Ingift rasistisk släkt

Du kanske kan be släkten att inte ta upp det samtalsämnet när du och din familj är där. Förklara att du har en annan åsikt och vill inte ha hetska diskussioner varje gång ni ses då ingen av er kommer nånsin "ge er".
För familjefridens skull. Agree to disagree

Jag frågar, vad sa du nu? Alternativt, vill du att jag ska tro på det där? I endel fall så räcker det att markera att man reagerar på deras sätt att uttrycka sig och att det är långt över gränsen för vad som är okej. De skäms över sin okunskap och sin dåliga källkritik och inför det faktum att deras vanliga dravel inte gick hem när vettiga argument och fakta öses över dem. De personerna går ändå att prata vett med även om de förmodligen fortsätter med sitt dravel i andra sällskap så undviker de att göra det i mitt medans andra är helt omöjliga att ens få ett vettigt ord ur och de väljer jag bort. Jag ser sådana åsikter som så obehagliga och farliga att jag väljer bort att umgås med sådana människor helt. Hade mina barn varit omyndiga hade jag inte velat att de hade behövt sitta och lyssna på eländet utan jag hade valt bort de människorna även för deras skull. De hade fått vara hur mycket släkt de vill, människor som står fast vid och sprider sådan dynga vill jag helt enkelt inte umgås med och mina barn ska slippa få höra sådant iallafall tills de själva kan välja.

I min familj har vi väldigt olika åsikter, min far är främlingsfientlig och homofob.. Han har dessutom nån sorts behov av att framföra dessa åsikter på kalas:meh:
Att få honom att ändra åsikt är omöjligt, fostra gammalt folk brukar vara totalt dödfött så på den fronten har jag gett upp.
Jag och min make och även min syster och hennes make har dock markerat hårt att i våra hus diskuteras inga rasistiska åsikter, politik och inget negativt om homosexuella/andra läggningar heller och framförallt diskuteras inte sånt inför våra barn för då åker han ut.
Så länge det inte diskuteras så går det hur bra som helst, han är ju tack och lov inte helt född under en sten utan kan vara vettig också. Men just detta är nåt som inte går att diskutera med honom.
Tråkigt men det är så det är, han har ju tyvärr rätt till sina åsikter likväl som vi andra även om dom i detta fallet är otroligt korkade.

I början satt jag bara och blev irriterad men till slut vid en hetsigare disskution sa jag ”nu räcker det”. Det kan fortfarande komma åsikter ibland och då svarar jag bara ”alla tycker olika”.

Jag är ganska förskonad, men det finns en ingift relativt nära släkting, som på gamla dar börjat spotta ur sig rätt rasistiska uttalanden. Ofta handlar det om inskränkta fördomar om hur olika nationaliteter ”är”. I det fallet håller jag en ganska låg profil, eftersom jag vet att den här personen inte låter de ibland rasistiska kommentarerna påverka hur hen lever. Hen hittar ideligen nya vänner med ursprung i världens alla länder och har levt med personer med vitt ksilda ursprung, rest massor och inte tidigare i livet uttryckt något rasistiskt. Hen hjälper sina nya vänner med att söka jobb, öva svenska och skaffar kläder till barn och bjuder på mat och fika. De generaliserande uttalandena når bara oss närmsta, så jag brukar bara säga att jag inte håller med eller inte delar hens erfarenheter och undviker att göra stor affär av det. Personen i fråga är mycket gammal, men på många sätt hur pigg och aktiv som helst, men verkar ha förlorat en hel del av sitt kritiska tänkande och tror på allt hen läser och hör på ett sätt som hen inte gjort förut. Hade det varit en verkligt nära släkting till mig som jag haft band till sen längre hade jag tagit det hårdare och varit mer förtvivlad, tror jag.

Du kanske kan be släkten att inte ta upp det samtalsämnet när du och din familj är där. Förklara att du har en annan åsikt och vill inte ha hetska diskussioner varje gång ni ses då ingen av er kommer nånsin "ge er".
För familjefridens skull. Agree to disagree
Det bedömer jag som en helt omöjlig strategi. Det är ju inte så att släktingarna ibland tar upp "folk från andra länder är dumma" som samtalsämne. Tvärtom leder snarare allting förr eller senare in på den väg som leder till att invandring är något dåligt, eller att invandrade personer är det.

Jag menar, de "riskabla" samtalsämnena går inte att isolera, liksom, för det handlar om tankemönster som är helt invävda i personernas hela världsbild. Ungefär som när en ordinär sd-politiker uttalar sig.

Det bedömer jag som en helt omöjlig strategi. Det är ju inte så att släktingarna ibland tar upp "folk från andra länder är dumma" som samtalsämne. Tvärtom leder snarare allting förr eller senare in på den väg som leder till att invandring är något dåligt, eller att invandrade personer är det.

Jag menar, de "riskabla" samtalsämnena går inte att isolera, liksom, för det handlar om tankemönster som är helt invävda i personernas hela världsbild. Ungefär som när en ordinär sd-politiker uttalar sig.

Jag upplever också det med vissa. Det är en så central del av deras tankevärld att vilket ämne som helst innehåller rasistiska och främlingsfientliga påståenden. Eller kan användas som inledning till rasistdravel.

Inte ens vädret hölls utanför för nån vecka sedan, det var också syriernas fel, att de släpat hit sin ”jävla arabiska ökenhetta” istället för att acceptera den svenska sommaren. I meningen efter kom sedan dravel om att vi måste stoppa invandringen för att rädda landet från katastrof.

(Det första var alltså inte ironi, utan ett sätt att leda in samtalet på invandring och Armageddon.)

Jag har en dotter och en son som ska förstagångsrösta i år, och en svärmor som blivit SD-förespråkare a la Himmler på äldre och mer intellektuellt frånvarande gamla dagar.

Hennes besvikelse är enorm över att vi uppfostrat två övertygade antirasister (20 och 18 år gamla) som käftar emot när grodorna flyger i rummet.

Jag upplever också det med vissa. Det är en så central del av deras tankevärld att vilket ämne som helst innehåller rasistiska och främlingsfientliga påståenden. Eller kan användas som inledning till rasistdravel.

Inte ens vädret hölls utanför för nån vecka sedan, det var också syriernas fel, att de släpat hit sin ”jävla arabiska ökenhetta” istället för att acceptera den svenska sommaren. I meningen efter kom sedan dravel om att vi måste stoppa invandringen för att rädda landet från katastrof.

(Det första var alltså inte ironi, utan ett sätt att leda in samtalet på invandring och Armageddon.)
Ja, ganska exakt så. När min sons betyg kom på tal en gång, tex, ledde det omedelbart till diskussioner om hur många barn med rötterna utanför Europa som gick på hans skola. Då betyder ju det att på listan med samtalsämnen att undvika, har vi redan både vädret och barnens skolgång. Alltså, det blir väldigt lite kvar efter ett tag.

Plus då det här fake news/falska narrativet som numera sprids av krafter som inte vill oss väl, som handlar om att landet Sverige står inför sin snara undergång. Det går ju inte att prata med personer som har den idén som utgångspunkt för all analys i sitt tänkande om världen och samhället utan att det hamnar fel, om man ser till stämningen på släktträffen.

Ja, ganska exakt så. När min sons betyg kom på tal en gång, tex, ledde det omedelbart till diskussioner om hur många barn med rötterna utanför Europa som gick på hans skola. Då betyder ju det att på listan med samtalsämnen att undvika, har vi redan både vädret och barnens skolgång. Alltså, det blir väldigt lite kvar efter ett tag.

Plus då det här fake news/falska narrativet som numera sprids av krafter som inte vill oss väl, som handlar om att landet Sverige står inför sin snara undergång. Det går ju inte att prata med personer som har den idén som utgångspunkt för all analys i sitt tänkande om världen och samhället utan att det hamnar fel, om man ser till stämningen på släktträffen.

Fast jag tänker att en uppiskad rasistisk och främlingsfientlig stämning med yrande fake news är ganska mycket värre än en tyst och lite pyrande konfliktmässig stämning, där det blivit uppenbart för de främlingsfientliga och övriga att det finns de som inte går på och med i den bruna sörjan.

Alla dagar i veckan.

Plus då det här fake news/falska narrativet som numera sprids av krafter som inte vill oss väl, som handlar om att landet Sverige står inför sin snara undergång. Det går ju inte att prata med personer som har den idén som utgångspunkt för all analys i sitt tänkande om världen och samhället utan att det hamnar fel

Just precis det där har jag reagerat på - framför allt på nätet. Det är helt otroligt vad minsta lilla grej blåses upp till en orkan. Senast var det nån tjej som la ut bilder på hur lite mat hennes farfar fick - gissa om de så kallade Sverigevännerna gick bananas. Den första posten kan vara helt "oskyldig" och i ren okunskap, men nånstans sitter trollen och fångar upp detta. Sen har vi organisationer som Vid Din Sida som jag tycker är skitsuspekt - deras hela idé är att visa hur synd det är om svikna glömda svenska pensionärer - de lägger dagligen ut snyfthistorier - om deras behjärtansvärda insatser - dessa används såklart av trollen för att elda på hur illa det är ställt i det här landet.

Fast jag tänker att en uppiskad rasistisk och främlingsfientlig stämning med yrande fake news är ganska mycket värre än en tyst och lite pyrande konfliktmässig stämning, där det blivit uppenbart för de främlingsfientliga och övriga att det finns de som inte går på och med i den bruna sörjan.

Alla dagar i veckan.
Ja, det håller jag så klart helt med om. Men som det i praktiken funkar i min (svär-)familj, så blir det jag som är den bråkiga. De andra antingen deltar i den bruna sörjan eller försöker besvärat och diskret manövrera ur den. Jag pekar på den, vilket är mer obekvämt.

(Men som sagt, jag ger svärmor möjligheten att inte bjuda mig, utan att jag tar illa upp.)

Just precis det där har jag reagerat på - framför allt på nätet. Det är helt otroligt vad minsta lilla grej blåses upp till en orkan. Senast var det nån tjej som la ut bilder på hur lite mat hennes farfar fick - gissa om de så kallade Sverigevännerna gick bananas. Den första posten kan vara helt "oskyldig" och i ren okunskap, men nånstans sitter trollen och fångar upp detta. Sen har vi organisationer som Vid Din Sida som jag tycker är skitsuspekt - deras hela idé är att visa hur synd det är om svikna glömda svenska pensionärer - de lägger dagligen ut snyfthistorier - om deras behjärtansvärda insatser - dessa används såklart av trollen för att elda på hur illa det är ställt i det här landet.
Precis! Det är jättesvårt att hantera konstruktivt.

Plus då det här fake news/falska narrativet som numera sprids av krafter som inte vill oss väl, som handlar om att landet Sverige står inför sin snara undergång.

Just precis det där har jag reagerat på - framför allt på nätet. Det är helt otroligt vad minsta lilla grej blåses upp till en orkan.
Det är ju så de fungerar, de främlingsfientliga krafterna - och just därför de kan ligga och pyra under en sten länge tills det blir en finanskris/ökande arbetslöshet/valfritt missnöje hos en befolkning; de negativa känslorna det medför fångar de upp, eldar på och pekar på den utvalda syndabocken. Somliga som inte förstår bättre sväljer.

Just nu går ekonomin i Sverige som tåget, det finns rejält med utrymme för reformer och välfärd och alla chanser för människor att må bra och inte behöva lyssna på domedagsprofeter med falska budskap kan en ju tycka. Låt dem ruttna under en sten.

Hur kan vädret vara kontroversiellt? Eller beror den nu pågående värmeböljan på muslimer nu också?

Hur kan vädret vara kontroversiellt? Eller beror den nu pågående värmeböljan på muslimer nu också?
Ja, enligt visa personer i @sjoberga s närhet:

Mina syskon är bruna i varierande nyanser. En dessutom engagerad i sd.

Jag är inte i hembyn så ofta, men är den jobbiga syrran på fb som ifrågasätter.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 151
Senast: Blyger
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien... 2
Svar
23
· Visningar
3 842
Senast: Lipperta
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 787
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 871
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka