Inkontinens hos kastrerad tik

Min 11 år är ju inkontinent efter kastrering. Fungerar jättebra på Incurin. Jag ger en tablett varannan dag.
 
Hur vanligt är det med inkontinens just efter kastrering? Jag har funderat på att kastrera min tik, men efter att ha läst den här tråden känns det inte så aktuellt längre.....
 
Hur mycket många mg per gång ger du din tik?
Har oxå en till som läcker urin och hon fick rinexin 1 tablett/d a g. Tycker den funkar bra i några timmar men sen så kommer det några droppar kiss igen.
 
Hur vanligt är det med inkontinens just efter kastrering? Jag har funderat på att kastrera min tik, men efter att ha läst den här tråden känns det inte så aktuellt längre.....

Det beror på storlek av hund och även ras. Bland stora raser är det vanligare med inkontinens några år efter kastrering. Små hundar drabbas i mycket mindre utsträckning.
De flesta fungerar ändå väldigt bra på medicin och det finns en hel del att ta till om inte just en medicin ger tillräcklig effekt.
 
Hur mycket många mg per gång ger du din tik?
Har oxå en till som läcker urin och hon fick rinexin 1 tablett/d a g. Tycker den funkar bra i några timmar men sen så kommer det några droppar kiss igen.

Om du frågade mig så får min 1 tablett morgon och en kväll. De är på 50 mg om jag inte minns fel. Din kanske behöver Incurine istället. Den är ju hormonbaserad vilket Rinexin inte är.
 
Kl

Min fina dam är troligen inkontinent, 12,5 år.
Precis inträffat, så det blir samtal till vet imorgon.

Har ni som påbörjade medicinering i denna tråd märkt positiv skillnad?
Är man domedagsprofet som jag så ser man inget annat än att slutet är nära.

Vi har haft väldigt bra effekt med medicinering. Och det har varken varit dyrt eller krångligt. Ibland kan det komma perioder som är sämre. Nu har vi haft en sån period, så vi ska ta blodprover på onsdag för att se om det är inkontinensen eller nåt annat som spökar.
 
Hur vanligt är det med inkontinens just efter kastrering? Jag har funderat på att kastrera min tik, men efter att ha läst den här tråden känns det inte så aktuellt längre.....
Började fundera på samma sak nu.
Känns ju inte så kul för hunden heller :/
Får rådfråga min veterinär och se
 
Ang hur vanligt det är med inkontinens efter kastrering. Det förekommer ju uppenbarligen, men detta är min fjärde kastrerade tik och ingen av de andra har haft problem.

Vi har hundarna på dagis och kvinnan som driver det har aldrig varit med om det, förrän nu med min. Och hon har varit verksam i många år.
 
Vaknade natten till torsdag av det var blött i sängen, bredvid mig sover min hund i en stor pöl med kiss. Hon karterades för lite mer än ett år sedan och det här är första gången någonsin som hon visade tecken på inkontinens. Natten till idag var det samma visa igen, vi gick upp, tog ut hunden så hon fick kissa ute om hon behövde om bäddade rent. Vaknar på morgonen och då är det flera småfläckar i sängen. Kom även en fläck i soffan när hon somnat i den.

Vi var hos veterinären idag och det togs blodprov samt sattes odling på urinprov. Det finns en "chans" att det "bara" är en urinvägsinfektion. Jag hoppas ju på det ändå hellre det än livslång medicinering tre ggr per dag. Men jag tror inte det samtidigt känns det konstigt att det har gått från ingenting till helt inkontinent på en natt. Finns det någon som har erfarenhet av inkontinens efter kastrering? Är det vanligt att det bara kommer som en blixt från en klar himmel?

Kastrerade min RR tik efter första löpet och hon läcker ibland. Väldigt sporadiskt och svårt att se någon koppling till annat. Uppskattningsvis en kissfläck två gånger per vecka kanske när det är som mest? Hon är 10 år nu.
Vi provade med Rhinexin men hon fick väldiga "mentala" problem av medicinen, såg spöken, blev stressad av att var ensam etc så nu kör vi utan. I och med att hon inte läcker ofta så får man helt enkelt tvätta det som kissats ned när det händer, hon ligger i säng och soffa med och skäms väldigt de gånger hon väl läckt.
Jag har precis skaffat en ny tik som jag planerar att kastrera, tänker som så att det är klart värt det jämfört med löp, skendräktigheter och förlorad jakt pga håglöshet etc
 
Har fått samma problem med min tik nu, efter kastreringen för tre veckor sen:mad:
Efter vad jag läst så drabbar det ca 10% av tikarna just efter en livmoderinflammation.... Får ta och ringa kliniken idag IGEN!!!
 
Det verkar hända sporadiskt för min tik med. Sen jag skrev tråden har det hänt en gång till men inget på flera veckor så vi kommer avvakta med att medicinera. Just nu behövs det inte vilket känns väldigt skönt! Tack för alla svar! :)
 
Vaknade natten till torsdag av det var blött i sängen, bredvid mig sover min hund i en stor pöl med kiss. Hon karterades för lite mer än ett år sedan och det här är första gången någonsin som hon visade tecken på inkontinens. Natten till idag var det samma visa igen, vi gick upp, tog ut hunden så hon fick kissa ute om hon behövde om bäddade rent. Vaknar på morgonen och då är det flera småfläckar i sängen. Kom även en fläck i soffan när hon somnat i den.

Vi var hos veterinären idag och det togs blodprov samt sattes odling på urinprov. Det finns en "chans" att det "bara" är en urinvägsinfektion. Jag hoppas ju på det ändå hellre det än livslång medicinering tre ggr per dag. Men jag tror inte det samtidigt känns det konstigt att det har gått från ingenting till helt inkontinent på en natt. Finns det någon som har erfarenhet av inkontinens efter kastrering? Är det vanligt att det bara kommer som en blixt från en klar himmel?

Min sambos vovve, rottistik på 3 år, tog bort livmodern efter första löpet pga av inflammation. Därefter läckte hon lite men sedan har det kommit och gått litegranna. På senare tid har det dock hänt oftare, ex direkt efter vi kommit in från en promenad. Då har legat på golvet och läckt utan att märka detta.

Åkte in till vet. och tog kisseprov som visade socker i urinet. Åkte in dagen därpå och tog ett nytt + blodprov, detta urinprovet kunde dock varit från en annan hund sa de då detta inte alls visade något socker. Blodprovet däremot visade ett högt blodsocker.. Imorgonbitti åker vi in igen, med ett test från morgonkisset som ska skickas till Tyskland för noggrannare check. Ytterligare ett blodprov ska tas.

Så ja, först spekulerades det i urinvägsinfektion i vårat fall också, sedan inkontinens, och nu diabetes.

Att hon läckt har också varit väääldigt oregelbundet och inte alls i något speciellt mönster. Väldigt oklart.. Väntar spänt på hur detta ska sluta!
 
En vän till mig fick ta bort sin RR tik, minns inte åldern, hon läckte konstant o inga mediciner hjälpte. Tiken led verkligen.
 
Vaknade natten till torsdag av det var blött i sängen, bredvid mig sover min hund i en stor pöl med kiss. Hon karterades för lite mer än ett år sedan och det här är första gången någonsin som hon visade tecken på inkontinens. Natten till idag var det samma visa igen, vi gick upp, tog ut hunden så hon fick kissa ute om hon behövde om bäddade rent. Vaknar på morgonen och då är det flera småfläckar i sängen. Kom även en fläck i soffan när hon somnat i den.

Vi var hos veterinären idag och det togs blodprov samt sattes odling på urinprov. Det finns en "chans" att det "bara" är en urinvägsinfektion. Jag hoppas ju på det ändå hellre det än livslång medicinering tre ggr per dag. Men jag tror inte det samtidigt känns det konstigt att det har gått från ingenting till helt inkontinent på en natt. Finns det någon som har erfarenhet av inkontinens efter kastrering? Är det vanligt att det bara kommer som en blixt från en klar himmel?


Enligt vår veterinär, blir ca 20% av alla kastrerade tikar inkontinenta, så även vår, på våran verkar det dock mest vara på sommaren eller när det är varmt och hon dricker mycket. Vi behandlar framgångsrikt med Rinexin morgon och kväll när hon får problem. På vår började det för förra sommaren när hon var 5 år gammal och då var det djävulskt varmt här.
 
Får jag sticka in en fråga angående inkontinens efter kastrering?
Vad, exakt, är det som orsakar inkontinensen? Rent fysiskt alltså?
Och hur hjälper rinexin, det är ju "bara" slemhinneavsvällande?
 
Får jag sticka in en fråga angående inkontinens efter kastrering?
Vad, exakt, är det som orsakar inkontinensen? Rent fysiskt alltså?
Och hur hjälper rinexin, det är ju "bara" slemhinneavsvällande?
Rinexin har som "biverkning"att det gör det svårare att kissa - därför fungerar den :)
Inkonstinens orsakas av den sänkta mängden östrogen hos tikar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min äldsta storpudel tik är nyss fyllda 7 år. Hon ät kastrerad sen en ca 2-3 år tillbaka. Om jag minns rätt så första gången hon...
Svar
4
· Visningar
8 150
Senast: JagKanske
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 200
Senast: Nominous
·
Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 472
Senast: Safir
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En stor del av min tid går fortfarande åt till att försöka jaga vidare efter något som kan lösa mina hälsoproblem och få mig att må...
Svar
5
· Visningar
1 173
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp