Inkallning

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Yoggi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 2 367
Y

Yoggi

Har en golden hane på strax över året som med jämna mellanrum har "knäck i öronen" vid inkallning. Jobbar en del med detta moment, i skogen kallar jag in honom med jämna mellanrum och kör ofta inkallning i olika miljöer. Men... får han vittring på något stänger han av och bara drar, inte långt men det är frustrerande att stå och kalla in honom och han fullständigt ignorerar en, kan efter en stund komma tillbaka men då oftast hittar han en massa intressanta lukter på vägen. Här hemma har det hittills gått bra att ha honom ute på baksidan (inte staket runt hela) men nu de sista dagarna har han börjat springa över till den andra gården (hål i staket).
Så har ni några bra träningstips mottages det tacksamt!

Sv: Inkallning

Om du ser att han står och sniffar och du kan gissa att "nu kommer han förmodligen inte att komma när jag ropar" - låt då bli att ropa! Då avinlär du kommandot istället eftersom hunden VET att jaja matte ropar, men jag kan gott sniffa lite till för inget händer iaf...

Ropa EN gång, sen går du och petar till honom och säger mörkt "höddödudu!" och muttrar lite på honom. Han bör titta upp, vifta lite på svansen och följa med dig. Då gör du om inkallningen, utan att han är distrahera, och berömmer som 17 när han gör rätt! :)

Det finns ju många sätt att träna inkallning. Men jag håller med om att stå och gapa utan att det händer något lär ni er inget av.

Ha honom bara lös så långt ifrån dig att du fortfarande har ett metalt koppel, så du inte öppnar låter honom vara själv på baksidan och vips är han borta.
Det kräver mer av dig, och orkar man inte med att passa på hunden så är det koppel som gäller.

Jag befäster gärna inkallningen operant, dvs ha honom så nära att du har koll på honom, morra till om du tycker att han ger sig i väg.
Om han däremot rör sig mot dig, säger du kom. Men bara när han rör sig mot dig, inte när han står still, och framför allt inte när du inte ens ser honom.

Sen kan du förstärka ikallningen med många olika träningssätt, har du gått någon kurs?

Ja, vi går kurs just nu så jag ska prata med vår tränare nästa gång. Men tills dess ville jag gärna ha lite tips från er här inne.

Har honom aldrig själv på baksidan (vi bor i lägenhet) och jag är alltid aktiv när vi är där, leker och tränar. Men helt plötsligt kan han få ett ryck och springa över till andra sidan och jag hinner inte läsa av honom innan dess. Förutom att jag ser när han har fått för sig att dra men då är det ju redan försent.

Om han drar iväg fastän du är brevid, då vete tusan om jag skulle ha honom lös tills jag betingat inkallningen bättre. Men jag kan väl dra några tips:

Köp en visselpipa och gör något askul, eller ge världens gotta i samband med att du blåser i visselpipan. Visselpipan har fördel att den alltid är neutral och aldrig blir irriterad. Nackdel är ju när du inte har den på dig. Men rätt betingat kommer hunden som ett skott när du visslar. Du kanske är en hejare på busvissling, funkar det med.

Träna med långlina.

Träna med störning, lägg tex en köttbulle på marken, kopplad hund som inte när fram. I fickan eller under armen har du favvoleksaken. Nu säger vi att hunden har fokus på köttbullen som den inte når, någonstans så kommer den att blänga till på dig och ta kontakt. Viktigt är att du innan är helt passiv och tyst, säg inget till hunden förrens den tittar på dig. VIKTIGT!

Det är hunden som ska söka upp dig aldrig tvärtom, okej nu blänger han till på dig nu ska du vara snabb. Fram med leksaken framför näsan på hunden, vifta till och vänd dig samtidigt om och gå därifrån.

Om hunden följer efter leksaken så säger du "Kom plus hunden namn", eller hur du vill ha din inkallning.
Lek gärna en stund med hunden, gör om.
Byt ut köttbullen mot en trevlig människa. Eller en trevlig mäniska som håller i köttbullen osv.

Viktigt nr 2, Som sagt: om hunden är på väg ifrån dig och du inte har en befäst inkallning, håller du klaffen, eller bara morra till.

Du kan också välja att slänga något på hunden i det ögonblick den ger sig iväg, men det finns en stor risk med detta och det är att hunden väljer att fly istället för att komma till dig.

Jag skulle prova att springa o gömma mej. Så han vet att ups här gäller det att hålla reda på matte.
Var extremt koncikvent i alla situationer även inne om han inte lyssnar. Han ska komma på första inkallningen samt även sluta så fort du säger åt honom.
Spring fram o ställ dej på fläcken för att markera att den är din. O du bestämmer om han får nosa eller inte.

Kanske ska testa ha en långlina på när du är ute och småtränar på baksidan. Då lär sig hunden att den inet kan sticka. Annars tycker jag skogstrollets svar var bra. Att kalla en gång och annars gå att peta till hunden. En gång ska räcka att kalla för att få en reaktion tycker jag.

Ps tråden blev felskickad och ska vara till TS

Lånar din tråd lite, vill gärna ha tips också :) Har precis samma problem som dig (har också en golden). Har tränat och tränat (ska gå kurs sen men den börjar inte ännu). Han lyssnar när det inte finns några störningar så jag VET att han förstår vad jag menar nu. Men så fort det kommer tex en annan hund är det kört :(
Kanske skulle testa en visselpipa som någon sa, men verkar så bökigt om man inte alltid har den med sig..

Har du testat att träna med långlina? Så hunden inet får den chansen att sticka till en annan hund. Tillslut när inkallningen sitter säkert tar man bort långlinan. Min hund var döv när det gällde visselpipa men det är nog olika från hund till hund.

Jag har alltid en leksak och klicker med mig när jag går ut. Har en "hundjacka", det skulle inte vara bökigare än att ta med kopplet att ta med en visselpipa.

Om det inte funkar med visselpipa som någon sa, så är den inte rätt betingad. För hör pipan, det gör hunden.

Man kan sätta fast visselpipan med en nyckelring i kopplet, så hänger den alltid med likaväl som påshållaren.

Sen kan man även lura hunden med 1 koppel + 1 lina. Båda sitter i från början och så knäpper man helt öppet av kopplet och har linan kvar. Hunden tror att den är lös. Så kallar man, hunden kommer, inget annat händer. Nästa gång smiter han, då blir det tvärstopp när linan tar slut. Just när han reagerar med "vad händer matte/husse" så kallar man. Tänk på att inte ha jättelång lina om det är stor hund och den springer iväg snabbt.

*KL*
Skulle inte våga ha långlina på hunden. Tänk om den sticker drar till skogs o trasslar in sej! Sen är nog hundarna för smarta o lär sej att när linan är på så sköter vi oss o när den är av yes fri. Varför inte lära hunden att skvallra. Tror det är Eva Bodfält som skriver om det. När han hittar någon intressant lukt så ska han tala om det för dej.

Har du problem med att han drar iväg till en lukt fläck när han går i koppel med. Då behöver du nog börja med att få bort det.

Absolut!

Jag har nästan alltid med klicker (håller på att lära honom skvallra) och leksak när jag går ut med min hund. Kan inte vara besväligare med en visselpipa.

Koppel däremot händer det att jag glömmer.

*kl*

Om jag har en hund som kan gå bredvid mig en plötsligt drar iväg när en annan hund dyker upp skulle jag främst träna mycket i lina och med störningar för att utöka avståndet mellan mig och min hund då hunden fortfarande lyder.

Skulle hunden dra vid ett tillfälle då linan inte är på skulle jag kasta iväg kopplet efter hunden och hoppas det träffar baken... Givetvis inte för att på något sätt göra hunden illa, utan för att överraska den så att den vänder sig om och undrar vad sjutton det där var. Och DÅ kallar jag in hunden innan överraskningen släpper! Men främst försöker jag undvika den situationen och tränar hellre i lina först för att inte riskera att hunden ändå lyckas komma iväg och tjänar på rymningen.

Linan kan kopplas i ett bälte runt midjan. Det finns speciella bälten. Annars tar man och sätter en extra karbinhake på en spårlina. Knäpper ena änden runt midjan på sig själv och den andra änden i hunden. Ingen risk att den smiter med långlina på då.

Jag är nog trög.

Hur fungerar det att ha långlina som inkallningsövningsredskap när man är i skogen? Jag tycker bara att han trasslar in sig och ändå inte kan komma när jag ropar (vilket han ju till 99,9999999% aldrig gör ändå!)?

Hur tusan är tekniken för att arbeta med långlina som "nästanlös" hund, eller "lös hund med livlina"? Jag måste ha missuppfattat någonting kopiöst!

Vi har med långlina till skogen om vi ska till ett ställe där vi vet att mycket folk och hundar rör sig. Han får större rörelsefrihet, men trasslar ju in sig så in i "hundan"!!! Så större delen av tiden går åt till att "dra fram honom" hur buskagen, alternativt själv ge sig in i snåret. Uppmärksammar oss gör han inte så någon övning blir det inte iaf!

(Allt handlar om störning. Hur tusan arbetar man fram en kontakt som håller även då harar skuttar fram, andra hundar viftar på svansen eller ett vattendrag dyker upp i skogen? För så fort man tränar är han ju skitduktig?)

/Syrsa, som snart ger upp! Julklapp: Färdigtränad 8-årig welsh som avgudar endast mig och sambon och som är helt ointresserad av sin omgivning.

Ja, en sån har jag haft. Inte welsh, men dvärgpinscher. Hade aldrig koppel, han gick inte över trottoarkanten även om det kom en katt eller kanin 1 meter framför honom. Han var sån från början när han kom 10 veckor gammal, utan speciell träning. Dock fanns det en nackdel, han följde inte med någon annan. Han var glad för att hälsa på alla, men gick max 5 meter ifrån mig.

Man behöver inte ha linan i maxlängd alltid, man kan korta ner till 5 meter. Eller så har man en kortare lina för skogen, en längre för öppen mark. När man spårar har man också lina, den ska vara 15 meter till appellspår. Egentligen gäller det bara att lära sig tekniken för att inte sno in sig och hunden.

Ja, en sån har jag haft. Inte welsh, men dvärgpinscher. Hade aldrig koppel, han gick inte över trottoarkanten även om det kom en katt eller kanin 1 meter framför honom. Han var sån från början när han kom 10 veckor gammal, utan speciell träning. Dock fanns det en nackdel, han följde inte med någon annan. Han var glad för att hälsa på alla, men gick max 5 meter ifrån mig.

Låter som en dröm!

Egentligen gäller det bara att lära sig tekniken för att inte sno in sig och hunden.

Och hur är den tekniken då? För just nu upplever vi bara att vi blir svagare med löplinan.

Tacksam för alla tips om teknik med lina!

/Syrsa

Visst var det en dröm.

När du spårar i skogen så går du rakt fram även om hunden går runt träden. Du släpper linan före trädet och tar tag igen direkt efter. Om du går efter hunden runt träden har ni snart snott in (och villat bort om det är spår) er. Du håller inte i slutänden på linan utan en bra bit in. Såpass att det inte är någon risk att den tar slut. Med en "rymmarhund" måste du ha tag på linan framför trädet innan du släpper bakom. Ja, det blir givetvis ingen vanlig prommis. Den blir jobbigare för dig. Men som sagt korta ner linan när du går på smala stigar i skogen.

Man kan också lära hunden ordet stopp. Om man ser att den är på väg runt träd/buske så är det stopp. Sen lär man hunden att gå runt på samma sätt som när de passerar en lyktstople på fel sida.

Hunden "måste" inte alltid vara 15 meter framför. Om du ska träna inkallning så blir det ju mer naturligt att/om det är olika avstånd. De är ju inte alltid lika långt bort när de är lösa och man kallar.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 195
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Min snart treåriga hane (varit verksam inom avel) har en ovana som jag blir galen på. Han ska pissa KONSTANT eller ja, det ska revir...
Svar
11
· Visningar
1 349
Senast: Fragile
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 473
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Min valp har nu hunnit bli 15 veckor och har ända tills för ca 3-4 dagar sedan alltid kunnat vara lös. Jag har inte behövt vara orolig...
Svar
17
· Visningar
5 243
Senast: Grålly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka