Sv: Inkallning
Om han drar iväg fastän du är brevid, då vete tusan om jag skulle ha honom lös tills jag betingat inkallningen bättre. Men jag kan väl dra några tips:
Köp en visselpipa och gör något askul, eller ge världens gotta i samband med att du blåser i visselpipan. Visselpipan har fördel att den alltid är neutral och aldrig blir irriterad. Nackdel är ju när du inte har den på dig. Men rätt betingat kommer hunden som ett skott när du visslar. Du kanske är en hejare på busvissling, funkar det med.
Träna med långlina.
Träna med störning, lägg tex en köttbulle på marken, kopplad hund som inte när fram. I fickan eller under armen har du favvoleksaken. Nu säger vi att hunden har fokus på köttbullen som den inte når, någonstans så kommer den att blänga till på dig och ta kontakt. Viktigt är att du innan är helt passiv och tyst, säg inget till hunden förrens den tittar på dig. VIKTIGT!
Det är hunden som ska söka upp dig aldrig tvärtom, okej nu blänger han till på dig nu ska du vara snabb. Fram med leksaken framför näsan på hunden, vifta till och vänd dig samtidigt om och gå därifrån.
Om hunden följer efter leksaken så säger du "Kom plus hunden namn", eller hur du vill ha din inkallning.
Lek gärna en stund med hunden, gör om.
Byt ut köttbullen mot en trevlig människa. Eller en trevlig mäniska som håller i köttbullen osv.
Viktigt nr 2, Som sagt: om hunden är på väg ifrån dig och du inte har en befäst inkallning, håller du klaffen, eller bara morra till.
Du kan också välja att slänga något på hunden i det ögonblick den ger sig iväg, men det finns en stor risk med detta och det är att hunden väljer att fly istället för att komma till dig.