaren" som sitter i en hästtransport eller på nåt upphöjt podium med massa girlanger mm på... Då är ett litet pet på rumpan = gå fram du, ett ypperligt sätt att påpeka för hästen att det inte är nåt farligt. (nej mina hästar KASTAR sej inte framåt för att jag använder ett pet på rumpan utan tar det faktiskt vanligtvis på helt rätt sätt).. Detta framförallt på unghästar.

Och om nu spöt ska tas bort helt är det ju OMÖJLIGT för en amatör hobbyryttare att komma ut med sin väldigt gröna unghäst och få den att lyssna... Jag är iaf sån att jag gärna åker så tidigt jag kan på tävling för även TÄVLING är bra träning... Dvs jag är tvärtemot alla "proffs" som bara åker ut när de verkligen vet att de kommer "vinna" klassen... Jag åker ut på tävling TROTS att jag vet att jag kommer komma sist, bara för att komma ut med unghästen/hästen... Miljöträning lixom... Då är spöet en STOR hjälp, då unghästar inte alltid svarar 110 på skänkeln....

1, spöet får du ju ändå inte ha med dig på banan, och på det flesta ställe inte in när du rider rnt banan innan start heller, eller i collctingringen. så vad spela det för roll att få att du inte får ha det på framridningen?

2. Nej det är inte alls omöjligt, jag är grön amatörryttare på unghäst, det har inte varit alls några problem som hade varit avhjälpta med spö.

Hej. Tror faktiskt inte att det kommer bli så. Var nyss på märkesdomarkurs och där sa utbildaren, som för övrigt skriver TR, att det endast kommer att bli "spöförbud" inne på självaste banan och i collektingring. Däremot så kommer det fortfarande vara tillåtet med ridspö på framridningen.

1, spöet får du ju ändå inte ha med dig på banan, och på det flesta ställe inte in när du rider rnt banan innan start heller, eller i collctingringen. så vad spela det för roll att få att du inte får ha det på framridningen?

2. Nej det är inte alls omöjligt, jag är grön amatörryttare på unghäst, det har inte varit alls några problem som hade varit avhjälpta med spö.

Nu vet jag inte vart du bor, men du får mer än gärna komma och se om du kan rida min unghäst utan spö.... Och nej jag tänker inte tävla henne innan hon går fram bättre men det innebär inte att jag kommer slänga spot den dagen !!! Oavsett det är förbjudet eller tillåtet ! Och ÄN så får man ha det på framridning OCH collectingring... Och där kommer jag fortsätta ha spöet med OAVSETT vilken häst jag rider !

Nu vet jag inte vart du bor, men du får mer än gärna komma och se om du kan rida min unghäst utan spö.... Och nej jag tänker inte tävla henne innan hon går fram bättre men det innebär inte att jag kommer slänga spot den dagen !!! Oavsett det är förbjudet eller tillåtet ! Och ÄN så får man ha det på framridning OCH collectingring... Och där kommer jag fortsätta ha spöet med OAVSETT vilken häst jag rider !

Tackar ödmjukast för det förtroendet, men nej tack.

Vet inte var du bor heller men på över hälften av de tävlingar jag har riditi i år så har det INTE varit tillåtet att ha med spö i collectingringen, exempel på tävling där säkert flera härifrån var med i sommras där en spögräns fanns en bra bit från banan var lokal-reg-nat. tävlingarna i Laholm i slutet på juli.

Isåfall hade överdomaren på den tävlingen (de tävlingarna) missuppfattat regeln. Det har aldrig varit föbjudet med spö i collectingring.

*knapplån*

Det jag reagerar mest på när jag läser tråden är att ett flertal använder argumentet "att man måste banka runt hästen annars", "att bara energiska hästar med mkt motor kommer lyckas" o dyl.

Nummer ett för mig i grundridningen är FRAMÅTBJUDNING. Hästen ska gå framåt för skänkeln. Gör den inte det så finns det brister i grundutbildningen och då får man jobba på det på träning.

Det tycker jag är en självklarhet om man ska tävla dressyr.

Jag håller med dig helt i detta ja använder aldrig spö lr sporrar o skulle inte falla mig in, hästen kan göra som man vill utan de. :mad:

Jag förstår igentligen inte vad problemet är?? Hästen ska väl kunna gå framåt utan både spö och sporrar?? och om det kommer bli fler hästar som har sporrmärken så hoppas jag att de diskas..:mad:

Man kan lära alla hästar attt gå framåt av sig själv, om man bara får hjälp av någon vettig människa..

När jag hör att folk tycker att det är hemskt att spöna ska förvinna för att det är fler hästar som får sporrmärken så tänker jag på en som sa att man inte skulle ha så stora hästar för då var det mer man skulle rida framåt?? Hästen SKA gå fram av sig själv..

Sen är spöet ett bra hjälpmedel om man tex ska lära hästen nya saker och så som en hjälp, men dte ska man ju inte precis göra på en framridning och inte heller när man rider runt banan..

Nummer ett för mig i grundridningen är FRAMÅTBJUDNING. Hästen ska gå framåt för skänkeln.

Det är nummer ett för mig med, det är det allra viktigaste, men fortfarande så är alla hästar olika. Det finns hästar/ponnyer som är mer eller mindre lata, och ja det finns de som man aldrig kommer få energiska, hur mycket man än kämpar för att få allt att bli roligt. Det är deras mentalitet, personlighet. Precis som vi har människor som är mer eller mindre lata, sävliga. Flera av dom kommer vara det hela livet! Är det något konstigt med det?
Så bara för att man har en ritkigt lat häst så ska man vara utestängd från tävling? Det hade ju blivit så om spö blivit förbjudet på tävlingsplats. Sen utgår jag från att allas mål är att rida sin häst utan både sporrar och spön.

Ska vi slå vad? ;)

Försvarar victovie, vi har varit runt om på nationella och elittävlingar i sverige och där har de på alla tävlingar varit förbjudet att ha spö i collecting ring, så för oss har det iaf varit förbjudet..

men nu vet jag att det tydligen inte har varit det..

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om den här hör hemma på Barn eller på Allmänt, men nu fick den hamna här. Om moderator vill flytta på den så går det...
Svar
18
· Visningar
940
Hundhälsa Min tik opererades igår kl 15 för akut livmoderinflammarion. Den var tydligen nära att brista. Hon fick komma hem kl 20 igår. Igår... 2
Svar
37
· Visningar
4 802
Senast: Ratax
·
Relationer Hur drar man bäst tydliga gränser för krävande föräldrar? Mina föräldrar är 70+ och krassliga båda två. De klarar sig egentligen inte... 2
Svar
21
· Visningar
2 620
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 511
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31