Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det bedömer jag som en helt omöjlig strategi. Det är ju inte så att släktingarna ibland tar upp "folk från andra länder är dumma" som samtalsämne. Tvärtom leder snarare allting förr eller senare in på den väg som leder till att invandring är något dåligt, eller att invandrade personer är det.Du kanske kan be släkten att inte ta upp det samtalsämnet när du och din familj är där. Förklara att du har en annan åsikt och vill inte ha hetska diskussioner varje gång ni ses då ingen av er kommer nånsin "ge er".
För familjefridens skull. Agree to disagree
Det bedömer jag som en helt omöjlig strategi. Det är ju inte så att släktingarna ibland tar upp "folk från andra länder är dumma" som samtalsämne. Tvärtom leder snarare allting förr eller senare in på den väg som leder till att invandring är något dåligt, eller att invandrade personer är det.
Jag menar, de "riskabla" samtalsämnena går inte att isolera, liksom, för det handlar om tankemönster som är helt invävda i personernas hela världsbild. Ungefär som när en ordinär sd-politiker uttalar sig.
Ja, ganska exakt så. När min sons betyg kom på tal en gång, tex, ledde det omedelbart till diskussioner om hur många barn med rötterna utanför Europa som gick på hans skola. Då betyder ju det att på listan med samtalsämnen att undvika, har vi redan både vädret och barnens skolgång. Alltså, det blir väldigt lite kvar efter ett tag.Jag upplever också det med vissa. Det är en så central del av deras tankevärld att vilket ämne som helst innehåller rasistiska och främlingsfientliga påståenden. Eller kan användas som inledning till rasistdravel.
Inte ens vädret hölls utanför för nån vecka sedan, det var också syriernas fel, att de släpat hit sin ”jävla arabiska ökenhetta” istället för att acceptera den svenska sommaren. I meningen efter kom sedan dravel om att vi måste stoppa invandringen för att rädda landet från katastrof.
(Det första var alltså inte ironi, utan ett sätt att leda in samtalet på invandring och Armageddon.)
Ja, ganska exakt så. När min sons betyg kom på tal en gång, tex, ledde det omedelbart till diskussioner om hur många barn med rötterna utanför Europa som gick på hans skola. Då betyder ju det att på listan med samtalsämnen att undvika, har vi redan både vädret och barnens skolgång. Alltså, det blir väldigt lite kvar efter ett tag.
Plus då det här fake news/falska narrativet som numera sprids av krafter som inte vill oss väl, som handlar om att landet Sverige står inför sin snara undergång. Det går ju inte att prata med personer som har den idén som utgångspunkt för all analys i sitt tänkande om världen och samhället utan att det hamnar fel, om man ser till stämningen på släktträffen.
Plus då det här fake news/falska narrativet som numera sprids av krafter som inte vill oss väl, som handlar om att landet Sverige står inför sin snara undergång. Det går ju inte att prata med personer som har den idén som utgångspunkt för all analys i sitt tänkande om världen och samhället utan att det hamnar fel
Ja, det håller jag så klart helt med om. Men som det i praktiken funkar i min (svär-)familj, så blir det jag som är den bråkiga. De andra antingen deltar i den bruna sörjan eller försöker besvärat och diskret manövrera ur den. Jag pekar på den, vilket är mer obekvämt.Fast jag tänker att en uppiskad rasistisk och främlingsfientlig stämning med yrande fake news är ganska mycket värre än en tyst och lite pyrande konfliktmässig stämning, där det blivit uppenbart för de främlingsfientliga och övriga att det finns de som inte går på och med i den bruna sörjan.
Alla dagar i veckan.
Precis! Det är jättesvårt att hantera konstruktivt.Just precis det där har jag reagerat på - framför allt på nätet. Det är helt otroligt vad minsta lilla grej blåses upp till en orkan. Senast var det nån tjej som la ut bilder på hur lite mat hennes farfar fick - gissa om de så kallade Sverigevännerna gick bananas. Den första posten kan vara helt "oskyldig" och i ren okunskap, men nånstans sitter trollen och fångar upp detta. Sen har vi organisationer som Vid Din Sida som jag tycker är skitsuspekt - deras hela idé är att visa hur synd det är om svikna glömda svenska pensionärer - de lägger dagligen ut snyfthistorier - om deras behjärtansvärda insatser - dessa används såklart av trollen för att elda på hur illa det är ställt i det här landet.
Plus då det här fake news/falska narrativet som numera sprids av krafter som inte vill oss väl, som handlar om att landet Sverige står inför sin snara undergång.
Det är ju så de fungerar, de främlingsfientliga krafterna - och just därför de kan ligga och pyra under en sten länge tills det blir en finanskris/ökande arbetslöshet/valfritt missnöje hos en befolkning; de negativa känslorna det medför fångar de upp, eldar på och pekar på den utvalda syndabocken. Somliga som inte förstår bättre sväljer.Just precis det där har jag reagerat på - framför allt på nätet. Det är helt otroligt vad minsta lilla grej blåses upp till en orkan.
Hur kan vädret vara kontroversiellt? Eller beror den nu pågående värmeböljan på muslimer nu också?Ja, ganska exakt så. När min sons betyg kom på tal en gång, tex, ledde det omedelbart till diskussioner om hur många barn med rötterna utanför Europa som gick på hans skola. Då betyder ju det att på listan med samtalsämnen att undvika, har vi redan både vädret och barnens skolgång. Alltså, det blir väldigt lite kvar efter ett tag.
Plus då det här fake news/falska narrativet som numera sprids av krafter som inte vill oss väl, som handlar om att landet Sverige står inför sin snara undergång. Det går ju inte att prata med personer som har den idén som utgångspunkt för all analys i sitt tänkande om världen och samhället utan att det hamnar fel, om man ser till stämningen på släktträffen.
Ja, enligt visa personer i @sjoberga s närhet:Hur kan vädret vara kontroversiellt? Eller beror den nu pågående värmeböljan på muslimer nu också?
Inte ens vädret hölls utanför för nån vecka sedan, det var också syriernas fel, att de släpat hit sin ”jävla arabiska ökenhetta” istället för att acceptera den svenska sommaren. I meningen efter kom sedan dravel om att vi måste stoppa invandringen för att rädda landet från katastrof.
(Det första var alltså inte ironi, utan ett sätt att leda in samtalet på invandring och Armageddon.)
Ja! Visste du inte det?Hur kan vädret vara kontroversiellt? Eller beror den nu pågående värmeböljan på muslimer nu också?
Okej.Ja, enligt visa personer i @sjoberga s närhet:
Okej.